تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

آشنا شدن با مفهوم انگیزه و شناختن انواع آن، کمک بسیاری در شناختن سریع تر افراد می کند. در حوزه آموزش انگیزه پیشرفت از اهمیت بالایی برخوردار است. تفاوت در انگیزه هر فرد بر میزان فراگیری او نیز تاثیر می گذارد.

 

انگیزه به حالت ها و رفتارهای درونی یک فرد گفته می شود  که موجب می شود فرد به سوی انجام کاری تشویق شده و آن را به جدیت پیگیری کند.

انگیزه عامل بسیار مهم و اغلب مهم ترین شرط یادگیری است. تمامی عواملی که در اطراف هر فردی وجود دارد می توانند بر انگیزه فرد برای یادگیری تاثیر بگذارند.

 

 

این عوامل ممکن است شامل:

ویژگی های یادگیرنده

برنامه های درسی

ویژگی های اساتید

شرایط و ویژگی های محیط آموزشی

عوامل محیطی و ... باشد.

 

 

انگیزه یکی از مهم ترین عواملی است که رفتار یادگیرندگان را در آموزش الکترونیکی تحت تأثیر قرار می دهد چرا که تغییرات کوچک حتی در محیط آموزشی نیز می تواند بر این موضوع تاثیر داشته باشد.
 

داشتن انگیزه به فرد در یادگیری و انجام کارهایی که نمی تواند با دیگران در ارتباط فیزیکی باشد کمک می کند چرا که ارتباط چهره به چهره در انجام هر چه بهتر کارها تاثیر به سزایی می گذارد.

 

داشتن انگیزه مثبت به فرد این توانایی را می دهد تا با محیط های مجازی و الکترونیکی بیشتر کنار بیاید و در همین محیط نیز بتواند به خوبی کارها و فعالیت های خود را گسترش و بهبود بخشد.

 

به نوعی می توان انگیزه را نوعی محرک دانست که حتی می تواند بر تفکرات فرد نیز اثرگذار باشد.

 

در زمینه یادگیری الکترونیکی فرد باید انگیزه بیش تری از خود نشان دهد چرا که در محیط هایی که به تعبیری سنتی هستند هر نوع عاملی از رقابت گرفته و یا چشم و هم چشمی می تواند زمینه ای برای بروز انگیزه باشد اما در یادگیری الکترونیکی این مسایل وجود ندارد.

 

انگیزه بر رفتارها و فعالیت های مختلف تحصیلی و ویژگی های شخصیتی افراد نیز تاثیرگذار است. به عبارت دیگر، بین افرادی که از انگیزه پیشرفت بالایی برخوردارند و افرادی که انگیزه پیشرفت درآنان پائین یا ضعیف است، تفاوت های بسیاری مشاهده می شود.

 

 

در نگاه کلی تر می توان تاثیر انگیزه بر روی افراد را به صورت زیر دسته بندی نمود:

دانش آموزانی که دارای انگیزه بالایی برای  پیشرفت هستند در مقایسه با کسانی که انگیزه پیشرفت آن ها ضعیف است مدت طولانی تر برای انجام تکالیف و یا فعالیت هایشان تلاش می کنند.

 

دانش آموزان دارای انگیزه پیشرفت بالا، موفقیت را به تلاش و کوشش و شکست خود را به کمبود تلاش ها می دانند در مقابل افرادی که انگیزه پیشرفت در آنان ضعیف است، عامل  شکست یا موفقیت را توانایی و استعداد، دشواری تکالیف یا مسائل یا شرایط محیطی و خارجی دیگر، نه تلاش، نسبت می دهند.

 

یادگیرندگانی که انگیزه پیشرفت بالایی دارند برای موفقیت تلاش می کنند و انتظار موفقیت دارند این انتظار به تقویت اعتماد به نفس آنان کمک می کند. از طرف دیگر هر گونه موفقیت، قدرت پیشرفت را در آنان بیشتر می کند و رسیدن به موفقیت بعدی را آسان می کند.

 

آن ها حتی معتقدند که در صورت نبودن انگیزه کافی برای آموختن، یادگیری به نوعی امکان پذیر نیست. مسایل انگیزه یادگیرندگان در آموزش تأثیر بسزایی بر عملکرد تحصیلی افراد دارد.

 

در میان یادگیرندگان افرادی یافت می شوند که با استعداد کم، پیشرفت قابل توجهی دارند و افرادی نیز هستند که با وجود استعداد زیاد، پیشرفت تحصیلی آنان اندک است یکی از عوامل مهم توجیه کننده این وضعیت انگیزه می باشد.

 

 

منبع

تبیان

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics