تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

انتظار می‌رود که بازار آموزش الکترونیکی روز به روز بصورت تصاعدی افزایش یابد آموزش الکترونیکی با رشد روزافزون خود به‌ زودی جایگزین انواع دیگر روش های آموزشی خواهد شد. بی شک‌ مزایایی که‌ یادگیری الکترونیکی دارد باعث افزایش نرخ تقاضا نسبت به این نوع‌ یادگیری می باشد و بازدهی بالای این روش مزید بر علت خواهد بود.

 

ایران و آموزش الکترونیکی

پنج عامل مهم موفقیت‌ یادگیری الکترونیکی که ذیل توضیح آن ها آمده‌ است، می تواند در تصمیم گیری های مربوط به پیاده سازی‌ یادگیری الکترونیکی در سازمان های کشورمان، نقش موثری را ایفاء نماید.


کشورهای پیشرفته با استفاده از آموزش الکترونیکی مغزها را به سوی خود جذب کرده و آن ها را مطابق نیاز خود آموزش می دهند.

1.  فرهنگ
2.  محتوای آموزشی
3.  قابلیت سازمان
4.   هزینه
5.   کارکنان

 

1.  یادگیری الکترونیکی امکان فراگیری را در هر زمان و مکانی‌ فراهم می سازد. به این معنا که آموزش می تواند در منزل‌ یادگیرنده، دفتر کار یا مکان دیگری واقع شود ولی در ایران‌ که استراتژی آموزشی بر مبنای حضور در کلاس تنظیم شده‌ است و این فرهنگ در سازمان ها هنوز به طور کامل جا نیفتاده است.

سازمان ها نمی توانند به سادگی بپذیرند که آموزش می تواند مثلا در خانه‌ کارمند نیز انجام پذیرد و بعضا بر این باورند که نظارتی بر نحوه شرکت در چنین کلاسهایی نیست البته بعضا دیده شده که به اصطلاح عدم حضور در این کلاس ها برای کارمندانی که علاقه ندارند آسان است زیرا روشن کردن کامپیوتر و لاگین کردن به سیستم به معنای خضور فرد پشت سیستم نیست و معمولا استاد کلاس متوجه عدم حضور فرد هم نمی شود و به نظر می رسد که فرد در کلاس بوده است.

 

2.  بررسی این که آیا محتوای آموزشی که‌ یادگیری الکترونیکی ارائه می‌کند همیشه مناسب‌ است یا نه؟

 

3.  برای بهره گیری از یادگیری الکترونیکی دسترسی به کامپیوتر به علاوه‌ قابلیت چند رسانه‌ای مورد نیاز است. اینترنت می تواند برنامه های آموزشی خوبی را ارائه نماید ولی اگر یک سازمان‌ دسترسی به خط اینترنت یا قابلیت استفاده از شبکه را نداشته‌ باشد چه اتفاقی می افتد؟ حتی بعضی سازمان ها، اعمال حفاظتی‌ و امنیتی که دسترسی به اطلاعات‌ web را محدود می کند، به کار می برند.

 

4.  تشخیص این که سازمان چه درجه اهمیتی را برای این روش در نظر می گیرد. آیا سازمان به دنبال یک سیستم‌ مدیریت دانش تمام عیار یادگیری الکترونیکی می باشد یا بدنبال اجرای یک‌ برنامه مقرون به صرفه برگرفته از web است؟

 

5.  آیا کارکنان از یادگیری الکترونیکی استفاده خواهند کرد؟ فرض کنید سازمانی در ایران می خواهد شیوه آموزش‌ آموزش الکترونیکی را پیاده سازی‌ کند. در دسترس بودن‌ یادگیری الکترونیکی دلیلی بر تضمین این که آموزش از این روش توسط کارکنان درک می شود، نیست، گرچه پذیرش‌ این شیوه جدید از سوی کارکنان ضروری است.

 



انتقادی از آموزش الکترونیکی

علی رغم مزایای فراوان‌ آموزش الکترونیکی می تواند به عنوان یک تهدید جدی برای کشورهای عقب مانده و یا در حال توسعه نیز محسوب‌ شود.

پس از آن‌ نیز با فراهم کردن بازار کار از طریق اینترنت برای این افراد و تامین مالی آن ها، پدیده فرار مغزها خود به خود صورت خواهد پذیرفت. با این تفاوت که در این حالت فرد مورد نظر در کشور خود حضور دارد ولی فکر و مغزش از آن کشورهای دیگر است.

 

منبع

تبیان

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics