تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

در یادگیری الکترونیکی می بایست برنامه هایی استاندارد ارائه شود که مهارت های یادگیرندگان افزایش پیدا کند تا مردم بیشتر به سمت این نوع شیوه آموزشی جذب شوند.

 

تمامی دانشگاه ها و مراکز آموزشی به دنبال این هستند که یادگیری الکترونیکی را در مجموعه خود گسترش دهند؛ اما در این میان می بایست به تمام عوامل تاثیرگذار از جمله رضایت یادگیرندگان نیز توجه کنند.

 

یادگیری الکترونیکی موجب می شود فرد راه های زیادی را برای یادگیری به دست آورد و این که تغییری در زندگی و شغل او به وجود نمی آورد. فرد می تواند به آموزش هایی با کیفیت بالا دست پیدا کند.

 

 
رضایت از یادگیری الکترونیکی را می توان این گونه بیان کرد:

به میزان بالا رفتن سطح عملکرد و کارایی یادگیرنده که بعد از استفاده از یادگیری الکترونیکی حاصل می شود رضایت از یادگیری الکترونیکی می گویند.


عوامل موثر بر رضایت یادگیرنده از یادگیری الکترونیکی

برخی معتقدند تولید محتوای استاندارد باعث رضایت دانشجو می شود.

 

به طور کل می توان عوامل رضایت یادگیرندگان از یادگیری الکترونیکی را به هشت قسمت تقسیم کرد:

1.  خودتوانی اینترنتی یادگیرنده
2.  پاسخگویی به موقع مدرس
3.  انعطاف پذیری
4.  کیفیت دوره یادگیری الکترونیکی
5.  کیفیت فناوری
6.  سودمندی سامانه
7.  سهولت استفاده از سامانه
8.  تنوع در ارزیابی

 

 
خودتوانی اینترنتی

اگر یادگیرنده به خوبی اینترنت را بشناسد و بتواند از آن استفاده مناسب بکند، در این صورت فایده و ارزش یادگیری الکترونیکی را بهتر درک کرده و می تواند از آن به راحتی در جهت افزایش یادگیری خود استفاده کند. هم چنین کسانی که خود توانی اینترنتی دارند بهتر می توانند وظایف مربوط به یادگیری الکترونیکی را انجام دهند و شانس بیش تری برای کسب موفقیت های بیش تر دارند.

 

 
پاسخگویی به موقع مدرس

زمانی که در کلاس های حضوری یادگیرندگان به مشکلی بر می خورند از مدرس یا استاد خود کمک گرفته و آن مشکل را حل می کنند. در یادگیری الکترونیکی نیز به همین صورت است ولی پاسخ ندادن به سوالات منجر به نارضایتی یادگیرندگان می شود.

 

 

انعطاف پذیری دوره یادگیری الکترونیکی

حضور در کلاس های سنتی این اجبار را برای یادگیرندگان ایجاد می کند تا حتما در کلاس ها حاضر باشند اما در یادگیری الکترونیکی بحث زمان و مکان مطرح نیست و یادگیرنده را به کاری اجبار نمی کند به همین دلیل افراد به راحتی می توانند بین شغل و خانواده و یادگیری تعادل برقرار کنند.

 

 

کیفیت دوره یادگیری الکترونیکی

کیفیت دوره ها شامل برنامه ریزی دوره، ایجاد محتوای استاندارد، برنامه ریزی های مناسب جهت پاسخگویی به مشکلات یادگیرندگان در طول دوره می باشد.

 
 

کیفیت فناوری

استفاده درست از فناوری این امکان را به وجود می آورد تا آموزش و یادگیری آسان تر انجام شود.

در یادگیری الکترونیکی وجود فناوری و برنامه های مناسب امری ضروری به شمار می آید اما در کنار هم. به طور مثال برخی از دانشگاه ها برنامه های موجود همچون برنامه های شبیه ساز و یا ... را فراهم می آورند بدون آن که به این موضوع اهمیت بدهند که آیا کامپیوتر و اینترنت به تعداد کافی در دسترس دانشجویان هست یا خیر.

 

 
سودمندی سامانه

میزانی که فرد معتقد است استفاده از یک سامانه منجر به افزایش عملکرد وی می شود را سودمندی و یا مفید بودن سامانه می نامند.مفید بودن سامانه تاثیر خوبی بر روی تمایل فرد برای استفاده از آن را دارد. میزانی که فرد معتقد است استفاده از یک سامانه منجر به افزایش عملکرد وی می شود را سودمندی و یا مفید بودن سامانه می نامند.

 


سهولت استفاده از سامانه

آسان بودن استفاده از یک بخش و یا یک برنامه کاربر را تشویق به استفاده هر چه بیشتر از آن می کند. آسانی استفاده از سامانه های یادگیری الکترونیکی نیز موجب می شود که یادگیرنده تلاش کمتری برای انجام یک کار معین انجام دهد و به جای کوشش های اضافی بیشتر وقت خود را صرف یادگیری مطالب دوره کند.

 

 
تنوع در ارزیابی

امتحان دادن در کلاس های حضوری امری بدیهی محسوب می شود. این موضوع می بایست در یادگیری الکترونیکی نیز مورد توجه قرار گیرد تا با استفاده از روش های مختلف همچون آزمون های تشریحی و تستی یادگیرندگان را برای نمایش هرچه بهتر و بیشتر تواناییشان در فعالیت های یادگیری الکترونیکی ترغیب کند.



در نهایت آن که

ارزش اصلی آموزش الکترونیکی را می توان، سهولت برقراری ارتباط، تفکر و ... دانست. شناختن عوامل تاثیرگذار بر رضایت یادگیرنده الکترونیکی، به عنوان اولین گام در پیاده سازی آموزش الکترونیکی ضروری است.

 

منبع

تبیان

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics