تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

به‌طورکلی تصمیم‌گیری یک فرآیند ذهنی است که تمام افراد بشر در سراسر زندگی خود با آن سروکار دارند. فرآیند تصمیم‌گیری در پرتو فرهنگ، ادراکات، اعتقاد و ارزش‌ها نگرش‌ها، شخصیت، دانش و بینش فرد صورت می‌گیرد.

و این عوامل بر یکدیگر تأثیر متقابل دارند. در مدیریت معاصر تصمیم‌گیری به‌عنوان فرآیند حل یک مسئله تعریف‌شده است و اغلب به تصمیم‌گیری، حل مسئله نیز گفته می‌شود.برای اتخاذ یک تصمیم مساعد باید بتوان، ارزش هر یک از نتایج احتمالی را که پس از انجام تصمیم او حاصل خواهد شد، پیش‌بینی کرده و به‌طور ضمنی این ارزش‌ها را با نوعی مقیاس کمی مقایسه و احتمال موفقیت را بررسی نماید که این کار همیشه ساده نخواهد بود. تصمیم‌گیری از اجزای جدایی‌ناپذیر مدیریت به شمار می‌آید و در هر وظیفه مدیریت به نحوی جلوه‌گر است؛ در تعیین خط‌مشی‌های سازمان، در تدوین هدف‌ها، طراحی سازمان، انتخاب، ارزیابی و در تمامی اعمال مدیریت. تصمیم‌گیری جزء اصلی و رکن اساسی است.


فرایند تصمیم‌گیری شامل شش مرحله می‌باشد:


1. مرحله اول؛ شامل تشخیص و تعیین مشکل و مسئله‌ای است که درراه تحقق هدف؛ مانع ایجاد کرده است.


2. مرحله دوم؛ یافتن راه‌حل‌های ممکن برای رفع مشکل مذکور است دستیابی به راه‌حل‌ها با توجه به تجربه‌های علمی و عملی مدیر و اطلاعات و آمار در دسترس می‌باشد و هر چه راه‌حل‌های بیش‌تری وجود داشته باشد انتخاب بهتری در تصمیم‌گیری صورت خواهد گرفت.


3. مرحله سوم؛ انتخاب معیار برای سنجش و ارزیابی راه‌حل‌های ممکن است. به‌عنوان‌مثال می‌توانیم هزینه یا سود را معیار ارزیابی شقوق ممکن قرار دهیم یعنی راه‌حل‌های که هزینه کمتر یا سودی بیشتر دارند را مورد تائید قرار دهیم.


4. مرحله چهارم؛ تعیین نتایج حاصل از هر یک از راه‌حل‌های ممکن است. نتایج مثبت و منفی راه‌حل‌ها در این مرحله مشخص می‌شوند.


5. مرحله پنجم؛ ارزیابی راه‌حل‌ها از طریق بررسی نتایج حاصل از آن‌ها است. با توجه به نتایج مثبت و منفی که در هر یک از راه‌حل‌ها به‌دست‌آمده است و مقایسه آن‌ها با همدیگر می‌توان راه‌حل مطلوب را تعیین نمود. در بعضی از موارد تعیین راه‌حل مطلوب از طریق نتایج به‌دست‌آمده مشکل است. شاید بر اساس یک معیار راه‌حل دارای الویت است ولی به لحاظ معیار دیگر دارای الویت نمی‌باشد بنابراین در این موارد باید روش تلفیقی را به وجود آورد تا ارزیابی بر آن اساس صورت گیرد.


6. مرحله نهایی؛ انتخاب یک‌راه از میان راه‌های مختلف و ارائه بیانیه تصمیم است که نشانگر تصمیم مدیر می‌باشد.


مفاهیم کلیدی تصمیم‌گیری:
 برای هر مسئله یا موقعیتی، راه‌حل‌های متفاوت و متعددی وجود دارد.
 اتخاذ هرگونه تصمیم یا حتی «تصمیم نگرفتن» پی آ مدهایی دارد.
 بهترین تصمیم، تصمیمی است که باارزش‌های شخص هماهنگ باشد.
 تصمیم مطلوب، حاصل یک فرآیند هوشیارانه است که در آن، راه‌حل‌های گوناگون، بررسی می‌شود.

 


منبع:

کتاب مهارت‌های زندگی: دکتر حسین خنیفر

 

 

 

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics