تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

از نمونه‌های احتمالی ساده معمولاً در تحقیقات توصیفى زمینه‌یاب، همبستگی، علّى و تجربى استفاده مى‌شود و بسادگى قابل انجام است.

 

این نمونه براساس این اصل انتخاب مى‌شود که کلیه افراد جامعهٔ مورد مطالعه با هم مشابهت دارند و متجانس یا در واقع یکدست هستند؛ از این‌رو، محقق مى‌تواند پس از تعیین تعداد و حجم نمونهٔ خود، اقدام به گزینش آنها بنماید.

 

 

براى انتخاب افراد نمونه از جامعه سه روش وجود دارد که محقق مى‌تواند به‌ دلخواه یکى از آنها را انتخاب کند:

 

1. استفاده از قرعه‌کشی

2. استفاده از جدول اعداد تصادفى 

3. استفاده از روش منظم یا سیستماتیک

 

منبع:

آفتاب

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

نفیسه شعله ور |   1395/10/28 00:25:50   |
0     0
این نمونه براساس این اصل انتخاب مى‌شود که کلیه افراد جامعهٔ مورد مطالعه با هم مشابهت دارند و متجانس یا در واقع یکدست هستند؛ از این‌رو، محقق مى‌تواند پس از تعیین تعداد و حجم نمونهٔ خود، اقدام به گزینش آنها بنماید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نجمی |   1395/10/28 09:46:30   |
0     0
مثلاً اگر حجم نمونه دو رقمی است . ابتدا یک عدد دو رقمی را به صورت کاملاً تصادفی مثلاً با قرار دادن نوک مداد انتخاب کرده و سپس جلو رفته و اعداد دو رقمی را انتخاب می کنیم تا جایی که به تعداد مورد نیاز انتخاب کرده باشیم
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Vahid Saeidi |   1395/10/28 20:39:31   |
0     0
نمونه گیری تصادفی ساده، انتخاب یک نمونه به گونه ای است که همه افراد جامعه آماری تعریف شده شانس برابر برای انتخاب شدن در نمونه را داشته باشند.

نمونه گیری تصادفی ساده در برگیرنده تعریف آماری، شناسایی اعضای جامعه آماری و انتخاب شانسی آحاد نمونه با استفاده از جدول اعداد تصادفی است.

نمونه گیری تصادفی ساده یکی از بهترین روش ها برای بدست آوردن یک نمونه معرف جامعه است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نغمه |   1395/11/04 23:18:00   |
0     0
براى انتخاب افراد نمونه از جامعه سه روش وجود دارد که محقق مى‌تواند به‌ دلخواه یکى از آنها را انتخاب کند:1. استفاده از قرعه‌کشی
2. استفاده از جدول اعداد تصادفى
3. استفاده از روش منظم یا سیستماتیک
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Fereshte Montazeri |   1396/03/28 13:47:26   |
0     0
خانه
دپارتمان پایان نامه »دپارتمان مقالات »تحلیل آماری »چاپ کتاب »دپارتمان ترجمه »
ثبت سفارش
درباره ما
انواع روش های نمونه‌گیری

معمولاً روش‌های نمونه‌گیری را به دو دسته عمده تقسیم می‌کنند:

الف- روش نمونه‌گیری احتمالی (Probability Sampling) ب- روش نمونه‌گیری غیراحتمالی (Nonprobability Sampling)

روش نمونه گیری خوشه ای : در روش نمونه گیری احتمالی وضعیت به گونه ای است که هر یک از افراد یا اشیاء جامعه مورد مطالعه شانس مساوی و معمولاً یکسان برای انتخاب شدن در نمونه دارند. انتخاب هر یک از انواع نمونه احتمالی به ماهیت مسأله پژوهش، چارچوب نمونه گیری مناسب، هزینه، سطح دقت مطلوب، در نومنه و روش گردآوری داده ها بستگی دارد.

نمونه گیری احتمالی:

نمونه‌برداری تصادفی ساده (Simple Random Sampling)
نمونه‌گیری تصادفی سیستماتیک (Systematic Random Sampling)
نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌بندی‌شده (Stratified Sampling)
نمونه‌گیری خوشه‌ای (Cluster Sampling)
روش نمونه گیری دو مرحله ای (Quota Sampling)

امروزه اعتبار روش نمونه‌گیری احتمالی خیلی بیشتر است و عموماً این روش را یک روش علمی می‌دانند. یک نمونه دقیق بایستی همان صفات کل جمعیت را داشته باشد. تأمین این شرط فقط از طریق نمونه‌گیری احتمالی امکان دارد. قبل از شروع روشهای نمونه گیری احتمالی متذکر می شویم که در هر یک از روشهای نمونه گیری احتمالی روش یا شیوه ای که باید با استفاده از آن نمونه گیری بعمل آید، بستگی به شرایط خاصی دارد، گاهی بهتر است در یک جامعه از یک روش استفاده کرد و گاهی در همان جامعه برای برآوردهای دیگر (یا موضوعات دیگر) بهتر است روشهای دیگر به کار رود این روشهای نمونه گیری گوناگون بوده و با هم فرق دارند.

1-نمونه‌گیری تصادفی ساده (قرعه کشی)

اگر در انتخاب نمونه ها برای هر یک از افراد جامعه شانس و احتمال مساوی در نظر گرفته شود، آن را روش نمونه گیری تصادفی می نامند. برای بدست آوردن یک نمونه تصادفی ساده کافی است که کلیه افراد بصورت احتمالات مساوی در نظر منظور شوند
این روش ساده‌ترین نوع نمونه‌گیری است. بدین صورت که از فهرست اسامی جمعیت استفاده کرده و بطریقه احتمالی نمونه را انتخاب می‌کنیم، پس در ابتدا لیست اسامی با شماره آنها لازم است. سپس با استفاده از جدول اعداد تصادفی نمونه موردنظر را انتخاب می‌کنیم. البته در مواردی که حجم نمونه کم می‌باشد می‌توان با نوشتن اسامی و انداختن تمام شماره‌ها در داخل کیسه‌ای و درنهایت با انتخاب تعدادی از افراد بعنوان نمونه این کار را انجام داد. البته با استفاده از کامپیوتر نیز می توان این قرعه کشی را نیز انجام داد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محسن برزگری |   1396/10/02 19:55:28   |
روش های نمونه گیری غیراحتمالی


به طور کلی انواع روش های نمونه گیری را می توان در دو بخش نمونه گیری احتمالی و غیراحتمالی جای داد. در نمونه گیری احتمالی هر یک از واحدهای جامعه می توانند با احتمالی مشخص در نمونه قرار گیرند. در حالیکه در نمونه گیری غیراحتمالی انتخاب نمونه براساس قوانین احتمالات صورت نمی گیرد و نمونه به مدد قضاوت انسانی حاصل می شود. بنابراین اشتباهات برآوردهای غیراحتمالی، اغلب غیرتصادفی و غیرقابل اندازه گیری است. در این روش ها هرقدر که حجم نمونه را بزرگ اختیار کنیم، نمونه ها اغلب نمی توانند معرف واقعی جامعه باشند. اما با این حال گاهی اوقات نمونه گیری غیراحتمالی بهترین روش نمونه گیری می باشد. مانند زمانی که امکان تهیه چارچوب نمونه گیری وجود نداشته باشد.
یکی از مهم ترین کاربردهای نمونه گیری غیراحتمالی، استفاده در مطالعات مقدماتی پیمایش های بزرگ است. در چنین مواردی که هدف تعین واریانس صفت مورد اندازه گیری (برای تعین حجم نمونه و روش نمونه گیری) یا تست پایایی ابزار اندازه گیری و... می باشد، احتیاجی به روش های نمونه گیری احتمالی نیست. در ادامه برخی از روش های نمونه گیری غیراحتمالی مورد بررسی قرار می گیرد.

نمونه گیری قضاوتی یا تعمدی :

معمولا در نمونه گیری قضاوتی انتخاب سنجیده واحدها به طریقی صورت می گیرد که هریک معرف بخشی از جامعه مورد نظر باشند. به عنوان مثال فرض کنید قصد داریم به بررسی وضعیت نوجوانانی که از خانه فرار کرده اند بپردازیم و مصاحبه با چنین افرادی ضروری است. از آنجایی که تهیه لیستی از این افراد ممکن نیست، محقق سعی می کند به مکان هایی مانند پارک ها، ترمینال ها و... مراجعه کرده و به طور تعمدی افراد مورد نظر را در مکان های خاص شناسایی کند. این روش نمونه گیری با توجه به موضوع مورد بررسی مبتنی بر فهم نظری و تجربه پیشین محقق از جمعیت مورد مطالعه است.

نمونه گیری سهمیه ای :

در این روش جامعه آماری به چند طبقه تقسیم شده سپس به اختیار سهمی به هر طبقه اختصاص داده می شود و در ادامه نمونه هایی را که دسترسی به آن ها ساده تر استبه دلخواه انتخاب می کنند. البته ممکن است جامعه مورد مطالعه طبقه بندی نشود، در این حالت نیز آنقدر نمونه اختیار می شود تا حجم نمونه مورد نظر حاصل شود. برای مثال فرض کنید می خواهیم به بررسی رضایت شغلی کارکنان صنایع بزرگ استان تهران بپردازیم و قبل از مرحله اصلی گردآوری داده ها احتیاج به یک مطالعه مقدماتی برای سنجش واریانس صفت مورد نظر، روایی و پایایی پرسشنامه داریم و از طرفی براساس تحقیقات قبلی می دانیم رضایت شغلی کارکنان صنایع مختلف با یکدیگر تفاوت دارد. با فرض این که حجم نمونه مقدماتی 50 نفر در نظر گرفته شده باشد و با در نظر گرفتن نسبتی از کل کارکنان که در هر صنعت مشغول به کار هستند، سهمیه هر گروه را تعین می کنیم.

در نمونه گیری سهمیه ای غالبا آن دسته از ویژگی هایی که که در تحقیقات پیشین هم تشخیص داده شده اند مورد مطالعه قرار می گیرند به همین دلیل نمونه گیری سهمیه ای تا حد زیادی به تحقیقات پیشین و یافته های بدست آمده در میدان تحقیق وابسته است. مشکل دیگر این روش عدم توجه به برخی ویژگی های جمعیت مورد نظر است. اما در مجموع با توجه به مشابهت ساختار نمونه و جمعیت در نمونه گیری سهمیه ای، احتمال معرف بودن برآوردهای حاصل از آن بیش از برآوردهایی است که از نمونه گیری اتفاقی یا قضاوتی به دست می آید.

نمونه گیری اتفاقی :

در این روش محقق افرادی را مورد مطالعه قرار می دهد که در دسترس هستند و مصاحبه گر در چارچوب تعداد و حجم نمونه افرادی را به طور اتفاقی انتخاب کرده و با آن ها مصاحبه می کند. به عنوان مثال محققی که می خواهد نگرش مردم را نسبت به یک نمایشگاه بسنجد، از میان افرادی که از نمایشگاه دیدن کرده اند به طور اتفاقی چند نفر را انتخاب می کند. با توجه به موضوع تحقیق مکان هایی که این نمونه گیری می تواند در ان صورت گیرد مانند ایستگاه اتوبوس، بازار، فروشگاه، بیمارستان و... می باشد.

توجه داشته باشید که در نمونه گیری قضاوتی محقق افراد خاص را انتخاب می کند اما در نمونه گیری اتفاقی، هرچند محقق در مکان های خاصی قرار می گیرد، اما به طور اتفاقی افرادی در آن مکان ها را انتخاب می کند. نمونه گیری اتفاقی عمدتا با مشاهده مشارکتی و آزمایشی توأم است و از طریق آن محقق همواره موضوعات و محیط هایی را که به آسانی قابل دسترسی باشند، مورد مطالعه قرار می دهد.

نمونه گیری گلوله برفی یا زنجیره ای :

این رو در مقایسه با دیگر روش های ذکر شده چندان منظم نیست، کاربرد کمتری دارد و بیشتر در تحقیقات قوم نگاری مورد استفاده قرار می گیرد تا در مطالعات پیمایشی. این فن شامل شناسایی برخی افراد مهم یک جمعیت و مصاحبه با آن ها است، سپس محقق به پیشنهاد این افراد برای مصاحبه به سراغ افراد دیگر می رود. در این روش هسته کوچک اصلی، با افزایش مرحله ای، رشد می کند و مانند گلوله برفی که با غلتاندن بر زمین بزرگ می شود، نمونه تحقیق نیز افزایش می یابد. این روش معمولا زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که چارچوب نمونه گیری وجود ندارد و از طرفی افراد نمونه نسبت به یکدیگر شناخت دارند. به عنوان مثال فرض کنید می خواهیم به علل اعتیاد از دیدگاه معتادان بپردازیم. در این صورت با شناسایی تعدادی از معتادان که حاضر به مصاحبه هستند، از ان ها نام نشانی افراد دیگر را که می شناسند جویا شده و به این ترتیب به تعداد مورد نیاز نمونه تهیه کنیم. از این روش هنگامی استفاده می شود که اعضای گروه هدف به نوعی با یکدیگر در ارتباط بوده و دارای ویژگی های مشترک باشند. مزیت این روش در این است که محقق می تواند به بررسی کل شبکه بپردازد اما از طرف دیگر او تنها محدود به کسانی خواهد بود که در این شبکه مرتبط به هم قرار دارند.

نمونه گیری گروهی :

در این روش تنها با گروه های معینی تماس حاصل شده و اطلاعات لازم گرفته می شود. در این روش محقق براساس تجربه شخصی و یا تجارب مشابه دیگران، یک گروه اجتماعی را معرف جامعه ای که به آن تعلق دارند، می یابد و با آن ها مصاحبه می کند. گروه مورد مطالعه می تواند اعضای شورای اسلامی روستا ، ریش سفیدان و... باشند. نتایج این نمونه ها هرچند ممکن است معرف جامعه باشند، اما نمی توان با اطمینان آماری به جامعه مورد مطالعه تعیمیم داد.
حمید زارعی |   1396/10/09 16:12:24   |
0     0
این نمونه براساس این اصل انتخاب مى‌شود که کلیه افراد جامعهٔ مورد مطالعه با هم مشابهت دارند و متجانس یا در واقع یکدست هستند؛ از این‌رو، محقق مى‌تواند پس از تعیین تعداد و حجم نمونهٔ خود، اقدام به گزینش آنها بنماید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Mozhgan Seifi |   1396/10/23 00:37:48   |
0     0
براى انتخاب افراد نمونه از جامعه سه روش وجود دارد که محقق مى‌تواند به‌ دلخواه یکى از آنها را انتخاب کند:



1. استفاده از قرعه‌کشی

2. استفاده از جدول اعداد تصادفى

3. استفاده از روش منظم یا سیستماتیک
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics