تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

در این روش نمونه‌گیری، واحدهاى نمونه انواع مختلفى دارند؛ مانند نمونه نقطه‌ای، مساحتى یا قطعه‌اى و خطی. 

 

 

 

 

از نمونه‌هاى نقطه‌اى مى‌توان مثال بالا یعنى مقر پدیده‌هاى متجانس را ذکر کرد. نمونه‌هاى مساحتى یا سطحى یا قطعه‌اى از بین یک فضاى جغرافیایى پیوسته که داراى ویژگى‌هاى خاصى است انتخاب مى‌شود؛ مثلاً انتخاب قطعاتى از فضاى مسکونى یک شهر، یا قطعات زمین از یک مزرعه بزرگ کشاورزى یا یک منطقهٔ دامدارى و عشایرى و روستایی.

 

محقق مى‌تواند با استفاده از خصوصیات مشترک هر یک از این فضاها و با استفاده از نقشه‌ها یا تصاویر هوایى و ماهواره‌اى نسبت به تقسیم‌بندى آن به واحدهاى فضایى کوچکتر اقدام کند. آنگاه افراد مورد نیاز نمونه را به روش احتمالى ساده یا طبقه‌بندى شده انتخاب نماید.

 

در این طرح فرضى قطعات ۳، ۷، ۱۱، ۱۵، ۱۹، ۲۳ براى نمونه مشخص شده‌اند. نمونه‌هاى خطى معمولاً در طول یک امتداد انتخاب مى‌شوند؛ مثلا‌ً در مسیر یک رودخانه، یا جاده، یا خیابان، یا خط مرزی. در این نمونه‌ها محقق باید مسیر را در صورتى که تجانس داشته باشد به قطعات و واحدهاى طولى تقسیم کند، سپس از بین آنها به روش احتمالى تعداد نمونهٔ خود را برگزیند.

 

در این مسیر افراد نمونه با ضربدر مشخص شده‌اند. در نمونه‌گیرى‌هاى مکانى و ناحیه‌اى نیز مانند سایر انواع نمونه‌گیرى تأکید مى‌شود که اولاً جامعهٔ آمارى از تجانس برخوردار باشد، ثانیاً در کلیه مراحل نمونه‌گیرى از روش‌هاى احتمالى ساده یا منظم و نیز طبقه‌بندى شده استفاده بعمل آید.

 

منبع:

طرح فرضى تقسیم‌بندى یک ناحیه جغرافیایى متجانس

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

نفیسه شعله ور |   1395/10/28 00:30:07   |
0     0
، محقق ناچار است از روش نمونه‌گیرى استفاده کند و از طریق انتخاب تعدادى از مکان‌ها یا نواحى جغرافیایى آنها را مورد مطالعه قرار دهد؛ مثلاً محققى که مى‌خواهد مقر روستاها یا تأسیسات شهرى یا کارخانه‌ها یا مراکز آموزشى و علمى را مطالعه کند، مى‌تواند مقر کلیه آنها را در مقیاس جغرافیایى مورد مطالعه (جهان، قاره، منطقه، کشور، استان و ...) بعنوان جامعهٔ آمارى تلقى کند و از بین آنها افراد نمونه مورد نیاز را به یکى از روش‌هاى احتمالى ساده یا طبقه‌بندى شده انتخاب نماید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نجمی |   1395/10/28 09:58:14   |
0     0
در نمونه‌گیرى‌هاى مکانى و ناحیه‌اى نیز مانند سایر انواع نمونه‌گیرى تأکید مى‌شود که اولاً جامعهٔ آمارى از تجانس برخوردار باشد، ثانیاً در کلیه مراحل نمونه‌گیرى از روش‌هاى احتمالى ساده یا منظم و نیز طبقه‌بندى شده استفاده بعمل آید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد کاظم سالاری |   1396/09/20 07:30:51   |
0     0
نمونه نقطه‌ای، مساحتى یا قطعه‌اى و خطی از مثالهای نمونه گیری مکانی (طرح فرضى تقسیم‌بندى یک ناحیه جغرافیایى متجانس) می باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمید زارعی |   1396/10/09 16:56:42   |
0     0
نمونه‌گیری مکانی

طرح فرضی تقسیم‌بندی یک ناحیه جغرافیایی متجانس
طرح نمونه‌گیری فرضی در طول یک خیابان

این روش نمونه‌گیرى بیشتر براى مطالعهٔ پدیده‌ها و ویژگى‌هاى مکان‌ها و نواحى جغرافیایى مورد استفاده قرار مى‌گیرد. در فضاى جغرافیایى پدیده‌ها و صفات گوناگونى وجود دارد که گاهى بُعد طبیعى دارند، مانند جنس زمین، گونه‌هاى گیاهان، خرده‌اقلیم‌ها، کمیت و کیفیت آب و نظایر آن و گاه بُعد انسانى دارند، مانند وضعیت جمعیت، مؤسسات اجتماعى و خدماتی، ترافیک و حمل‌ونقل، فعالیت‌هاى اقتصادى و نظایر آن و گاهى نیز ترکیبى از دو بعد طبیعى و انسانى هستند، مانند عناصر فضایى روستا، شهر، جاده، راه‌آهن، فرودگاه، کارخانه، سد و مزرعه.
هرکدام از پدیده‌ها و عناصر یاد شده مکان و فضاى جغرافیایى خاصى را به خود اختصاص داده‌اند و مطالعهٔ تمام آنها مقدور نیست. از این‌رو، محقق ناچار است از روش نمونه‌گیرى استفاده کند و از طریق انتخاب تعدادى از مکان‌ها یا نواحى جغرافیایى آنها را مورد مطالعه قرار دهد؛ مثلاً محققى که مى‌خواهد مقر روستاها یا تأسیسات شهرى یا کارخانه‌ها یا مراکز آموزشى و علمى را مطالعه کند، مى‌تواند مقر کلیه آنها را در مقیاس جغرافیایى مورد مطالعه (جهان، قاره، منطقه، کشور، استان و ...) بعنوان جامعهٔ آمارى تلقى کند و از بین آنها افراد نمونه مورد نیاز را به یکى از روش‌هاى احتمالى ساده یا طبقه‌بندى شده انتخاب نماید.
طرح فرضى تقسیم‌بندى یک ناحیه جغرافیایى متجانس
۶ ۵ ۴ ۳ ۲ ۱
۱۲ ۱۱ ۱۰ ۹ ۸ ۷
۱۸ ۱۷ ۱۶ ۱۵ ۱۴ ۱۳
۲۴ ۲۳ ۲۲ ۲۱ ۲۰ ۱۹
در این روش نمونه‌گیری، واحدهاى نمونه انواع مختلفى دارند؛ مانند نمونه نقطه‌ای، مساحتى یا قطعه‌اى و خطی. (آلدویچ، فرانک ت. و جان ف. لونسبری؛ درآمدى بر روش‌ها و فنون میدانى در جغرافیا؛ ترجمهٔ بهلول علیجانی؛ ص ۱۴۲)
از نمونه‌هاى نقطه‌اى مى‌توان مثال بالا یعنى مقر پدیده‌هاى متجانس را ذکر کرد. نمونه‌هاى مساحتى یا سطحى یا قطعه‌اى از بین یک فضاى جغرافیایى پیوسته که داراى ویژگى‌هاى خاصى است انتخاب مى‌شود؛ مثلاً انتخاب قطعاتى از فضاى مسکونى یک شهر، یا قطعات زمین از یک مزرعه بزرگ کشاورزى یا یک منطقهٔ دامدارى و عشایرى و روستایی. محقق مى‌تواند با استفاده از خصوصیات مشترک هر یک از این فضاها و با استفاده از نقشه‌ها یا تصاویر هوایى و ماهواره‌اى نسبت به تقسیم‌بندى آن به واحدهاى فضایى کوچکتر اقدام کند. آنگاه افراد مورد نیاز نمونه را به روش احتمالى ساده یا طبقه‌بندى شده انتخاب نماید. در این طرح فرضى قطعات ۳، ۷، ۱۱، ۱۵، ۱۹، ۲۳ براى نمونه مشخص شده‌اند. نمونه‌هاى خطى معمولاً در طول یک امتداد انتخاب مى‌شوند؛ مثلا‌ً در مسیر یک رودخانه، یا جاده، یا خیابان، یا خط مرزی. در این نمونه‌ها محقق باید مسیر را در صورتى که تجانس داشته باشد به قطعات و واحدهاى طولى تقسیم کند، سپس از بین آنها به روش احتمالى تعداد نمونهٔ خود را برگزیند. در این مسیر افراد نمونه با ضربدر مشخص شده‌اند. در نمونه‌گیرى‌هاى مکانى و ناحیه‌اى نیز مانند سایر انواع نمونه‌گیرى تأکید مى‌شود که اولاً جامعهٔ آمارى از تجانس برخوردار باشد، ثانیاً در کلیه مراحل نمونه‌گیرى از روش‌هاى احتمالى ساده یا منظم و نیز طبقه‌بندى شده استفاده بعمل آید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Mozhgan Seifi |   1396/10/23 00:30:26   |
0     0
محقق مى‌تواند با استفاده از خصوصیات مشترک هر یک از این فضاها و با استفاده از نقشه‌ها یا تصاویر هوایى و ماهواره‌اى نسبت به تقسیم‌بندى آن به واحدهاى فضایى کوچکتر اقدام کند. آنگاه افراد مورد نیاز نمونه را به روش احتمالى ساده یا طبقه‌بندى شده انتخاب نماید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics