تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

متغیر مداخله ­گر، متغیری است که از زمانی که متغیرهای مستقل شروع به تأثیرگذاری بر متغیر وابسته می­کنند و تا زمان این تأثیرگذاری، ظاهر می­شود.

 

بنابراین، نوعی حالت موقت یا بعد زمانی برای متغیر مداخله ­گر وجود دارد. متغیر مداخله­ گر به عنوان تابعی از متغیر(های) مستقل که در هر وضعیتی عمل می­­کنند، آشکار و ظاهر می­گردد و به مفهوم­سازی و تشریح تأثیر متغیر(های) مستقل بر متغیر وابسته کمک می­کند. مثال زیر این نکته را تشریح می­کند.

 

 

در یکی از مثال­های قبل جایی که، متغیر مستقل تنوع نیروی کاری، متغیر وابستۀ اثربخشی سازمانی را تحت تأثیر قرار داد، یک متغیر مداخله ­گر به عنوان تابعی از تنوع در نیروی کار ظاهر می­شود هم­افزایی خلاقانه است.

 

این هم­افزایی خلاقانه، از نوعی نیروی کار متفاوت، چند نژادی و چند ملیتی (مثلاً تنوع) که با هم در تعامل­اند و مهارت ­های فنی چندگانه خود را در حل مسئله به درون گروه می­آورند نشأت می­گیرد. این امر ما را کمک می­کند تا درک نماییم چگونه اثربخشی سازمانی می­تواند از تنوع در نیروی کار ناشی شود.

 

توجه کنید که هم­افزایی خلاقانه، که همان متغیر مداخله­گر است در زمان 2T به عنوان تابعی از تنوع نیروی کاری ظاهر می­شود تا 1T و اثربخشی سازمانی را در زمان 3T با خود به وجود می­آورد. متغیر مداخله ­گر هم­افزایی خلاقانه به ما کمک می­کند تا درک کنیم چگونه تنوع نیروی کاری، اثربخشی سازمانی را با خود به وجود می­آورد.

 

 

منبع:

ایران پژوهان

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

علی اژدری |   1395/09/28 18:17:05   |
2     0
متن دارای غلط نگارشی است
می توان موارد زیر را نیز اضافه نمود:
متغیر مداخله گر متغیری است که به صورت فرضی بر روی رابطه علت و معلولی بین دو یا چند متغیر تاثیر می گذارد و باعث قوی یا ضعیف تر شدن رابطه بین متغیرها از حد واقعی آنها می شود . این متغیر قابل مشاهده ، اندازه گیری و دست کاری نیست و تاثیر آن را باید از طریق مطالعات مستقل بررسی نمود .
این متغیر ، بر متغیر وابسته تاثیر می گذارد و آثار آن ، نه مانند متغیر تعدیل کننده قابل مشاهده و سنجش است و نه مانند متغیر کنترل قابل ثابت نگه داشتن و خنثی کردن است . متغیر مداخله گر معمولا بر اعتبار درونی و بیرونی پژوهش اثر نمی گذارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
وحید سعیدی |   1395/10/03 22:00:15   |
2     0
متغیرهای مداخله گر: متغیری است که محقق برای استنتاج از نحوه‌ی تأثیرمتغیر مستقل بر متغیر تابع مورد نظر قرار می دهد، ولی تأثیر آن را نه می‌توان کنترل کرد و نه به طور مستقیم و مستقل از سایر متغیرها، مشاهده کرد. متغیر مداخله‌گر معمولاً بر اعتبار درونی و اعتبار بیرونی تحقیق اثر نمی‌گذارد. برای مثال در یک طرح تحقیق که هدف آن بررسی تأثیر روش آموزش برنامه‌ای در مقایسه با سخنرانی، برای دروس ریاضی پایه‌ی پنجم ابتدایی است، متغیر مستقل روش تدریس و متغیر وابسته پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است. ازآنجا که» یادگیری «متغیری است که تأثیرمتغیر مستقل بر متغیر وابسته را تحت تأثیر قرار می‌دهد و مشاهده آن به طور مستقیم امکان پذیر نمی باشد، متغیر مداخله گر نامیده می‌شود. بدون شک نقش متغیرهای مداخله‌گر، در تفسیر نتایج مدنظر قرار می‌گیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
masoud sadeghi |   1395/10/04 18:24:55   |
1     0
می شود یک تعریف ساده تر از متغیر مداخله گر بیان نمود:
متغیر مداخله‌گر از دیدگاه نظری بر متغیر وابسته تاثیر دارد اما قابل مشاهده و سنجش نیست تا به عنوان متغیر تعدیل کننده محسوب شود و نه اثرات آن قابل خنثی کردن است تا به عنوان متغیر کنترل محسوب شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نفیسه شعله ور |   1395/10/06 12:33:35   |
0     0
متغیری است که محقق برای استنتاج از نحوه تاثیر متغیر مستقل بر متغیر وابسته مورد نظر قرار می دهد و تاثیر آن را نه می توان کنترل کرد و نه بطور مستقیم و مستقل از سایر متغیر ها مشاهده کرد لذا به این تاثیر در تحلیل نهایی اشاره می شود. متغیر مداخله گر بر اعتبار درونی و بیرونی تحقیق اثر میگذارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
افسانه زارعی |   1395/10/25 15:02:57   |
0     0
متغیر مداخله گر

اغلب متغیر های مستقل مستقیما بر متغیر وابسته اثر نمی گذارند، بلکه متغیر های واسطه ای وجود دارند که خط ارتباط بین متغیر مستقل و متغیر وابسته را کامل می کنند.

برخی از محققین، متغیر واسطه را متغیر نهفته نیز نامگذاری کرده اند.

زیرا به صورت یک ویژگی مشاهده نشده ای است که پایه و اساس متغیر های مشاهده شده فرض می شود.

این اصطلاح به منظور توجیه و تبیین فرآیند های ذهنی و درونی که مستقیما مشاهده پذیر نیست،اما رفتار رابه موقع تبیین می کنند، ایجاد شده است.

در مجموع، متغیر های مستقل، وابسته، تعدیل کننده و کنترل، متغیر های عینی و واقعی هستند و محقق می تواند آنها را مشاهده، اندازه گیری و دست کاری کند.

اما گاهی اوقات در تحقیق با متغیر هایی سروکار داریم که هیچ یک از ان ویژگی ها را ندارند.

این متغیر ها که به متغیر های مزاحم معروف اند؛ مشاهده، اندازه گیری و دست کاری نیستند. بنابراین، تأثیر آنها بر رویداد های قابل مشاهده باید از طریق تأثیر متغیر های مستقل و تعدیل کننده مشخص شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه زارع احمدآبادی |   1395/10/27 13:13:01   |
0     0
متغیرهای مداخله‌گر( Intervening variable )

طبق تعاریف ارائه شده از طرف صاحب‌نظران، بین سازه ها و متغیرهای مشاهده پذیر تفاوت فاحشی وجود دارد. به این صورت که سازه ها، مشاهده ناپذیر و متغیرها، هر گاه به طور عملی تعریف شوند، مشاهده پذیر هستند. تشخیص بین این دو در فرایند پژوهش، اهمیت فراوانی دارد. اصطلاحی که در همین زمینه با آن سروکار داریم، متغیر نهفته یا مکنون (latent variable) است، که در واقع یک وجود فرضی مشاهده ناپذیر است و زیربنای متغیرهای مشاهده پذیر را تشکیل می دهد و اثر آن را فقط می‌توان در رفتار افراد استنباط کرد. به عنوان نمونه، نمره های سه تست توانایی کلامی، عددی و فضای به گونه ای اساسی همبسته اند. به بیان دیگر، افرادی که در یکی از این تست ها قوی باشند احتمالا در دو تست دیگر نیز قوی خواهند بود. اعتقاد بر این است که بین نمره های این سه تست (متغیرهای مشاهده پذیر) چیز مشترکی وجود دارد که زیر بنای همبستگی بین آنها را تشکیل می دهد. این چیز مشترک که در حقیقت پنهانی و مکنون است هوش نامیده می شود. علاقه دانشمندان نیز بیشتر متوجه تشخیص روابط بین همین متغیرهای مکنون است نه متغیرهای مشاهده شده، زیرا علم به دنبال تبیین پدیده ها و روابط بین آنهاست و تئوری نیز شبکه ای از سازه های مشاهده ناپذیر (مکنون) است که تبیین در قلب آن قرار دارد. برای همین گاه سازه ها، متغیرهای مداخله گر نیز نامیده شده اند. متغیر مداخله گر اصطلاحی است که به منظور تبیین فرایندهای ذهنی و درونی که مستقیما مشاهده پذیر نیست اما رفتار را به موقع خود تبیین می کند، خلق شده است. به سخن دیگر مداخله گر متغیری است که فقط در ذهن وجود دارد، نمی توان آن را دید، شنید، احساس کرد اما می توان آن را از روی رفتار استنباط کرد. نکته مهم این است که متغیرهای مداخله گر در تحلیل نهائی و تفسیر و تبیین نتایج مد نظر قرار می گیرند.

متغیر مداخله گر به عنوان رابط بین متغیر مستقل و وابسته عمل می کند .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
آزاده عربیان |   1395/10/27 20:12:12   |
1     0
متغیرهای مداخله گر: متغیری است که محقق برای استنتاج از نحوه‌ی تأثیرمتغیر مستقل بر متغیر تابع مورد نظر قرار می دهد، ولی تأثیر آن را نه می‌توان کنترل کرد و نه به طور مستقیم و مستقل از سایر متغیرها، مشاهده کرد. متغیر مداخله‌گر معمولاً بر اعتبار درونی و اعتبار بیرونی تحقیق اثر نمی‌گذارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صدیقه شکران |   1395/10/27 21:16:14   |
0     0
متغیر مداخله ­گر، متغیری است که از زمانی که متغیرهای مستقل شروع به تأثیرگذاری بر متغیر وابسته می­کنند و تا زمان این تأثیرگذاری، ظاهر می­شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نغمه |   1395/10/28 00:03:32   |
0     0
هم­افزایی خلاقانه، که همان متغیر مداخله­گر است در زمان 2T به عنوان تابعی از تنوع نیروی کاری ظاهر می­شود تا 1T و اثربخشی سازمانی را در زمان 3T با خود به وجود می­آورد. متغیر مداخله ­گر هم­افزایی خلاقانه به ما کمک می­کند تا درک کنیم چگونه تنوع نیروی کاری، اثربخشی سازمانی را با خود به وجود می­آورد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نجمی |   1395/10/28 08:33:50   |
0     0
برای مثال، یک متغیر نظیر انگیزۀ کارکنان می­تواند بر اساس مدل نظری که قبلاً مطرح شد، یک متغیر وابسته، مستقل، مداخله­گر یا یک متغیر
تعدیل­کننده باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محدثه السادات |   1395/10/28 11:34:10   |
0     0
متغیر مداخله ­گر، متغیری است که از زمانی که متغیرهای مستقل شروع به تأثیرگذاری بر متغیر وابسته می­کنند و تا زمان این تأثیرگذاری، ظاهر می­شود.

بنابراین، نوعی حالت موقت یا بعد زمانی برای متغیر مداخله ­گر وجود دارد. متغیر مداخله­ گر به عنوان تابعی از متغیر(های) مستقل که در هر وضعیتی عمل می­­کنند، آشکار و ظاهر می­گردد و به مفهوم­سازی و تشریح تأثیر متغیر(های) مستقل بر متغیر وابسته کمک می­کند. مثال زیر این نکته را تشریح می­کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
عاطفه صابر |   1395/10/28 11:55:10   |
0     0
متغیرهای مداخله گر را متغیرهای نهفته نیز میگویند زیرا قابل مشاهده نیستند و اثر انرا فقط میتوان در رفتار افراد استنباط کرد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
عاطفه صابر |   1395/10/28 11:57:51   |
0     1
تاثیر متغیر مداخله گر را نه میتوان کنترل کردو نه به طور مستقیم و مستقل از سایر متغیرها مشاهده کرد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صغری شکران |   1395/10/28 17:45:13   |
0     1
متغیر مداخله­ گر به عنوان تابعی از متغیر(های) مستقل که در هر وضعیتی عمل می­­کنند، آشکار و ظاهر می­گردد و به مفهوم­سازی و تشریح تأثیر متغیر(های) مستقل بر متغیر وابسته کمک می­کن
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نعیمه پژوهش |   1396/02/29 09:43:37   |
0     0
متغیر مداخله‌گر : اگر متغیر میانجی قابل سنجش و قابل حذف نباشد به یک متغیر مداخله گر تبدیل می شود. متغیر مداخله‌گر از دیدگاه نظری بر متغیر وابسته تاثیر دارد اما قابل مشاهده و سنجش نیست تا به عنوان متغیر تعدیل کننده محسوب شود و نه اثرات آن قابل خنثی کردن است تا به عنوان متغیر کنترل محسوب شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Fereshte Montazeri |   1396/03/25 13:34:12   |
0     0
متغیر میانجی:
به متغیر میانجی متغیر مداخله گر نیز گفته می شود. متغیر میانجی یا مداخله گر یا واسطه، متغیری است که نقش مکانیزم دارد و بین متغیرهای مستقل و وابسته قرار میگیرد. به عبارت دیگر متغیر میانجی یکبار نقش مستقل و یکبار نقش وابسته دارد و هدف از مطالعه نقش آنها در تحقیق بررسی چگونگی تاثیر یا مکانیزمی است که متغیر مستقل بر متغیر وابسته اثر می گذارد. به متغیر میانجی وابسته واسطه نیز گفته می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رنجبر |   1396/03/28 23:11:46   |
0     0
متغیرهای مداخله گر: متغیری است که محقق برای استنتاج از نحوه‌ی تأثیرمتغیر مستقل بر متغیر تابع مورد نظر قرار می دهد، ولی تأثیر آن را نه می‌توان کنترل کرد و نه به طور مستقیم و مستقل از سایر متغیرها، مشاهده کرد. متغیر مداخله‌گر معمولاً بر اعتبار درونی و اعتبار بیرونی تحقیق اثر نمی‌گذارد. برای مثال در یک طرح تحقیق که هدف آن بررسی تأثیر روش آموزش برنامه‌ای در مقایسه با سخنرانی، برای دروس ریاضی پایه‌ی پنجم ابتدایی است، متغیر مستقل روش تدریس و متغیر وابسته پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است. ازآنجا که» یادگیری «متغیری است که تأثیرمتغیر مستقل بر متغیر وابسته را تحت تأثیر قرار می‌دهد و مشاهده آن به طور مستقیم امکان پذیر نمی باشد، متغیر مداخله گر نامیده می‌شود. بدون شک نقش متغیرهای مداخله‌گر، در تفسیر نتایج مدنظر قرار می‌گیرد.
مهدی رنجبر-کارشناسی ارشد 94
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mehri sadeghi |   1396/03/29 10:46:13   |
0     0
متغیر مداخله گر: متغیری است که محقق برای استنتاج از نحوه تأثیر متغیر مستقل بر متغیر تابع مورد نظر قرار می دهد. تأثیر متغیر مداخله گر را نه می توان کنترل کرد و نه به طور مستقیم و مستقل از سایر متغیرها مشاهده کرد.

این نوع متغیرها را متغیرهای نهفته نیز می‌گویند؛ زیرا قابل مشاهده نیستند و اثر آن را فقط می‌توان در رفتار افراد استنباط کرد. طبق تعاریف ارائه شده از طرف صاحب‌نظران، سازه‌ها معمولاً هر کدام یک متغیر مداخله گر و مزاحم هستند.

این نوع متغیرها ممکن است به صورت بسیار جدی، نتایج تحقیقات را تحت تأثیر قرار دهند که در این صورت، ممکن است نتایج بدست آمده، محقق را گمراه کند؛ برای مثال، محققی می‌خواهد تأثیر سواد والدین بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را مورد مطالعه قرار دهد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا تیموری |   1396/09/10 17:08:48   |
0     0
این هم¬افزایی خلاقانه، از نوعی نیروی کار متفاوت، چند نژادی و چند ملیتی (مثلاً تنوع) که با هم در تعامل¬اند و مهارت ¬های فنی چندگانه خود را در حل مسئله به درون گروه می¬آورند نشأت می¬گیرد. این امر ما را کمک می¬کند تا درک نماییم چگونه اثربخشی سازمانی می¬تواند از تنوع در نیروی کار ناشی شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا حاتمی |   1396/09/11 22:53:45   |
0     0
اگر متغیر میانجی قابل سنجش و قابل حذف نباشد به یک متغیر مداخله گر تبدیل می شود. متغیر مداخله‌گر از دیدگاه نظری بر متغیر وابسته تاثیر دارد اما قابل مشاهده و سنجش نیست تا به عنوان متغیر تعدیل کننده محسوب شود و نه اثرات آن قابل خنثی کردن است تا به عنوان متغیر کنترل محسوب شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محسن برزگری |   1396/10/02 00:21:51   |
0     0
محقق برای استتاج از نحوه تاثیر متغیر مستقل بر متغیر تابع مورد نظر قرار می دهد.متغیر مداخله گر بر اعتبار درونی وبیرونی تحقیق اثر نمی گذارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمید زارعی |   1396/10/09 19:02:33   |
0     0
متغیرهای مداخله گر: متغیری است که محقق برای استنتاج از نحوه‌ی تأثیرمتغیر مستقل بر متغیر تابع مورد نظر قرار می دهد، ولی تأثیر آن را نه می‌توان کنترل کرد و نه به طور مستقیم و مستقل از سایر متغیرها، مشاهده کرد. متغیر مداخله‌گر معمولاً بر اعتبار درونی و اعتبار بیرونی تحقیق اثر نمی‌گذارد. برای مثال در یک طرح تحقیق که هدف آن بررسی تأثیر روش آموزش برنامه‌ای در مقایسه با سخنرانی، برای دروس ریاضی پایه‌ی پنجم ابتدایی است، متغیر مستقل روش تدریس و متغیر وابسته پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است. ازآنجا که» یادگیری «متغیری است که تأثیرمتغیر مستقل بر متغیر وابسته را تحت تأثیر قرار می‌دهد و مشاهده آن به طور مستقیم امکان پذیر نمی باشد، متغیر مداخله گر نامیده می‌شود. بدون شک نقش متغیرهای مداخله‌گر، در تفسیر نتایج مدنظر قرار می‌گیرد.
مهدی رنجبر-کارشناسی ارشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
خانی |   1396/10/22 09:32:25   |
0     2
متغیر مداخله‌گر (Intervening Varialbe) متغیری است که محقق برای استنتاج از نحوه تاثیرمتغیر مستقل بر متغیر تابع مورد نظر قرار می دهد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Mozhgan Seifi |   1396/10/22 21:34:48   |
0     0
متغیر مداخله ­گر، متغیری است که از زمانی که متغیرهای مستقل شروع به تأثیرگذاری بر متغیر وابسته می­کنند و تا زمان این تأثیرگذاری، ظاهر می­شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدابوالقاسم ابریشم |   1396/11/01 15:09:12   |
0     0
متغیر مستقل

متغیر مستقل، متغیر محرک درون­داد است که به وسیلۀ پژوهشگر اندازه­گیری، دستکاری یا انتخاب می­شود تا تأثیر یا ارتباط آن با متغیر دیگری معین شود. متغیر مستقل پیش­فرض متغیر وابسته است. به عبارت دیگر این متغیر، مقدمه و متغیر وابسته، نتیجه است. در تحقیق آزمایشی، متغیر مستقل به وسیله آزمایش­کننده دستکاری می­شود تا تأثیر تغییرات آن بر متغیر دیگری که وابسته فرض شده است، مشاهده و اندازه­گیری شود. به عبارت دیگر، تغییرپذیری یا نوسان در متغیر وابسته به حساب متغیر مستقل گذاشته می­شود.

به عنوان مثال، فرض کنید که بررسی­های تحقیقاتی نشان می­دهد که محصول جدید موفقیت­آمیز بوده است. در این جا تولید موفقیت­آمیز محصول جدید، قیمت بازاری سهام را تحت تأثیر قرار می­دهد و نوسان در آن را نشان می­دهد. یعنی، موفقیت بیشتر محصول جدید، قیمت بازاری سهام آن شرکت را بالاتر خواهد برد. به علاوه، موفقیت محصول جدید، متغیر مستقل و قیمت بازاری سهام، متغیر وابسته است. میزان موفقیت محصول جدید نوسان در قیمت بازاری سهام شرکت را تبیین خواهد کرد. این رابطه و عناوین متغیرها در شکل زیر نشان داده شده است.





به عنوان مثال دیگر، فرض کنید تحقیقات فرهنگی نشان می­دهد که ارزش­های مدیریتی، فاصله قدرت بین مافوق­ها و زیردستان را تعیین می­کند. در این جا، فاصله قدرت (یعنی روابط بین رئیس و زیردست و کارکنان در مقایسه با رئیس پرقدرت در مقابل در تعامل با رئیس کم­قدرت) موضوع مورد توجه است، لذا متغیر وابسته است. ارزش­های مدیریتی که تغییرپذیری در فاصله قدرت را تبیین می­کند، متغیر مستقل است. این رابطه در شکل زیر نشان داده شده است

3- متغیر تعدیل­کننده

متغیر تعدیل­کننده، متغیری است که بر رابطه متغیر مستقل و متغیر وابسته تأثیر اقتضایی دارد. یعنی، حضور متغیر سوم (متغیر تعدیل­کننده) رابطۀ مورد انتظار اصلی بین متغیرهای مستقل و وابسته، را تغییر می­دهد. این متغیر در مثال­های زیر روشن می­شود.

فرض کنید پی برده شد که بین تعداد کتاب­هایی که کودکان 5 تا 6 ساله در منزل به آن دسترسی دارند و توانایی­های خواندن آنها نوعی رابطه وجود دارد. یعنی اگر کودکان 5 تا 6 ساله، تعداد زیادی کتاب در اختیارشان قرار گیرد، مهارت­ها و توانایی خواندن آنها بهبود خواهد یافت.

چون کودکان برای خواندن کتاب­های بیشتر، فرصت­های بیشتری دارند (فعالیتی که در آن از جانب والدین کمک شده­اند) و بنابراین، بهتر می­خوانند. در نتیجه، اگر کودکان در منازلی که هیچ نوع کتابی وجود ندارد، پرورش داده شوند، فرصتی برای پرورش نحوۀ خواندن نخواهند داشت، و بنابراین مهارت­ها و توانایی­های خواندن در آنها کاملاً شکل نخواهد گرفت. از این رو، می­توان گفت که نوعی رابطه بین متغیر مستقل (تعداد کتاب­ها) و متغیر وابسته (توانایی­های خواندن) وجود دارد که در شکل زیر نشان داده شده است.





اگرچه این رابطه می­تواند به طور کلی برای همۀ کودکان صدق کند، با این وجود، سطح سواد والدین باعث می­شود که کودکان قبل از ورود به مدرسه خواندن را بیاموزند، از این رو وجود این پدیده، بر رابطه
فوق­الذکر تأثیر می­گذارد. در منازلی که والدین بی­سوادند، هر مقدار کتاب در منزل باشد به توسعه و تکامل مهارت­ها و تونایی­های کودکان کمک نخواهد کرد. میزان سواد والدین رابطه بین تعداد کتاب­ها و
توانایی­های خواندن را تعدیل می­کند. در موقعیت­های مختلف، رابطه بین تعداد کتاب­هایی که کودکان در منزل در اختیار دارند و توانایی­های کودکان 5 تا 6 ساله وابسته و متکی به سواد والدین است. این میزان تأثیرگذاری بر رابطۀ بین متغیر مستقل و وابسته می­تواند در شکل زیر نشان داده شود.

به مثابه مورد بالا، هرگاه رابطه بین متغیر مستقل و متغیر وابسته متکی به متغیر دیگری شود، می­گوییم متغیر سوم، نوعی اثر تعدیل­کننده روی رابطه متغیر مستقل و وابسته دارد. متغیری که رابطه را تعدیل می­کند به عنوان متغیر تعدیل­کننده مشهور است.

اجازه دهید مثالی دیگر از متغیر تعدیل­کننده مرتبط به محیط سازمانی ارائه دهیم. یکی از تئوری­های جدید مدعی است که تنوع نیروی کار (مشتمل بر مبانی اخلاقی، نژادها و ملیت­های مختلف) در اثربخشی سازمانی نقش ایفا خواهد کرد زیرا هر گروه، مهارت­ها و تخصص­های فنی خاصی را با خود به محیط کاری می­آورد. این هم­افزایی می­تواند محقق شود، فقط اگر مدیران بدانند چگونه استعدادهای خاص گروه کاری متنوع را به کار ببندند.

در سناریو بالا، اثربخشی سازمانی متغیر وابسته است که به وسیلۀ نیروی کاری متنوع به طور مثبت تحت تأثیر قرار می­گیرد، که در واقع متغیر مستقل است. در عین حال، برای استفاده از نیروهای بالقوه، مدیران باید بدانند چگونه استعدادهای گروه­های مختلف را برای اثربخش ساختن امور، تشویق و هماهنگ سازند. اگر ندانند، هم­افزایی محقق نخواهد شد. به عبارت دیگر، بهره­برداری اثربخش از استعدادها، دیدگاه­های مختلف و توانایی­های حل مسئله برای افزایش اثربخشی سازمانی متکی و وابسته به مهارت مدیران در عمل کردن به عنوان، یک عامل تسریع­کننده است. این مهارت فنی مدیریتی به صورت متغیر تعدیل­کننده در می­آید. این روابط در شکل زیر نشان داده شده است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
آرزوالسادات آینده |   1396/11/06 22:45:43   |
0     1
متغیر مداخله‌گر : اگر متغیر میانجی قابل سنجش و قابل حذف نباشد به یک متغیر مداخله گر تبدیل می شود. متغیر مداخله‌گر از دیدگاه نظری بر متغیر وابسته تاثیر دارد اما قابل مشاهده و سنجش نیست تا به عنوان متغیر تعدیل کننده محسوب شود و نه اثرات آن قابل خنثی کردن است تا به عنوان متغیر کنترل محسوب شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا سعیدیا ن |   1397/03/06 00:44:36   |
0     0
متغیر مداخله گر یا مزاحم،آن را می توان به پارازیت های رادیویی تشبیه کرد ،این متغیر را نمی توان دید یا شنید و یا حس کرد ،فقط از رفتار استنباط می شود و قابل کنترل هم نیست،مثال دشمنی و خصومت،اضطراب ،البته این متغیر بر اعتبار درونی و اعتبار بیرونی تحقیق اثر نمی گذارد.........
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حبیب |   1397/05/12 19:45:28   |
0     0
بسمه تعالی
بنده میخواستم یه تحقیق با موضوع ارزیابی تأثیر حاکمیت شرکتی (ساختار هیئت مدیره ، ساختار مالکیت و سرمایه گذاران نهادی) بر مدیریت سود کار کنم که استادم گفته باید یک متغیر تعدیل کننده هم باشه
لطفا راهنمایی کنید که چه متغیری می تواند تعدیل گر باشد ؟
با تشکر فراوان
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد پری زاد |   1397/09/18 22:36:07   |
0     0
متغیر مداخله گر متغیری است که بر روی رابطه علت و معلولی بین دو یا چند متغیر تأثیر می گذارد و باعث قوی یا ضعیف تر شدن رابطه بین متغیرها از حد واقعی آن های می شود و پیامد آن این است که قابلیت تعمیم پذیری یافته های پژوهش را تنزل می دهد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics