تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

متغیر مستقل نوسان یا تغییر در متغیر وابسته را تبیین می­کند

 

 

 

 

؛ و متغیر مداخله­ گر در زمان T به عنوان تابعی از متغیرهای مستقل و متغیرهای وابسته ظاهر می­شود که به ما کمک می­کند تا رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته را مفهوم ­سازی کنیم؛ و متغیر تعدیل­ کننده، اثری عارضی (محتمل­الوقوع) بر رابطۀ بین دو متغیر دارد.

 

در شرایط مختلف، زمانی که متغیر مستقل، نوسان در متغیر وابسته را تشریح و توجیه می­کند، متغیر مداخله ­گر به نوسانی که قبلاً به وسیلۀ متغیر مستقل تبیین شده چیزی اضافه نمی­­کند، در حالی که متغیر تعدیل­ کننده و متغیر مستقل در تشریح نوسان یا واریانس، دارای نوعی اثر تعاملی­اند. یعنی، وقتی متغیر تعدیل­ کننده حضور نداشته باشد رابطۀ فرض شده بین دو متغیر پایدار نمی­ ماند.

 

 

خواه یک متغیر، متغیر مستقل باشد خواه متغیر وابسته یا مداخله­ گر یا متغیر تعدیل­ کننده، باید نوع آن، با مطالعۀ دقیق عواملی که در هر وضعیت عمل می­کنند تعیین شوند. برای مثال، یک متغیر نظیر انگیزۀ کارکنان می­تواند بر اساس مدل نظری که قبلاً مطرح شد، یک متغیر وابسته، مستقل، مداخله گر یا یک متغیر تعدیل ­کننده باشد.

 

 

منبع:

ایران پژوهان

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

وحید سعیدی |   1395/10/03 22:08:41   |
0     0
متغیرهای مستقل، تعدیل گر و کنترل نشان دهنده علت ها یا دروندادها هستند. از میان این سه متغیر فقط متغیرهای مستقل و تعدیل گر مورد مطالعه قرار می گیرند و متغیرهای کنترل، حذف یا خنثی می شوند. متغیرهای وابسته نشان دهنده معلول ها یا بروندادهاست و متغیرهای مداخله گر، سازه ها یا مفاهیم مجردی است که همواره بین علت ها و معلولهایی که به گونه عملیاتی بیان می شوند، مداخله می کنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نفیسه شعله ور |   1395/10/06 12:36:19   |
0     0
مطالب جامع و مفید بود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
افسانه زارعی |   1395/10/25 15:05:01   |
0     0
متغیر کنترل

منظور از متغیر کنترل شده، متغیری است که در جریان تحقیق مورد کنترل قرار می گیرد.

به عبارت دیگر، گاهی اوقات متغیرهایی یافت می شوند که تأثیر برخی از آنها در تعیین رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته، باید خنثی ویا ثابت نگاه داشته شود. این متغیرها، متغیرهای کنترل نامیده می شوند.

بنابر این، متغیرهای کنترل، به عواملی گفته می شوند که تأثیر آنها بر متغیر وابسته توسط پژوهشگر خنثی یا حذف می شود.

اما در شرایطی که تأثیر متغیر کنترل خنثی یا حذف می شود، تأثیر متغیر تعدیل کننده مورد مطالعه قرار می گیرد.

از متغیر کنترل، عمدتا در تحقیقاتی که دو گروه آزمایش و گواه داریم، استفاده می کنیم.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
آزاده عربیان |   1395/10/27 20:13:57   |
0     0
متغیرهای مستقل، تعدیل گر و کنترل نشان دهنده علت ها یا دروندادها هستند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صدیقه شکران |   1395/10/27 21:19:02   |
0     0
در شرایط مختلف، زمانی که متغیر مستقل، نوسان در متغیر وابسته را تشریح و توجیه می­کند، متغیر مداخله ­گر به نوسانی که قبلاً به وسیلۀ متغیر مستقل تبیین شده چیزی اضافه نمی­­کند، در حالی که متغیر تعدیل­ کننده و متغیر مستقل در تشریح نوسان یا واریانس، دارای نوعی اثر تعاملی­اند. یعنی، وقتی متغیر تعدیل­ کننده حضور نداشته باشد رابطۀ فرض شده بین دو متغیر پایدار نمی­ ماند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نغمه |   1395/10/28 00:05:19   |
0     0
متغیر مستقل نوسان یا تغییر در متغیر وابسته را تبیین می­کند
خواه یک متغیر، متغیر مستقل باشد خواه متغیر وابسته یا مداخله­ گر یا متغیر تعدیل­ کننده، باید نوع آن، با مطالعۀ دقیق عواملی که در هر وضعیت عمل می­کنند تعیین شوند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نجمی |   1395/10/28 08:32:20   |
0     0
متغیر وابسته، متغیر اصلی مورد توجه محقق است. این متغیر، متغیر پاسخ، برون­داد یا ملاک است و عبارت است از وجهی از رفتار یک ارگانیسم که تحریک شده است. متغیر وابسته، مشاهده یا اندازه­گیری می­شود تا تأثیر متغیر مستقل بر آن معلوم و مشخص شود. هدف محقق آن است که تغییرپذیری متغیر وابسته را تشریح و پیش­بینی کند. این متغیر از طریق متغیر مستقل پیش­بینی می­شود. از طریق تجزیه و تحلیل متغیر وابسته امکان یافتن پاسخ­ها یا راه­حل­هایی برای مسئله ایجاد می­شود. محقق قصد دارد این متغیرها را و همین­طور سایر متغیرهای تأثیرگذار بر آن را به صورت کمّی و سنجش­پذیر درآورد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محسن یوسف زاده |   1395/10/28 11:19:10   |
0     0
متغیر تعدیل کننده،علیرغم میل پژوهشگر رابطه ی بین متغیر مستقل و وابسته را دستخوش تغییر می کند. یعنی حضور این متغیر سوم رابطه ای را که اساساً بین متغیر وابسته و مستقل مورد انتظار است تحت تاثیر قرار می دهد و می توان از آن به عنوان متغیر مستقل دوم نام برد اگر ماهیت وابستگی بین متغیر وابسته به علت سوم باشد پژوهشگر آن را تجزیه و تحلیل می کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محدثه السادات |   1395/10/28 11:37:39   |
0     0
؛ و متغیر مداخله­ گر در زمان T به عنوان تابعی از متغیرهای مستقل و متغیرهای وابسته ظاهر می­شود که به ما کمک می­کند تا رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته را مفهوم ­سازی کنیم؛ و متغیر تعدیل­ کننده، اثری عارضی (محتمل­الوقوع) بر رابطۀ بین دو متغیر دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
عاطفه صابر |   1395/10/28 12:05:52   |
0     0
خواه متغیر مستقل باشد خواه متغیر وابسته یا مداخلهگر یا تعدیلکننده باید نوع ان و راابطه ان با مطالعه دقیقی که در هر وضعیت عمل میکنند تعیین شوند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صغری شکران |   1395/10/28 17:48:47   |
0     0
متغیر مستقل نوسان یا تغییر در متغیر وابسته را تبیین می­کند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مریم سرافراز |   1395/10/28 20:01:18   |
0     0
همچنین بطور کلی متغییرها را از نظر نقش می توان به پنج دسته تقسیم نمود .
1- متغییرمستقل 2- متغییر وابسته 3- متغییر تعدیل کننده 4- متغییر کنترل 5- متغییر مداخله گر
1- متغییرمستقل: یک ویژگی از محیط فیزیکی یا اجتماعی است که بعد از انتخاب و دخالت پژوهشگر ،مقادیری را می پذیرد تا تاثیرش بر دیگر متغییرها مشاهده شود .
2- متغییر وابسته: متغییری که تغییرات آن تحت تاثیر متغییر مستقل قرار می گیرد.
بطور مثال در موضوع بررسی تاثیر شیوه های تشویق بر یادگیری دانش آموزان ، یادگیری بعنوان متغییر وابسته و شیوه های تشویق بعنوان متغییر مستقل ایفای نقش می کنند.
3- متغییر تعدیل کننده: متغییر کیفی یا کمی است که جهت یا میزان رابطه میان متغییرهای مستقل و وابسته را تحت تاثیر قرار می دهد.
بطور مثال در بررسی تاثیر شیوه های مختلف تشویق بر یادگیری دانش آموزان دختر و پسر ، جنسیت نقش متغییر تعدیل کننده را ایفا می کند ، این متغییر را متغییر مستقل دوم نیز می گویند.
4- متغییر کنترل: در یک تحقیق ، پژوهشگر نمی تواند تاثیر تمام متغییر ها را بر یکدیگر مطالعه کند لذا باید برخی متغییرها را کنترل کرده و آنها را خنثی نماید.
بطور مثال در «چه رابطه ای میان پیشرفت تحصیلی و عزت نفس دانش آموزان دختر سوم راهنمایی وجود دارد ؟
اثر پایه تحصیلی و جنسیت بر پیشرفت تحصیلی و عزت نفس کنترل می شود.
5- متغییر مداخله گر:متغییری است که محقق برای استنتاج از نحوه تاثیر متغییر مستقل بر متغییر وابسته مورد نظر قرار می دهد .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
امیر حیدری |   1395/11/13 20:51:21   |
0     0
خواه یک متغیر، متغیر مستقل باشد خواه متغیر وابسته یا مداخله­ گر یا متغیر تعدیل­ کننده، باید نوع آن، با مطالعۀ دقیق عواملی که در هر وضعیت عمل می­کنند تعیین شوند. برای مثال، یک متغیر نظیر انگیزۀ کارکنان می­تواند بر اساس مدل نظری که قبلاً مطرح شد، یک متغیر وابسته، مستقل، مداخله گر یا یک متغیر تعدیل ­کننده باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نعیمه پژوهش |   1396/02/29 10:01:13   |
2     0
قبل از انجام پژوهش ؛ پژوهشگر با توجه به فرضیه یا فرضیه هایی که صورت بندی کرده است باید تصمیم بگیرد که تاثیر چه متغیر یا متغیرهایی را مورد مطالعه قرار دهد و چه متغیرهایی را کنترل کند.
مثال:
فرضیه: پیشرفت تحصیلی دانش آموزانی که والدین آنها با سوادند ؛ بیشتر از پیشرفت تحصیلی دانش آموزانی است که والدین آنها بی سواد هستند.
متغیر مستقل: سواد والدین
متغیر وابسته: پیشرفت تحصیلی
متغیر کنترل: هوش
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Fereshte Montazeri |   1396/03/25 13:35:09   |
0     0
متغیرهای مزاحم یا خطا:
متغیرهایی که محقق به طور مستقیم به پیدا کردن اثر آنها علاقه مند نیست و حتی تلاش میکند که تاثیر آنها را ثابت نگاه دارد و یا آنها را با استفاده از طرح های تحقیقی مناسب حذف کند متغیر مزاحم نامیده می شوند. به عبارت دیگر هدف هر تحقیقی آن است که تاثیر متغیرهای مزاحم را که در عالم واقع وجود دارند و بر فرآیند تحقیق اثر می گذارند حذف یا به حداقل ممکن برساند.

ارتباط میان متغیرهای مستقل، وابسته، کنترل، تعدیل گر و میانجی:
متغیرهای مستقل، تعدیل کننده و کنترل نشان دهنده علت ها یا درون داد هستند. از بین این متغیرها فقط متغیرهای مستقل و تعدیل کننده مورد مطالعه قرار میگیرند و متغیرهای کنترل حذف یا خنثی می شوند. متغیرهای وابسته نشان دهنده معلول ها یا برون دادها هستند. متغیرهای میانجی یا مداخله گر نیز مفاهیم مجردی هستند که همواره بین علت ها و معلول ها مداخله می کنند.
محقق پس از انتخاب متغیرهای مستقل و وابسته باید تصمیم بگیرد که چه متغیرهایی را به عنوان تعدیل گر به کار برد و چه متغیرهایی را به عنوان کنترل حذف و یا ثابت کند. محقق اگر بخواهد متغیری را به عنوان تعدیل کننده به حساب آورد، باید بداند که تعامل این متغیر با متغیر مستقل چگونه است و چه اثری در متغیر وابسته دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جواد رضائی حسن آباد |   1396/03/28 22:44:05   |
0     0
تفاوت بین متغیر_مستقل و متغیر_تعدیل_کننده
ممکن است فرد در تمیز دادن این که چه موقع متغیری مستقل و چه موقع متغیری تعدیل گر است، دچار سردرگمی و ابهام شود. برای مثال ممکن است با دو موقعیت زیر مواجه باشیم:
موقعیت اولیکی از تحقیقات انجام شده نشان می دهد که اگر کیفیت برنامه های آموزشی در یک سازمان بهتر بوده و نیاز به رشد کارکنان نیز زیاد باشد، افراد تمایل بیشتری به آموختن روش های جدید انجام کارها دارند.
موقعیت دوم
یکی دیگر از تحقیقات نشان می دهد که تمایل کارکنان به آموختن روش های انجام کار، تحت تأثیر کیفیت برنامه های آموزشی ارائه شده به وسیله سازمان (که برای همه افراد سازمان اجرا و برگزار می شود) قرار نمی گیرد. فقط کارکنانی که به نظر می رسد نیاز به رشد بالایی دارند، تمایل به آموختن روش های انجام کار از طریق آموزش های تخصصی دارند.
در دو موقعیت بالا، همان سه متغیر را داریم. در مورد اوّل، برنامه های آموزشی و شدت نیاز رشد، متغیرهای مستقلی اند که تمایل کارکنان به آموختن (متغیر وابسته) را تحت تأثیر قرار می دهند. در مورد دوّم، کیفیت برنامه های آموزشی متغیر مستقل است در حال که متغیر وابسته همان اوّلی است ولی شدت نیاز به رشد به صورت متغیر تعدیل کننده درمی آید. به عبارت دیگر، وقتی کیفیت برنامه آموزشی افزایش داده می شود، فقط کسانی که نیاز به رشد بالایی دارند (برای مثال نیاز به رشد قوی) تمایل بیشتری به آموختن روش های انجام کار از خود نشان می دهند. بنابراین، در این حالت رابطۀ بین متغیرهای مستقل و متغیرهای وابسته متکی و وابسته به فلسفۀ وجودی یک متغیر تعدیل گر است.
موارد فوق الذکر، این موضوع را روشن می سازد حتی اگرچه ممکن است متغیرهای مورد استفاده مشابه باشند، تصمیم گیری در مورد عنوان گذاری متغیر به صورت مستقل، وابسته و تعدیل کننده می توانند بستگی به نحوه تأثیرگذاری آنها بر متغیر دیگر باشد.
با تشکر-رضایی-94-ارشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جواد رضائی حسن آباد |   1396/03/28 22:46:19   |
0     0
متغیر[1] از نظر لغوی به معنی چیزی است که تغییر می‌کند و از لحاظ علمی مفهومی است که می تواند از لحاظ مقدار تغییر کند و بیش از دو یا چند ارزش یا عدد به آن اختصاص داده شود. در تحقیق، متغیر به ویژگی هایی اطلاق می شود که می توان آنها را مشاهده یا اندازه گیری کرد و دو یا چند ارزش یا عدد را جایگزین آنها نمود. عدد یا ارزش نسبت داده به متغیر نشان دهندۀ تغییر از یک فرد به فرد دیگر یا از یک حالت به حالت دیگر است. از زبان آمار متغیر با اصطلاح واریانس همراه است.
رضایی دانشجو ارشد حسابداری
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
hosein dehshiri |   1396/03/28 23:12:45   |
0     0
انواع متغیرها

متغیرها را می توان به شکل های مختلف و بر اساس معیارهای متفاوت، دسته بندی کرد. در برخی از این دسته بندی ها گاه همپوشانی هایی مشاهده می شود که به علت عدم تفکیک مطلق انواع متغیرها از همدیگر و ایجاد مرزهای مشخص بین طبقه بندی ها ایجاد می شود. در اینجا چند نمونه از متغیرهای اصلی ذکر می گردند:

1- متغیرهای وابسته و مستقل
2- متغیر پیوسته و طبقه‌ای
3- متغیرهای کمی و کیفی
4- متغیرهای فعال(active variable) و خصیصه‌ای (attributional variable)
5- متغیرهای تعدیل کننده ( Moderator vartiable )
6- متغیرهای مداخله‌گر( Intervening variable )
7-متغیر کنترل (control variable)
8-متغیرهای دو ارزشی و چند ارزشی
9-متغیرهای مزاحم و ناخواسته
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mehri sadeghi |   1396/03/29 11:24:12   |
0     0
جالب است ببینیم چگونه ورود متغیر تعدیل­کننده (مهارت فنی مدیریتی) در مثال قبلی می­توانست مدل را تغییر داده یا روابط را تحت تأثیر قرار دهد. مجموعه جدیدی از روابط که می­تواند با وجود متغیر تعدیل­کننده ظاهر شوند، را در شکل زیر نشان داده­ایم.



همان­طور که می­بینید مهارت فنی مدیریتی، رابطۀ بین تنوع نیروی کاری و هم­افزایی خلاقانه را تعدیل
می­کند. به عبارت دیگر، هم­افزایی خلاقانه از مهارت­های چندگانه حل مسئله نیروی کار متنوع تا زمانی که مدیر، شایستگی ایجاد هم­افزایی از طریق هماهنگی خلاقانه مهارت­های مختلف نداشته باشد، ظاهر نخواهد شد. اگر مدیر هیچ نوع مهارتی برای انجام این نقش نداشته باشد و آنگاه نحوی بهره­برداری از مهارت­های متعدد حل مسئلۀ نیروی کاری متنوع حائز اهمیت نبوده، در نتیجه هم­افزایی حاصل نمی­شود. بنابراین، سازمان ممکن است به جای اینکه به صورت اثربخش کار کند، به حالت ایستا باقی بماند.

اکنون به سادگی می­توان تفاوت­هایی که بین متغیر مستقل، مداخله­گر و تعدیل­کننده وجود دارد را مشاهده کرد. متغیر مستقل نوسان یا تغییر در متغیر وابسته را تبیین می­کند؛ و متغیر مداخله­گر در زمان 2T به عنوان تابعی از متغیرهای مستقل و متغیرهای وابسته ظاهر می­شود که به ما کمک می­کند تا رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته را مفهوم­سازی کنیم؛ و متغیر تعدیل­کننده، اثری عارضی (محتمل­الوقوع) بر رابطۀ بین دو متغیر دارد. در شرایط مختلف، زمانی که متغیر مستقل، نوسان در متغیر وابسته را تشریح و توجیه می­کند، متغیر مداخله­گر به نوسانی که قبلاً به وسیلۀ متغیر مستقل تبیین شده چیزی اضافه نمی­­کند، در حالی که متغیر تعدیل­کننده و متغیر مستقل در تشریح نوسان یا واریانس، دارای نوعی اثر تعاملی­اند. یعنی، وقتی متغیر تعدیل­کننده حضور نداشته باشد رابطۀ فرض شده بین دو متغیر پایدار نمی­ماند.

خواه یک متغیر، متغیر مستقل باشد خواه متغیر وابسته یا مداخله­گر یا متغیر تعدیل­کننده، باید نوع آن، با مطالعۀ دقیق عواملی که در هر وضعیت عمل می­کنند تعیین شوند. برای مثال، یک متغیر نظیر انگیزۀ کارکنان می­تواند بر اساس مدل نظری که قبلاً مطرح شد، یک متغیر وابسته، مستقل، مداخله­گر یا یک متغیرتعدیل­ کننده باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا تیموری |   1396/09/10 17:09:57   |
0     0
در شرایط مختلف، زمانی که متغیر مستقل، نوسان در متغیر وابسته را تشریح و توجیه می¬کند، متغیر مداخله ¬گر به نوسانی که قبلاً به وسیلۀ متغیر مستقل تبیین شده چیزی اضافه نمی¬¬کند، در حالی که متغیر تعدیل¬ کننده و متغیر مستقل در تشریح نوسان یا واریانس، دارای نوعی اثر تعاملی¬اند. یعنی، وقتی متغیر تعدیل¬ کننده حضور نداشته باشد رابطۀ فرض شده بین دو متغیر پایدار نمی¬ ماند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا حاتمی |   1396/09/11 22:56:58   |
0     0
متغیر مداخله­ گر در زمان T به عنوان تابعی از متغیرهای مستقل و متغیرهای وابسته ظاهر می­شود که به ما کمک می­کند تا رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته را مفهوم ­سازی کنیم؛ و متغیر تعدیل­ کننده، اثری عارضی (محتمل­الوقوع) بر رابطۀ بین دو متغیر دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سید محمد میری |   1396/09/15 21:10:46   |
0     0
متغیرهای مستقل، تعدیل گر و کنترل نشان دهنده علت ها هستند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محسن برزگری |   1396/10/02 00:25:45   |
0     0
سازه _متغیرها_مشاهده
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمید زارعی |   1396/10/09 19:33:55   |
0     0
عالی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Mozhgan Seifi |   1396/10/22 21:33:54   |
0     0
متغیر مستقل نوسان یا تغییر در متغیر وابسته را تبیین می­کند
؛ و متغیر مداخله­ گر در زمان T به عنوان تابعی از متغیرهای مستقل و متغیرهای وابسته ظاهر می­شود که به ما کمک می­کند تا رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته را مفهوم ­سازی کنیم؛ و متغیر تعدیل­ کننده، اثری عارضی (محتمل­الوقوع) بر رابطۀ بین دو متغیر دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا حاتمی |   1396/10/30 21:46:04   |
0     0
گاهی اوقات متغیرهایی یافت می شوند که تأثیر برخی از آنها در تعیین رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته، باید خنثی ویا ثابت نگاه داشته شود. این متغیرها، متغیرهای کنترل نامیده می شوند.
بنابر این، متغیرهای کنترل، به عواملی گفته می شوند که تأثیر آنها بر متغیر وابسته توسط پژوهشگر خنثی یا حذف می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدابوالقاسم ابریشم |   1396/11/01 15:08:18   |
0     0
انواع متغیرها

الف) طبقه­بندی متغیرها بر حسب ماهیت متغیر

1- متغیر کمّی و کیفی

متغیر یک مفهوم است که می­تواند مشاهده یا اندازه­گیری شود. این اندازه­گیری ممکن است به صورت کیفی یا کمّی انجام شود. متغیر کمّی به متغیری اطلاق می­شود که از نظر کمّیت تغییر می­کند و اختلاف مقادیر آن را می­توان با استفاده از عدد ثبت کرد و آنها را می­توان با هم جمع کرد. متغیرهای کمّی، متغیرهایی هستند که انسان توانسته است برای آنها واحد و مبدأ اندازه­گیری معین کند، مانند: قد، وزن، سن.

متغیر کیفی، به متغیری اطلاق می­شود که اختلاف و تغییرات بین میزان­های مختلف آن کیفی است و برای ثبت آن ممکن است از روش­های دیگری غیر از به کار بردن عدد استفاده شود. به عبارت دیگر پژوهشگر، توانایی اندازه­گیری متغیر کیفی را ندارد و ویژگی­های آن را نمی­تواند به وسیلۀ ارقام ریاضی نمایش دهد. برای ثبت مشاهدات یا اندازه­گیری­هایی که از این متغیر به عمل می­آید، از حروف الفبا یا کد استفاده
می­شود. این­گونه متغیرها را نمی­توان جمع و تفریق کرد و برای آنها مبدأ اندازه­گیری نیز وجود ندارد. رنگ مو، رنگ چشم، و جنس متغیرهای کیفی هستند.

2- متغیر گسسته و پیوسته

کار پژوهشگر، جمع­آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل داده­های جمع­آوری شده از متغیرهاست. همان­طور که قبلاً ذکر شد، متغیرها به وسیلۀ عدد یا ارزش، مشخص می­شوند. ماهیت اعداد و ارزش­ها بستگی به این دارد که متغیر موردنظر پیوسته است یا گسسته.

متغیر گسسته می­تواند اعداد یا ارزش­هایی را که مشخص کننده یک وجه مشخص و معین از یک مقیاس هستند، به خود اختصاص دهد. به عنوان مثال، جنس یک متغیر گسسته است: یک شخص یا زن است یا مرد. اختصاص هر نوع ارزش دیگری بین این دو نوع ارزش امکان­پذیر نیست. تعداد بازیکنان یک تیم فوتبال نیز یک متغیر گسسته است، زیرا فقط امکان داشتن 1، 2، 3، 4، 5، 6، 7، 8، 9، 10، 11 بازیکن وجود دارد و نه 5/7 نفر بازیکن.

متغیر پیوسته، متغیری است که بین دو واحد آن هر نقطه یا ارزشی را می­توان انتخاب کرد. در این متغیر درجات مختلف اندازه­گیری وجود دارد و دقت وسیلۀ اندازه­گیری، تعداد این درجات را تعیین می­کند. به عنوان مثال، وزن یک متغیر پیوسته است و می­تواند بین صفر تا بی­نهایت باشد. قد، زمان، طول یا ارتفاع پرش، درصد چاقی بدن، و سطح هموگلوبین خون متغیرهای پیوسته هستند. ناگفته نماند که در عمل تشخیص بین متغیر پیوسته و گسسته به صورت نظری امکان­پذیر نیست. دلیل این امر فقدان وسایل
اندازه­گیری دقیق و مناسب است. در خیلی از متغیرهای پیوسته ما ناگزیریم اعداد را به صورت کلی برای اندازه­گیری به کار بریم. بهرۀ هوشی از نظر تئوری یک متغیر پیوسته است. اما در عمل، آزمودنی که برای اندازه­گیری هوش به کار برده می­شود، به گونه­ای است که نمره­ها را به صورت کلی یا نمره­های گسسته نشان می­دهد.

3- متغیرهای دوارزشی و چندارزشی

متغیرها بر اساس تعداد ارزش­ها یا عددهایی که به آنها اختصاص داده می­شود، به دو دسته تقسیم می­شوند: الف) دوارزشی، ب) چند ارزشی.

متغیر دوارزشی به متغیری اطلاق می­شود که به آن فقط دو ارزش یا دو عدد نسبت داده می­شود، مانند جنس که دارای دو ارزش زن و مرد است و می­توان برای ثبت آنها از اعداد صفر و یک یا اعداد دیگری استفاده کرد. کرلینجر (1986) متغیر دوارزشی را دوبخشی نامیده است و چنین می­نویسد: «برخی از این متغیرها، دو بخشی واقعی هستند مانند زن و مرد، مرگ و حیات و شهری و روستایی که حضور یا عدم­حضور ویژگی موجب تقسیم­بندی آنها می­شود و برخی از آنها ممکن است دوبخشی ساختگی باشند». متغیر چندارزشی متغیری است که بیش از دو عدد یا دوارزش به آن اختصاص داده می­شود، مانند سطح تحصیل و هوش که دارای درجات مختلفی هستند و به هر یک از درجات آنها می­توان عدد یا ارزش معینی را اختصاص داد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدمحمد امامی مقدم |   1396/11/05 21:21:45   |
0     0
تفاوت بین متغیر_مستقل و متغیر_تعدیل_کننده
ممکن است فرد در تمیز دادن این که چه موقع متغیری مستقل و چه موقع متغیری تعدیل گر است، دچار سردرگمی و ابهام شود. برای مثال ممکن است با دو موقعیت زیر مواجه باشیم:
موقعیت اولیکی از تحقیقات انجام شده نشان می دهد که اگر کیفیت برنامه های آموزشی در یک سازمان بهتر بوده و نیاز به رشد کارکنان نیز زیاد باشد، افراد تمایل بیشتری به آموختن روش های جدید انجام کارها دارند.
موقعیت دوم
یکی دیگر از تحقیقات نشان می دهد که تمایل کارکنان به آموختن روش های انجام کار، تحت تأثیر کیفیت برنامه های آموزشی ارائه شده به وسیله سازمان (که برای همه افراد سازمان اجرا و برگزار می شود) قرار نمی گیرد. فقط کارکنانی که به نظر می رسد نیاز به رشد بالایی دارند، تمایل به آموختن روش های انجام کار از طریق آموزش های تخصصی دارند.
در دو موقعیت بالا، همان سه متغیر را داریم. در مورد اوّل، برنامه های آموزشی و شدت نیاز رشد، متغیرهای مستقلی اند که تمایل کارکنان به آموختن (متغیر وابسته) را تحت تأثیر قرار می دهند. در مورد دوّم، کیفیت برنامه های آموزشی متغیر مستقل است در حال که متغیر وابسته همان اوّلی است ولی شدت نیاز به رشد به صورت متغیر تعدیل کننده درمی آید. به عبارت دیگر، وقتی کیفیت برنامه آموزشی افزایش داده می شود، فقط کسانی که نیاز به رشد بالایی دارند (برای مثال نیاز به رشد قوی) تمایل بیشتری به آموختن روش های انجام کار از خود نشان می دهند. بنابراین، در این حالت رابطۀ بین متغیرهای مستقل و متغیرهای وابسته متکی و وابسته به فلسفۀ وجودی یک متغیر تعدیل گر است.
موارد فوق الذکر، این موضوع را روشن می سازد حتی اگرچه ممکن است متغیرهای مورد استفاده مشابه باشند، تصمیم گیری در مورد عنوان گذاری متغیر به صورت مستقل، وابسته و تعدیل کننده می توانند بستگی به نحوه تأثیرگذاری آنها بر متغیر دیگر باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
آرزوالسادات آینده |   1396/11/06 22:56:32   |
0     0
متغیر وابسته، مشاهده یا اندازه گیری می شود تا تأثیر متغیر مستقل بر آن معلوم و مشخص شود. هدف محقق آن است که تغییرپذیری متغیر وابسته را تشریح و پیش بینی کند. این متغیر از طریق متغیر مستقل پیش بینی می شود. از طریق تجزیه و تحلیل متغیر وابسته امکان یافتن پاسخ ها یا راه حل هایی برای مسئله ایجاد می شود. محقق قصد دارد این متغیرها را و همین طور سایر متغیرهای تأثیرگذار بر آن را به صورت کمّی و سنجش پذیر درآورد.
متغیر مستقل پیش فرض متغیر وابسته است. به عبارت دیگر این متغیر، مقدمه و متغیر وابسته، نتیجه است. در تحقیق آزمایشی، متغیر مستقل به وسیله آزمایش کننده دستکاری می شود تا تأثیر تغییرات آن بر متغیر دیگری که وابسته فرض شده است، مشاهده و اندازه گیری شود. به عبارت دیگر، تغییرپذیری یا نوسان در متغیر وابسته به حساب متغیر مستقل گذاشته می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics