تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

مفاهیم و ابزارهای آماری به صورت صریح یا ضمنی بخشی از فرایند اکثر تحقیقات را شامل می‌شوند. نقش این مفاهیم و ابزارها را می‌توان هنگام تصمیم‌گیری در مورد گزینش آزمودنی‌ها، جایگزینی آنها در گروه‌های مختلف، توصیف داده‌های جمع‌آوری‌شده و تعمیم یافته‌های حاصل از مطالعه، مشاهده کرد. 

 

بنابراین در تحقیق رفتاری، روش‌های آماری چندین نقش ایفا می‌کنند که با هم ارتباط دارند. روش‌های آماری برای خلاصه کردن و توصیف داده‌ها دستورالعمل لازم را فراهم می‌سازند.

 

همچنین روش‌های لازم جهت تعمیم نتایج از گروه‌های آزمودنی به گروه‌های وسیع‌تر را تهیه کرده و برای گزینش آزمودنی و جایگزینی آنها در گروه‌های مختلف و جمع‌آوری داده‌ها دستورالعمل ارائه می‌کنند.

 

 

ماهیت آمار استنباطی

 

نقش آمار توصیفی در واقع، جمع‌آوری، خلاصه کردن و توصیف اطلاعات کمّی به دست‌آمده از نمونه‌ها یا جامعه‌ها است. 

 

اما محقق معمولا کار خود را با توصیف اطلاعات پایان نمی‌دهد، بلکه سعی می‌کند آنچه را که از بررسی گروه نمونه به دست آورده است به گروه‌های مشابه بزرگتر تعمیم دهد. تئوری‌های روان‌شناسی از طریق تعمیم نتایج یک یا چند مطالعه به آنچه که ممکن است در مورد کل افراد جامعه صادق باشد به وجود می‌آیند.

 

از طرف دیگر در اغلب موارد مطالعه تمام اعضای یک جامعه ناممکن است. از اینرو محقق به شیوه‌هایی احتیاج دارد که بتواند با استفاده از آنها نتایج به دست‌آمده از مطالعه گروه‌های کوچک را به گروه‌های بزرگتر تعمیم دهد.

 

به شیوه‌هایی که از طریق آنها ویژگی‌های گروه‌های بزرگ براساس اندازه‌گیری همان ویژگی‌ها در گروه‌های کوچک استنباط می‌شود آمار استنباطی گفته می‌شود.

 

 

به بیان دیگر، در پژوهش‌های روان‌شناسی و سایر علوم رفتاری کسب اطلاعات درباره گروه‌های کوچک غالبا هدف پژوهشگر نیست، بلکه او علاقمند است که از طریق یافته‌های این گروه کوچک، اطلاعات لازم را درباره جامعه‌ای که این گروه کوچک را از آن انتخاب کرده است، کسب کند.

 

یعنی در این پژوهش‌ها هدف پژوهشگر تعمیم نتایج به‌دست‌آمده از یک گروه کوچک به یک جامعه بزرگتر می‌باشد. این تعمیم مستلزم آن است که پژوهشگر از روش‌های آماری پیشرفته‌تری تحت عنوان "استنباط آماری" استفاده نماید.

 

 

جامعه و نمونه

 

در مدل استنباط آماری، فرض بر این است که می‌خواهیم در مورد یک مجموعه خیلی بزرگ(شاید نامحدود)، اطلاعات کسب کنیم(مثلا نمره پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانش‌آموزان کلاس پنجم دبستان در سراسر کشور).

 

به این مجموعه، جامعه گفته می‌شود. گاه حجم جامعه آن‌قدر بزرگ است که نمی‌توان تمام آن را مطالعه نمود، لذا از کل مجموعه، یک زیرمجموعه به عنوان نمونه کل مشاهدات ممکن برای مطالعه انتخاب می‌شود.

 

به این زیرمجموعه که شامل تعداد محدودی از اعضای جامعه است "نمونه" گفته می‌شود. اما جهت استنباط خصوصیات جامعه از روی خصوصیات نمونه، مدل آماری ایجاب می‌کند که اعضای گروه نمونه به‌صورت تصادفی انتخاب شوند.

 

نمونه تصادفی به نمونه‌ای گفته می‌شود که همه اعضای جامعه به یک اندازه شانس شرکت و انتخاب شدن در آن را داشته باشند. همچنین انتخاب هر فرد مستقل از افراد دیگر صورت گیرد.

 

 

پارامتر و شاخص آماری

 

برای استنباط در مورد یک جامعه، محقق خصوصیات جامعه(مثلا مقادیر مرکزی یا شاخص‌های پراکندگی) را با استفاده از خصوصیات گروه نمونه توصیف می‌کند. به مقادیری که خصوصیات جامعه(مثل میانگین یا واریانس) را توصیف می‌کنند، پارامتر گفته می‌شود.

 

به مقادیری هم که خصوصیات نمونه را توصیف می‌کنند، آماره یا شاخص آماری می‌گویند. برای تمییز قائل شدن بین دو مفهوم پارامتر و شاخص آماری معمولا پارامترها را با حروف یونانی و شاخص‌های آماری را با حروف لاتین نمایش می‌دهند.

 

به عنوان مثال برای نمایش دادن میانگین جامعه از حرف یونانی(مو = µ) و برای نشان دادن میانگین گروه نمونه از حرف لاتین 12X' type="#_x0000_t75"> (بخوانید ایکس‌بار) و برای نشان دادن واریانس جامعه از حرف یونانی 2σ (مجذور زیگما) و برای نشان دادن واریانس نمونه از 2S استفاده می‌شود.

 

 

ویژگی‌های برآوردکننده‌ها

  از آنجا که اندازه‌گیری پارامترها(به خاطر حجم بزرگ جامعه و هزینه‌های بالا) عملا ناممکن است، این پارامترها با استفاده از آماره‌ها یا شاخص‌های آماری، برآورد می‌شوند. اما چون نمونه فقط بخش کوچکی از یک جامعه را تشکیل می‌دهد، احتمال مساوی بودن آماره‌ها با پارامترها کم است.

 

به عنوان مثال، اگر چه 12X' type="#_x0000_t75"> به عنوان بهترین برآوردکننده µ به‌شمار می‌رود، ولی این برآورد معمولا با مقداری خطا همراه است. این خطا ناشی از عوامل تصادفی بی‌شماری است که محقق از وجود آنها بی‌اطلاع است. برآوردکننده‌ها سه ویژگی عمده دارند:

 

غیر سودار بودن: برآوردکننده‌ای غیر سودار است که اگر تعداد بی‌نهایت نمونه به صورت تصادفی از یک جامعه انتخاب شود، میانگین آن در تمام نمونه‌ها با مقدار پارامتر برآورد شده برابر باشد.

 

 

یکنواخت بودن: منظور از یکنواخت بودن برآوردکننده آن است که هر چه تعداد یا حجم نمونه افزایش یابد، مقدار برآوردشده به مقدار پارامتر جامعه نزدیک و نزدیک‌تر گردد.

 

 

کارا بودن: کارآیی برآوردکننده عبارت است از مقدار تغییر در برآورد پارامترهای جامعه از یک نمونه به نمونه دیگر. یعنی دقت برآوردکننده در پارامتر جامعه را کارآیی برآوردکننده می‌نامند.

 

البته باید توجه داشت که یک برآوردکننده ممکن است یک، دو یا هر سه خصوصیت را دارا باشد.

 

 

آزمون فرض

 

فرض آماری، ادعایی در مورد یک یا چند جمعیت مورد بررسی است که ممکن است درست یا نادرست باشد. به عبارت دیگر فرض آماری، یک ادعا یا گزاره‌ای در مورد توزیع یک جمعیت یا پارامتر توزیع یک متغیر تصادفی است.

 

فرضیه آماری، نقطه آغاز آزمون فرض است و اصولا بدون داشتن فرضیه آماری امکان انجام یک آزمون دشوار است. فرضیه آماری به دو نوع فرض صفر (H0) و فرض خلاف (HA) بیان می‌شود. فرضیه‌ای که در آزمون‌های آماری مورد آزمون قرار می‌گیرد فرضیه صفر است که همیشه حاکی از عدم وجود تفاوت می‌باشد.

 

اما فرض خلاف همان فرضیه پژوهشی است که می‌تواند جهت‌دار یا غیر جهت‌دار باشد. البته انتخاب فرضیه جهت‌دار دلخواه و تصادفی نیست، بلکه در صورتی فرضیه پژوهشی را می‌توان جهت‌دار تدوین کرد که تئوری یا تحقیقات قبلی شواهدی برای آن ارائه کنند.

 

 

انواع خطا در استنباط آماری

 

پس از انجام آزمون‌های آماری، محقق در مورد رد یا عدم رد فرضیه صفر تصمیم می‌گیرد. اگر نتایج آزمون به گونه‌ای باشد که نتوان آن را رد کرد، جایی برای اثبات یا تأیید فرضیه پژوهشی باقی نمی‌ماند، اما اگر فرضیه صفر رد شود، به‌طور غیرمستقیم فرضیه پژوهشی تأیید می‌شود.

 

اگر فرضیه صفر در واقع صحیح باشد ولی محقق تصمیم به رد آن بگیرد خطای نوع اول رخ داده است. بر عکس اگر فرضیه صفری در واقع فرضیه‌ای غیرصحیح باشد ولی محقق آن را تأیید کند، دچار خطای نوع دوم شده است.

 

 

منبع:

ایران پژوهان

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

علی اژدری |   1395/10/02 22:37:15   |
1     0
متن بالا کامل است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حضرتی |   1395/10/04 20:00:06   |
0     0
متن کامل است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نفیسه شعله ور |   1395/10/27 22:31:51   |
0     0
آمار استنباطی از اوایل قرن بیستم مطرح شد ، در این نوع آمار محقق با استفاده از مقادیر نمونه اماره ها را محاسبه میکند، سپس به کمک تخمین و آزمون فرض آماری ، اماره ها به پارامترهای جامعه تعمیم داده می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
امین |   1395/10/30 17:39:11   |
0     0
علم آمار به مجموعه ایی از فنون و روش های علمی - ریاضی گفته می شود که برای جمع اوری ، تنظیم ،ارایه و تحلیل وتفسیر اطلاعات کمی و کیفی و نتیجه گیری از ان ها در جهت هدفی معین به کار می رود.
فعالیت آماری دو بخش را در بر می گیرد :
آمار توصیفی : جمع آوری تلخیص ، تنظیم و ارایه اطلاعات به صورت روشن و قابل درک و در صورت لزوم تعیین روابط موجود بین اطلاعات جمع آوری شده .این بخش از آمار را که بیشتر به مشخص کردن داده ها، تنظیم و ارائه ی آن ها به صورت جدول بندی یا ترسیمی ، محاسبه ی آماره ها و تعیین ارتباط بین اطلاعات می پردازد آمار توصیفی می نامند.
آمار استنباطی : در بیشتر فعالیت های آماری جمع آوری ، تنظیم و ارائه ی یافته ها و یا تعیین آماره ها کفایت نمی کند ، بلکه لازم است بر اساس این اطلاعات جمع آوری و تنظیم شده ، تجزیه و تحلیل و استنباط هایی برای تبیین و تصمیم گیری صورت گیرد .این بخش از آمار که به تحلیل ، تفسیر و تعمیم نتایج حاصل از تنظیم و محاسبه ی مقدماتی اماری تکیه دارد ، آمار استنباطی خوانده می شود .با استفاده لز روش های امار استنباطی می توان مشخصات جامعه ی اماری را از روی نمونه ها استنباط کرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدمحمود حیدری |   1396/09/13 13:01:57   |
1     0
چنانچه به جای مطالعه کل اعضای جامعه، بخشی از آن با استفاده از فنون نمونه‌گیری انتخاب شده، و مورد مطالعه قرار گیرد و بخواهیم نتایج حاصل از آن را به کل جامعه تعمیم دهیم از روش‌هایی استفاده می‌شود که موضوع آمار استنباطی (Inferential statistics) است. آن چه که مهم است این است که در گذر از آمار توصیفی به آمار استنباطی یا به عبارت دیگر از نمونه به جامعه بحث و نقش احتمال شروع می‌شود. در واقع احتمال، پل رابط بین آمار توصیفی و استنباطی به حساب می‌آید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
sobhan karimi |   1396/09/22 10:59:16   |
1     0
آمار استنباطی، به مجموعه روش هایی گفته می شود که در آنها ویژگی های جامعه به کمک نمونه استنباط می شوند.

هدف از کاربرد آمار استنباطی آن است که از نمونه کوچکی، ویژگی های جامعه هایی که نمونه از آن انتخاب شده است برآورد یا «استنباط» کند.

در نتیجه، پژوهشگر برای آزمودن، نیاز به طرح و ارائه فرضیه دارد.

آزمون فرض یا بررسی فرضیه های پژوهش، براساس نتایج تحلیل استنباطی ارائه می شود که قبلا در فصل اول تدوین شده است.

این هدف از طریق پرسشهای زیر انجام می شود:

۱. این که چند متغیر را باید به طور همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار داد؟

2. پژوهشگر می خواهد به توصیف ویژگیهای نمونه بپردازد یا میخواهد درباره جمعیتی که نمونه از آن برداشت شده است نیز استنباطهایی داشته باشد؟ (آزمون فرض).

۳. متغیر یا متغیرهای مورد نظر با چه مقیاسی اندازه گیری شده است؟

پاسخی که پژوهنده به هر یک از سؤال های فوق می دهد در واقع تعیین کننده روشی است که او برای تجزیه و تحلیل داده ها انتخاب می کند.

از طرفی، فنون آماری مورد استفاده در پژوهش نه فقط از نظر طبیعت پرسش هایی که پژوهش ها برای به دست آوردن جواب آن ها طرح شده تفاوت دارد، بلکه از نظر ماهیت داده هایی که این فنون باید در مورد آنها بکار رود، نیز متفاوت است؛ زیرا هر روش آماری، به تناسب نوع مقیاسی که برای اندازه گیری شده انتخاب شده، مناسب است.

هر پژوهشگری با انتخاب یک روش یا روش های آماری مناسب مواجه میگردد. انتخاب یک روش آماری مناسب برای آزمون یک فرضیه به دلایل گوناگون حائز اهمیت است .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد کاظم سالاری |   1396/09/27 07:42:40   |
0     0
در مدل استنباط آماری، فرض بر این است که می‌خواهیم در مورد یک مجموعه خیلی بزرگ(شاید نامحدود)، اطلاعات کسب کنیم(مثلا نمره پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانش‌آموزان کلاس پنجم دبستان در سراسر کشور).
به این مجموعه، جامعه گفته می‌شود. گاه حجم جامعه آن‌قدر بزرگ است که نمی‌توان تمام آن را مطالعه نمود، لذا از کل مجموعه، یک زیرمجموعه به عنوان نمونه کل مشاهدات ممکن برای مطالعه انتخاب می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محسن برزگری |   1396/10/06 09:52:09   |
بحث اصلی آمار استنباطی، استفاده از داده های نمونه ای برای تخمین و یا قضاوت در مورد ویژگی های جامعه است. اهمیت این موضوع از این بابت است که در دنیای واقعی معمولاً دسترسی به اطلاعات تمام اعضای جامعه وجود ندارد و لذا در اکثر موارد مدیران و تصمیم گیرندگان ناچارند با به کارگیری بخشی از اعضاء جامعه به عنوان نمونه، در مورد ویژگی های جامعه مورد نظر قضاوت کنند و استنباط هایی را انجام دهند.
علی دهقانی |   1396/10/06 14:04:26   |
0     0
مفاهیم و ابزارهای آماری به صورت صریح یا ضمنی بخشی از فرایند اکثر تحقیقات را شامل می‌شوند. نقش این مفاهیم و ابزارها را می‌توان هنگام تصمیم‌گیری در مورد گزینش آزمودنی‌ها، جایگزینی آنها در گروه‌های مختلف، توصیف داده‌های جمع‌آوری‌شده و تعمیم یافته‌های حاصل از مطالعه، مشاهده کرد. بنابراین در تحقیق رفتاری، روش‌های آماری چندین نقش ایفا می‌کنند که با هم ارتباط دارند. روش‌های آماری برای خلاصه کردن و توصیف داده‌ها دستورالعمل لازم را فراهم می‌سازند. همچنین روش‌های لازم جهت تعمیم نتایج از گروه‌های آزمودنی به گروه‌های وسیع‌تر را تهیه کرده و برای گزینش آزمودنی و جایگزینی آنها در گروه‌های مختلف و جمع‌آوری داده‌ها دستورالعمل ارائه می‌کنند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمید زارعی |   1396/10/07 11:09:36   |
0     0
به شیوه‌هایی که از طریق آنها ویژگی‌های گروه‌های بزرگ براساس اندازه‌گیری همان ویژگی‌ها در گروه‌های کوچک استنباط می‌شود آمار استنباطی گفته می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محسن حدادزاده نیری |   1396/10/13 14:11:57   |
0     0
درمدل استنباط آماری، فرض بر این است که می‌خواهیم در مورد یک مجموعه خیلی بزرگ(شاید نامحدود)، اطلاعات کسب کنیم(مثلا نمره پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانش‌آموزان کلاس پنجم دبستان در سراسر کشور).

به این مجموعه، جامعه گفته می‌شود. گاه حجم جامعه آن‌قدر بزرگ است که نمی‌توان تمام آن را مطالعه نمود، لذا از کل مجموعه، یک زیرمجموعه به عنوان نمونه کل مشاهدات ممکن برای مطالعه انتخاب می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدی شایق |   1396/10/20 00:13:30   |
0     0
فنون آماری مورد استفاده در پژوهش نه فقط از نظر طبیعت پرسش هایی که پژوهش ها برای به دست آوردن جواب آن ها طرح شده تفاوت دارد، بلکه از نظر ماهیت داده هایی که این فنون باید در مورد آنها بکار رود، نیز متفاوت است؛ زیرا هر روش آماری، به تناسب نوع مقیاسی که برای اندازه گیری شده انتخاب شده، مناسب است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
عراقی |   1396/10/20 00:14:14   |
0     0
آمار استنباطی، به مجموعه روش هایی گفته می شود که در آنها ویژگی های جامعه به کمک نمونه استنباط می شوند.

هدف از کاربرد آمار استنباطی آن است که از نمونه کوچکی، ویژگی های جامعه هایی که نمونه از آن انتخاب شده است برآورد یا «استنباط» کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فهیمه تقدیری |   1396/10/20 11:07:38   |
0     0
آمار استنباطی:

به مجموعه روش هایی گفته می شود که در آنها ویژگی های جامعه به کمک نمونه استنباط می شوند.
هدف از کاربرد آمار استنباطی آن است که از نمونه کوچکی، ویژگی های جامعه هایی که نمونه از آن انتخاب شده است برآورد یا «استنباط» کند.
-----
در نتیجه، پژوهشگر برای آزمودن، نیاز به طرح و ارائه فرضیه دارد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل موحدی |   1396/10/22 21:25:30   |
0     0
نقش آمار توصیفی در واقع، جمع‌آوری، خلاصه کردن و توصیف اطلاعات کمّی به دست‌آمده از نمونه‌ها یا جامعه‌ها است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل موحدی |   1396/10/22 21:26:48   |
0     0
در مدل استنباط آماری، فرض بر این است که می‌خواهیم در مورد یک مجموعه خیلی بزرگ(شاید نامحدود)، اطلاعات کسب کنیم(مثلا نمره پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانش‌آموزان کلاس پنجم دبستان در سراسر کشور).

به این مجموعه، جامعه گفته می‌شود. گاه حجم جامعه آن‌قدر بزرگ است که نمی‌توان تمام آن را مطالعه نمود، لذا از کل مجموعه، یک زیرمجموعه به عنوان نمونه کل مشاهدات ممکن برای مطالعه انتخاب می‌شود.

به این زیرمجموعه که شامل تعداد محدودی از اعضای جامعه است "نمونه" گفته می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهسا قانعی |   1396/10/28 22:23:13   |
0     0
آمار استنباطی، به مجموعه روش هایی گفته می شود که در آنها ویژگی های جامعه به کمک نمونه استنباط می شوند.

هدف از کاربرد آمار استنباطی آن است که از نمونه کوچکی، ویژگی های جامعه هایی که نمونه از آن انتخاب شده است برآورد یا «استنباط» کند.

در نتیجه، پژوهشگر برای آزمودن، نیاز به طرح و ارائه فرضیه دارد.
آزمون فرض یا بررسی فرضیه های پژوهش، براساس نتایج تحلیل استنباطی ارائه می شود.

این هدف از طریق پرسشهای زیر انجام می شود:

۱. این که چند متغیر را باید به طور همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار داد؟

2. پژوهشگر می خواهد به توصیف ویژگیهای نمونه بپردازد یا میخواهد درباره جمعیتی که نمونه از آن برداشت شده است نیز استنباطهایی داشته باشد؟ (آزمون فرض).

۳. متغیر یا متغیرهای مورد نظر با چه مقیاسی اندازه گیری شده است؟

پاسخی که پژوهنده به هر یک از سؤال های فوق می دهد در واقع تعیین کننده روشی است که او برای تجزیه و تحلیل داده ها انتخاب می کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
parisa teymouri |   1396/11/04 16:02:30   |
0     0
به این مجموعه، جامعه گفته می‌شود. گاه حجم جامعه آن‌قدر بزرگ است که نمی‌توان تمام آن را مطالعه نمود، لذا از کل مجموعه، یک زیرمجموعه به عنوان نمونه کل مشاهدات ممکن برای مطالعه انتخاب می‌شود.



به این زیرمجموعه که شامل تعداد محدودی از اعضای جامعه است "نمونه" گفته می‌شود. اما جهت استنباط خصوصیات جامعه از روی خصوصیات نمونه، مدل آماری ایجاب می‌کند که اعضای گروه نمونه به‌صورت تصادفی انتخاب شوند.



نمونه تصادفی به نمونه‌ای گفته می‌شود که همه اعضای جامعه به یک اندازه شانس شرکت و انتخاب شدن در آن را داشته باشند. همچنین انتخاب هر فرد مستقل از افراد دیگر صورت گیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics