تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

در این بخش تعاریف و توضیحات مربوط به نمونه،حجم نمونه، فرمول نمونه گیری کوکران، فرمول نمونه گیری لوی و لمشو، جدول نمونه گیری کرجسی و مورگان برای تعیین حجم نمونه را برای شما محققان عزیز در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تشریح خواهیم کرد:

 

چون حجم یا اندازه اکثر جامعه‌های پژوهشی بسیار بزرگ است، بنابراین اندازه‌گیری ویژگی مورد پژوهش‌ برای تک تک افراد یا عناصر جامعه غیر ممکن است.

 

بنابراین کافی است تا نمونه‌ای از جامعه انتخاب و اندازه‌گیری شود و براساس یافته‌های حاصل از نمونه، این نتایج به کل جامعه تعمیم داده می‌شود.

 

نمونه عبارت است از زیر مجموعه‌ای که از کل جامعه انتخاب می‌شود و معرف آن است. اولین قدم در پژوهش علمی تعریف جامعه براساس ویژگی مورد علاقه و سپس انتخاب یک نمونه معرف از این جامعه با استفاده از روش‌های مناسب است.

 

مراد از معرف یا نماینده واقعی بودن این است که بین ویژگی‌های نمونه و جامعه‌ای که نمونه از آن انتخاب شده است شباهت تقریباً کاملی وجود داشته باشد و براساس این شباهت است که برآورد پارامتر جامعه امکان‌پذیری می‌شود.

 

معرف یا نماینده واقعی بودن نمونه، غالباً از طریق انتخاب نمونه به صورت تصادفی امکان‌پذیر می‌شود. انتخاب تصادفی پژوهشگر را مطمئن می‌کند که تنها ملاک انتخاب اعضای تشکیل دهنده یک نمونه شانس است و نه چیز دیگری.

 


 اندازه‌هایی که از نمونه به دست می‌آید، آمار یا شاخص نامیده می‌شود. آماره عبارت است از ویژگی یا ویژگی‌های کمی که یک نمونه را توصیف می‌کند.

 


 وقتی از یک شاخص جهت توصیف خصوصیات جامعه استفاده می‌شود، به آن پارامتر می‌گویند. پارامتر یکی از ویژگی‌های جامعه را تعیین می‌کند.

 


 نسبت آماره به نمونه مثل نسبت پارامتر به جامعه است. معمولاً چون آماره دقیقاً معادل با پارامتر نیست، معمولاً خطا روی می‌دهد. برای کاهش این خطا معمولاً معدل شاخص‌های آماری حاصل از نمونه‌گیری‌های تصادفی متعدد از جامعه را در نظر می‌گیریم.

 


 مزیت انتخاب یک نمونه از یک جامعه جلوگیری از اتلاف وقت محقق و صرفه‌جویی در منابع مالی است.
 نمونه باید به نحوی انتخاب شود که نماینده واقعی جامعه باشد. چرا که پژوهشگر مایل است نتایج یافته‌های خود را به جامعه مورد نظر بداند.

 

تعمیم به جامعه در صورتیکه نمونه به صورت تصادفی انتخاب شده باشد، مشکلی پدید نمی‌آورد؛ چرا که تمام افراد شانس مساوی داشته‌اند. ولی اگر نمونه‌گیری به صورت تصادفی صورت نگرفته باشد، محقق باید ویژگی‌های نمونه و جامعه مورد مطالعه را بداند.

 

از آنجا که تعیین مشخصات تمام اعضای یک جامعه تعریف شده، خارج از وظایف یک مطالعه پژوهشی است، بهتر است که در نمونه‌گیری دقت لازم مبذول شود.

نمونه‌گیری یعنی انتخاب درصدی از یک جامعه به عنوان نماینده‌ای از آن.

 

 

منبع:

پارس تز ایرانیان

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

masoud sadeghi |   1395/10/05 14:34:25   |
0     0
متن کامل می باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نجمی |   1395/10/27 09:27:50   |
0     0
اگر فکر می‌کنید که حجم نمونه‌ی محاسبه شده خیلی زیاد است، می‌توانید به آرامی سطح اطمینان را کاهش یا حاشیه‌ی خطا را افزایش دهید. البته با این‌ کار، شانس بروز خطا در نمونه‌گیری افزایش می‌یابد ولی به هر حال، حجم نمونه‌ی مورد نیاز به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نفیسه شعله ور |   1395/10/28 00:15:15   |
0     0
چون حجم یا اندازه اکثر جامعه‌های پژوهشی بسیار بزرگ است، بنابراین اندازه‌گیری ویژگی مورد پژوهش‌ برای تک تک افراد یا عناصر جامعه غیر ممکن است.

بنابراین کافی است تا نمونه‌ای از جامعه انتخاب و اندازه‌گیری شود و براساس یافته‌های حاصل از نمونه، این نتایج به کل جامعه تعمیم داده می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Vahid Saeidi |   1395/10/28 20:31:12   |
0     0
ممکن است جامعه‌ی آماری از نظر تعداد افراد یا مواردی که باید مشاهده شود، بزرگ یا کوچک باشد. برای صرفه جویی در نیروی انسانی، هزینه و وقت و رعایت سایر ملاحظات اجرایی، به جای مطالعه در مورد تمام افراد جامعه می‌توان نمونه‌ای از افراد جامعه را انتخاب و مورد تحقیق قرار داد. نمونه، معمولاً گروهی از افراد جامعه است که معرف آن جامعه بوده و کم و بیش ویژگی‌های افراد جامعه را داراست. از راه مشاهده و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به نمونه، می‌توان بر اساس اصول و قواعد معینی، مشخصات جامعه را استنباط کرد. اندازه‌های به دست آمده درباره‌ی صفات و متغیرهای نمونه را شاخص آماری و اندازه‌هایی را که از روی شاخص آماری نمونه، درباره‌ی جامعه استنباط یا برآورد می‌شود پارامتر می‌نامند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نغمه |   1395/11/04 23:08:11   |
0     0
نمونه عبارت است از زیر مجموعه‌ای که از کل جامعه انتخاب می‌شود و معرف آن است. اولین قدم در پژوهش علمی تعریف جامعه براساس ویژگی مورد علاقه و سپس انتخاب یک نمونه معرف از این جامعه با استفاده از روش‌های مناسب است. معرف یا نماینده واقعی بودن نمونه، غالباً از طریق انتخاب نمونه به صورت تصادفی امکان‌پذیر می‌شود. انتخاب تصادفی پژوهشگر را مطمئن می‌کند که تنها ملاک انتخاب اعضای تشکیل دهنده یک نمونه شانس است و نه چیز دیگری.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Fereshte Montazeri |   1396/03/28 13:40:12   |
0     0
1) گرداوری داده‌ها از طریق شمارش کامل افراد (سرشماری)
2) گرداوری داده‌ها از طریق نمونه گیری
در گردآوری داده‌ها به طریق شمارش کامل، از هر یک از افراد جامعه داده های مورد نظر گرداوری می‌شود. هزینه، نیروی انسانی و مدت زمانی که برای انجام دادن شمارش کامل جهت گرداوری داده‌ها مصرف می‌شود به میزانی است که معمولاً اجرای آن توجیه نمی‌شود.
طریقه دیگری که برای گرداوری داده‌ها وجود دارد، انتخاب نمونه ای از افراد جامعه و جمع آوری داده های مورد نیاز از آن‌ها است. شک نیست که در این شیوه با توجه به اینکه داده‌ها از همه افراد جامعه گرداوری نمی‌شود، ممکن است در نتیجه نهایی اشتباه رخ دهد. از این رو در نمونه گیری با دو سؤال مواجه هستیم:
1) اشتباه مجاز چقدر هست؟
2) مناسب‌ترین روش انتخاب نمونه چه باید باشد؟
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جواد رضائی حسن آباد |   1396/04/09 15:43:50   |
0     0
انواع نمونه گیری :
شیوه های نمونه گیری مرسوم و متداول در اصل به دو بخش تقسیم میشوند :
1. نمونه گیری سهمیه ای
2. نمونه گیری اتفاقی یا احتمالی
نمونه گیری سهمیه ای : اگر اعضای طبقه یک گروه بیشتر باشد پس در نمونه نیز تعدادشان بیشتر خواهد بود. از این شیوه وقتی استفاده می شود که اولا هدف تحقیق کمتر جنبه علمی داشته باشد ثانیا ساخت جامعه مورد مطالعه مشخص باشد. نمونه گیری سهمیه ای شرط قابلیت تعمیم را به اندازه لازم دارا نیست.
نمونه گیری اتفاقی یا احتمالی : در این نوع نمونه گیری که گاه نمونه گیری تصادفی نیز خوانده می شود انتخاب افراد بر اساس ضابطه کنترل شده ای نیست و متکی به اصل "مشت نمونه خروار است" میباشد.
نمونه گیری اتفاقی خود دارای انواع گوناگون می باشد که محققین در شرایط خاص تحقیق خود آنها را ابداع کرده و به کار بسته اند که به شرح ذیل می باشند :
1- نمونه گیری تصادفی ساده
در این نوع نمونه گیری هر یک از اعضای جامعه تعریف شده شانس برابر و مستقلی برای قرار گرفتن در نمونه دارند٬ منظور از مستقل بودن این است که انتخاب یک عضو به هیچ شکل در انتخاب سایر اعضای جامعه تاثیری ندارد. در این روش ابتدا فهرست اسامی تمامی اعضا را به دست آورده٬ سپس به هر یک از آنها نمره ای اختصاص می دهیم و با استفاده از جدول اعداد تصادفی تعداد مورد نیاز را انتخاب می کنیم.
اگر جامعه مورد مطالعه کوچک باشد از روش قرعه کشی استفاده می شود٬ یعنی اسامی افراد را بر روی یک تکه کاغذ نوشته و در داخل کیسه قرار می دهیم٬ سپس کاغذ ها را به طور تک تک خارج می کنیم تا زمانیکه حجم نمونه مورد نظر کامل شود.
نمونه گیری به روش تصادفی شانس نماینده بودن نمونه را افزایش می دهد.
2- نمونه گیری منظم یا سیستماتیک
همانند نمونه گیری تصادفی ساده٬ نمونه گیری منظم نیز برای انتخاب یک نمونه از یک جامعه تعریف شده به کار می رود.
از این روش زمانی استفاده می شود که تمام اعضای جامعه تعریف شده قبلا به صورت تصادفی فهرست شده باشند. به عنوان مثال صد نفر دانش آموز از یک جامعه هزار نفری که قبلا فهرست شده اند انتخاب می کنیم٬ برای این منظور ابتدا تعداد اعضای جامعه را به تعداد اعضای نمونه مورد نیاز تقسیم می کنیم.۱۰=۱۰۰/۱۰۰۰ سپس یک عدد تصادفی چنان انتخاب می کنیم که کوچکتر یا مساوی فاصله نمونه گیری باشد. به عنوان مثال ما عدد ۶ را انتخاب می کنیم ٬ بدین ترتیب افرادی را که در فهرست جامعه شماره های آنها به ترتیب شماره های ۶و۱۶و۲۶و۳۶و۴۶و... است انتخاب میکنیم و این را تا انتخاب ۱۰۰ نفر ادامه می دهیم.
این روش آسانتر از روش نمونه گیری تصادفی ساده است و تفاوت آن با روش نمونه گیری ساده در این است که در این روش انتخاب هر عضو مستقل از انتخاب سایر اعضاء جامعه نیست. هنگامیکه اولین عضو انتخاب شد بقیه اعضای نمونه مورد نظر به صورت خودکار تعیین می شوند.
اگر افراد جامعه به صورت تصادفی فهرست شده باشند می توان نمونه گیری منظم را به جای نمونه گیری تصادفی ساده به کار برد. اما در صورتیکه افراد جامعه با توجه به یک نظم معین بر اساس ویژگی یا ویژگی هایی فهرست شده باشند باید از نمونه گیری تصادفی ساده استفاده کرد.
۳- نمونه گیری طبقه ای
در این روش محقق مایل است نمونه تحقیقی را به گونه ای انتخاب کند که مطمئن شود زیر گروه ها با همان نسبتی که در جامعه وجود دارند به عنوان نماینده جامعه٬ در نمونه نیز حضور داشته باشند. این نوع نمونه گیری وقتی بکار می رود که جامعه دارای ساخت همگن و متجانس نیست. یعنی در این روش درصد آزمودنی هایی که به صورت تصادفی از هر گروه انتخاب می شوند با درصد همان گروه در جامعه مورد نظر برابر است. بنابر این اگر یک گروه به طور مثال ۸ درصد از جامعه را تشکیل می دهند همین گروه ۸ درصد از نمونه را نیز تشکیل خواهند داد.
این روش در مطالعه هایی که محقق قصد مقایسه زیر گروه های مختلفی را داشته باشد مناسب است٬ اگر در چنین شرایطی از این روش استفاده نشود هر گونه تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده از نمونه نامناسب و موجب نتیجه گیری غلط خواهد بود.
تشکر
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محسن برزگری |   1396/10/02 19:33:40   |
0     0
جامعه آماری عبارت است مجموعه ای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمید زارعی |   1396/10/09 15:59:05   |
0     0
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

نمونه در آمار به تعدادی از اجزا انتخاب شده با روش تصادفی از یک جامعه آماری گفته می‌شود که با بررسی مشخصات در نمونه فرضیات آماری در جامعه مرجع قابل تحقیق می‌باشند. اگر بخواهیم موضوعی خاص را در مورد جامعه‌ای بررسی کنیم، می‌توانیم تک تک اعضای آن مجموعه را مورد بررسی قرار دهیم. اما در راهی ساده‌تر می‌توانیم موضوع را درمورد تعداد محدودی از جامعه آماری (که به تصادف، با دقت و مطالعه لازم انتخاب می‌شوند و تعدادشان به فراخور اندازه جامعه آماری تغییر می‌کند) بررسی کرده و نتیجه را به آن جامعه نسبت دهیم. در اینصورت مشکلاتی مانند در دسترس نبودن تمام اعضای جامعه، وقت‌گیر بودن، هزینه بالا و از بین رفتن جامعه در برخی مطالعات، مرتفع می‌گردند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
خانی |   1396/10/22 08:30:36   |
0     0
جامعه آماری بایدیعنی از نقطه نظر زمانی و مکانی همه واحدهای مورد مطالعه را در برگیرد و در ضمن با توجه به آن از شمول واحدهایی که نباید به مطالعه آنها پرداخته شود جلوگیری به عمل آید.
روش های گرد آوری داده ها به دو صورت انجام می گیرد:
• الف) گرد آوری داده ها از طریق شمارش کامل ا فراد (سرشماری)
در گرد آوری داده هابه طریق گرد آوری کامل، از هریک از افراد جامعه داده های مورد نظر گرد آوری می شود.هزینه، نیروی انسانی و مدت زمانی که برای انجام دادن شمارش کامل جهت گرد آوری داده ها مصرف می شود به میزانی است که معمولاً اجرای آن توجیه نمی شود.
• ب) گرد آوری داده ها از طریق نمونه گیری
انتخاب نمونه از افراد جامعه و جمع آوری داده های مورد نیاز از آنهاست. در این شیوه با توجه به اینکه دادها از همه افراد جامعه گرد آوری نمی شود، ممکن است در نتیجه نهایی اشتباه رخ دهد. از ین رو در نمونه گیری با دو سوال روبرو هستیم:
1- اشتباه مجاز چه قدر است؟
2-مناسب ترین روش انتخاب نمونه چه باید باشد؟
گرد آوری داده های مورد نیاز در پژوهش های غیر آزمایشی (توصیفی) که با روش پیمایش و پیوستگی انجام می شود به دو طریق امکان پذیر است:
الف) شمارش کامل افراد جامعه مورد مطالعه
ب)نمونه گیری و انتخاب نمونه معرف از جامعه
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Mozhgan Seifi |   1396/10/22 21:17:46   |
0     0
نمونه عبارت است از زیر مجموعه‌ای که از کل جامعه انتخاب می‌شود و معرف آن است. اولین قدم در پژوهش علمی تعریف جامعه براساس ویژگی مورد علاقه و سپس انتخاب یک نمونه معرف از این جامعه با استفاده از روش‌های مناسب است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Mozhgan Seifi |   1396/10/22 21:18:58   |
0     0
معرف یا نماینده واقعی بودن نمونه، غالباً از طریق انتخاب نمونه به صورت تصادفی امکان‌پذیر می‌شود. انتخاب تصادفی پژوهشگر را مطمئن می‌کند که تنها ملاک انتخاب اعضای تشکیل دهنده یک نمونه شانس است و نه چیز دیگری.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مرتضی انوری |   1396/10/23 12:46:08   |
0     0
نمونه عبارت است از زیر مجموعه‌ای که از کل جامعه انتخاب می‌شود و معرف آن است. اولین قدم در پژوهش علمی تعریف جامعه براساس ویژگی مورد علاقه و سپس انتخاب یک نمونه معرف از این جامعه با استفاده از روش‌های مناسب است.
مزیت انتخاب یک نمونه از یک جامعه جلوگیری از اتلاف وقت محقق و صرفه‌جویی در منابع مالی است.
نمونه باید به نحوی انتخاب شود که نماینده واقعی جامعه باشد. چرا که پژوهشگر مایل است نتایج یافته‌های خود را به جامعه مورد نظر بداند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فائزه جهانشاهی افشار |   1397/11/10 14:40:26   |
0     0
اولین روش استفاده از فرمول کوکران است که توسط کوکران معرفی شد. در این روش محقق با داشتن یک سری مفروضات که در ادامه می آید، می تواند حجم نمونه پژوهش خود را تعیین کند. فرمول کوکران عبارت است از:

n=(t2 pqN) / [(N-1)d2+t2pq] :cochran formula

مفروضات فرمول کوکران:

t آماره استاندارد توزیع نرمال می باشد که در سطح اطمینان ۹۵% برابر با ۱٫۹۶ است.

N حجم جامعه آماری است که نشان از تمام افراد جامعه آماری است.

P احتمال موفقیت در انجام نمونه گیری و q احتمال شکست است که در اکثر مواقع محققین از روش احتمالی استفاده کرده و مقدار p و q را در پژوهش خود ۰٫۵ اعلام می کنند.

d احتمال خطای اندازه گیری است که معمولا بین ۰٫۰۸ و ۰٫۰۵ متغیر می باشد و محقق بسته به اینکه تمایل به انتخاب اندازه نمونه کم یا زیاد داشته باشد، مقدار d را تغییر می دهد. به این ترتیب که در صورت انتخاب مقدار کم d اندازه نمونه بیشتر می شود و برعکس.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics