تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

در این مقاله سعی بر آن است که به صورت عملی نحوه ثبت اعتبارات اسنادی در دفاتر مالی شرکت ها ارائه شود .برای ثبت موضوع فوق مراحل زیر انجام می شود:

 

1 ) متقاضی ورود کالا از خارج کشور ( وارد کننده کالا ) با در دست داشتن پیش فاکتور برای واریز ودیعه ثبت سفارش به بانک مراجعه کرده بانک پس از بررسی در صورت مجاز بودن ورود کالا سپرده ثبت سفارش کالا را بر اساس تعرفه کالا که توسط وزارت بازرگانی تعیین شده معادل 10 تا 100%  بهای پروفرما به نرخ شناور دریافت می کند و سند سپرده را ممهور به مهر بانک می کند.

 

2 ) بهای پروفرما بر اساس ارزش Cif  مورد محاسبه قرار می گیرد.

 

3 ) اگر بهای پروفرما بر اساس ارزش Fob  باشد ،20%  به بهای آن اضافه شده و رقم جدید مبنای محاسبه قرار خواهد گرفت.

 

4 ) اگر بهای پروفرما بر اساس ارزش  c & f  باشد، واردکننده باید کالا را بیمه نموده و با ارائه بیمه نامه حق بیمه بر اساس نرخ شناور به دلار تبدیل می شود.

 

5 ) واردکننده کالا با ارائه پروفرما و سند ودیعه به وزارت بازرگانی درخواست ثبت سفارش می نماید . درخواست مذکور بعد از موافقت و درج شماره 8  رقمی امضاء و مهر شده که جهت ارائه به بانک به درخواست کننده برگشت داده می شود. درخواست فوق الذکر از تاریخ تایید دو ماه برای ارائه به بانک اعتبار خواهد داشت.

 

6 ) متقاضی با در دست داشتن بیمه نامه و تعهد نامه ارزی و با ارائه مجدد پروفرما و سند ودیعه ثبت سفارش و فرم درخواست ثبت سفارش به بانک طی فرمی تقاضای گشایش اعتبار اسنادی می نماید.

 

7 ) بانک بعد از اخذ مدارک فوق 40 ریال برای هر دلار ارزش Cif پروفرما بابت حق ثبت سفــارش از واردکننده دریافت می کند و یک نسخه از مدارک دریافتی را به اداره بین الملل بانک و بانک مرکزی برای صدور موافقت لازم برای گشایش اعتبار اسنادی ارسال می کند.

 

8 ) بانک مربوطه بعد از تایید بانک مرکزی نسبت به گشایش اعتبار اسنادی اقدام می کند و مبلغ 2 در هزارم ارزش cif پروفرما را به نرخ شناور بابت کارمزد گشایش اعتبار اسنادی حداکثر به مدت 6 ماه از متقاضی دریافت می کند.

 

9 ) بانک صد در صد ارزش cif پروفرما را به نرخ صادراتی از واردکننـده بابت سپــرده اعتبار دریافت می کند و فروشنــده می تواند بطور مستقیم با مراجعه به آن شعبه و یا بانک دیگر با بانک گشایش کننده اعتبار ارتباط برقرار سازد فروشنده زمانی که از گشایش اعتبار مطلع شد نسبت به ارسال کالا به خریدار بر اساس شرایط اعتبار اقدام می کند و اسناد حمل کالا را که شامل صورتحساب فروش کالا و برات اسنادی مدارک و لیست بسته بندی و بارنامه و گواهی بازرسی است به کارگزار تحویل می دهد و کارگزار زمانی وجه را به فروشنده پرداخت می کند که مدارک فوق با شرایط اعتبار مطابقت داشته باشد بنابراین اسناد را به بانک گشایش کننده اعتبار ارسال کرده تقاضای تامین وجه پرداختی به فروشنده را می نماید اسناد از طریق پست در دو نوبت به فاصله زمانی چند روز بصورت جداگانه به بانک گشایش کننده اعتبار ارسال می شود تا در صورت مفقود شدن یک نسخه، نسخه دیگری به بانک برسد.

 

10 ) با دریافت اسناد از کارگزار بانک گشایش کننده اعتبار نسبت به تامین وجه اعتبار اقدام کرده و رسیدن اسناد را به اطلاع خریدار می رساند و از او می خواهد تا هر چه زودتر تسویه حساب نهایی اعتبار از محل سپرده انجام گیرد.

 

11 ) بابت هزینه تاخیر  10 درصد مبلغ پروفرما از تاریخ پرداخت وجه توسط کارگزار به فروشنده تا تاریخ دریافت اسناد حمل کالا توسط بانک به نرخ صادراتی از محل سپرده توسط بانک برداشت می شود( همچنین هزینه های تلفن و تلگراف به کارگزار در مواردی چون تایید اعتبار یا تغییر شرایط اعتبار ) .

 

12 ) بعد از اینکه تسویه حساب نهایی صورت پذیرفت، بانک اسناد حمل را پشت نویسی و تایید نموده و برای ترخیص کالا از گمرک ، به خریدار تحویل می دهد . اظهار نامه گمرکی یا جواز سبز گمرکی که توسط گمرک صادر می شود یک نسخه به خریدار کالا تحویل داده می شود که خریدار طبق تعهدی که به بانک سپرده اصل جواز سبز گمرکی و فتوکپی آنرا به بانک ارائه می دهد.

 

13 ) بانک پس از بررسی جواز و بایگانی یک نسخه فتوکپی، ودیعه ثبت سفارش را به واردکننده مسترد می کند.

 

14 ) با انجام گشایش اعتبار از طرف بانک، شماره مخصوصی به اعتبار اسنادی تعلق می گیرد که خریدار نیز از طرف دیگر در دفاتر خود حساب اعتبار اسنادی با شماره مذکور افتتاح و عملیات حسابداری را در آن ثبت می نماید.

 

در خاتمه شاید مایل باشید ماهیت هر یک از حسابهای مربوط به اعتبارات اسنادی را نیز داشته باشید:

مواردی که در بدهکار اعتبار اسنادی ثبت می شود - مواردی که در بستانکار اعتبار اسنادی ثبت می شود

 

بدهکار:                                                              بستانکار :

سپرده ثبت سفارش                                          برگشت سپرده ثابت 

پیش پرداخت                                                    برگشت قسمتی از سفارش انجام نشده

هزینه پست و تلگراف                                          وصول خسارت

حق بیمه                                                          قیمت تمام شده اعتبار

بدهکار

کارمزد تغییر شرایط

واریز اعتبار    

کارمزد واریز اعتبار    

مخارج ترخیص     

کارمزد ثبت سفارش  

کارمزد بانک

پس کرایه    

 

پس از تحویل کالا و پایان عملیات اعتبار اسنادی، حساب کالا ( یا حساب خرید کالا ) یا حساب دارایی مربوطه بدهکار  و حساب اعتبار اسنادی بستانکار می شود و به این ثبت اعتبار اسنادی بسته خواهد شد. 

 

منبع 

مطالب و مقالات حسابداری 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

اسماعیل |   1396/12/10 11:06:01   |
0     0
استفاده کردیم آموزنده بود - متشکرم
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics