تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

امروزه,شبیه سازی به عنوان یکی از مهم¬ترین ابزار پژوهش در زمینه¬های مختلف علمی است. شبیه سازی به نوعی ساختن " ماکت " یا مدل عملیاتی است. در این مدل,واقعیت ساده¬تر ارائه می¬شود و عناصری از واقعیت که در آن ارائه می¬شود, از پیچیدگی کمتری برخور دارند. 

 

در شبیه سازی کوشش می¬شود واقعیت مورد نظر, ابعادی هرچه عینی¬تر  یابد و به درستی می¬توان گفت فرآیند شبیه سازی,تبدیل واقعیت از صورت  ذهنی, کیفی و پیچیده به عینی ملموس و ساده است. از دیگر ویژگی¬های شبیه سازی, امکان کنترل و دست¬کاری عناصر واقعیت و از طریق آن کل واقعیت است.


شبیه سازی از دیدگاهی در حکم نوعی سناریو سازی است. بدین معنی که حل واقعیتی را بر روی ماکتی جای می¬دهد و بدان " مدل عملکردی" اطلاق می¬کنند. در این کل, عنصری نو وارد می¬سازند و تأثیرش را بر آن ملاحظه می¬کنند( ساروخانی, ج دوم,485-473).


در واقع یکی از جایگزین¬های تجربه آزمایشگاهی و میدانی که به طور مرسوم در پژوهش¬های مدیریت مورد استفاده قرار می¬گیرد شبیه سازی است. شبیه سازی برای تعیین آثار تغییرات, روش مدل سازی را به کار می¬گیرد و شبیه سازی¬های رایانه¬ای رفته رفته جایگاه شایسته¬ای در پژوهش¬های مدیریت به دست می¬آورد.


شبیه سازی نوعی آزمایش یا تجربه است که در محیطی بسیار همسان با محیط واقعی ( که رویدادها در آن پدید می¬آیند) صورت می¬گیرد. بدین معنا, شبیه سازی جایگاهی بین تجربه آزمایشگاهی و تجربه میدانی دارد, چرا که محیط تجربه را به طور ساختگی پدید می¬آورد, ولی از واقعیت چندان دور نیست. آزمودنی¬ها را در طوب یک مدت معین( از چند ساعت تا چند هفته) با تجارب دنیای واقعی مواجه می¬کنند  و ضمنا می¬توان آن¬ها را به طور تصادفی در گروه¬های مختلف به کار بست (سکاران,181).


در شبیه سازی کوشش می¬شود واقعیت مورد نظر, ابعادی هرچه عینی¬تر یابد و به درستی می¬توان گفت فرآیند شبیه سازی تبدیل واقعیت مورد نظر از صورت ذهنی کیفی و پیچیده به عینی ملموس و ساده است. از دیگر ویژگی¬های شبیه سازی کنترل و دست¬کاری عناصر واقعیت و از طریق آن کل واقعیت است. بدین ترتیب,زمانی که بناست واکنش کشوری در برابر تهاجم محتمل خارجی برآورد شود, می¬توان هم عناصر و هم زمان را کنترل کرد و احیانا تغییر داد(ساروخانی,ج دوم,474).


روی هم رفته, شبیه سازی را باید از طبیعی ترین جریان¬های اندیشه و مهم ترین شیوه¬ها در راه روشن ساختن واقعیت و ملاحظه عینی عوامل موثر و در هرحال تجسم پدیده اجتماعی فراگیر دانست. در جریان شبیه سازی, شامل نوعی پرتاب واقعیت بر روی ماکت یا حتی دستگاه هیدرولیک هستیم و انسان¬ها با بازبینی مجدانه واقعیت و زدایش جهات کیفی و ابهامات آن بهتر می¬توانند آن را بشناسند, ارزیابی کنند و در نهایت تصمیماتی درست در قبال آن اتخاذ نمایند. شبیه سازی در پردازش اطلاعات, مورد استفاده بسیار دارد (ساروخانی, ج دوم, 475).


ارزشیابی الگوها و یا پیشنهادها
بعد از رسیدن به راه حل¬های مشکل باید با عنایت به ضوابط و معیارهای مورد نظر نظیر هدف¬ها, راه حل-های مناسب به صورت الگو تنظیم گردند و این الگو مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرند. نکته گفتنی اینکه آزمایش تمامی الگوها گاهی بسیار گران تمام می¬شود. همچنین نباید فراموش کرد که نمی¬توان از آزمایش الگوها چشم پوشید. مصلحت اقتضا می¬کند که باید ابتدا به روش مقایسه متوسل شد و راه حل¬ها را با یکدیگر مقایسه کرد و معایب و مزایای هر یک را سنجید. سپس به لحاظ ویژگی¬های کمی و کیفی, آن¬ها را ارزیابی نمود و به الگوهایی رسید که با امعان نظر به جمیع جهات از جمله هزینه, قابلیت اجرا و امکان پذیر بودن راه حل و دیگر جهات, مناسب¬تر باشند. معمولا الگوهایی که مراحل کمتر و کوتاه¬تری را شامل می¬شوند و علاوه برداشتن قابلیت اجرا وامکان پذیری, هزینه  کمتری را در بر می¬گیرند, بر دیگر راه حل¬ها ترجیح دارند.
با ارزیابی راه¬حل¬های پیشنهادی معمولا یک یا دو راه¬حل که از سایر راه¬حل¬ها مناسب¬ترند و اطمینان کافی نسبت به عملی بودن آن¬ها هست, انتخاب و برای ارائه به مقامات مسئول سازمان آماده میگردند.


اعتبار الگو معمولا از طریق آزمایش اطلاعات در الگو و بررسی قابلیت اجرایی و انطباق نتیجه کار با ضوابط و مقررات حاصل می¬شود. الگویی که به صورت نهایی بعد از تغییرات و اطلاحات لازم مورد قبول گروه پژوهشگران قرار گرفت, باید طی گزارشی برای تصویب به سازمان سفارش دهنده یا ذینفع ارائه شود.( تجبر,3031)

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

رضایی |   1395/10/08 00:21:13   |
0     0
*شبیه‌سازی یا سیمولاسیون ، تقلید یک چیز واقعی یا وضعیت اجتماعی یا یک فرایند است و معمولاً متضمن وانمایاندن شماری ویژگی‌ها یا رفتارهای کلیدی در یک سامانهٔ فیزیکی یا انتزاعی است. شبیه‌سازی در بسیاری زمینه‌ها از جمله مدل‌سازی سامانه‌های طبیعی و انسانی، برای کسب بینش پیرامون نحوهٔ کارشان، به کار می‌رود. موارد دیگر شامل شبیه‌سازی فناوری برای بهینه‌سازی عملکرد، مهندسی ایمنی، آزمایش، آموزش و مهارت‌آموزی‌است. از شبیه‌سازی می‌توان برای نشان‌دادن تأثیرات و عواقب غایی شرایطی دیگرگونه—که مثلاً در عالم واقع برقرار نبوده‌است—یا شق‌های دیگر سلسله کنش‌ها استفاده کرد. معادل شبیه‌سازی در عربی «استنساخ» و در لاتین Cloning و در فرانسه Clonege است. واژه شبیه‌سازی در فرهنگ‌نامه‌های پزشکی چنین توضیح داده شده است: «کلونیگ» از کلمه یونانی Clon به معنای جوانه و ترک چوب گرفته شده است و کلونینگ، در لغت عبارت است از بریدن، تکثیر کردن و قلمه زدن. شباهت شبیه‌سازی با قلمه زدن در این است که در روش مورد بحث، عمل تولید مثل بدون عمل لقاح (ترکیب سلول‌های نر و ماده) صورت می‌پذیرد. شبیه‌سازی (Cloning) اصطلاحا عبارت است از کشت هسته سلول غیر جنسی انسان یا حیوان – که دارای کرموزوم کامل می‌باشد – در سلول تخمک عاری از هسته جنس ماده، و بارور کردن این تخمک به کمک روش‌های ویژه در رحم طبیعی یا مصنوعی، به منظور تشکیل موجود زنده‌ای که از لحاظ شکل ظاهری دقیقا مانند صاحب هسته سلول اولیه باشد. یا به بیان ساده‌تر، کلونینگ به معنای «تولید مثل و ایجاد موجودی مشابه نسخه اصلی به طریقه‌ای غیرجنسی» می‌باشد.

*منابع : نظام‌الدین فقیه, مبانی شبیه‌سازی سیستمها
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نجمی |   1395/10/27 09:00:44   |
0     0
در برخی تحقیقات اطلاعاتی که باید بعنوان داده مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرند از پیش آماده هستند. بدین صورت که محقق بدنبال اطلاعات جدید نیست بلکه می تواند نسبت به جمع آوری اطلاعاتی که از قبل تهیه شده اند و در پرونده های ( درمانگاهی بیمارستانی ثبت احوال، دانشجویی ،دانش آموزی و مراجعین به مراکز مختلف شهرداری ها و... ) موجود است اقدام کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مریم سرافراز |   1395/10/27 15:51:41   |
0     0
شبیه سازی نوعی آزمایش یا تجربه است که در محیطی بسیار همسان با محیط واقعی ( که رویدادها در آن پدید می¬آیند) صورت می¬گیرد. بدین معنا, شبیه سازی جایگاهی بین تجربه آزمایشگاهی و تجربه میدانی دارد, چرا که محیط تجربه را به طور ساختگی پدید می¬آورد, ولی از واقعیت چندان دور نیست. آزمودنی¬ها را در طوب یک مدت معین( از چند ساعت تا چند هفته) با تجارب دنیای واقعی مواجه می¬کنند و ضمنا می¬توان آن¬ها را به طور تصادفی در گروه¬های مختلف به کار بست (سکاران,181).
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نفیسه شعله ور |   1395/10/27 23:49:49   |
0     0
در شبیه سازی کوشش می¬شود واقعیت مورد نظر, ابعادی هرچه عینی¬تر یابد و به درستی می¬توان گفت فرآیند شبیه سازی,تبدیل واقعیت از صورت ذهنی, کیفی و پیچیده به عینی ملموس و ساده است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
عربیان |   1395/10/28 03:30:52   |
0     0
شبیه سازی نوعی آزمایش یا تجربه است که در محیطی بسیار همسان با محیط واقعی ( که رویدادها در آن پدید می¬آیند) صورت می¬گیرد. بدین معنا, شبیه سازی جایگاهی بین تجربه آزمایشگاهی و تجربه میدانی دارد, چرا که محیط تجربه را به طور ساختگی پدید می¬آورد, ولی از واقعیت چندان دور نیست. آزمودنی¬ها را در طوب یک مدت معین( از چند ساعت تا چند هفته) با تجارب دنیای واقعی مواجه می¬کنند و ضمنا می¬توان آن¬ها را به طور تصادفی در گروه¬های مختلف به کار بست
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجیدی نژاد |   1395/10/29 09:49:43   |
0     0
شبیه سازی نوعی آزمایش یا تجربه است که در محیطی بسیار همسان با محیط واقعی ( که رویدادها در آن پدید می¬آیند) صورت می¬گیرد. بدین معنا, شبیه سازی جایگاهی بین تجربه آزمایشگاهی و تجربه میدانی دارد,
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدمحمود حیدری |   1396/09/13 11:48:38   |
0     0
شبیه‌ سازی‌ در واقع فرآیند طراحی‌ مدلی‌ از سیستم‌ واقعی است؛ که با ‌انجام‌ آزمایش ها با استفاده از این‌ مدل و‌ با هدف‌ پی‌بردن‌ به‌ رفتار سیستم‌، یا ارزیابی‌ استراتژی های‌ گوناگون،‌ در محدوده‌ای‌ که‌ به‌وسیله‌ معیار و یا مجموعه‌ای‌ از معیارها اعمال‌ شده‌، برای‌ عملیات‌ سیستم‌، صورت ‌می‌گیرد.
? شبیه سازی تقلیدی از عملکرد فرآیند یا سیستم واقعی با گذشت زمان است. هم چنان‌که یک سیستم با گذشت زمان تکوین می یابد، رفتار آن با ایجاد مدل شبیه سازی بررسی می شود. این مدل، معمولاً به‌شکل مجموعه‌ای از فرض های مربوط به عملکرد سیستم است. این فرض ها در چارچوب رابطه های ریاضی، منطقی و نمادین بین نهاده ها یا اهداف مورد نظر سیستم بیان می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدمحمود حیدری |   1396/09/13 11:49:19   |
1     0
شبیه سازی زمانی استفاده می شود که به‌علت پیچیدگی سیستم مورد نظر،‌ استفاده از روش های تحلیلی غیر عملی است. از این‌رو روش های مطالعه سیستم از طریق شبیه سازی مطرح می شود. غالباً پیچیدگی موجود در سیستم های واقعی به‌صورت اشکال زیر نمود پیدا می کند:
۱-حالت عدم اطمینان در سیستم؛ شبیه سازی، مکانیزمی منصف و سودمند را برای غلبه بر عدم اطمینان فراهم می آورد؛ بدون آنکه محدودیتی برای سیستم ایجاد کند.
۲-فتار پویا؛ رفتار سیستم در طول زمان ثابت نیست و متغیرهای اصلی موجود، همانند بهره وری نیز در طول زمان متغیرند. برای تشخیص علّت تغییرات و کنترل آن، بایستی از مدل پویا و متناسب با تغییرات، استفاده شود.
۳-مکانیزم‌های بازخورد؛ رفتارهای انجام‌شده و تصمیمات اتخاذشده در یک مرحله از یک فرآیند، قسمت های دیگر فرآیند را به‌طور مستقیم یا غیر مستقیم تحت تأثیر قرار می دهد و شناسایی این اثرات و علل آن، بسیار ضروری است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدمحمود حیدری |   1396/09/13 11:50:48   |
0     0
انواع شبیه سازی:
۱- شبیه‌سازی‌ همانی‌؛
۲- شبیه‌سازی‌ نیمه‌همانی‌؛
۳- شبیه‌سازی‌ آزمایشگاهی‌؛
۴- شبیه‌سازی‌ کامپیوتری‌؛
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدمحمود حیدری |   1396/09/13 11:52:16   |
0     0
دلایل استفاده از شبیه سازی:
۱-استفاده از مدل های تحلیلی در زمینه ارزیابی و بهبود فرآیند تولید پایگاه های اطلاعات امکان‌پذیر نیست.
۲-هنگام استفاده از شبیه سازی، چهارچوب ساختاری مدل، به‌راحتی قابل تغییر است.
۳-چنانچه هزینه اعمال تغییرات پیشنهادی زیاد باشد، شبیه سازی می تواند بسیار مفید بوده و حتی در مواردی که هنوز سیستم در عمل خلق نشده و فقط درباره روابط نظری آن اطلاعاتی در دسترس است، این ابزار تنها راه حل است.
۴-در شبیه سازی، امکان فشرده سازی زمان وجود دارد.
۵-تشریح مدل های پیچیده ریاضی فعالیت های مرکز، برای مدیران غیرحرفه ای در مدل سازی ریاضی، زمان بر و مشکل است. در حالی‌که تشریح مدل شبیه سازی فعالیت های مرکز، به‌سادگی امکان پذیر بوده و به زمان بسیار کمی نیاز دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
sobhan karimi |   1396/09/22 10:42:59   |
0     0
پژوهش و آموزش در حوزۀ علوم و دانش‌های اسلامی و انسانی، به خاطر موضوعات و ماهیت خاص این قبیل رشته‌ها گاهی تمایز عمیقی با پژوهش و فعالیت علمی در رشته‌های علوم پایه، مهندسی و طب دارد. یکی از مهمترین اولویت‌های «نور»، تولید ابزارهای پژوهشی بومی با تأکید بر نیازها و مقتضیات خاص پژوهشگران علوم اسلامی و انسانی است.
در اینجا با برخی ابزارهای پژوهشی تولید شده از سوی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی «نور» آشنا می‌شوید که غیر از نرم‌افزارهای محتوایی این مرکز است و هر پژوهشگر علوم انسانی و اسلامی، در حلقۀ فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود به آنها نیازمند است یا به نحوی با آنها سروکار دارد.

سمیم نور
نخستین سامانۀ مشابهت‌یاب متون است که با سرویس‌دهی تحت وب، برای پیشگیری و تشخیص مشابهت متون و سرقت احتمالی میان متون مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سامانه متون ورودی کاربر را با انبوهی از متون مختلف اعم از کتاب و مقاله مقایسه می‌کند و ظرف چند دقیقه نتایجۀ مشابهت متن ووردی کاربر با متون تألیفی دیگران را گزارش می‌کند.

آدرس این پایگاه: www.samimnoor.ir
شعار پایگاه: نه به سرقت علمی

پژوهیار
نخستین نرم‌افزار استناددهی و سازمان‌دهی منابع پژوهشی است که پژوهشگران را در مستند‌سازی نتایج پژوهشی و تنظیم خودکار کتابنامه (منابع پایانی پژوهش) یاری می‌کند. همچنین کاربران پژوهیار می‌توانند مجموعه‌سازی و سازماندهی منابع علمی خود را به پژوهیار بسپارند و همان منابع گردآوری و طبقه‌بندی شده را در استناددهی و تنظیم کتابنامۀ پژوهش خود به‌کار گیرند. «پژوهیار» این کار را از طریق افزونه‌های واژه پرداز ورد و همینطور مرورگر فایرفاکس انجام می‌دهد و کاربران می‌توانن سوابق کاربری خود را در ابر «پژوهیار» نیز بارگذاری و نگهداری کنند.

پایگاه رسمی این نرم افزار: www.pajoohyar.ir
شعار نرم‌افزار: اخلاق در نگارش، نظم در پژوهش

کتابخوان همراه نور
خیلی از پژوهشگران، از ابزارهایی با سیستم عامل اندروید (anodroid) استفاده می‌کنند. کتاب‌خوان نور، ابزاری مناسب و رایگان برای دریافت و مطالعۀ کتابهای الکترونیکی حوزۀ علوم اسلامی و انسانی است که از سوی محققان و توسعه‌دهندگان محصولات موبایلی نور تهیه و عرضه شده است. در حال حاضر، بیش از ۱۲۰ عنوان کتاب در حوزه های مختلف علوم انسانی و اسلامی در این نرم افزار ارائه شده و کلیه کتاب‌ها به همران نرم‌افزار «کتابخوان همراه نور» در فروشگاه‌های اینترنتی محصولات اندروید بصورت رایگان عرضه می شوند و تعداد این کتابها به صورت هفتگی رو به افزایش است.

دریافت نرم‌افزار: پایگاه ketabkhan.noorsoft.org و دیگر بازارهای اینترنتی اندروید
شعار نرم‌افزار: همه جا مطالعه با کتابخوان نور

قاموس نور
فرهنگ‌های لغات و فرهنگ‌های موضوعی، یکی از مهمترین ابزارهایی هستند که یاری‌گر دائمی پژوهشگران و محققان به شمار می‌روند. از سویی بسیاری از محققان حوزۀ علوم اسلامی و انسانی نیازمند بهره‌گیری از فرهنگ‌های چند زبانه هستند. نرم‌افزار قاموس نور2 به عنوان یک ابزار پژوهشی توانمند، دربردارندۀ متن کامل ۴۰ عنوان کتاب لغت در ۲۱۴ جلد به زبان‌های عربی و فارسی با قابلیت جستجو و محدود سازی دامنه جستجوست. منابع این نرم‌افزار در زمینه‌هایی همچون معجم‌های موضوعی، لفظی، قرآنی، روایی، فلسفی، فقهی، طبی، جغرافیایی و... عرضه شده‌اند.

نورنگ
خیلی از محققان برای ارائۀ فایل‌های خود از نرم‌افزار پاورپوینت استفاده می‌کنند. زمینه‌های تصویری نورنگ با نام قالب پاورپوینت فضای مناسبی پدید آورده که در آن کاربران مختلف با سلایق بصری گوناگون می‌توانند قالب‌های پاورپوینت مورد نظر خود را با نقوش، علائم و نمادهای بومی اسلامی و ایرانی دریافت کنند و ارائۀ سخنرانی، دفاعیۀ پایان‌نامه یا هر ارائۀ دیگری را بر روی این قالب‌های پاورپوینت تهیه و عرضه کنند.

آدرس پایگاه: www.noorang.ir
شعار پایگاه: فضای مجازی به رنگ اسلام و ایران

پایگاه اندیشوران حوزه
پایگاه اندیشوران حوزه، فضایی شبکه‌ای است برای ایجاد ارتباط و پیوند بیشتر محققان حوزۀ علوم اسلامی و انسانی و همینطور کاربران با محققان حوزه و نیز مراکز اسلامی؛ این پایگاه دربردارندۀ صفحات شخصی محققانی است که به صورت مستقل و خود روزآمد مشخصات فردی و فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی خود را عرضه می‌کنند. به این ترتیب کاربر می‌تواند فعالان آموزشی و پژوهشی هر زمینۀ علمی در علوم اسلامی و انسانی را شناسایی کند، از آخرین تولیدات علمی آنها باخبر شود و با آنها ارتباط بگیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد حیدر دهقان |   1396/10/03 23:10:10   |
انواع شبیه سازی:
۱- شبیه‌سازی‌ همانی‌؛
۲- شبیه‌سازی‌ نیمه‌همانی‌؛
۳- شبیه‌سازی‌ آزمایشگاهی‌؛
۴- شبیه‌سازی‌ کامپیوتری‌؛
محمد کاظم سالاری |   1396/09/23 17:53:17   |
0     0
در واقع یکی از جایگزین¬های تجربه آزمایشگاهی و میدانی که به طور مرسوم در پژوهش¬های مدیریت مورد استفاده قرار می¬گیرد شبیه سازی است. شبیه سازی برای تعیین آثار تغییرات, روش مدل سازی را به کار می¬گیرد و شبیه سازی¬های رایانه¬ای رفته رفته جایگاه شایسته¬ای در پژوهش¬های مدیریت به دست می¬آورد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا تیموری |   1396/10/03 22:40:35   |
0     0
شبیه سازی از دیدگاهی در حکم نوعی سناریو سازی است. بدین معنی که حل واقعیتی را بر روی ماکتی جای می¬دهد و بدان " مدل عملکردی" اطلاق می¬کنند. در این کل, عنصری نو وارد می¬سازند و تأثیرش را بر آن ملاحظه می¬کنند( ساروخانی, ج دوم,485-473).
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد حیدر دهقان |   1396/10/03 23:09:37   |
1     0
فرآیند شبیه سازی,تبدیل واقعیت از صورت ذهنی, کیفی و پیچیده به عینی ملموس و ساده است. از دیگر ویژگی¬های شبیه سازی, امکان کنترل و دست¬کاری عناصر واقعیت و از طریق آن کل واقعیت است
انواع شبیه سازی:
۱- شبیه‌سازی‌ همانی‌؛
۲- شبیه‌سازی‌ نیمه‌همانی‌؛
۳- شبیه‌سازی‌ آزمایشگاهی‌؛
۴- شبیه‌سازی‌ کامپیوتری‌؛
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Samaneh Ganji |   1396/10/04 21:17:13   |
0     0
اﻫﺪاف وﻣﻘﺎﺻﺪ ﺷﺒﻴﻪ سازی:
1- اﻳﺠﺎد ﺗﻐﻴﻴﺮ نگرش 2 - ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺑﻌﻀﻲ از رﻓﺘﺎرﻫﺎی خاص 3 - آﻣﺎدﮔﻲ ﻓﺮاﮔﻴﺮان ﺟﻬﺖ ﻓﺮاﮔﻴﺮی ﻧﻘﺶ ﻫﺎی ﺟﺪﻳﺪ ﺑﺮای آینده 4 - ﻛﻤﻚ ﺑﻪ ﻓﺮاﮔﻴﺮ در ﻓﻬﻤﻴﺪن ﻧﻘﺶ و وﻇﻴﻔﻪ ی خود 5 - ﺗﺒﺪﻳﻞ و ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻳﺎ موقعیتﻫﺎ ﺑﻪ اﺟﺰاء و ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻗﺎﺑﻞ اداره ﻳﺎ کنترل 6 - ﻧﻤﺎﻳﺶ ﻧﻘﺶ ﻫﺎﻳﻲ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﮔﺬار ﺑﺮ فراگیران ( ﻧﻘﺶ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﻓﺮاﮔﻴﺮ ﻓﺮﺻﺖ ﻣﻮاﺟﻪ ﺑﺎ آﻧﻬﺎ را ﭘﻴﺪا ﻧﻜﺮده است ) 7 - اﻓﺰاﻳﺶ اﻧﮕﻴﺰه و ﻋﻼﻗﻪ در فراگیران 8 - اﻳﺠﺎد ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﻫﺎی ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ در فراگیران 9 . ﺣﺴﺎس ﺳﺎزی و آﮔﺎه ﺳﺎزی ﻓﺮاﮔﻴﺮان از نقش های زندگی سایر افراد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی دهقانی |   1396/10/05 20:38:44   |
0     0
انواع شبیه سازی:
۱- شبیه‌سازی‌ همانی‌؛
۲- شبیه‌سازی‌ نیمه‌همانی‌؛
۳- شبیه‌سازی‌ آزمایشگاهی‌؛
۴- شبیه‌سازی‌ کامپیوتری‌؛
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمید زارعی |   1396/10/09 15:37:11   |
0     0
شبیه‌سازی یا سیمولاسیون، تقلید یک چیز واقعی یا وضعیت اجتماعی یا یک فرایند است و معمولاً متضمن وانمایاندن شماری ویژگی‌ها یا رفتارهای کلیدی در یک سامانهٔ فیزیکی یا انتزاعی است. شبیه‌سازی در بسیاری زمینه‌ها از جمله مدل‌سازی سامانه‌های طبیعی و انسانی، برای کسب بینش پیرامون نحوهٔ کارشان، به کار می‌رود. موارد دیگر شامل شبیه‌سازی فناوری برای بهینه‌سازی عملکرد، مهندسی ایمنی، آزمایش، آموزش و مهارت‌آموزی‌است. از شبیه‌سازی می‌توان برای نشان‌دادن تأثیرات و عواقب غایی شرایطی دیگرگونه—که مثلاً در عالم واقع برقرار نبوده‌است—یا شق‌های دیگر سلسله کنش‌ها استفاده کرد. معادل شبیه‌سازی در عربی «استنساخ» و در لاتین Cloning و در فرانسه Clonege است. واژه شبیه‌سازی در فرهنگ‌نامه‌های پزشکی چنین توضیح داده شده است: «کلونیگ» از کلمه یونانی Clon به معنای جوانه و ترک چوب گرفته شده است و کلونینگ، در لغت عبارت است از بریدن، تکثیر کردن و قلمه زدن. شباهت شبیه‌سازی با قلمه زدن در این است که در روش مورد بحث، عمل تولید مثل بدون عمل لقاح (ترکیب سلول‌های نر و ماده) صورت می‌پذیرد. شبیه‌سازی (Cloning) اصطلاحاً عبارت است از کشت هسته سلول غیر جنسی انسان یا حیوان – که دارای کرموزوم کامل می‌باشد – در سلول تخمک عاری از هسته جنس ماده، و بارور کردن این تخمک به کمک روش‌های ویژه در رحم طبیعی یا مصنوعی، به منظور تشکیل موجود زنده‌ای که از لحاظ شکل ظاهری دقیقاً مانند صاحب هسته سلول اولیه باشد. یا به بیان ساده‌تر، کلونینگ به معنای «تولید مثل و ایجاد موجودی مشابه نسخه اصلی به طریقه‌ای غیرجنسی» می‌باشد.
ویکی پدیا
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدی شایق |   1396/10/20 00:00:18   |
0     0
شبیه سازی تقلیدی از عملکرد فرآیند یا سیستم واقعی با گذشت زمان است. هم چنان‌که یک سیستم با گذشت زمان تکوین می یابد، رفتار آن با ایجاد مدل شبیه سازی بررسی می شود. این مدل، معمولاً به‌شکل مجموعه‌ای از فرض های مربوط به عملکرد سیستم است. این فرض ها در چارچوب رابطه های ریاضی، منطقی و نمادین بین نهاده ها یا اهداف مورد نظر سیستم بیان می شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فهیمه تقدیری |   1396/10/20 10:35:23   |
0     0
شبیه سازی نوعی آزمایش یا تجربه است که در محیطی بسیار همسان با محیط واقعی "که رویدادها در آن پدید می آیند" صورت میگیرد.
بدین معنا, شبیه سازی جایگاهی بین تجربه آزمایشگاهی و تجربه میدانی دارد, چرا که محیط تجربه را به طور ساختگی پدید می آورد, ولی از واقعیت چندان دور نیست. آزمودنی ها را در طوب یک مدت معین( از چند ساعت تا چند هفته) با تجارب دنیای واقعی مواجه می کنند و ضمنا میتوان آنها را به طور تصادفی در گروه های مختلف به کار بست .

نواع شبیه سازی:
۱- شبیه‌سازی‌ همانی‌
۲- شبیه‌سازی‌ نیمه‌همانی‌
۳- شبیه‌سازی‌ آزمایشگاهی‌
۴- شبیه‌سازی‌ کامپیوتری
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محسن حدادزاده نیری |   1396/10/20 19:37:50   |
0     0
شبیه سازی تقلیدی از عملکرد فرآیند یا سیستم واقعی با گذشت زمان است. هم چنان‌که یک سیستم با گذشت زمان تکوین می یابد، رفتار آن با ایجاد مدل شبیه سازی بررسی می شود. این مدل، معمولاً به‌شکل مجموعه‌ای از فرض های مربوط به عملکرد سیستم است. این فرض ها در چارچوب رابطه های ریاضی، منطقی و نمادین بین نهاده ها یا اهداف مورد نظر سیستم بیان می شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Mozhgan Seifi |   1396/10/22 19:15:36   |
0     0
در شبیه سازی کوشش می¬شود واقعیت مورد نظر, ابعادی هرچه عینی¬تر یابد و به درستی می¬توان گفت فرآیند شبیه سازی تبدیل واقعیت مورد نظر از صورت ذهنی کیفی و پیچیده به عینی ملموس و ساده است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مرتضی انوری |   1396/10/22 20:06:44   |
0     0
شبیه سازی نوعی آزمایش یا تجربه است که در محیطی بسیار همسان با محیط واقعی ( که رویدادها در آن پدید می¬آیند) صورت می¬گیرد. بدین معنا, شبیه سازی جایگاهی بین تجربه آزمایشگاهی و تجربه میدانی دارد, چرا که محیط تجربه را به طور ساختگی پدید می¬آورد, ولی از واقعیت چندان دور نیست. آزمودنی¬ها را در طوب یک مدت معین( از چند ساعت تا چند هفته) با تجارب دنیای واقعی مواجه می¬کنند و ضمنا می¬توان آن¬ها را به طور تصادفی در گروه¬های مختلف به کار بست
نواع شبیه سازی:
۱- شبیه‌سازی‌ همانی‌
۲- شبیه‌سازی‌ نیمه‌همانی‌
۳- شبیه‌سازی‌ آزمایشگاهی‌
۴- شبیه‌سازی‌ کامپیوتری
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل موحدی |   1396/10/22 21:03:13   |
0     0
شبیه سازی نوعی آزمایش یا تجربه است که در محیطی بسیار همسان با محیط واقعی ( که رویدادها در آن پدید می¬آیند) صورت می¬گیرد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل موحدی |   1396/10/22 21:04:10   |
0     0
شبیه سازی به عنوان یکی از مهم¬ترین ابزار پژوهش در زمینه¬های مختلف علمی است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعید نورالهی |   1396/10/28 10:37:40   |
0     0
اعتبار الگو معمولا از طریق آزمایش اطلاعات در الگو و بررسی قابلیت اجرایی و انطباق نتیجه کار با ضوابط و مقررات حاصل می¬شود. الگویی که به صورت نهایی بعد از تغییرات و اطلاحات لازم مورد قبول گروه پژوهشگران قرار گرفت, باید طی گزارشی برای تصویب به سازمان سفارش دهنده یا ذینفع ارائه شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهسا قانعی |   1396/10/28 21:37:05   |
0     0
شبیه‌سازی یا سیمولاسیون، تقلید یک چیز واقعی یا وضعیت اجتماعی یا یک فرایند است و معمولاً متضمن وانمایاندن شماری ویژگی‌ها یا رفتارهای کلیدی در یک سامانهٔ فیزیکی یا انتزاعی است. شبیه‌سازی در بسیاری زمینه‌ها از جمله مدل‌سازی سامانه‌های طبیعی و انسانی، برای کسب بینش پیرامون نحوهٔ کارشان، به کار می‌رود. موارد دیگر شامل شبیه‌سازی فناوری برای بهینه‌سازی عملکرد، مهندسی ایمنی، آزمایش، آموزش و مهارت‌آموزی‌است. از شبیه‌سازی می‌توان برای نشان‌دادن تأثیرات و عواقب غایی شرایطی دیگرگونه—که مثلاً در عالم واقع برقرار نبوده‌است—یا شق‌های دیگر سلسله کنش‌ها استفاده کرد. معادل شبیه‌سازی در عربی «استنساخ» و در لاتین Cloning و در فرانسه Clonege است. واژه شبیه‌سازی در فرهنگ‌نامه‌های پزشکی چنین توضیح داده شده است: «کلونیگ» از کلمه یونانی Clon به معنای جوانه و ترک چوب گرفته شده است و کلونینگ، در لغت عبارت است از بریدن، تکثیر کردن و قلمه زدن. شباهت شبیه‌سازی با قلمه زدن در این است که در روش مورد بحث، عمل تولید مثل بدون عمل لقاح (ترکیب سلول‌های نر و ماده) صورت می‌پذیرد. شبیه‌سازی (Cloning) اصطلاحاً عبارت است از کشت هسته سلول غیر جنسی انسان یا حیوان – که دارای کرموزوم کامل می‌باشد – در سلول تخمک عاری از هسته جنس ماده، و بارور کردن این تخمک به کمک روش‌های ویژه در رحم طبیعی یا مصنوعی، به منظور تشکیل موجود زنده‌ای که از لحاظ شکل ظاهری دقیقاً مانند صاحب هسته سلول اولیه باشد. یا به بیان ساده‌تر، کلونینگ به معنای «تولید مثل و ایجاد موجودی مشابه نسخه اصلی به طریقه‌ای غیرجنسی» می‌باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدابوالقاسم ابریشم |   1396/10/30 01:04:55   |
0     0
گستره کاربرد رویکرد هدف محور
اسصؿیاتی هثتٌی تش ّذف، اص ؿایغتشیی سٍیىشدّا دس اسصیاتی تشًاهِ تشتیتی اػت. تٌا تِ گفتِ ٍستی ٍ ػٌذسص )1987 « ،)الگَی
اسصؿیاتی تایلش، اص لحاػ هٌغک دسػت، اص ًظش ػلوی لاتل پزیشؽ ٍ تَػظ هتخللاى اسصؿیاتی تِ ػَْلت لاتل اػتفادُ اػت« )تِ ًمل
اص ػیف، 1394 ،ف 76 .)لزا اص صهاى پیذایؾ تا وٌَى تأثیش ػظیوی تش ًظشیِپشداصاى اسصؿیاتی داؿتِ اػت. سٍیىشد هثتٌی تش ّذف تِ
عَس خاف دس اسصیاتی پشٍطُّای واهالً هتوشوض وِ اّذاف حوایتی ٍ ٍاضح داسًذ لاتل اػتفادُ اػت. الگَی تایلش تأثیش هْوی تش
پیـشفت اسصؿیاتی آهَصؿی داؿتِ اػت. دس دِّ 1960 ػٌدؾ هلی پیـشفت آهَصؿی تِ سّثشی تایلش تٌا ًْادُ ؿذ. ایی تشًاهِ
هتوشوض، تِ خوغآٍسی دادُّا دس هَسد پیـشفت تحلیلی داًؾآهَصاى آهشیىایی اداهِ هیدّذ. تؼیاسی اص تشًاهِّای آصهَى ػاصی
آهشیىا، تا اػتفادُ اص ؿیَُّای ایی تشًاهِ دادُّای هـاتْی سا خوغ آٍسی هیوٌٌذ. اخشای سٍصافضٍى آصهَىّای ؿایؼتگی داًؾآهَصاى
ٍ هؼلواى یىی دیگش اص ًتایح الگَی تایلش اػت )ویاهٌؾ، 1388 .)ساتشت هیگش دس وتاب تذاسن ّذفّای آهَصؿی تىٌَلَطی آهَصؿی
هثتٌی تش ّذف سا تشٍیح ًوَد ٍ سٍؽّای دلیک تیاى ّذفّای سفتاسی سا آهَصؽ داد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدابوالقاسم ابریشم |   1396/10/30 01:08:22   |
0     0
تاثیر الگوی ارزشیابی تایلر و سیمایی بر یادگیری دانش آموزان میباشد. و از نوع پس رویدادی و علی- مقایسه ای میباشد. جامعه آماری تمام دانش آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی شهر کرج میباشند، که در سال 1394-95تحصیل -کرده که از میان مدارس ابتدایی پسرانه شهر کرج، یک مدرسه به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد. نمونه آماری 40 نفر از دانشآموزان پسر پایه چهارم ابتدایی میباشند، که20 نفر از هر کلاس بر اساس الگوهای تایلر و سیمایی مورد ارزشیابی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، آزمون یکسانی است که پس از تدریس، از هر دو گروه به عمل آمد و نتایج آنها با یکدیگر مورد مقایسه قرار گرفتند و آزمون t مستقل برای هر دو گروه صورت گرفته که tمحاسبه شده3/139 با درجه آزادی 38در سطح معنی داری0/01 نشان می دهد که بین نمرات الگوی ارزشیابی تایلر و سیمایی تفاوت معنیداری وجود دارد به طوری که نمرات دانش آموزان با الگوی ارزشیابی سیمایی بیشتر از نمرات دانش آموزان با الگوی ارزشیابی تایلر میباشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا حاتمی |   1396/10/30 21:17:44   |
0     0
سمیم نور
نخستین سامانۀ مشابهت‌یاب متون است که با سرویس‌دهی تحت وب، برای پیشگیری و تشخیص مشابهت متون و سرقت احتمالی میان متون مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سامانه متون ورودی کاربر را با انبوهی از متون مختلف اعم از کتاب و مقاله مقایسه می‌کند و ظرف چند دقیقه نتایجۀ مشابهت متن ووردی کاربر با متون تألیفی دیگران را گزارش می‌کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
parisa teymouri |   1396/11/04 15:12:38   |
0     0
در شبیه سازی کوشش می¬شود واقعیت مورد نظر, ابعادی هرچه عینی¬تر یابد و به درستی می¬توان گفت فرآیند شبیه سازی,تبدیل واقعیت از صورت ذهنی, کیفی و پیچیده به عینی ملموس و ساده است. از دیگر ویژگی¬های شبیه سازی, امکان کنترل و دست¬کاری عناصر واقعیت و از طریق آن کل واقعیت است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
آرزوالسادات آینده |   1396/11/04 23:46:21   |
0     0
شبیه‌سازی یا سیمولاسیون، تقلید یک چیز واقعی یا وضعیت اجتماعی یا یک فرایند است و معمولاً متضمن وانمایاندن شماری ویژگی‌ها یا رفتارهای کلیدی در یک سامانهٔ فیزیکی یا انتزاعی است .
شبیه‌ سازی در بسیاری زمینه‌ها از جمله مدل‌سازی سامانه‌های طبیعی و انسانی، برای کسب بینش پیرامون نحوهٔ کارشان، به کار می‌رود. موارد دیگر شامل شبیه‌سازی فناوری برای بهینه‌سازی عملکرد، مهندسی ایمنی، آزمایش، آموزش و مهارت‌آموزی‌است. از شبیه‌سازی می‌توان برای نشان‌دادن تأثیرات و عواقب غایی شرایطی دیگرگونه—که مثلاً در عالم واقع برقرار نبوده‌است—یا شق‌های دیگر سلسله کنش‌ها استفاده کرد. معادل شبیه‌سازی در عربی «استنساخ» و در لاتین Cloning و در فرانسه Clonege است. واژه شبیه‌سازی در فرهنگ‌نامه‌های پزشکی چنین توضیح داده شده است: «کلونیگ» از کلمه یونانی Clon به معنای جوانه و ترک چوب گرفته شده است و کلونینگ، در لغت عبارت است از بریدن، تکثیر کردن و قلمه زدن. شباهت شبیه‌سازی با قلمه زدن در این است که در روش مورد بحث، عمل تولید مثل بدون عمل لقاح (ترکیب سلول‌های نر و ماده) صورت می‌پذیرد. شبیه‌سازی (Cloning) اصطلاحاً عبارت است از کشت هسته سلول غیر جنسی انسان یا حیوان – که دارای کرموزوم کامل می‌باشد – در سلول تخمک عاری از هسته جنس ماده، و بارور کردن این تخمک به کمک روش‌های ویژه در رحم طبیعی یا مصنوعی، به منظور تشکیل موجود زنده‌ای که از لحاظ شکل ظاهری دقیقاً مانند صاحب هسته سلول اولیه باشد. یا به بیان ساده‌تر، کلونینگ به معنای «تولید مثل و ایجاد موجودی مشابه نسخه اصلی به طریقه‌ای غیرجنسی» می‌باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
hadi roostaie |   1396/11/05 18:41:09   |
0     0
اعتبار الگو معمولا از طریق آزمایش اطلاعات در الگو و بررسی قابلیت اجرایی و انطباق نتیجه کار با ضوابط و مقررات حاصل می¬شود. الگویی که به صورت نهایی بعد از تغییرات و اطلاحات لازم مورد قبول گروه پژوهشگران قرار گرفت, باید طی گزارشی برای تصویب به سازمان سفارش دهنده یا ذینفع ارائه شود.( تجبر,3031)
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ولی الله حیدری |   1396/11/05 20:05:08   |
0     0
در واقع یکی از جایگزین¬های تجربه آزمایشگاهی و میدانی که به طور مرسوم در پژوهش¬های مدیریت مورد استفاده قرار می¬گیرد شبیه سازی است. شبیه سازی برای تعیین آثار تغییرات, روش مدل سازی را به کار می¬گیرد و شبیه سازی¬های رایانه¬ای رفته رفته جایگاه شایسته¬ای در پژوهش¬های مدیریت به دست می¬آورد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics