تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

تحقیق کیفی برای درک و تبیین پدیده‌های پیچیده اجتماعی از داده‌های کیفی نظیر داده‌های حاصله از مصاحبه، مشاهده مشارکتی، مستندات، پرسشنامه، کار میدانی و ... استفاده می‌کند. پیدایش تحقیق کیفی به وجود عامل انسانی مربوط می شود. 

 

 در این روش برای دیدگاه های افراد مورد تحقیق ارزش قایل می‌شوند، محقق و تحقیق شونده با یکدیگر در رابطه متقابل در نظر گرفته می‌شوند، هم به توصیف می‌پردازد و هم تبیین و برای گردآوری داده به گفته‌ها و رفتارهای قابل مشاهده افراد تکیه می‌کند. در این روش محقق می پرسد مردم چگونه عمل می کنند و معتقد است تجربه بهترین راه برای در ک رفتار اجتماعی است و برای رسیدن به درک صحیح بایستی به داده ها نزدیک شود. در تحقیق کیفی نمونه گیری هدفمند به کار برده می شود یعنی در انتخاب نمونه به دنبال آن هستیم که صفات مورد نظر در افراد نمونه وجود داشته باشد.

 

اهداف پژوهش های کیفی:
1.    توصیف: تولید اطلاعات درباره یک گروه انسانی ، یک سازمان و یا برخی پدیده های اجتماعی 
2.    تدوین فرضیه: گردآوری اطلاعات دقیق درباره برخی پدیده ها و مشاهدات
3.    توسعه تئوری: کشف یک تئوری یکپارچه درباره پدیده مورد مطالعه
4.    تئوریها: تئوریها در پژوهشهای کیفی اغلب به صورت داده های تجربی و نه بر پایه دیدگاه های از پیش تعیین شده پژوهشگر شکل می گیرند.


عناصر مشترک در روش های پژوهش کیفی:
1.    این نوع پژوهش مبتنی بر یک دیدگاه فلسفی تفسیرگرایانه می باشد و توجه آنبه چگونگی تفسیر، درک و تجربه معطوف است.
2.    از روشهای انعطاف پذیر و حساس نسبت به بافت اجتماعی که داده ها از آن به دست می آید استفاده می کند.
3.    این نوع پژوهش باید به طور نظامند و با دقت و سختگیر اجرا شود.
4.    باید به روش استراتژیک در عین حال انعطاف پذیر اجرا شود.
5.    پژوهش باید با خود انتقادی پژوهشگر همراه باشد.
6.    پژوهش کیفی باید تبین های اجتماعی منجر شود.
7.    پژوهش کیفی را نباید مبتنی بر یک فلسفه و با یک روش یکسان و واحد دانست و یا آنرا در تضاد با پژوهش کمی تلقی کرد.

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

علی اژدری |   1395/10/13 21:45:29   |
1     0
متن زیر را می توان اضافه کرد:
دو تا از عناصر مشترک که در متن بالا مطرح نشده به شرح زیر است :
1- این پژوهش بر آن گونه روش های تحلیل و تبیین استوار است که در آن ها به درک عمیق پیچیدگی ، جزئیات و بافت پدیده مورد مطالعه تاکید می شود .
2- این پژوهش باید تبیین های اجتماعی را برای معماهای عقلی یا ذهنی ارائه دهد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صدیقه شکران |   1395/10/27 13:45:25   |
0     0
اهداف پژوهش های کیفی:
1. توصیف: تولید اطلاعات درباره یک گروه انسانی ، یک سازمان و یا برخی پدیده های اجتماعی
2. تدوین فرضیه: گردآوری اطلاعات دقیق درباره برخی پدیده ها و مشاهدات
3. توسعه تئوری: کشف یک تئوری یکپارچه درباره پدیده مورد مطالعه
4. تئوریها: تئوریها در پژوهشهای کیفی اغلب به صورت داده های تجربی و نه بر پایه دیدگاه های از پیش تعیین شده پژوهشگر شکل می گیرند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسینعلی فیروزکوهی |   1395/10/27 22:01:31   |
1     0
ویژگی‌های پژوهش‌های کیفی

اهمیت شرایط محیطی: کنش‌های محیطی، یا اجتماعی، تا حد زیادی به شرایطی بستگی دارند که در آن اتفاق می‌افتد.
ارزش مطالعه‌ی موردی: پژوهشگر درباره‌ی مورد بررسی، اطلاعات زیادی جمع‌آوری می‌کند، به عمق مطالب پی‌می‌برد، به مورد، آشنایی عمیق و درونی به‌دست می‌آورد. گاه مدت زیادی روی یک مورد کار می‌کند.
صداقت پژوهشگر: صداقت پژوهشگر یک مسأله‌ی واقعی است. در تمام پژوهش‌های کیفی تا حدی اعتماد به پژوهشگر وجود دارد. از آنجا که پژوهشگر، خود در متن پژوهش است، برای اینکه از تأثیر باورها و نظرات پیشین یا فرض‌هایی که داشته است جلوگیری کند، ارزش‌های مورد بررسی را توضیح می‌دهد.
نظریه‌پردازی حین پژوهش: تدوین نظریه، به هنگام فرایند گردآوری اطلاعات صورت می‌گیرد. این روش استقرایی است. مفهوم‌سازی و عملیاتی کردن نیز هم زمان با گردآوری داده‌ها و تحلیل‌ها صورت می‌پذیرد.
فرایند و توالی: گذرگاه زمان، بخش جدایی‌ناپذیر در پژوهش کیفی است. پژوهشگران کیفی توالی رخدادها را مورد توجه قرار می‌دهند. از این‌رو می‌توانند تحول یک موضوع، پیدایش یک تضاد یا توسعه‌ی یک رابطه را مطالعه کنند. بنابراین، می‌توانند فرایند و روابط علّی مورد را شناسایی کنند.
تفسیر: این واژه به معنی نسبت دادن یک مدلول یا یک معنی منسجم و منطقی به چیزی است. از همین‌رو است که گزارش‌های پژوهش‌های کیفی معمولاً با جدول‌ها، نمودارها، تصویرها، نقشه یا پیکره‌ها همراه‌اند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نفیسه شعله ور |   1395/10/28 14:00:19   |
0     0
تحقیق کیفی برای درک و تبیین پدیده‌های پیچیده اجتماعی از داده‌های کیفی نظیر داده‌های حاصله از مصاحبه، مشاهده مشارکتی، مستندات، پرسشنامه، کار میدانی و ... استفاده می‌کند. پیدایش تحقیق کیفی به وجود عامل انسانی مربوط می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد خالق |   1395/10/28 22:33:47   |
0     0
اهداف پژوهش های کیفی:
1. توصیف
2. تدوین فرضیه
3. توسعه تئوری
4. تئوریها
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجیدی نژاد |   1395/10/29 09:44:15   |
0     0
تئوریها: تئوریها در پژوهشهای کیفی اغلب به صورت داده های تجربی و نه بر پایه دیدگاه های از پیش تعیین شده پژوهشگر شکل می گیرند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه زارع احمدآبادی |   1395/10/29 12:33:31   |
0     0
ژوهش‌های کیفی شامل روش‌هایی می‌شوند که برای مطالعه پدیده‌ها در شکل طبیعی خودشان به‌کارگرفته می‌شوند، و پژوهشگر هیچ فرضیة از قبل تعیین شده‌ای در زمینه موضوع مورد مطالعه در دست ندارد. در اینگونه پژوهش‌ها، هدف پژوهشگر بررسی «کیفیت پدیده» مورد مطالعه است نه کمیّت. واژه کیفیت به چه، چگونه، چه زمان، کجا، چقدر، چه مقدار و ... مربوط می‌شود. بنابراین، پژوهش‌های کیفی به‌معانی، مفاهیم، تعاریف، علامات، استعارات، توضیحات و ویژگی‌های چیزها و موضوع‌های مورد مطالعه، می‌پردازند .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
افسانه یوسفی |   1395/10/30 19:36:11   |
0     1
ویژگس های کیفی.. شرایط پژوهشگر....نظریه‌پردازی حین پژوهش ..فرایند و توالی ..تفسیر
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نعیمه پژوهش |   1396/03/29 13:00:15   |
0     0
پژوهش‌های کیفی از نظر اهمیت و ساختار علمی روش تحقیق، اصالتا ًدر سطح نازل‌تری از پژوهش‌های کمّی قرار ندارند.
انتخاب بین یک روش پژوهش کیفی یا کمّی بستگی به عوامل متعددی دارد. مهم‌ترین علت تعیین‌کننده، ماهیت موضوع، مشکل مورد مطالعه، و تجربة پژوهشگر است.
پاره‌ای از انواع روش‌های پژوهش کیفی (به‌عنوان نمونه پژوهش موردی و زمینه‌ای) می‌توانند اطلاعات عمیق و دقیقی را در خصوص پدیده‌ها، رفتارها و سازمان‌های پیچیده ارائه کنند. کسب اینگونه اطلاعات از راه پژوهش‌های کمّی به‌هیچ عنوان میسر نیست.
در اکثر موارد، به‌منظور افزایش روائی داخلی و روائی خارجی پژوهش، می‌توان از هر دو نوع تکنیک‌های کیفی و کمّی استفاده نمود. یعنی، روش‌های پژوهش‌های کیفی و کمّی می‌توانند مکمل یکدیگر باشند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
عباس برزگری |   1396/03/30 02:00:59   |
0     0
واژه Research در لغت به‌معنای پژوهش، تحقیق، کندوکاو، تجسس و کاوش است و Qualitative به‌معنای کیفی و چونی است. این دو واژه مجموعاً به‌معنای تحقیق و پژوهش کیفی است. (آریان‌پور و دیگران،1377)
پژوهش‌های کیفی از نظر اهمیت و ساختار علمی روش تحقیق، اصالتا ًدر سطح نازل‌تری از پژوهش‌های کمّی قرار ندارند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جواد رضائی حسن آباد |   1396/04/09 15:59:17   |
0     0
پژوهش کیفی برای درک و تبیین پدیده‌های پیچیده اجتماعی از داده‌های کیفی نظیر داده‌های حاصله از مصاحبه، مشاهده مشارکتی، مستندات، پرسشنامه و ... استفاده می‌کند. پیدایش تحقیق کیفی به وجود عامل انسانی مربوط می‌شود. در این روش برای دیدگاه‌های افراد مورد تحقیق ارزش قایل می‌شوند، محقق و تحقیق‌شونده با یکدیگر در رابطه متقابل در نظر گرفته می‌شوند، هم به توصیف می‌پردازد و هم تبیین و برای گردآوری داده به گفته‌ها و رفتارهای قابل مشاهده افراد تکیه می‌کند.
با تشکر
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجتبی موسوی بفروئی |   1396/04/11 13:38:21   |
0     0
نمونه گیری در پژوهش های کیفی و کمی تفاوت بسیار دارد زیرا هدف آن به جای تعمیم یافته ها، کسب درک عمیق از پدیده مورد بررسی است. انتخاب مشارکت کنندگان در پژوهش کیفی با هدف دستیابی به بیشترین اطلاعات در مورد پدیده مورد بررسی انجام می شود. در پژوهش کمی تاکید بسیار زیادی بر انتخاب تصادفی (شانس برابر برای انتخاب همه اعضای جامعه پژوهش) وجود دارد اما در پژوهش کیفی نمونه پژوهش یا مشارکت کنندگان، انتخاب یا دعوت می شوند. نمونه گیری هدفمند که نمونه گیری غیراحتمالی، هدفدار یا کیفی نیز نامیده می شود به معنای انتخاب هدف دار واحدهای پژوهش برای کسب دانش یا اطلاعات است. این نوع نمونه گیری به دنبال ایجاد قوانین ثابت و تغییر ناپذیر و یا تعمیم نتایج نیست بلکه سعی در شناخت بهتر هر پدیده در زمینه خاص دارد. سه نوع عمده نمونه گیری هدفمند شامل نمونه گیری برای رسیدن به معرف بودن یا قابلیت مقایسه، نمونه گیری موارد خاص یا یگانه و نمونه گیری متوالی هستند. استفاده از روش اشباع داده در پژوهش های کیفی به عنوان استاندارد طلایی پایان نمونه گیری در نظر گرفته می شود. در این مقاله سعی شد روش های انتخاب مشارکت کنندگان و تفاوت های روش های کمی و کیفی معرفی شود و راهکاری برای تصمیم گیری در مورد رسیدن به اشباع داده ارائه گردد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد کاظم سالاری |   1396/09/27 08:13:32   |
0     0
اهداف پژوهش های کیفی:
1. توصیف: تولید اطلاعات درباره یک گروه انسانی ، یک سازمان و یا برخی پدیده های اجتماعی
2. تدوین فرضیه: گردآوری اطلاعات دقیق درباره برخی پدیده ها و مشاهدات
3. توسعه تئوری: کشف یک تئوری یکپارچه درباره پدیده مورد مطالعه
4. تئوریها: تئوریها در پژوهشهای کیفی اغلب به صورت داده های تجربی و نه بر پایه دیدگاه های از پیش تعیین شده پژوهشگر شکل می گیر
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
sobhan karimi |   1396/10/02 11:49:47   |
0     0
در تحقیق کیفی سه بخش عمده وجود دارد[ویرایش]
بخش اول: داده‌ها؛ داده‌ها می‌توانند از منابع مختلف گردآوری شده باشند. مصاحبه، مشاهده و مشارکت، معمول‌ترین منابع‌اند؛

بخش دوم: شامل روش‌های تحلیلی و تعبیر و تفسیری است؛ که برای رسیدن به یافته‌ها یا نظریه‌ها به‌کار می‌رود. این روش‌ها شامل شیوه‌های مفهوم‌پردازی از داده‌ها است؛ که به "کدگذاری(Coding)" موسوم است. شیوه‌های دیگری مثل نمونه‌گیری غیرآماری، یادداشت‌برداری و نمایش روابط مفهومی به‌صورت دیاگرام نیز بخشی از مرحلهٔ تحلیلی‌اند؛

بخش سوم: عبارت است از گزارش‌های نوشته‌شده و شفاهی و ارائه آن‌ها در مجله‌ها و کنفرانس‌های علمی.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محسن برزگری |   1396/10/02 20:40:23   |
0     0
دانشمندان روش شناسی پژوهش ها را به دو گروه کلی طبقه بندی می کنند: 1- پژوهش های کمی، 2- پژوهش های کیفی. هدف اصلی این مقاله بحث و بررسی در مورد پژوهش های کیفی است. بنابراین، ابتدا ویژگی های مهم پژوهش های کیفی و اختلاف های مهم بین این گونه پژوهش ها و پژوهشهای کمی بررسی می شود. سپس، چند نمونه بارز از پژوهش های کیفی مورد بحث قرار می گیرند، و کاربردهای عمده آن ها نیز عنوان می شود. نتیجه گیری این بررسی به قرار زیر است:
1-پژوهش های کیفی از نظر اهمیت و ساختار علمی روش تحقیق، اصالتاً در سطح نازل تری از پژوهش های کمی قرار ندارند.
2-انتخاب بین یک روش پژوهش کیفی یا کمی بستگی به عوامل متعددی دارد. مهمترین سازه تعیین کننده، ماهیت موضوع، مشکل مورد مطالعه، و تجربه پژوهشگر است.
3-پاره ای از انواع روشهای پژوهش کیفی (به عنوان نمونه پژوهش موردی و زمینه ای) می توانند اطلاعات عمیق و دقیقی را در خصوص پدیده ها، رفتارها و سازمانهای پیچیده ارائه کنند. کسب این گونه اطلاعات از راه پژوهش های کمی به هیچ عنوان میسر نیست.
4-در اکثر موارد،‌ به منظور افزایش روائی داخلی و روائی خارجی پژوهش، می توان از هر دو نوع تکنیک های کیفی و کمی استفاده نمود. یعنی، روش های پژوهش های کیفی و کمی می توانند مکمل یکدیگر باشند.
پیشنهاد می گردد، در آینده، روش ها و تکنیک های پژوهش های کیفی هر چه کامل تر و عملی تر تدوین گردد تا روائی داخلی و روائی خارجی آن ها تقویت شود، و اعتبار این گونه پژوهش ها نیز افزایش بیشتری یابد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا تیموری |   1396/10/03 23:02:52   |
0     0
در این روش برای دیدگاه های افراد مورد تحقیق ارزش قایل می‌شوند، محقق و تحقیق شونده با یکدیگر در رابطه متقابل در نظر گرفته می‌شوند، هم به توصیف می‌پردازد و هم تبیین و برای گردآوری داده به گفته‌ها و رفتارهای قابل مشاهده افراد تکیه می‌کند. در این روش محقق می پرسد مردم چگونه عمل می کنند و معتقد است تجربه بهترین راه برای در ک رفتار اجتماعی است و برای رسیدن به درک صحیح بایستی به داده ها نزدیک شود. در تحقیق کیفی نمونه گیری هدفمند به کار برده می شود یعنی در انتخاب نمونه به دنبال آن هستیم که صفات مورد نظر در افراد نمونه وجود داشته باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی دهقانی |   1396/10/06 15:15:23   |
0     0
مهم ترین مقاصد پژوهش های کیفی به شرح زیراست:

۱- توصیف:هنگامی که اطلاعات کمی در باره یک گروه انسـانی ،یک سازمان یا برخی پدیده ای اجتماعی وجود داشته باشد،مصاحبه های عمیق و مشاهدات علمی بهترین راه مطالعه آنهاست.

۲- تدوین فرضیه: پژوهشگــری که معمولاً تکنیک های کیفی به کار می برد،فرضیات صریح و روشنی ارائه نمی دهد.گردآوری اطلاعات دقیق درباره برخی پدیده ها باید به تدوین فرضیه هایی که از نظر علمی آزمون پذیر باشند،منتهی شود.

۳ـ توسعه تئوری: بسیاری از افراد که پژوهش های کیفی انجام می دهند، براساس مهم ترین هدفشان در صدد کشف یک تئوری یکپارچه درباره پدیده مورد مطالعه خود هستند .

تئوری ها در پژوهش های کیفی اغلب به صورت زمینه داده های تجربی ونه برپایه دیدگاه هایی از پیش تعیین شده پژوهشگر درباره موقعیت اجتماعی شکل می گیرد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمید زارعی |   1396/10/07 10:06:29   |
1     0
اهداف پژوهش های کیفی:
1. توصیف: تولید اطلاعات درباره یک گروه انسانی ، یک سازمان و یا برخی پدیده های اجتماعی
2. تدوین فرضیه: گردآوری اطلاعات دقیق درباره برخی پدیده ها و مشاهدات
3. توسعه تئوری: کشف یک تئوری یکپارچه درباره پدیده مورد مطالعه
4. تئوریها: تئوریها در پژوهشهای کیفی اغلب به صورت داده های تجربی و نه بر پایه دیدگاه های از پیش تعیین شده پژوهشگر شکل می گیرند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فهیمه تقدیری |   1396/10/20 13:17:36   |
0     0
دسته‌بندی تحقیقات کیفی آسان و مورد توافق همه نیست. آنسلم، استراس و جولیت کوربین شیوه‌های تحقیق کیفی را شامل موارد ذیل می‌دانند


نظریه مبنایی(Grounded theory)؛ یعنی آن‌چه که به‌طور استقرایی (Induction)؛ یعنی از جزء به کل، از  مطالعه پدیده‌ای به‌دست آید و نمایان‌گر آن پدیده است. به‌عبارت دیگر، باید آن‌را باید کشف کرد و کامل نمود و به‌طور آزمایشی از طریق گردآوری منظم اطلاعات و تجزیه و تحلیل داده‌هایی که از آن پدیده نشأت گرفته است، اثبات نمود.مردم‌نگاری یا قوم‌نگاری(Ethnography)؛ پژوهش قوم‌نگاری معمولاً با انسان‌شناسی همبسته است. قوم‌نگاری  توصیفی عمیق و تحلیلی از موقعیّت فرهنگی و در معنای وسیع، از فرهنگ است. پژوهش قوم‌نگاری بر مشاهده، توصیف و داوری‌های کیفی یا تفسیر پدیده‌های مورد بررسی تأکید بسیار دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رمضان دهقان نیری |   1396/10/22 09:03:46   |
0     0
تحقیق کیفی روش جامعی است که انسان را در متن محیط و با تمام پیچیدگی هایش مورد توجه قرار می دهد و بر خلاف روشهای کمی که به بخشی از یک پدیده می پردازند کل موضوع را موردمطالعه قرار می دهد. در تحقیق کیفی محقق دنبال پاسخ به پرسشهایی نظیر چه چیزی، چرا و چگونه است. در این نوع تحقیقات، اطلاعات به صورت شرح و توصیف پدیده ها ارایه می شود. گرچه امکان دارد در مواردی از آمار و ارقام هم استفاده شود ولی غالبا متغیرهای مورد مطالعه با کمک واژه ها توصیف می شوند به همین دلیل این نوع تحقیقات به نام کیفی معروف شده اند. البته نباید تحققی کیفی را با سنجش کیفیت اشتباه کرد در تحقیقات کیفی ، کیفیت خدمات یا درمان و مراقبت بررسی نمی شود. تحقیق کیفی در جامعه شناسی و مردم شناسی سابقه طولانی دارد و اخیرا نیز در علوم پزشکی مورد توجه قرار گرفته است. تحقیقات کیفی در رشته هایی مانند روانشناسی، پرستاری، مامایی، مدیریت خدمات بهداشتی، توانبخشی و آموزش پزشکی کاربرد بیشتری دارد. تحقیقات کیفی در مواردی که شناخت کافی از پدیده ها وجود ندارد انجام می شود. هدف از تحقیقات کیفی توصیف پدیده ها، تدوین فرضیه، درک روابز بین پدیده ها و فرایندها و ایجاد نظریه می باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مرتضی انوری |   1396/10/22 17:09:06   |
0     1
اهداف پژوهش های کیفی:
1. توصیف: تولید اطلاعات درباره یک گروه انسانی ، یک سازمان و یا برخی پدیده های اجتماعی 2. تدوین فرضیه: گردآوری اطلاعات دقیق درباره برخی پدیده ها و مشاهدات. 3. توسعه تئوری: کشف یک تئوری یکپارچه درباره پدیده مورد مطالعه
4. تئوریها: تئوریها در پژوهشهای کیفی اغلب به صورت داده های تجربی و نه بر پایه دیدگاه های از پیش تعیین شده پژوهشگر شکل می گیرند.
عناصر مشترک در روش های پژوهش کیفی:
1. این نوع پژوهش مبتنی بر یک دیدگاه فلسفی تفسیرگرایانه می باشد و توجه آنبه چگونگی تفسیر، درک و تجربه معطوف است.
2. از روشهای انعطاف پذیر و حساس نسبت به بافت اجتماعی که داده ها از آن به دست می آید استفاده می کند.
3. این نوع پژوهش باید به طور نظامند و با دقت و سختگیر اجرا شود.
4. باید به روش استراتژیک در عین حال انعطاف پذیر اجرا شود.
5. پژوهش باید با خود انتقادی پژوهشگر همراه باشد.
6. پژوهش کیفی باید تبین های اجتماعی منجر شود.
7. پژوهش کیفی را نباید مبتنی بر یک فلسفه و با یک روش یکسان و واحد دانست و یا آنرا در تضاد با پژوهش کمی تلقی کرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Mozhgan Seifi |   1396/10/22 18:46:05   |
0     0
در این روش برای دیدگاه های افراد مورد تحقیق ارزش قایل می‌شوند، محقق و تحقیق شونده با یکدیگر در رابطه متقابل در نظر گرفته می‌شوند،
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Masoud Abedi |   1396/10/22 20:23:11   |
0     0
متخصصان پژوهش، روش های پژوهشی را به دو دسته ی بزرگ کمی و کیفی تقسیم کرده اند. در پی این تقسیم بندی، غالباً این پرسش به ذهن ها آمده است که آیا پژوهش کیفی یک واقعیت است یا خیال.

در روش های کمی، همه چیز از یک سلسله مفاهیم کلیدی و از پیش تعیین شده، همچون: فرضیه، تعریف عملیاتی، روایی، معنی داری، آماری، پایایی، تحلیل های قیاسی و تکرار پذیری الهام می گیرد؛ درحالی که روش های کیفی، بیش از هر چیز، توصیف واقعیت های روزمره در زندگی اجتماعی را به عهده دارد، و از طریق عقل سلیم همراه با تحلیل ها و تفسیرهای استقرایی فرضیه ای به وجود می آورد که قبل از انجام دادن پژوهش قابل پیش بینی نبوده، یا از پیش تعیین نشده است. به زبان ساده تر، باید گفت که یافته های پژوهش های کمی حاصل مطالعات نظام دار {سیستماتیک} و قانونمندی است که از بالا به پایین، یا با روش های از کل به جزء به دست می آیند، اما یافته های پژوهش های کیفی حاصل مطالعات و بررسی های غیرنظام مند یا فارغ از قانون ها تغییر ناپذیری است که از پایین به بالا و با شیوه های از جزء به کل پدیدار می شوند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل موحدی |   1396/10/22 21:58:37   |
0     0
اهداف پژوهش های کیفی:
1. توصیف: تولید اطلاعات درباره یک گروه انسانی ، یک سازمان و یا برخی پدیده های اجتماعی
2. تدوین فرضیه: گردآوری اطلاعات دقیق درباره برخی پدیده ها و مشاهدات
3. توسعه تئوری: کشف یک تئوری یکپارچه درباره پدیده مورد مطالعه
4. تئوریها: تئوریها در پژوهشهای کیفی اغلب به صورت داده های تجربی و نه بر پایه دیدگاه های از پیش تعیین شده پژوهشگر شکل می گیرند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل موحدی |   1396/10/22 21:59:17   |
0     0
عناصر مشترک در روش های پژوهش کیفی:
1. این نوع پژوهش مبتنی بر یک دیدگاه فلسفی تفسیرگرایانه می باشد و توجه آنبه چگونگی تفسیر، درک و تجربه معطوف است.
2. از روشهای انعطاف پذیر و حساس نسبت به بافت اجتماعی که داده ها از آن به دست می آید استفاده می کند.
3. این نوع پژوهش باید به طور نظامند و با دقت و سختگیر اجرا شود.
4. باید به روش استراتژیک در عین حال انعطاف پذیر اجرا شود.
5. پژوهش باید با خود انتقادی پژوهشگر همراه باشد.
6. پژوهش کیفی باید تبین های اجتماعی منجر شود.
7. پژوهش کیفی را نباید مبتنی بر یک فلسفه و با یک روش یکسان و واحد دانست و یا آنرا در تضاد با پژوهش کمی تلقی کرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا امیربیکی یزدی |   1396/10/23 13:50:15   |
0     0
اهداف پژوهش های کیفی :
1-توصیف :
شامل مصاحبه های عمیق ،مشاهدات علمی که بهترین راه مطالعه آن حالت .
2-تدوین فرضیه:
گردآوری اطلاعات دقیق درباره برخی پدیده ها ،مشاهده،مصاحبه،سوژه ها معمولا به شکل گیری فرضیه هایی که از نظر علمی آزمون پذیر باشند .
3-توسعه تئوری:
مهمترین هدفشان که از پژوهش کیفی استفاده می کنند کشف تئوری یکپارچه درباره پدیده مورد مطالعه است .
4-تئوری ها :
دیدگاهای از پیش تعیین شده پژوهشگر درباره موقعیت اجتماعی شکل می گیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
s damiri |   1396/10/24 19:23:54   |
0     0
اهداف پژوهش های کیفی:
1. توصیف: تولید اطلاعات درباره یک گروه انسانی ، یک سازمان و یا برخی پدیده های اجتماعی
2. تدوین فرضیه: گردآوری اطلاعات دقیق درباره برخی پدیده ها و مشاهدات
3. توسعه تئوری: کشف یک تئوری یکپارچه درباره پدیده مورد مطالعه
4. تئوریها: تئوریها در پژوهشهای کیفی اغلب به صورت داده های تجربی و نه بر پایه دیدگاه های از پیش تعیین شده پژوهشگر شکل می گیرند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
عراقی |   1396/10/29 13:06:25   |
0     0
اهداف پژوهش های کیفی:
1. توصیف: تولید اطلاعات درباره یک گروه انسانی ، یک سازمان و یا برخی پدیده های اجتماعی
2. تدوین فرضیه: گردآوری اطلاعات دقیق درباره برخی پدیده ها و مشاهدات
3. توسعه تئوری: کشف یک تئوری یکپارچه درباره پدیده مورد مطالعه
4. تئوریها: تئوریها در پژوهشهای کیفی اغلب به صورت داده های تجربی و نه بر پایه دیدگاه های از پیش تعیین شده پژوهشگر شکل می گیرند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فرزاد فرات |   1396/10/29 13:07:01   |
0     0
متخصصان پژوهش، روش های پژوهشی را به دو دسته ی بزرگ کمی و کیفی تقسیم کرده اند. در پی این تقسیم بندی، غالباً این پرسش به ذهن ها آمده است که آیا پژوهش کیفی یک واقعیت است یا خیال.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدی شایق |   1396/10/29 13:07:38   |
0     0
در روش های کمی، همه چیز از یک سلسله مفاهیم کلیدی و از پیش تعیین شده، همچون: فرضیه، تعریف عملیاتی، روایی، معنی داری، آماری، پایایی، تحلیل های قیاسی و تکرار پذیری الهام می گیرد؛
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ملکی |   1396/10/29 13:08:30   |
0     0
تحقیق کیفی روش جامعی است که انسان را در متن محیط و با تمام پیچیدگی هایش مورد توجه قرار می دهد و بر خلاف روشهای کمی که به بخشی از یک پدیده می پردازند کل موضوع را موردمطالعه قرار می دهد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سید هاشمی |   1396/10/29 13:09:20   |
0     0
تحقیقات کیفی در رشته هایی مانند روانشناسی، پرستاری، مامایی، مدیریت خدمات بهداشتی، توانبخشی و آموزش پزشکی کاربرد بیشتری دارد. تحقیقات کیفی در مواردی که شناخت کافی از پدیده ها وجود ندارد انجام می شود. هدف از تحقیقات کیفی توصیف پدیده ها، تدوین فرضیه، درک روابز بین پدیده ها و فرایندها و ایجاد نظریه می باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدابوالقاسم ابریشم |   1396/10/30 00:48:08   |
0     0
روش یک موضوع عملی است (سایر، 1385: 4). روش‌های پژوهش فعالیت‌های عملی پژوهش‌اند: نمونه‌گیری، جمع‌آوری داده‌ها، مدیریت داده‌ها، تحلیل داده‌ها و ارائة گزارش (کارتر و لیتل، 2007: 28-1316). پژوهش کیفی به شیوة هدفمند به نمونه‌گیری می‌پردازد. یعنی نمونه‌ها به منظور استفاده در هدفی پژوهشی انتخاب می‌شوند نه اینکه از لحاظ آماری معرف جمعیت باشند. روش‌های نمونه‌گیری هدفمند شامل نمونه‌گیری نظری، نمونه‌گیری با حداکثر تنوع و نمونه‌گیری مبتنی بر زمان یا مکان است. روش‌های جمع‌آوری داده‌های کیفی شامل مشاهده، مصاحبه، گروه‌های کانونی، جمع‌آوری متون موجود (از قبیل ضبط و ثبت سازمانی)، استخراج داده‌ها از متون مختلف (از قبیل دفتر یادداشت‌های مشارکت‌کنندگان) و خلق یا جمع­آوری تصاویر (از قبیل عکس‌ها و ویدیو) است. جمع‌آوری داده‌ها شامل روش‌های تسهیل‌یافتة اینترنتی (از قبیل مصاحبة ایمیلی یا دعوت از مشارکت‌کنندگان جهت ایجاد وبلاگ‌ها) است. روش‌های مدیریت اطلاعات شامل ضبط و ثبت، مکتوب کردن اظهارات و بررسی آن‌ها و استفاده از نرم‌افزار کامپیوتری جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها است. روش‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها عبارت‌اند از مقایسة مستمر، یادداشت برداری[24] و نظریه‌سازی (چارمز، 2006؛ گلیسر و استراوس، 1967)، تکنیک‌های تحلیل روایت (کورتازی، 1993؛ لایبلیخ و دیگران، 1998)، تحلیل گفتمان سیاسی (فرکلاف، 1388)، تحلیل زبان‌شناسی خرد (فرکلاف، 1992؛ گی، 2005)، تحلیل ژانر (کنوبلاخ و لاکمن، 2004)، تحلیل مکالمه (ساکس، 1974؛ تن‌هاو، 1999)، تحلیل پدیدارشناسی توصیفی (کلاییزی، 1978) و هرمنوتیک (بنر، 1994؛ وان مانن، 1998). ریچاردسون (2000) بر این عقیده است که در پژوهش کیفی نوشتن و ارائة گزارش بخش مهمی از فرآیند تحلیلی محسوب می‌شود و تفکر پژوهشگر و تفسیر از این طریق فرآیند نوشتن را توسعه می‌دهد (کارتر و لیتل، 2007: 28-1316). ارائة گزارش در تحقیق کیفی می‌تواند شامل مقالاتی در ادبیات مرورشدة همگنان،[25] ارائة کنفرانس، اجرا و نوشتة خلاقانه و بدیع باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مصطفی صانعی |   1396/11/02 14:24:01   |
0     0
پژوهش کیفی ، نظیر پژوهش کمی یک روش منظم بررسی است . در این نوع تحقیقات ، اطلاعات به صورت شرح و توصیف پدیده ها ارائه می شود . گرچه امکان دارد در مواردی نظیر پژوهش کمی از اعداد و ارقام نیز استفاده شود . از طرفی هدف عمده تحقیقات کیفی توصیف پدیده ، تدوین فرضیه و ایجاد نظریه است در حالی که پژوهش های کمی به دنبال آزمون فرضیه هستند تا ارتباط بین متغیرهای خاص را توضیح بدهند . روش های جمع آوری داده ها در پژوهش های کیفی عمدتاً شامل مصاحبه و مشاهده است که این روش ها علیرغم پژوهش های کمی با یک استراتژی خاص استفاده می شوند. تحلیل اطلاعات کیفی بیشتر روش استقرایی است در صورتی که پژوهشگران کمی از تحلیل قیاسی بهره می جویند . تعامل نزدیک محقق با نمونه های مورد بررسی و نمونه گیری تئوریک از ویژگی های دیگر پژوهش های کیفی است که در این خصوص پژوهش کمی تابع نمونه گیری آماری و محقق معمولاً منفک از نمونه ها بوده و به کنترل و اندازه گیری متغیرها می پردازد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا حاتمی |   1396/11/02 21:47:16   |
0     0
تحقیق کیفی برای درک و تبیین پدیده‌های پیچیده اجتماعی از داده‌های کیفی نظیر داده‌های حاصله از مصاحبه، مشاهده مشارکتی، مستندات، پرسشنامه، کار میدانی و ... استفاده می‌کند. پیدایش تحقیق کیفی به وجود عامل انسانی مربوط می شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا حاتمی |   1396/11/02 21:49:17   |
0     0
در روش های کمی، همه چیز از یک سلسله مفاهیم کلیدی و از پیش تعیین شده، همچون: فرضیه، تعریف عملیاتی، روایی، معنی داری، آماری، پایایی، تحلیل های قیاسی و تکرار پذیری الهام می گیرد؛ درحالی که روش های کیفی، بیش از هر چیز، توصیف واقعیت های روزمره در زندگی اجتماعی را به عهده دارد، و از طریق عقل سلیم همراه با تحلیل ها و تفسیرهای استقرایی فرضیه ای به وجود می آورد که قبل از انجام دادن پژوهش قابل پیش بینی نبوده، یا از پیش تعیین نشده است. به زبان ساده تر، باید گفت که یافته های پژوهش های کمی حاصل مطالعات نظام دار {سیستماتیک} و قانونمندی است که از بالا به پایین، یا با روش های از کل به جزء به دست می آیند، اما یافته های پژوهش های کیفی حاصل مطالعات و بررسی های غیرنظام مند یا فارغ از قانون ها تغییر ناپذیری است که از پایین به بالا و با شیوه های از جزء به کل پدیدار می شوند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
parisa teymouri |   1396/11/04 16:24:19   |
0     0
اهداف پژوهش های کیفی:
1. توصیف: تولید اطلاعات درباره یک گروه انسانی ، یک سازمان و یا برخی پدیده های اجتماعی
2. تدوین فرضیه: گردآوری اطلاعات دقیق درباره برخی پدیده ها و مشاهدات
3. توسعه تئوری: کشف یک تئوری یکپارچه درباره پدیده مورد مطالعه
4. تئوریها: تئوریها در پژوهشهای کیفی اغلب به صورت داده های تجربی و نه بر پایه دیدگاه های از پیش تعیین شده پژوهشگر شکل می گیرند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
آرزوالسادات آینده |   1396/11/04 23:13:18   |
0     0
ویژگیهای تحقیق کیفی
• استفاده از داده‌های کیفی نظیرداده‌های حاصل از مشاهده، مصاحبه مشارکتی، اسناد و...
• توجه عمده به پدیده‌های اجتماعی و فرهنگی
• تاکید بر وجود انسان و معنا و مفهومی که انسان در نظر دارد
• تاکید بر رابطه متقابل میان محقق و مورد تحقیق
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
hadi roostaie |   1396/11/05 18:29:21   |
0     0
عناصر مشترک در روش های پژوهش کیفی:
1. این نوع پژوهش مبتنی بر یک دیدگاه فلسفی تفسیرگرایانه می باشد و توجه آنبه چگونگی تفسیر، درک و تجربه معطوف است.
2. از روشهای انعطاف پذیر و حساس نسبت به بافت اجتماعی که داده ها از آن به دست می آید استفاده می کند.
3. این نوع پژوهش باید به طور نظامند و با دقت و سختگیر اجرا شود.
4. باید به روش استراتژیک در عین حال انعطاف پذیر اجرا شود.
5. پژوهش باید با خود انتقادی پژوهشگر همراه باشد.
6. پژوهش کیفی باید تبین های اجتماعی منجر شود.
7. پژوهش کیفی را نباید مبتنی بر یک فلسفه و با یک روش یکسان و واحد دانست و یا آنرا در تضاد با پژوهش کمی تلقی کرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی محمد حیدری |   1396/11/15 20:19:23   |
1     0
سلامعلیکم
تحقیق کیفی برای درک و تبیین پدیده‌های پیچیده اجتماعی از داده‌های کیفی نظیر داده‌های حاصله از مصاحبه، مشاهده مشارکتی، مستندات، پرسشنامه، کار میدانی و ... استفاده می‌کند. پیدایش تحقیق کیفی به وجود عامل انسانی مربوط می شود.
اهداف پژوهش های کیفی:
1. توصیف: تولید اطلاعات درباره یک گروه انسانی ، یک سازمان و یا برخی پدیده های اجتماعی 2. تدوین فرضیه: گردآوری اطلاعات دقیق درباره برخی پدیده ها و مشاهدات3. توسعه تئوری: کشف یک تئوری یکپارچه درباره پدیده مورد مطالعه4. تئوریها: تئوریها در پژوهشهای کیفی اغلب به صورت داده های تجربی و نه بر پایه دیدگاه های از پیش تعیین شده پژوهشگر شکل می گیرند.
عناصر مشترک در روش های پژوهش کیفی:
1. این نوع پژوهش مبتنی بر یک دیدگاه فلسفی تفسیرگرایانه می باشد و توجه آنبه چگونگی تفسیر، درک و تجربه معطوف است.2. از روشهای انعطاف پذیر و حساس نسبت به بافت اجتماعی که داده ها از آن به دست می آید استفاده می کند.3. این نوع پژوهش باید به طور نظامند و با دقت و سختگیر اجرا شود.
4. باید به روش استراتژیک در عین حال انعطاف پذیر اجرا شود.5. پژوهش باید با خود انتقادی پژوهشگر همراه باشد.6. پژوهش کیفی باید تبین های اجتماعی منجر شود.
7. پژوهش کیفی را نباید مبتنی بر یک فلسفه و با یک روش یکسان و واحد دانست و یا آنرا در تضاد با پژوهش کمی تلقی کرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Faezeh |   1397/09/03 15:07:43   |
0     0
پژوهش عبارت است ازیک روش علمی برای پاسخ به سوالات وارزیابی فرضیه ها.
پژوهش کمی:یک روش عینی است که برای پاسخ به سوال تحقیق وآزمون فرضیات بااستفاده از تست های آماری استفاده میشود.
پژوهش کیفی:یک روش ذهنی است که برای توصیف رفتارها احساسات تجربیات زندگی ،دیدگاه ها،ارزش ها،فرهنگ،روابط انسانی ومعنی بخشیدن به آنها مورداستفاده قرارمیگیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics