تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

صحبت کردن اغلب سخت‌ترین مهارت برای یادگیری در مهارت‌های چهارگانه‌ی زبان است. گوش دادن و فمهیدن یا حتی خواندن و نوشتن نیز دشواری‌های خاص خود را دارند، اما صحبت با یک فرد انگلیسی‌زبان و نفهمیدن منظور وی و از کار افتادن ذهن قطعا تجربه‌ای بسیار تلخ و متفاوت است. اما با ترفندهای صحیح در کنار تلاش مداوم، می‌توانید به سادگی شاخ این غول را بشکنید و بهتر از قبل انگلیسی صحبت کنید. این نوشته را بخوانید تا ببینید چگونه باید انگلیسی صحبت کنیم.

 

روش اول: تقویت زبان انگلیسی در خانه

 

۱. صدایتان را ضبط کنید

 

وقتی در خانه با خودتان تنها هستید، هیچ دلیلی برای اضطراب وجود ندارد. می‌توانید به ذهن‌تان اجازه بدهید تا آزادانه کار کند و فکرهای مختلفی را که به ذهن‌تان می‌رسد، به زبان بیاورید و در همین حال صدایتان را ضبط کنید. در این شرایط به بهترین شکل انگلیسی صحبت می‌کنید. یک کتاب صوتی یا ویدئوی آنلاین پیدا کنید که بتوانید از آن تقلید کنید. به نظرتان انگلیسی صحبت کردن‌تان به آنچه که می‌شنوید، شباهت دارد؟

 

می‌توانید در حین خواندن یک کتاب، صدایتان را ضبط کنید. با این کار می‌توانید به صدای واقعی خودتان گوش بدهید و نکات ریزی مثل مِن مِن کردن یا بریده بریده حرف زدن را در جملات‌تان پیدا کنید. چندین بار صدایتان را ضبط کنید تا متوجه پیشرفت‌تان شوید.

 

۲. با صدای بلند بخوانید

 

اگر وسیله‌ای برای ضبط صدا ندارید، کافی است با صدای بلند کتاب یا هر مطلبی را بخوانید. زمان ایده‌آل انجام این کار، روزانه ۱۵ الی ۲۰ دقیقه است. با این کار به صحبت برای زمان طولانی عادت می‌کنید و گفتن جملات طولانی آزارتان نمی‌دهد. همچنین به کلماتی برمی‌خورید که می‌توانید به دایره‌ی لغات‌تان اضافه کنید.

 

بهترین انتخاب، کتاب‌هایی با دیالوگ‌های فراوان هستند. به هر حال، زبان در مکالمه عموما واقعی‌تر و تا حدی ساده‌تر است. خواندن شعر هم بسیار عالی است اما مکالمات بسیار کاربردی‌تر هستند.

 

۳. به فایل‌های صوتی، پادکست یا اخبار گوش بدهید

 

چگونه انگلیسی صحبت کنیم - گوش دادن به پادکست‌، باعث افزایش دایره لغات برای انگلیسی صحبت کردن می‌شود.

 

در عصر دیجیتال زندگی می‌کنیم و این یعنی اینکه حتی اگر افراد انگلیسی‌زبان اطراف‌تان وجود ندارند، دسترسی به آنها بسیار آسان است! رادیوهای خبری مختلف انگلیسی‌زبان مثل بی‌بی‌سی (BBC)، سی‌بی‌سی (CBC) یا اِی‌بی‌سی (ABC) بهترین فایل‌های صوتی برای شنیدن هستند و البته میلیون‌ها پادکست دیگر هم وجود دارند. بهترین نکته در مورد این فایل‌ها این است که افراد معمولا در آنها به طور واضح و با لهجه‌ی عام صحبت می‌کنند.

 

اگر می‌خواهید از شنیدن فایل‌های صوتی بیشترین استفاده را ببرید، سعی کنید در رابطه با موضوعات مورد علاقه‌تان که به انگلیسی در موردشان صحبت می‌کنید، اخبار مرتبط پیدا کنید. حتی اگر همان جملاتی را که می‌شنوید تکرار کنید، با افزایش دانش‌تان،‌ زبان انگلیسی شما نیز تقویت می‌شود.

 

۴. به موسیقی گوش بدهید

 

اگرچه گوش دادن به موسیقی به خوبی شنیدن پادکست یا اخبار صوتی نیست، باز هم تمرین مفیدی است. اگر بتوانید هر روز بر روی یک یا دو آهنگ تمرکز کنید بسیار بهتر است. فقط دقت کنید که به متن ترانه توجه کامل داشته باشید. می‌توانید متن ترانه را از گوگل دانلود کنید و همراه با خواننده بلند بخوانید.

 

آهنگ‌های ملایم که اشعار در آنها آرام‌تر خوانده می‌شود، انتخاب بهتری هستند. روی یک آهنگ تمرکز کنید و تا حد امکان تمام آن را حفظ کنید و معانی تمام کلماتش را بفهمید. این کار برای یادگرفتن اصطلاحات و زبان عامیانه عالی است.

 

۵. فیلم و سریال ببینید

 

بخشی از صحبت کردن، شنیدن یا گوش دادن است. برای این کار، راحت‌ترین انتخاب تماشای فیلم و سریال‌های انگلیسی است. قطعا می‌خواهید با زیرنویس فیلم‌ها را ببینید اما جلوی خودتان را بگیرید.

 

فیلم‌ها انتخاب هوشمندانه‌ای هستند، چون آنها را بارها و بارها می‌بینید و هرچه بیشتر تماشای آنها را تکرار کنید، نکات بیشتری یاد می‌گیرید. سریال‌ها هم بسیار خوب هستند چون با کاراکترها ارتباط برقرار می‌کنید و به اینکه چطور صحبت می‌کنند بیشتر توجه می‌کنید و از آنها یاد می‌گیرید.

مقاله مرتبط: چطور مکالمه انگلیسی یاد بگیریم؟

۶. کارهای روزمره‌تان را به انگلیسی تعریف کنید

 

همان‌طور که روزتان را می‌گذرانید، با خودتان حرف بزنید. در حال انجام چه کاری هستید؟‌ چه احساسی دارید؟ چه چیزی می‌بینید، می‌چشید، می‌بویید یا می‌شنوید؟ چه چیزی لمس می‌کنید؟ به چه چیزی فکر می‌کنید؟ اکنون در حال خواندن این مقاله در سایت چطور هستید. احتمالا روی صندلی نشسته‌اید. به موسیقی گوش می‌دهید یا تلویزیون روشن است. احتمالات بسیار زیادی وجود دارند.

 

به گذشته و آینده نیز فکر کنید. قرار است چه کاری انجام بدهید؟ در گذشته چه کار کردید؟ باید به طور مداوم به زبان انگلیسی فکر کنید تا در این کار خبره شوید. هر چه بیشتر به انگلیسی فکر کنید، سریع‌تر پیشرفت خواهید کرد.

روش دوم: تقویت زبان انگلیسی با دیگران

 

۱. آهنگ صدا را تقلید کنید

 

چگونه انگلیسی صحبت کنیم - برای اینکه انگلیسی صحبت کنیم، باید ریتم صحیح را از افراد انگلیسی زبان یاد بگیریم.

 

هر زبانی آهنگ مخصوص به خود را دارد. امکان دارد که در گرامر به شدت قوی باشید اما وقتی ریتم درستی نداشته باشید، به نظر نمی‌رسد که انگلیسی، ‌زبان اول شماست. پس هر زمان با یک فرد انگلیسی‌زبان صحبت می‌کنید یا فیلم و سریال نگاه می‌کنید، به تأکید‌ها، تلفظ و احساسات افراد دقت کنید. چقدر دقیق می‌توانید اینها را تقلید کنید؟

 

در هر جمله، بخش‌هایی وجود دارد که طولانی‌تر، بلندتر و با اوج بیشتری تلفظ می‌شود. مثلا در عبارت «rock and roll» اگر بگویید «rock AND roll» بسیار عجیب به نظر می‌رسد. اما تلفظ «rockin roll» طبیعی‌تر به نظر می‌رسد.

 

۲. به حرکات دهان دیگران توجه کنید

 

نه تنها هر زبان آهنگ خاص خود را دارد، بلکه حرکات خاصی از دهان یعنی حرکت لب‌ها و زبان را می‌طلبد. شما می‌توانید صدای صحیح را ایجاد کنید، اما اگر حرکت دهان‌تان درست نباشد، آن صدا درست بیرون نخواهد آمد.

 

نمی‌توانید از یک نفر بخواهید که موقعیت کنونی زبانش را به شما بگوید. اما این کار را می‌توانید بر روی زبان مادری خودتان امتحان کنید و زمان صحبت کردن به حرکات دهان‌تان توجه کنید. اگر کسی کلمه‌ای می‌گوید که شما نمی‌توانید به خوبی تقلید کنید، حرکات مختلف دهان را امتحان کنید تا به نتیجه‌ برسید.

مقاله مرتبط: ۷ روش برای یادگیری کلمات جدید زبان خارجی

 

۳. همیشه دفتر یادداشت و فرهنگ لغات همراه‌تان داشته باشید

 

هرگاه با کسی صحبت می‌کنید یا مکالمه‌ی دیگران را می‌شنوید و کلمه‌ای جدید به گوش‌تان می‌خورد که معنای دقیقش را نمی‌دانید، آن را بنویسید و معنایش را پیدا کنید. به جای اینکه شب به مغزتان فشار بیاورید که «اون کلمه چی بود که معنی‌شو بلد نبودم؟»، بهتر است دفترچه‌ای همراه‌تان باشد تا همیشه آن کلمه را به یاد داشته باشید.

 

البته فقط نوشتن کلمه و پیدا کردن معنایش کافی نیست. بلکه باید یاد بگیرید که از آن کلمه استفاده کنید. پس هنگام شب یا فردا، این کلمه را در حرف‌هایتان بگنجانید تا تبدیل به یکی از کلمات دایره لغات‌تان شود.

 

۴. کلاس‌های مختلف را تجربه کنید

 

چگونه انگلیسی صحبت کنیم - شرکت در کلاس‌های مختلف باعث می‌شود تا زمان بیشتری انگلیسی صحبت کنیم.

 

اگر به کلاسی می‌روید که هر روز هفته تشکیل می‌شود، بسیار عالی است. باید تا جایی که می‌توانید در محیطی که انگلیسی صحبت می‌شود، قرار بگیرید. اما کار بهتر این است که به دو کلاس بروید تا همیشه در حال انگلیسی صحبت کردن باشید. یکی از این کلاس‌ها می‌تواند کلاسی گروهی باشد که معلم گرامر و درس‌های خسته‌کننده تدریس می‌کند و دیگری کلاسی دو نفره که به صحبت‌کردن شما دقیق توجه می‌شود. تعطیلات آخر هفته هم نباید خالی از انگلیسی باشد!

 

کلاس‌های مختلف انگلیسی مثل تمرین لهجه، کسب‌و‌کار، سفر و غیره وجود دارد. با توجه به حوزه‌ی مورد علاقه یا کاری‌تان، در این کلاس‌ها شرکت کنید. مثلا اگر به آشپزی علاقه دارید، در کلاس‌های تخصصی آشپزی به زبان انگلیسی ثبت نام کنید.

 

۵. بهانه‌ای برای انگلیسی صحبت کردن پیدا کنید

 

برای اینکه انگلیسی صحبت‌کردن‌تان در سطح متوسط باقی نماند، باید کنترل زندگی‌تان را در دست بگیرید و انگلیسی را به آن وارد کنید. یعنی انگلیسی را به بخش جدانشدنی زندگی روزمره‌تان تبدیل کنید، نه اینکه فقط در مدرسه یا کلاس زبان با آن سروکار داشته باشید. برای این کار چند ایده وجود دارد:

 

    اگر دوستانی دارید که آنها هم انگلیسی می‌خوانند و حتی انگلیسی زبان اول‌شان نیست، می‌توانید با صحبت کردن به زبان انگلیسی، به یکدیگر کمک کنید. با این کار، هم از یکدیگر یاد می‌گیرید و هم در محیطی بدون استرس انگلیسی می‌آموزید.

    خانه‌تان را به محلی برای خوشامدگویی به گردشگران و افراد خارجی تبدیل کنید. وب‌سایت‌های مختلفی وجود دارند که با ثبت نام در آنها می‌توانید پذیرای مهمانان خارجی باشید و این‌طور مجبور هستید در خانه نیز انگلیسی صحبت کنید. تعدادی از این وب‌سایت‌ها عبارتند از: AirBnB ،Couchsurfing ،Hospitality Club ،BeWelcome ،Global Free loaders.

 

۶. با افراد به صورت آنلاین صحبت کنید

 

اما اگر گردشگری به منزل‌تان نیاید چه باید کرد؟ کافی است به اتاق‌های گفت‌وگو سر بزنید. بسیاری از افراد فقط به دنبال این هستند که با یک نفر حرف بزنند. اگر دوستی پیدا کنید، می‌توانید علاوه بر گفت‌وگوی متنی، مکالمات صوتی یا تصویری هم داشته باشید.

 

اتاق‌های گفت‌وگویی وجود دارند که به موضوعات مختلف می‌پردازند. اما بهتر است شما به اتاقی سر بزنید که مرتبط با علایق‌تان باشد.

 

اگر از این کار خوش‌تان نمی‌آید، به بازی‌های ویدئویی تعاملی مثل دنیای وارکرافت (World of Warcraft) و زندگی دوم (Second Life) فکر کنید. در این بازی‌ها می‌توانید هویت مورد علاقه‌تان را داشته باشید و باز هم مهارت صحبت‌ کردن‌تان را تقویت کنید.

 

به وب‌سایت‌های PenPal World و Pen-Pal سر بزنید. در این وب‌سایت‌ها فرد دیگری که آن‌سوی اینترنت است، نیز دارای دلایلی مشابه شماست.

مقاله مرتبط: ۷ نکته برای یادگیری زبان جدید از دید مترجم‌های TED

 

روش سوم: آموزش ذهن

 

۱. هر روز عبارات جدید یاد بگیرید

 

چگونه انگلیسی صحبت کنیم - افزایش دایره‌ی لغات به بهتر انگلیسی صحبت کردن کمک می‌کند.

 

اگر از فرهنگ لغات جیبی و دفترچه یادداشت استفاده نمی‌کنید، باید به دنبال راه دیگری برای گسترش دایره لغات‌تان باشید. مثلا در کتاب‌هایی که می‌خوانید، وب‌سایت‌هایی که در آنها می‌گردید، فیلمی که می‌بینید، چند کلمه‌ی جدید انتخاب کنید و پس از نوشتن‌شان، سعی کنید تا از آنها استفاده کنید. این تنها کاری است که باعث می‌شود کلمات در خاطرتان بماند.

 

اگر از این راه حل استفاده نکنید، پیشرفت نخواهید کرد. وقتی همه‌ی کلمات را در دفتری داشته باشید، هر زمان که بخواهید می‌توانید به آنها مراجعه کنید. هر از گاهی به این دفتر سر بزنید تا کلماتی را که فراموش کرده‌اید، به یاد بیاورید.

مقاله مرتبط: ۲۲ نکته برای یادگیری زبان خارجی

 

۲. الفبای آوانگاری یاد بگیرید

 

شاید این راه حل به نظر خسته‌کننده برسد، اما بسیار مؤثر است. الفبای آوانگاری بین‌المللی سیستمی از نشانه‌هاست که برای نشان دادن صداها به کار می‌رود. اگر به کلمه‌ای برسید که ندانید چطور باید آن را تلفظ کنید، کافی است به این الفبا نگاه کنید. این سیستم به سادگی در دسترس است و شما با خواندنش می‌دانید که چطور باید تلفظ کنید.

 

از آنجایی که زبان انگلیسی ترکیبی از زبان‌های مختلفی مثل آلمانی، فرانسوی و لاتین است، یاد گرفتن الفبای آوانگاری بین‌المللی واقعا اهمیت دارد.

 

۳. برای خودتان پاداش یا جریمه در نظر بگیرید

 

شاید این کار به نظرتان کمی سختگیرانه باشد، اما امتحانش بی‌ضرر است. مثلا می‌توانید بر سر میز شام قانون «فقط انگلیسی» بگذارید و ببینید که رعایت آن چند دقیقه طول می‌کشد. شاید خیلی زود قانون شکسته شود اما اگر پاداش (مثلا اگر برای دو هفته فقط انگلیسی حرف بزنیم، برای شام به بیرون می‌رویم) یا جریمه (مثلا ۱۰۰۰ تومان برای هر باری که کسی به زبان مادری صحبت کند) تعیین شود، قطعا پایبندی به قانون «فقط انگلیسی» بیشتر می‌شود.

 

این قانون تنها برای خانه کاربرد ندارد و می‌توانید از آن در کلاس زبان یا گروه‌ دوستان هم استفاده کنید. مثلا هر کس انگلیسی صحبت نکرد، باید دفعه‌ی بعد به همه ناهار بدهد.

 

۴. اشتباهات‌تان را بیش از حد بزرگ نکنید

 

اگر در کنار یک انگلیسی‌زبان قرار بگیرید، ممکن است به سادگی مغزتان قفل کند، بدن‌تان سرد شود و همه‌ی کلمات انگلیسی که بلد بودید از یادتان برود. احتمالا نتیجه‌اش هم با لکنت حرف زدن و احساس بد داشتن است و اینکه دیگر نمی‌خواهید انگلیسی صحبت کنید. اما بهتر است بدانید که این اتفاق فقط برای شما نمی‌افتد!

 

همه‌ی ما این اتفاق را تجربه می‌کنیم و فقط باید بدانیم که اصلا اتفاق بزرگی نیست، خیلی سریع تمام می‌شود و هیچ‌کس به خاطر آن، شما را قضاوت نمی‌کند. انگلیسی به حدی در سراسر جهان گسترش یافته است که حتی انگلیسی‌زبان‌ها خودشان نیز در یک سطح نیستند!

 

۵. صبور باشید

 

یادگیری اینکه چگونه انگلیسی صحبت کنیم، زمان‌بر است.

 

صرف‌نظر از همه‌ی راهکارها، باید صبر داشته باشید. یاد گرفتن یک زبان، فرایندی است که می‌تواند حتی سال‌ها طول بکشد. اگر از خودتان خسته شوید، ممکن است بخواهید یادگیری را کنار بگذارید که قطعا بدترین نتیجه‌ای است که می‌توانید به دست آورید. پس خیلی به خودتان سخت نگیرید. بالاخره یاد خواهید گرفت. باید به خودتان اعتماد کنید.

 

بهترین کار برای تقویت روحیه، بررسی میزان پیشرفت‌تان است. پس همان دفترچه‌ی لغات را همیشه همراه داشته باشید و همواره آن را مرور کنید تا ببینید چقدر کلمات جدید یاد گرفته‌اید و بعدا می‌بینید که بسیاری از کلماتی که روزی برای‌تان دشوار بودند، الان به سادگی در مکالمات‌تان استفاده می‌شوند. این یادآوری، انگیزه‌ی شما را بیشتر خواهد کرد.

 

منبع : http://chetor.com

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics