تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

قرض الحسنه به عنوان یکی از پرکاربرد ترین عقود اسلامی همواره مطرح بوده و در جهت کاهش فقر و کمک به رفع نیاز های ضروری افراد جامعه همواره راهگشا بوده است. یکی از ویژگی های عمده قرض الحسنه، قابلیت همگانی بودن و اجرایی بودن آن در تمامی جمع های کوچک حتی خانواده هاست.

مدیریت ریسک و اعتبار از ابعاد مهم سواد مالی هستند. اعتبار و بدهی که در سواد مالی همان به کارگیری راهبردهایی برای کنترل و مدیریت بدهی و اعتبارمی باشد و مدیریت ریسک و بیمه هم دربرگیرنده راهبردهای مناسب و مقرون به صرفه مدیریت ریسک است. مهارت‌های سواد مالی برای افرادی که از ابزارهای مالی برای انجام پرداخت‌ها، پس‌انداز، اعتبار و مدیریت ریسک استفاده می‌کنند اهمیت زیادی دارد اما بسیاری از این استفاده‌کنندگان فاقد مهارت‌های مالی هستند. برای دریافت هرگونه بدهی، انتخاب انواع وام ها و مدیریت پرداخت آن به حدالاقل سواد مالی نیاز هست. یکی از ساده ترین روش های تامین مالی، تشکیل صندوق های قرض الحسنه خانوادگی می باشد.

 

یک جستجوی ساده به‌خوبی نشان می‌دهد که این روزها گرفتن وام با بهره کم از بانک‌ها و موسسات مالی کارچندان آسانی نیست. همچنین پس انداز کردن به یک چالش تبدیل شده و اکثرا موفقیت‌آمیز نخواهد بود. چرا که ممکن است "روز مبادا" خیلی زود سر برسد و ما را مجبور به استفاده از پس اندازمان کند همچنین قرض الحسنه به عنوان یکی از پرکاربرد ترین عقود اسلامی همواره مطرح بوده ودر جهت کاهش فقر و کمک به رفع نیاز های ضروری افراد جامعه همواره راهگشا بوده است یکی از ویژگی های عمده قرض الحسنه قابلیت همگانی بودن و اجرایی بودن آن در تمامی جمع های کوچک حتی  خانواده هاست.

 

پس یک راه حل اصیل  و موفق که می‌توان از طریق آن وام کم بهره یا حتی قرض‌الحسنه گرفت و کاغذبازی اداری بانک‌ها را هم پشت سر گذاشت، حضور در صندوق‌هایی است که میان افراد یک خانواده یا چند دوست راه‌اندازی می‌شود.

 

برای تشکیل یک صندوق قرض الحسنه خانوادگی ابتدا باید یک اساسنامه برای آن ترتیب داد. از بین اعضای طایفه (اقوام) باید 5 یا 7 نفر نسبت به صلاحدید بقیه اعضا انتخاب شوند تا این افراد در مورد تبصره ها و بندهای اساسنامه به توافق برسند. این بدان معنی نیست که بقیه افرادی که جزء 5 یا 7 نفر نیستند نمی توانند نظر بدهند؛ بلکه برعکس میتوانند نظر بدهند؛ ولی در رای گیری برای تصویب آنها نقشی ندارند.

 

بندهای اساسنامه:

1-درابتدا باید مبلغ واریزی هر فرد به صورت ماهیانه مشخص شود.

2-پرداخت وام به اعضا تا مدت صلاحدید خودشان مثلا 6 یا 12 ماه متوقف باشد.

3-پس از مدت توقف وام 6 یا 12 ماه هریک از اعضا می تواند درخواست وام نماید.

4-سقف وام پرداختی نسبت به توافق اعضای اصلی 5 تا 7 نفر است.

5-مثلا اگر سال اول پرداخت حق عضویت ماهیانه 10 هزار تومان است، بهتر سقف وام پرداختی از 100 هزار تومان بیشتر نباشد.

6-مبلغی بعنوان رسوب صندوق درنظر گرفته شود تا هم موجودی صندوق از آن مبلغ کمتر نباشد و هم در مواقع ضرورت یک خانواده بتوان سریع در اختیارآن قرارداد.

7-مبلغ ماهیانه به صورت دوره ای که بهتر است سال باشد افزایش یابد؛ البته نسبت به توان پرداخت اعضا می توان کاهش نیز داد.

8-بصورت سالیانه مجمعی برگزار شود تا همه اعضا در جریان فعالیت های یکدیگر قرار گیرند.

9- 2 یا 3 نفر بعنوان بازرس قرار داده شوند تا در صورت عدم پرداخت دیگران گزارشی تهیه کنند و به مجمع ارائه دهند.

10-هرسال با افزایش پرداختی ماهیانه مبلغ وام افزایش می یابد.

 

 

در صورت صلاحدید اعضای اصلی ورود اعضای جدید به دو صورت امکان پذیر است.

*اعضای جدید می توانند با پرداخت کلیه حق عضویت ها به صورت یکجا به عضویت درآیند؛ ولی باز هم حق رای دادن ندارند و میتوانند نصف مبلغ حق عضویت را همان ابتدای کار وام درخواست نمایند.

 

*اعضای جدید میتوانند روند سال ابتدایی مجمع را پیش گیرند؛ یعنی با همان حق عضویت سال اول اغاز نمایند و تاسقف همان مبلغ 100 هزارتومان وام دریافت کنند.

 

به این ترتیب می توان از محل مبلغ جمع آوری شده مبالغ مناسبی را به سایر اعضای صندوق اختصاص داد و به ترتیب همگی از مزایای این وام بدون بهره استفاده کنند.

 

 

تدوین و گردآوری: جمعی از نویسندگان تیم

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

مهدیه میرجلیلی |   1396/01/02 10:13:54   |
0     0
سلام اگه توی همه خانواده ها ای کار انجام بشه خیلی از مشکلاتی که در آن طایفه هست حل میشه
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه میرجلیلی |   1396/01/02 10:16:26   |
0     0
ک صندوق قرض‌الحسنه خانوادگی می‌تواند شما را در بسیاری از مواقع از مراجعه به بانک و موسسات مالی برای دریافت یک وام برای رفع ضرورت‌های جزئی بی‌نیاز کند و دنگ و فنگ بانک رفتن را ندارد.

همین دو دلیل کافی است که راه‌اندازی یک صندوق فامیلی را توصیه کنیم اما در کنار آن افزایش روحیه همکاری و همیاری و فراهم کردن امکان پس‌انداز‌های کوچک و تبدیل به یک سرمایه متوسط هم کارکردهای دیگری است که باعث می‌شود یک صندوق فامیلی توجیه‌پذیر باشد. یکی از ویژگی‌های عمده قرض‌الحسنه قابلیت همگانی بودن و اجرایی بودن آن در تمامی‌ جمع‌های کوچک خانواده‌هاست.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی محمد حیدری |   1396/04/03 19:14:53   |
0     0
,,وامهای خانوادگی از مراجعه افراد خانواده به بانکها وموسسات مالی که با سودهای زیاد که بعضاًباعث نارضایتی خانواده ها می شود واز دست دادن اموال می شود جلوگیری کند وارزش دیگری که دارد هرماه افراد خانواده برای پرداخت قسط یادریافت وام خانوادگی عمل خداپسندانه صله رحم انجام می دهند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics