تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

از آن دسته آدم هایی هستید که هیچ کس به لطیفه هایتان گوش نمی کند یا از آنهایی که وقتی می خواهند یک خاطره ساده را هم تعریف کنند، همه ساکت می شوند و پای حرف شان می نشینند. متخصصانی که فوت و فن مذاکره و گفتگوی تاثیرگذار را آموزش می دهند، می گویند شما هم با به کار بستن چند نکته ساده می توانید با کلمات جادو کنید و همه توجه ها را به سمت خود جلب کنید.

 

1- شنونده را هم بازی دهید

هنگام حرف زدن با دیگران، انگار چند کتاب و مقاله را در مورد یک موضوع زیر و رو کرده اید و مثل یک سخنران خبره به دیگران نتیجه حفظیاتتان را انتقال می دهید؟ اما گوینده های موفق هرگز از چنین راهی نمی روند. آنها طوری در جمع صحبت می کنند که انگار تک تک مخاطبانشان را به جریان یک گفتگوی دو سویه وارد کرده اند. اگر می خواهیدنبض گفتگو را به دست بگیرید تک تک مخاطب هایتان باید تصور کنند واکنش هایشان برای گوینده مهم است و می تواند در مسیر گفتگو هم تاثیر بگذارد. پس نقش یک سخنران پرمدعا را بازی نکنید و شنونده تان را هم به این بازی راه دهید.

 

2- داستان خودتان را بگویید

میخواهید فرد مقابلتان را قانع کنید و او را از اشتباهی که می خواهد انجام دهد منصرف کنید؟ پس معجزه داستان های شخصی را فراموش نکنید. می توانید قبل از بیان جان کلام، خاطره ای را تعریف کنید و با کمک اتفاقی که برایتان افتاده، درک حرف هایتان را آسانتر کنید. مخاطب شما باید بفهمد که چند جمله بی معنای حفظ شده را نمی شنود بلکه پای صحبت هایی نشسته که الگوی واقعی شما برای زندگی کردن است؛ الگویی که از زندگی او هم چندان فاصله ای ندارد و می تواند برایش راهگشا باشد.

 

3- به جاده خاکی نزنید

از این شاخه به آن شاخه نپرید. قرار نیست با چند جمله تمام مشکلات جهان را حل کنید. پس قبل از شروع کردن موضوع دقیق صحبت هایتان را مشخص کنید و در جریان گفتگو به آن وفادار باشید. البته در جریان گفتگو مراقب کسانی که می خواهند با منحرف کردن شما از بحث اصلی به مقصودشان برسند باشید و نگذارید با هیچ حیله ای دلیل اصلی این بحث فراموش شود و حرف هایتان به مسیر دیگری وارد شود. هر جا احساس کردید بحث از مسیر دلخواه تان خارج می شود، یک نفس عمیق بکشید، بگویید «به هر حال» و موضوع اصلی را ادامه دهید.

 

4- سورمه ای بپوشید

شاید باورتان نشود اما رضایت شما از ظاهرتان می تواند خطر مقلوب شدنتان در بحث را بسیار پایین بیاورد؛ پس لباسی آراسته و متناسب با موقعیتی که به آن وارد می شوید بپوشیدو احساس خوشایند دیده شدن را در خود تقویت کنید. محققان می گویند رنگ لباس های شما هم می تواند نقش مهمی را در پیروزی تان در گفتگوها بازی کند. از نظر آنها رنگ سورمه ای می تواند اعتماد به نفس آدم ها را بالا ببرد. پس از معجزه این رنگ کمک بگیریدو با پیراهن یا شال سورمه ای وارد بحث شوید.

 

5- نشان دهید که گوش هایتان را نگرفته اید

برای به کرسی نشاندن حرفتان، تنها نباید یک گوینده خوب باشید. اگر شنونده خوبی نباشید، حتی حنجره خوش صدا و ظاهر آراسته و با خبر بودن از راز و رمز درست حرف زدن هم نمی تواند شما را به نتیجه دلخواهتان برسناند. پس هنگام گفتگو، معجزه سکوت کردن را فراموش نکنید و با فاصله انداختن میان جملاتتان به شنونده هم اجازه حرف زدن و پاسخ دادن بدهید. اگر شنونده خوبی باشید، می توانید در میان جمله های فرد مقابل، عبارتی را برای شروع دوباره بحث تان پیدا کنید و به او نشان دهید که معنای کلامش را فهمیده اید.

 

واقعیت را پنهان نکنید

حتی در گفتن خاطرات شخصی هم از نیازها و موقعیت مخاطبتان فاصله نگیرید. به او ثابت کنید که یکی مثل خودش هستید و حتی اشتباهاتتان از جنس اشتباهات او بوده. اگر مخاطب تصور کند دردش را نمی فهمید از شما فاصله می گیرد. پس از موفقیت ها و شکست های خودتان برایشان بگویید و توصیح دهید که چطور با چنین مشکلی گلاویز شدید و از میدان مبارزه پیروز بیرونآمدید. اگر در این راه شکستی را تجربه کرده اید و چیزی را از دست داده اید، دانستنش را از شنونده دریغ نکنید.

 

6- عسل بخورید!

برای اینکه در بحث های هر روزه که در خانه، محیط کار یا خیابان درگیرشان می شوید جا نمانید، باید صدای خوش آهنگ و نافذ داشته باشید.

پس برای شروع هر صبح یک لیوان آب ولرم را با عسل مخلوط و نوش جان کنید. این شربت را آرام آرام بنوشید تا گرفتگی و خش صدایتان از بین برود. گذشته از این، قید خوردن شکلات های کاکائویی که به صدایتان آسیب می زنند را هم بزنید.

 

7- بولدوزر نباشید

اگر از رفتار کسی رنجیده اید و می خواهید از او انتقاد کنید، مراقب جمله بندی هایتان باشید. برای اینکه نقشد ما به تغییر رفتار او منجر شود، در جریان این گفتگو، هرگز نباید خود شخص و شخصیتش را زیر سوال ببرید بلکه روی یک رفتار خاصش تمرکز کنیدو تنها از آنرفتار انتقاد کنید. گذشته از این باید با ظرافت به فرد مقابلتان نشان دهید که هنوز هم برایتان دوست داشتنی یا قابل احترام هست و تنها مشکل میان شما یک یا چندن رفتار به خصوص است. اگرج مضووع این انتقاد نبردن زباله های خانه در ساعت 9 شب است، به همسرتان نگویید «تو تنبلی، تو همیشه ... تو آن روز هم ...» بلکه فورا سر اصل مطلب بروید و تنها از زباله ها را نبرده و باعث بو گرفتن آشپزخانه شده انتقاد کنید.

 

8- قضاوت نکنید، حستان را بگویید

درست است که در بیان نظراتتان باید قاطع باشید اما وقتی پای انتقاد به میان می آید، قاطعانه و حق به جانب صحبت کردن کمکی به شما نمی کند. پس جمله تان را با عبارت «من احساس می کنم...» شروع کنید و بعد هم دلیل داشتن احساس ناخوشایندتان را توضیح دهید. چطور است برای تاثیرگذاری بیشتر و دور شدن از سوءتفاهم ها انتقادهایتان را اینطور مطرح کنید «وقتی تو این رفتار را انجام می دهی، من این احساس را پیدا می کنم.» و بعد به شنونده فرصت حرف زدن بدهید و به او نشان دهید که آماده برطرف شدن سوءتفاهم ها هستید.

 

9- صاف بایستید و لبخند بزنید

حتی اگر احساس می کنید حقتان را از شما گرفته اند، با نگاهی پر از التماس دنبال حقتان نگردید و حتی اگر تصور می کنید در موضع قدرت قرار دارید، با چشم هایی مغرور و بی احساس به مخاطبتان خیره نشوید. به او این تصور را القا کنید که در موضعی برابر با شما قرار داردو در جریان یک بده بستان دو طرفه و در این موقعیت خاص، نه از شما بالاتر است و نه پایین تر. کافی است با صدایی آرام و لبخندی دوستانه بحث تان را شروع کنید و در جریان بحث هم این دو جزء مهم گفتگوهای موفق را فراموش نکنید.

 

منبع : سایت برترین ها

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics