تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

بر کسی پوشیده نیست که نظریه های و روش های پژوهش اقتصادی در دهه های اخیر از پیشرفت فوق العاده ای برخوردار بوده و دستاوردهای این علم در فرایند عمل بشدت نیز مورد توجه سیاست گذاران اقتصادی بوده است. این امر بدیهی است که کشورهایی که در فرایند سیاستگذاری به اصول نظری و عملی علم اقتصاد پای بند بوده و امور اقتصادی را براساس موازین این علم مدیریت نمایند با موفقیت ها و پیشرفتهایی نیز مواجه می شوند. فراهم نمودن بسترهای رشد و تعالی این علم در کشورها و پایبندی به دستاوردهای آن در مراحل تصمیم سازی و اجرای سیاستهای اقتصادی در سطح کلان و خرد میتواند رفاه عمومی را سبب شود.

 

اکنون در ابتدای قرن بیست و یکم قرار داریم و باید خود را برای چالش های فراروی آماده کنیم. کشور ما در آستانه این قرن با مشکلات عظیم اقتصادی مواجه است، تورم، بیکاری، ترکیب جمعیتی جوان، وابستگی به درآمد نفت و نوسان در تصمیم گیری ها سیاست گذاری های مدیریتی تنها موارد اولیه فهرست این مشکلات عظیم اند. تجربه نشان داده است که یافتن راه حل های پایدار برای مشکلات عظیم اقتصادی مستلزم تعریف و ارائه الگو و مدل توسعه ملی سازگار با فرهنگ، تاریخ و خصوصیات نهادی در هویت هر ملت است. این مهم بدون انجام پژوهش های گسترده و مبتنی بر اصول علمی، و صرفاً با اهداف کاملاً کاربردی دست نیافتنی است. نقش پژوهش و انتشار آن در توسعه انکارناپذیر بوده و بدون تردید نیروی محرک توسعه در همه حوزه ها بویژه در اقتصاد است. این امر در دانشگاهها از دو طریق حاصل می شود: اول، ایجاد رشته در مقاطع مختلف بویژه در دوره تحصیلات تکمیلی و دیگری حمایت و رشد تالیف و ترجمه کتاب و انتشار مجلات تخصصی است به گونه ای که در دسترس همه جویندگان آن باشد. در سالهای اخیر گزینه اول بسیار حمایت شده است و دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی رشد قابل ملاحظه ای داشته است. گزینه دوم هم با تسهیل نمودن امکان انتشار کتاب ها و مجلات سرعت می گیرد. انتشار مجله علمی پژوهشی رشته اقتصاد دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد هم مرتبط با راه حل دوم است.

 

از آنجایی که گروه اقتصاد یکی از اولین و با سابقه ترین گروههای آموزشی در دانشگاه الزهرا است که از سال 1355 به عنوان اصلی ترین رشته دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی کار خود را آغاز نمود و در حاضر در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می گیرد. این گروه دارای رشته های اقتصاد نظری در دوره کارشناسی و اقتصاد نظری و اقتصاد توسعه و برنامه ریزی در دوره کارشناسی ارشد و گرایشات مختلف(نظری، توسعه، اقتصاد سنجی و پولی) دوره دکترا است. با توجه به گسترش دروه های کارشناسی ارشد و دکتری از یک طرف و اهمیت و سابقه گروه اقتصاد در فعالیت های پژوهشی و آموزشی از طرف دیگر، راه اندازی یک مجله علمی به صورت فصلنامه فرصت های جدیدی را برای مشارکت گسترده تر گروه اقتصاد و دانشجویان و دانش آموختگان در این گروه در کمک به حل مشکلات فراروی اقتصاد ایران و نیز معاضدت در تولید علم در کشور فراهم می آورد .

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics