تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

آشنا کردن دانش آموزان با پول، نحوه خرج کردن آن، آموزش فرهنگ پس انداز کردن و کسب درآمد از محورهای مهمی است که خانواده‌ها باید به طور جدی به آن بپردازند. آموزش دانش آموزان در مورد پول بسیار ضروری است و دانشی است که در زندگی آینده به آن نیاز جدی دارند.

 

 

در این برهه از زمان که رکود اقتصادی سراسر جهان را در بر گرفته ما بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم به فرزندانمان بیاموزیم با پولی که به دست می‌آورند چه باید بکنند، چگونه آن را به شکل صحیح پس‌انداز کنند و چیزهایی را که در مورد مدیریت مالی و بودجه گذاری لازم است بدانند به آن ها آموزش دهیم و فرزندان خویش را با دانش پولی صحیح مهیای زندگی و آینده کنیم.


تعداد دانش آموزان با سواد مالی در سراسر دنیا بسیار اندک است. دانش آموزان معمولا تا حدود سن 16-17 سالگی به خوبی با این مفاهیم مالی آشنایی ندارند و این بدان معناست که سال‌های بسیاری را که مناسب آموزش بوده از دست داده‌اند. بچه‌ها در سنین مختلف باید به شیوه‌های متفاوت در مورد پول آموزش ببینند.

 

بیشتر والدین وقتی فرزندانشان را درباره پول آموزش می‌دهند این موضوع را خیلی جدی نمی‌گیرند. باید آگاه باشند که آموزش نادرست و ناکافی آن ها، دانش آموزان را به سمتی سوق ندهد که نتیجه عکس حاصل شود. در کلیه مراحل آموزش دانش آموزان، این نکته را مد نظر داشته باشند که تمام آموزش‌ها باید جنبه عملی داشته باشد و کودک بتواند آموزش‌ها را تجربه کند. ضمنأ این آموزش‌ها به صبر و شکیبایی نیاز دارد؛ زیرا در دراز مدت نتیجه می‌دهد پس اگر در مدت زمان کوتاه به نتیجه نرسیدند آموزش‌ها را قطع نکنند؛ مداومت داشته باشند و یقین داشته باشند که نتیجه حاصل خواهد شد.

 

با آموزش مباحث مربوط به پول، به آن ها کمک کنید که ارتباط بین پول درآوردن، پول خرج کردن و پس انداز کردن را درک کنند. با این کار، معمولا بچه ها ارزش پول را می فهمند. حتی در سنین کم می توانید با کارهای ساده مثل شمردن سکه، و تبدیل اسکناس درشت به اسکناس های ریز یا سکه، آموزش مالی را شروع کنید. کودکان بزرگ تر می توانند ذخیره پول و بودجه بندی پولشان را یاد بگیرند. نکته کلیدی این است که به کودک آموزش دهید و اجازه دهید که خودش تلاش کند. حتی اگر زمان بیشتری می برد که در مغازه اسباب بازی فروشی، خودش سکه های قلکش را به شمرد...


منبع


سواد مالی

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

سادات حسینی |   1395/01/14 03:56:38   |
6     0
یکی از دشواری‌های اساسی در تربیت فرزندان ایرانی در خانواده و مدرسه، آموزش ندادن سواد مالی به کودکان و نوجوانان به مثابۀ نسلی است که در زندگی آینده، نیازمند سواد یاد شده خواهند بود. به طور معمول نسل جدید جامعۀ ایرانی در سه بخش از زندگی با موضوع سواد مالی روبه‌رو می‌شود. بخش نخست مربوط به دانش‌آموزان اندکی است که پیش از پایان تحصیلات دورۀ متوسطه، مدرسه را ترک می‌کنند. نخستین دشواری که این افراد پیدا می‌کنند، دشواری مدیریت مالی است. آنان مدت‌های زیادی از طریق آزمایش و خطا امکان دارد بتوانند سواد مالی را کسب کنند. بخش دوم شامل گروهی می‌شود که، دورة متوسطه را به پایان می‌برند و تلاش می‌کنند وارد بازار کار شوند. این دسته از افراد هم، به همان نسبت گروه اول دچار دشواری می‌شوند. افرادی از این گروه امکان آن را می‌یابند که در جریان فعالیت‌های شغلی بنا به تناسب شغلی با برخی مهارت‌های مالی آشنا شوند. بخش عمده‌ای از آنان همانند افراد گروه اول، موفق به مدیریت مالی خود نمی‌شوند. گروه سوم از کسانی که به سبب سواد مالی اندک دچار دشواری می‌شوند، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دوره‌های مختلف تحصیلی هستند؛ البته به‌جز آن دسته از افرادی که در رشته‌های مالی تحصیل کرده‌اند. وضعیت گروه اخیر از وضعیت دو گروه قبلی وخیم‌تر است؛ چون دیرتر از دو گروه قبل متوجه ناکافی بودن سواد مالی خود می‌شوند. این گروه، فرصت کسب دانش، مهارت و نگرش را همگی یک جا از دست داده‌اند. در برخی کشورها، بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته، به این کاستی در نظام آموزش خانواده و نظام رسمی آموزشی پی برده شده است. از این رو، از سوی نهادهای مختلف تلاش می‌شود به صورت‌های مختلف دشواری ناشی از سواد مالی برطرف شود. به امید روزی که فرزندان ما از همان دوران پیش از دبستان مهارتهای زندگی را یاد بگیرند تا در آینده تبدیل به خانواده هایی موفق و بدون دغدغه ی مالی در جامعه ایران گردند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رویـــا اسماعیلی |   1395/01/16 11:50:04   |
6     0
متن بالا واقعا تاثیر گذاربود.خیلی خوبه که ما درآمد و خرج زندگیمون باهم برابر باشه تا به فرزندان آینده هم آموزش بدیم تا دچار مشکل مالی نشن.ممنون بابت مطلب خوبتون.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
هدایت |   1395/08/01 08:48:38   |
ضمن عرض سلام
سواد مالی را اول باید از خود شروع کرد و بعد فرزندان، همینکه درآمد و خرج شما باهم برابر نیست، یعنی عدم برخورداری از سواد مالی و یا مدیریت ضعیف مالی که این قابل حل هست.

با آرزوی موفقیت
نازنین حشمتی |   1395/04/03 20:30:46   |
2     1
کودکان از سنین بسیار پایین حین بازی‌های خود دادوستد، معامله، شمردن پول و پرداخت پول در ازای کالا را به‌خوبی فهم و تمرین می‌کنند. پول عینی‌ترین ابزار ادراک مفهوم بها و ارزشمندی نزد کودکان است. اگر از والدینی هستید که همواره کثیف بودن اسکناس و سکه و شستن دست‌ها را به فرزندشان یادآوری می‌کنند، برقراری ارتباط ذهنی با این ابزار عینی را به تعویق می‌اندازید. برای درونی کردن مفاهیم مرتبط با پول، بهامندی و ارزش مالی باید مفاهیم مکملی را در کودکان تقویت کنیم.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics