تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

یکی از عوامل موثر برای دستیابی به استقلال مالی و موفقیت در فعالیت های تجاری، توجه به میزان پول و بودجه ای است که برای امور مختلف خود مصرف می نمایید.  به بیان دیگر برای آنکه فرد موفقی در مسیر  اقتصادی زندگی خود باشید لازم است همواره اطلاعات دقیقی از ورودی ها و خروجی های مالی خود در اختیار داشته باشید.

 

مدیریت پول چیست؟!
برای آنکه فردی موفق در مسیر  اقتصادی زندگی خود باشید لازم است اطلاعات دقیقی از ورودی ها و خروجی های مالی خود را در اختیار داشته باشید. عدم آگاهی از این اطلاعات باعث می شود تا برای جبران کسری پول و شکست های تجاری با مشکلات سخت تری مواجه شوید. در مقابل اگر سرمایه های خود را در مسیر برنامه ریزی و کنترل هدفمند قرار دهید و یا اینکه اصطلاحا پول خود را مدیریت کنید، به راحتی می توانید در انتظار موفقیت های مالی و کسب درآمد در آینده باشید. در ارائه تعریفی ساده و مفید از مدیریت پول می توان گفت که: مدیریت پول، تسلط بر منابع درآمد و بخش هائی است که  پول خود را در آن ها هزینه  و یا سرمایه گذاری می کنیم. با توجه به این تعریف ساده "برنامه ریزی هدفمند" در  بحث مدیریت پول به عنوان یک اصل کلی، از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.

 

برای انجام مدیریت پول، باید شناختی از پول داشته باشید.
هرآنچه که به پول مربوط می شود ابهام خاصی دارد. این ابهام خاصیت پول است و هیچگاه برطرف نمی شود. بدین صورت باید پایمان را فراتر بگذاریم و به دنبال این باشیم که چگونه باید از پول استفاده کنیم و چگونه آن را وارد گردش مالی و چرخه اقتصادی نمود. مهم ترین و اصلی ترین مطلبی که باید درمورد پول بدانیم این است که هرچه بیشتر روی آن تمرکز کنیم، باهوش تر می شویم و تصمیمات عاقلانه تری درباره آن می گیریم. هرچه بیشتر بدانیم، عملکرد ذهنی مان قوی تر می شود و آزادانه درباره پول و سرمایه مان اظهارنظر می کنیم.


چگونه می توانید پول خود را مدیریت کنید؟!
درصورتی که پول خود را مدیریت نکنیم، عملا بدهی های غیر ضروری را وارد زندگی خود کرده و پس انداز کردن را غیر ممکن می سازیم. مراحل مدیریت پول برای کنترل هزینه ها به شرح زیر می باشد.


درآمد و مخارج خود را کنترل کنیم.
برای این مهم، لازم است تا مخارج کلی خود را مشخص کنیم. دانستن میزان حقوق دریافتی، کلید اصلی در انجام یک مدیریت پول موفق می باشد.


نحوه هزینه کردن مان را مشخص کنیم.
اینکه به عنوان مثال چه قبوضی را باید هر ماه پرداخت کنیم؟ اینکه هزینه اجاره هرماه چه مبلغی است و ... .

وقتی بدانیم که چگونه هزینه می کنیم، راحت تر می توانید امور را کنترل کنیم. 

 

 مقدار مخارج مشخص خود را محاسبه و آن را از مقدار حقوق دریافتی خود کم کنیم.
در صورتی که مقداری منفی به دست آوردیم بیش از میزان درآمد مان خرج کرده ایم.


اگر مقدار باقی مانده را به قسمت های کوچکتر تقسیم کردیم:


الف:  مقداری کنار بگذاریم.
این مقدار باید حدود 10 تا 20 درصد از میزان حقوق دریافتی یا مخارج مشخص باشد. این امر به این دلیل است که گاهی مخارجی غیر منتظره مثلا تاسیسات برایمان پیش می آید.


ب:  پس انداز کنیم.
بطور کلی این مقدار باید حدود 30 درصد از میزان حقوق دریافتی ما باشد؛ در حالی که 10 درصد نیز مقدار خوبی می تواند باشد.


ج: درست  خرج کنبم.
در مواردی چون خرید پوشاک و غذا خوردن بیرون و یا سایر فعالیت های سرگرم کننده خرج کنیم. اگر زمان خرج کردن متوجه شدیم که میزان پولمان کم است باید بیاموزیم که چگونه مخارجمان را کاهش دهید.

 

 اهداف مالی خود را انتخاب کنید.
این اهداف شامل اهداف کوتاه مدت و بلند مدت می باشد. اهداف کوتاه مدت یعنی بیش از مقدار مشخص هر ماه و یا پس انداز برای سرمایه گذاری روی خانه یا ملک خرج نکنیم. اهداف بلند مدت یعنی سرمایه گذاری و پس انداز مبلغی برای خانه یا ملک.

 

 فهرستی از آنچه باید پرداخت کنیم را تهیه کنیم.
 این موارد شامل ضروریاتی چون اجاره خانه، پرداخت قبوض و اقساط می باشد. این موارد را در فهرست بودجه خود بگنجانیم.

 

از بودجه خود تجاوز نکنیم.
به نظر کاملا ساده می باشد ولی تجاوز کردن از بودجه بسیار راحت است؛ حتی وقتی که بودجه بسیار کم باشد. در مورد عادت های خرج کردنمان و اینکه پول خود را کجا صرف می کنیم آگاه باشیم...


 دفترچه ای تهیه کنیم.
در مراحل اولیه ایجاد بودجه، داشتن یک دفتر روزانه از عادات خرج کردن مان می تواند مفید و موثر باشد. هر آنچه را که خرج می کنیم بطور روزانه یادداشت کنیم.


 بر ثروت های باد آورده حساب باز نکنیم.
منابعی همچون پاداش های پایان سال یا بازپرداخت های مالیاتی را به شمار نیاوریم. بهتر است فقط خواهان پول تضمین شده برای بودجه مان باشیم.

 

 کارت اعتباری مان را در خانه بگذاریم.
وقتی که برای شب بیرون از منزل هستید بسیار راحت است که کارت اعتباری تان را همراه ببرید و بی حساب خرج کنید؛ بنابراین به راحتی خرج خود را بالا می برید.

 

 هفته ای یک بار فقط پول همراهمان ببریم.
اگر تنها می خواهیم که 250 هزار تومان در هر هفته خرج کنیم، روزی مشخص (شنبه ها) به خود پرداز بروریم و فقط همان مبلغ را برداشت کنید.


منبع


کتاب هوش مالی- رابرت کیوساکی

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

آشنا |   1395/01/15 11:17:29   |
3     0
مهمترین و قدرتمندترین دارایی یک فرد ذهن اوست. یک ذهن آموزش دیده و آماده بیش از هر دارایی دیگری می تواند برایتان پول بسازد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد رضا عابدی |   1397/10/15 10:31:47   |
0     0
"باید به جای اهداف کلی، هدف های خود را با جزئیات تصور و مشخص کنید. این کار تمرکز شما را تقویت میکند."
منم با این موضوع موافقم.به نظر من برای رسیدن به هدفهای بزرگ باید هدفهای کوچکی برای رسیدن به اون هدف تعین کرد تا بعد از اینکه همه هدفها رو تیک کردیم به هدف اصلی مون برسیم
ممنون از مطالب خوبتون به امید پیشرفت روز افزون
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدمصطفی قاسمی بنادکوکی |   1399/05/01 08:12:13   |
0     0
کاربدی بود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics