تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

در مکتب اگزیستانسیالیسم بشر یعنی دلهره ، سورن کی‌یرکگور فیلسوف مسیحی دانمارکی که به او لقب پدر اگزیستانسیالیسم را داده‌اند. در "یادداشت­های روزانه" می‌­نویسد که هولناک‌­ترین چیزی که به انسان عطا شده است حق انتخاب و آزادیست. وقتی معتقد باشیم که ما خود، خود را می‌­سازیم، وقتی معتقد باشیم که بشر در آزادی کامل به سر می‌­برد و مسئول همه انتخاب‌هایی است که انجام می‌دهد، خواه‌ناخواه به دلهره خواهیم افتاد.

 

ما در همه‌ی اوقات شبانه‌روز در حال انتخاب و تصمیم‌گیری هستیم. از این رو همواره پروای درستی انتخاب‌هایی را داریم که انجام می‌دهیم. آندره ژید که از نویسندگان اگزیستانسیالیستی است در مقدمه "مائده های زمینی" می‌نویسد که انتخاب همواره برای من مشکل‌ترین کار ممکن بوده و هست. انتخاب کردن در نظر من به معنی برگزیدن چیزی نیست که انتخاب می‌­کنم بلکه به معنی از دست دادن چیزهایی‌ست که بر نمی‌­گزینم.

 

در واقع در آثار همه فلاسفه  مکتب اگزیستانسیالیست  می‌توانیم به  گونه‌­ای ردپای این مفهوم را مشاهده کنیم. کی یر کگور از آن با عناوین دلشوره و ترس و لرز یاد می‌­کند. سارتر با عبارت تهوع سعی در اشاره به آن دارد، گابریل مارسل با کلمه بی‌قراری و دیگران با کلماتی نظیر دلهره و بیم و ... . غلط‌ انداز بودن این مفهوم باعث شده تا سارتر برای جلوگیری از سوء برداشت از آن، تاکید کند که مراد از این دلهره دلهره‌ای نیست که به گوشه­‌گیری و اجتناب از عمل می‌انجامد بلکه مراد دلهره‌ای‌ست ساده که تمام کسانی که تا به حال در زندگی مسئولیتی را داشته­‌اند آن را می‌شناسند. دلهره مانع عمل و تصمیم گیری نیست بلکه در حقیقت شرط لازم آن است.

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

مهدیه میرجلیلی |   1396/01/14 17:21:25   |
2     0
دلهره مانع عمل و تصمیم گیری نیست بلکه در حقیقت شرط لازم آن است. ای کاش بتوانیم از دلهره در مسیر درست موفقیت استفاده کینم نه مانع برای آن .

انتخاب همواره برای من مشکل‌ترین کار ممکن بوده و هست. انتخاب کردن در نظر من به معنی برگزیدن چیزی نیست که انتخاب می‌­کنم بلکه به معنی از دست دادن چیزهایی‌ست که بر نمی‌­گزینم.(دقیفا همینطوره)
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه میرجلیلی |   1396/01/14 17:32:18   |
1     0
وقتی اتفاق بدی برای مارخ میدهد سه انتخاب داریم
بگذاریم مارا نابود کند
بگذاریم مارا محدود کند
یا اجازه دهیم مارا قویتر کند
اکثرمواقع انتخاب سختترین کار زندگیمون میشه
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics