تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

 اگر چند خرچنگ را حتی در جعبه ای رو باز قرار دهید، از جعبه خارج نمی شوند؟ با وجود اینکه خرچنگ ها می توانند آزاد شوند! این اتفاق نمی افتد، زیرا طرز تفکر خرچنگی به آن ها اجازه چنین کاری نمی دهد.

 و به محض آنکه یکی از خرچنگ ها بخواهد به سمت بالای جعبه برود، خرچنگی دیگر آن را پایین می کشد . (آزادی = مرگ)

در بین کسب و کارهای کشورهای درحال توسعه و یا کمتر توسعه یافته پدیده تفکر خرچنگی بسیار رایج و مشهود است.

 

مدیران غیرحرفه ای که عموما از الگوهای مرسوم و سنتی درمدیریت پیروی میکنند به محض مشاهده مدیران جوان وخلاق که الگوهای مدرن راسرلوحه مدیریت خود قرارداده اند، سعی میکنند رقابتی ناسالم و غیراصولی درجهت حذف آنان از رقابت را ایجادکنند. بدون آنکه سعی بریادگیری و مشارکت با این دسته از مدیران داشته باشند.

 

در بخشی از  کتاب "خرچنگ های جالب ولی بازیگوش" نوشته دیوید دوراستینیاک آمده است که تفکر خرچنگی درموردانسان های حسودنیزمصداق دارد. آن ها هیچگاه نمی‌توانند در زندگیشان پیشرفت کنند و دیگران را نیز از موفقیت باز میدارند. حسادت ، نشانه ای از ضعف اعتماد به نفس است. هرچنداین خصیصهای همگانی است، اما وقتی حسادت ، بخشی ازخصایص یک ملت شود ، به معضلی بزرگ تبدیل خواهدشد . درآن صورت ، این حسادت همگانی ، نتایج فاجعه آمیزی درپیش خواهدداشت ، زیرا باعث تباهی تمام افراد آن ملت یا کشور می شود.

 

مهمترین عامل تربیت خرچنگ وار ، توسعه نیافتگی مدنی و اخلاقی بوده و خسارات جبران ناپذیری به بار می آورد که حاصلش سال ها عقب افتادگی در ابعاد مختلف اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی ، اقتصادی و…. می باشد.

 

منبع

خبر هومیان/خبرخراسان

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

رویا هادوی |   1395/08/10 13:28:14   |
1     0
خرچنگ ها اخلاق حسادت دارند، و متاسفانه در بیشتر سازمان ها، کارکنان و افراد تفکر خرچنگی دارند، نه خود دنبال پیشرفت هستند و نه حوصله ی ایجاد خلاقیت و کار جدیدی دارند، نه می خواهند همکاران یا دیگران پیشرفت کنند، بلکه تا می توانند از طرق مختلف آنها را هم از پیشرفت باز میدارند. غافل از آنکه شاید پیشرفت آنها به نفع سازمان و یا حتی دیگر افراد نیز باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد علی زارع |   1395/08/18 09:09:15   |
0     0
حسود تمام یا بیشتر نیروها و انرژی بدنی و فکری خود را که باید در راه پیشبرد اهداف اجتماعی به کار برد در مسیر نابودی و ویران کردن آنچه هست صرف می کند و از این رو هم سرمایه های وجودی خود را از بین برده و هم سرمایه های اجتماعی را
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics