تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

در مدیریت و کسب و کار، فیل سفید استعاره‌ای برای کار، اقدام، سرمایه‌گذاری یا پروژه‌ای است که به خاطر هزینه‌های زیاد برای بهره‌برداری و نگهداری غیرسودآور است و به احتمال زیاد غیرسودآور باقی خواهد ماند اما به دلایل مختلف، از جمله به خاطر هزینه‌های زیادی که صرف آن شده است، کنار گذاشته نمی‌شود.

نوع کمیابی از فیل‌ها وجود دارند که رنگ آنها قرمز-قهوه‌ای است و وقتی پوست آنها خیس باشد رنگ پوست، صورتی روشن خواهد بود. در زمان‌های دور در جنوب شرق آسیا، به این نوع فیل‌ها، فیل سفید می‌گفتند و آن را مقدس می‌شمردند و بر اساس قانون، کشتن فیل سفید یا کار کشیدن از آن ممنوع بود و این رسم هنوز در کشورهای برمه و تایلند وجود دارد.


در آن زمان‌ها، فیل سفید را سمبل قدرت و عدالت می‌دانستند و پادشاهان تلاش می‌کردند که از این فیل‌ها پیدا کنند و از آنها مراقبت کنند و با هدف بزرگ نشان دادن خود، معمولاً به عنوان تحفه به حاکمان و پادشاهان دیگر کشورها هدیه می‌دادند. با توجه به نادر بودن فیل سفید، نگهداری و مراقبت از آنها به شکل ویژه و با صرف هزینه‌های زیادی انجام می‌شد.


کسی که فیل سفید را به عنوان هدیه دریافت می‌کرد از یک سو برایش خوب بود که از پادشاه تحفه‌ای مقدس و بابرکت دریافت کرده است و جزو افتخارتش محسوب می‌شد و از سوی دیگر بد بود چون باید هزینه‌های زیادی صرف نگهداری آن می‌کرد و مجبور بود این هزینه‌ها را تا زمانی که فیل زنده بود خرج کند در حالی که هیچ استفاده دیگری هم نداشت.


در نظر بگیرید کسی وارد دانشگاه می شود و متوجه می شود استعدادی در آن رشته ندارد اما آن را رها نمیکند. به خاطر هزینه هایی که برای قبولی آن داده است و زمانی که صرف کرده است. او حتی می داند در آینده نیز آن رشته منبع درآمد او نخواهد شد، اما ادامه می دهد.
به آن رشته دانشگاهی و آن مدرک می توان فیل سفید آن فرد گفت.


ما در زندگی فیل های سفید زیادی داریم که بدون آن که خاصیتی داشته باشند برای آن ها هزینه می کنیم! بهتر است به قول آن فرد دانا قبل از آنکه تمام دارایی مان را بر باد دهد، از آن دل کنده و رهایش کنیم. و حالا یک سوال:


فیل سفید شما چیست؟


منابع

حکایت

دنج نت

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

نوشین دینیاریان |   1394/12/11 14:47:45   |
1     0
واقعا عالیه ، به زبانی ساده نکات مهم و فراموش شده زندگی را یاد آوری می کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد علی زارع |   1395/08/18 09:06:41   |
0     0
بسیاری از افراد خوب موفقیت را می بینند. برای من موفقیت با تکرار خطا و درون بینی آن به دست می آید. در حقیقت، موفقیت حاصل یک درصد کار است که خود از 99 درصد خطا به دست آمده است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدهادی دهقانی |   1396/01/14 17:34:20   |
0     0
هرساله روزملی فیل درتایلنددرتاریخ 13مارس جشن گرفته می شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics