تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

ویکتور فرانکل عصب شناس و روانپزشک مشهور اتریشی در رابطه با نقش دین و قرار دادهای اجتماعی در زندگی انسان و همچنین دلیل افسردگی انسانها در روزهای تعطیل می نویسد که :

 

هرچه تأثیر دین و یا قراردادهای اجتماعی کاهش یابد، انسان مسئول‌تر و تنهاتر می‌شود.حالا دیگر غریزه‌ای به او نمی‌گوید که چه باید کرد، و سنتی نمی‌گوید که چگونه باید رفتار کرد و گاه حتی نمی‌داند که در آرزوی انجام چه کاری است. در عوض یا در آرزوی انجام کاری است که دیگران می‌کنند، که موجب پیروی و همرنگی با جماعت می‌گردد و یا کاری را می‌کند که دیگران از او می‌خواهند و مطالبه می‌کنند. که این نیز خود تن سپردن به دیکتاتوری و تبعیت مطلق است.

 

ماشینی‌تر شدن شکل زندگی امروزی به بحران شدت می‌بخشد، زیرا با کم کردن ساعات کار، اوقات فراغت یک کارگر متوسط زیادتر می‌شود و بدبختانه بیشتر این افراد نمی‌دانند که با اوقات فراغت خود چه کنند. نمونه‌ی ساده و آشکار این مسئله چیزی است که به آن «نوروز (neuros) یکشنبه» می‌گوییم.

 

نوروز یکشنبه‌ها، افسردگی ویژه‌ای است که در این روز بخصوص چون افراد به کار اشتغال ندارند، به سراغ آنها می‌آید. و علت آن تهاجم اندیشه‌هایی است که شخص در روزهای کار و مشغله اکثراً به آن نمی‌اندیشد و در روز تعطیل متوجه می‌شود، که از زندگی خود خشنود نیست و معنا و ارزشی که این همه تلاش و زحمت را توجیه کند، وجود ندارد.

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics