تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

فرانسیس بیکن فیلسوف، سیاستمدار، دانشمند، حقوقدان و نویسنده انگلیسی در رابطه با خرافات و دلایل آن عقیده دارد که : 

 

اگر ذهن انسانی مطلبی را باور کرد ، خواه به علت آنکه مردم آن را باور کرده و پذیرفته‌اند و خواه به علت آنکه از ایمان به آن خوشی و لذتی حاصل می گردد ، می‌خواهد از هر چیز دیگری برای تایید و اثبات آن استفاده کند. و اگر ادله‌ی قوی و براهین متعدد بر خلاف آن وجود داشته باشد یا مورد توجه قرار نمی‌دهد یا ارزشی برای آن قائل نمی‌گردد، یا با تمسک به یک فرق جزئی می‌خواهد آن ادله را نفی کند و به دور اندازد.

 

این کار را بدون تعقل و بررسی انجام می دهد، بی آنکه از عقیده ی قبلی خود دست بکشد و آن را فدای حقیقت و واقع بکند. شخصی را به معبدی برده و می‌خواستند قدرت خدایان را به وی نشان دهند و به ایمان بیاورند، برای این کار لوحه های نذر کسانی را که به علت نذر برای خدایان نجات یافته بودند به وی نشان می‌دادند ولی او به همه اینها پاسخ بسیار خوبی داد و گفت :

 

پس لوحه آنها که نذر کردند و با وجود این غرق شدند کجاست؟ تمام خرافات از قبیل عقیده به احکام نجوم و رویاها و تفألات و غیب‌گویی‌ها و امثال آن به هم شبیه است. عقیده ی این خرافات از آنجا ناشی شده که فقط یک بار یا در یک قضیه نتیجه مثبت داده است ولی هیچکس دفعات بی‌شماری را که این خرافات نتیجه منفی داده است در نظر نمی آورد.

 

 

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics