تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

برناردو ماندویل پزشک، اقتصاد دان و فیلسوف معروف هلندی در آغاز قرن هیجدهم چنین می‌گفت :

 

آن جا که مالکیت به قدر کافی مورد حمایت است زندگی بی‌پول آسان‌تر از زندگی بی‌فقیر است، زیرا اگر فقرا نبودند چه کسی به انجام کارها می‌پرداخت؟ درست است که باید کارگران را از گرسنگی حفظ نمود ولی نباید به آنان چیزی داد که پس‌انداز‌ پذیر باشد. نفع کشورهای غنی در آن است که قسمت اعظم فقرا هرگز بیکار نمانند و در عین حال آن چه به دست می‌آورند دایماً خرج کنند. آنها که زندگی خویش را با کار روزانه تأمین می‌کنند برای خدمتگذاری جز نیازمندی‌های خویش محرک دیگری ندارند.

 

التیامِ این حوایج عاقلانه است ولی معالجه‌ی آن دیوانگی است. تنها چیزی که می‌تواند مرد زحمتکش را به کار راغب و کوشا کند، دستمزد معتدل است. اجرت کمتر، کارگر را طبعاً دلسرد یا مردد می‌کند، اجرت بیشتر او را گستاخ و تنبل می‌سازد. چنین نتیجه می‌شود که در کشوری آزاد یعنی آن جا که بندگی مجاز نیست، مطمئن‌ترین ثروت عبارت از توده‌ی فقرای زحمتکش است. مضافاً بر آن که اینان سرچشمه‌ی زوال‌ناپذیری برای ناوگان و سپاه‌اند و بدون آنان برخورداری از هر نعمتی غیرممکن است. و محصول هیچ کشوری قابل استفاده نیست.

 

برای آن که جامعه (که البته عبارت از کسانی است که کار نمی‌کنند) خوشبخت و کامروا باشد و بتوان خلق را با وجود تنگدستی راضی نگه داشت، لازم است که اکثریت عظیم مردم نادان و فقیر بمانند. دانایی خواست‌های ما را وسعت می‌بخشد و مضاعف می‌کند و هر اندازه که خواست‌های شخص کمتر باشد به همان اندازه آسان‌تر می‌توان نیازمندی های وی را برآورد.

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics