تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

 ژان بودریار جامعه‌شناس، فیلسوف، عکاس و نظریه‌پرداز پسامدرنیته و پسا ساختارگراییست. او در رابطه با نقش اطلاعات رسانه ها و آثار مخرب آن می نویسد که:

 

اکنون اسطوره‌های عصر رسانه‌ها دیگر دانشمندان و یا فاتحان نیستند، بلکه «خوانندگان» و «بازیگران سینما» و «فعالین مد» هستند که به طرزی افسار گسیخته مصرف می‌کنند، اسراف می‌کنند و غالباً تصاویر ایشان در حال خرید دیوانه‌وار در «استورها» و مال‌های  مدرن و پست‌مدرن به بیننده منتقل می‌شود و در ذهن ماها هم همین تصویر از ایشان نقش بسته است.

 

رسانه‌های منتشر کننده این تصویر،  خود وظیفه تبلیغات برای مصرف بیشتر را هم به عهده دارند. رسانه‌هایی که ما را در مکان «امن خانه» خالی از هر واقعیت می‌کنند. همه چیز را به صورت تصویر به خورد ما می‌دهند و واقعیت را نابود می‌کنند. صحنه‌هایی از فلان جنگ وقتی برای بیننده نمایش داده می‌شود موجبات همدردی با جنگ‌زدگان را فراهم نمی‌کند. بلکه حسی از خوشنودی و خوشبختی کاذب به بیننده منتقل می‌کند که در چه جای امنی ساکن هستم.

 

اطلاعات در این فرایند به شکلی کاملا نمایشی در می‌آیند و از فعلیت خارج می‌شوند و از طریق رسانه از ما فاصله می‌گیرند و به نشانه تبدیل می‌شوند. و نمایش این تصاویر بازتاب این واقعیت است که ما در کنار آن‌ها قرار نداریم. آنچه این رسانه‌ها به ما منتقل می‌کنند «واقعیت» نیست، بلکه «واقعیت بدون سرسام» است. واقعیت بدون نکبتش. به این ترتیب ما در پناه نشانه و در حالت نفی واقعیت قرار داریم. یک امنیت معجزه آسا.

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics