تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

توضیحاتی در مورد موضوع فیلم:

 

نیک نیلور سخنگو و لابیست یک شرکت بزرگ تنباکو در شغل خود بسیار موفق است. وی در برنامه های تلویزیونی و در سخنرانیهای خود به تایید سیگار کشیدن می پردازد. نیک از همسر خود جدا شده است و یک پسر دارد.

 

 وی برای بالا رفتن فروش شرکت پیشنهاد می دهد که به سراغ هالییود رفته و از ستارگان سینما برای سیگار کشیدن در فیلم هایشان استفاده کنند. در این بین درحالیکه جویی (پسر نیک) سعی می کند پدرش را بیشتر بشناسد، نیک با یک خبرنگار آشنا شده و با او رابطه برقرار می کند. نیک تمام رازهای ذهنی و کاری خود را از جمله اینکه برای کنترل جمعیت تبلیغ سیگار می کند را در اختیار خبرنگار قرار می دهد و خبرنگار نیز از این مطالب سو استفاده کرده و...

 

کمدی از سیگار کشیدنتان متشکرم اولین ساخته بلند سینمایی فیلمساز جوان ۲۹ ساله  کانادایی اصل  سینمای هالییوود جیسون ریتمن، به نفوذ و تسلط و تلاش شرکتهای سیگار در آمریکا می پردازد. شرکت هایی که با نفوذ در دستگاه های اجرایی از یک سوی و از سوی دیگر با هموار نمودن خواسته یا ناخواسته سنا، خلاف شعار تمام دولت ها مبنی بر جلوگیری از افزایش بی رویه مصرف سیگار به سیطره خود در آمریکا بطور خاص و دنیا بطور عام می پردازند. وجود لابی و تبلیغات قدرتمند این گروه در برابر تبلیغات سطحی دولت قدرت این شرکتها را بیش از پیش نمایش می دهد.از سوی دیگر فیلمساز در نگاه دیگری به نفوذ این شرکتها و تعیین کننده بودن نقش آنها بطور خاص ،و نفوذ بنگاههای قدرتمند اقتصادی و سیاسی بطور عام ،در شرکتهای فیلمسازی هالیوود و بیش از پیش تحت تاثیر قرار گرفتن هالیوود از آنها می پردازد.

 

فیلم با زبانی جذاب(کمدی) سعی می کند به اعماق این قضایا برود و آنها را به نقد بکشد. از این فیلم صرفا یک اثر کمدی یا یک فیلم انتقادی معمولی نیست!

 

در طول فیلم بارها سناتور آمریکایی از نیک نیلور شکست می خورد. به هر حال در خود سنا نیز بسیاری از سناتورها تحت تاثیر این شرکتها قرار دارند. حداقل در پرونده تحریم ایران از سوی سنا این موضوع به اثبات رسید. به طوری که در اقدامی عجیب سنا سیگار را جزو اقلام خوراکی قرار داد و صادرات آن را به ایران بلا مانع اعلام کرد به طوری که از ایران تحریم شده به عنوان سومین مصرف کننده سیگارهای آمریکایی یاد می کنند!!

 

فیلم از سیگار کشیدنتان متشکرم سعی می کند یک اثر صرف انتقادی نباشد بلکه به وجهه ها درام یک اثر سینمایی نیز بپردازد. رابطه نیک با جویی پسرش و همسر جدا شده اش قرار است در ایجاد خط دراماتیک اثر موثر باشد. این خط که کاملا کلیشه ایی و به مانند سایر آثار این چنین است صرفا جهت وجهه بخشیدن به شخصیت انسانی نیک قرار داده شده است. پدری که به قدری سرگرم درگیری های شغلی خود است از فرزند خود غافل است و فرزندی که سعی می کند پدر خود را بشناسد. پدری بسیار توانمند در سخنوری و وفادار به عقاید خود به طوری که در مدرسه فرزندش زمانی که یکی از شاگردها به او می گوید: مادرش به او گفته سیگار عامل مرگ و میر است پاسخ می دهد: که مادرش پزشک است؟یا محقق در این زمینه؟ و با شنیدن پاسخ منفی وی به نوعی در مدرسه فرزندش هم تبلیغ سیگار می کند.

 

فیلم یک اثر کمدی جذاب است. البته ضعف هایی در شخصیت پردازی دارد ولی دارای شعارهای زیبایی است. پایان اثر نیز درخشان است. بعد از تعطیلی شرکت تنباکو، نیک این بار در یک شرکت موبایل اسخدام شده و به رد مضرات موبایل بر روی بدن می پردازد و نشان می دهد عقایدی که او دارد عقاید شخص او نیست، بلکه صرفا برای کار است. هر چند در پاسخ به خبرنگار که (به عنوان نماد نفوذ رسانه در زندگی خصوصی و سو استفاده در فیلم حضور دارد) اعلام کند برای کنترل جمعیت تبلیغ سیگار می کند!

 

آرون ایکهارت را از فیلم ارین بروکویچ می شناسم. وی در این فیلم به خوبی نقش یک بیزنسمن و استراتژیست مدرن را ایفا می کند. رابرت دوال و جی کی سیمسون در همان دقایق کوتاهی که حضور دارند درخشنده هستند. ریتم داستان تند و جذاب و روایت آن مخاطب پسند است.

 

در کل فیلم ارزش دیدن دارد. بخصوص اینکه آمریکای ها استعداد عجیبی در نقد کردن خود دارند!

 

کوتاه در مورد کارگردان:

جیسون ریتمن متولد ۱۹ اکتبر ۱۹۷۷ در کبک کاناداست. وی فارغ التحصیل مدرسه سینما و تلویزیون کالیفرنیای جنوبی است. فرزند ایوان ریتمن فیلمساز اسلواکی اصل مقیم کاناداست. وی برای فیلم های کوتاهش بسیار معروف است و فیلم از سیگار کشیدنتان متشکرم اولین تجربه بلند سینمای او است.

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics