تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

این جملات تقریباٌ برای همه ما آشناست یا درجایی شنیده‌ایم: "مرادرک نمی‌کند، باهم تفاهم نداریم" یکی از مهارت‌های لازم برای برقراری ارتباط با دیگران، مهارت همدلی است.

در ارتباط با دیگران به آن‌ها فرصت دهیم تا احساسات خود را به‌راحتی بیان کنند. هرچه نسبت به احساسات خودمان آگاهی داشته باشیم بهتر می‌توانیم احساسات دیگران را درک نماییم.
1. وقتی قصد ایجاد ارتباط با دیگران راداریم، هم‌دلی کردن با آن‌ها در برقرار سازی این ارتباط، نقش بسیار مؤثر و سرعت‌دهنده‌ای خواهد داشت؛ درواقع، هم‌دلی راه میان‌بری برای ایجاد ارتباط با دیگران برای ما فراهم می‌کند و افزون بر آن، کیفیت رابطه‌ی ما با آن‌ها را نیز بهبود می‌بخشد. با همدلی کردن، دیگران با سرعت و رضایت بیش‌تری با ما ارتباط برقرار می‌کنند. تا وقتی هیجانات دیگران را درک نکنیم، راهی برای ارتباط با آن‌ها نداریم.
2. همدلی به ما کمک می‌کند تا علاوه بر این‌که رفتار فعلی افراد را درک کنیم، بتوانیم در مواردی، حتی رفتارشان را در مواجهه با مسائل آتی نیز پیش‌بینی کنیم.
3. توانایی گذاشتن خود به‌جای دیگران، عامل اصلی برای رفتارهای نوع‌دوستانه و خیرخواهانه است. اگر افراد همدلی نداشته باشند، مبادلات اجتماعی، جایگزین نوع‌دوستی خواهد شد. همه به دنبال آن خواهند بود که هر نوع ارتباطی برایشان سود و منفعت مادی در پی داشته باشد؛ اما با همدلی، شخص بدون منفعت‌طلبی، با دوستان و اطرافیانش معاشرت می‌کند؛ حتی شاید گاهی هزینه‌ای که بابت رفتار همدلانه‌ خود می‌پردازد، بیش‌تر از پاداش بالقوه‌ی آن باشد؛ نمونه‌ی آن، افرادی هستند که در اقدامات نیکوکارانه شرکت می‌کنند.

4. فردی که همدلی می‌کند، بهتر می‌شنود، درک بهتری از مسئله می‌یابد و ازاین‌رو، کامل‌تر و دقیق‌تر به دیگران پاسخ می‌دهد. او می‌تواند در حل مسئله، بیش‌تر از کسانی که فقط هم‌حسی می‌کنند، به دیگران کمک کند.

 

منبع :

رسولیان، مریم، صالحیان، راضیه، (1389)، هم‌دلی، تهران: چاپ اول 1390.
باشگاه کاربران تبیان
 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics