تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

محمد حسن لطفی تبریزی مترجم سرشناس آثار افلاطون در رابطه با شناخت سقراط این چنین می نویسد که :

 

سقراطِ فیلسوف که ما می‌شناسیم همان شخصی است که در نوشته‌های افلاطون روبروی ما قرار دارد. دربارۀ شخصیت سقراط بیش از سه مدرک به دست نداریم: اشاراتی که ارسطو در ضمن درسهای خود بر حسب مورد به عقاید سقراط می‌کند؛ نوشته‌های کسنوفون؛ و آثار افلاطون. اشارات ارسطو به قدری کوتاه و فشرده‌اند که اطلاع قابل توجهی دربارۀ سقراط به ما نمی‌دهند.

 

کسنوفون اهل فلسفه نیست و تنها به تشریح رفتار و گفتار و عقاید سقراط دربارۀ مسایلی که در زندگی روزانه پیش می‌آید قناعت می‌ورزد و در خاطرات سقراطی با کمال درستکاری به ناتوانی خود از فهمیدن اندیشه‌های فلسفی سقراط اعتراف می‌کند و ما این‏گونه اندیشه‌ها را تنها در نوشته‌های افلاطون می‌توانیم یافت.

 

پس یا باید بگوییم که اصلاً فیلسوفی واقعی و تاریخی به نام سقراط وجود نداشته است و سقراطِ فیلسوفِ نوشته‌های افلاطون، مخلوقِ هنر افلاطون است و افلاطون این شخصیت خیالی را به وجود آورده است تا اندیشه‌هایی را که نمی‌خواست از زبان خود بیان کند یا به هر علتی جرئت بیان آنها را در خود نمی‌یافت از زبان او بیاورد، و یا باید اعتراف کنیم که در نوشته‌های افلاطون مرزی میان اندیشه‌های آن دو فیلسوف نمی‌توانیم معین کرد؛ و چون اشارات ارسطو و نوشته‌های کسنوفون اجازه نمی‌دهند شق نخستین را بپذیریم چاره‌ای جز پذیرفتن شق دوم نداریم.

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics