تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

هیجانات و عواطف نشانه‌ی زنده‌بودن ما هستند، زیرا که در تمام تصمیم‌گیری‌ها و رفتارهای ما نقش دارند. احساسات ما از زمان تولد شکل‌گرفته و نقش مهمی در زندگی‌ ایفا می‌کنند.

چهار نوع هیجان اصلی داریم

ترس، غم، شادی و خشم وجود دارند. احساسات دیگر ترکیبی از این چهار نوع هستند. تجارب و ارتباطات اجتماعی ما برگرفته از احساسات و هیجانات ماست. وقتی دوستی غمگین است بازگوکننده‌ی این پیغام است که مشکلی وجود دارد. احساسات خوشایند به فرد انرژی می‌دهد مثل شادی، عشق و... و دقیقاً به همان صورت احساسات ناخوشایند انرژی منفی را به فرد منتقل می‌کند مثل غم و ... بااینکه احساسات در زندگی انسان‌ها مشترک است ولی هر یک از ما دنیای هیجانی مخصوص به خودداریم که به هیچ‌کس دیگر شبیه نیست. درست است که ما معمولاً توسط دیگران و محرک‌های بیرونی برانگیخته‌شده و احساسات ناخوشایندی همچون خشم و غمگینی را تجربه می‌کنیم؛ اما تنها این‌ها نیستند، بلکه نوع نگرش افکار و برخورد ما تعیین‌کننده است. درواقع افکار ما نقش مهمی در شکل‌گیری احساسات ما ایفا می‌کند. بااین‌حال آیا فردی بسیار باهوش را دیده‌اید که کاری بسیار غیرعقلانی انجام می‌دهد؟ به نظر شما دلیل این امر چیست؟ متأسفانه در مدارس و فرهنگ ما صرفاً بر توانایی‌های تحصیلی تأکید می‌شود و صفاتی که بی‌اندازه در سرنوشت افراد اهمیت دارند را نادیده می‌گیرند. بدیهی است افراد کاملاً تحت کنترل هیجانات‌ نیستند، بلکه حق انتخاب داشته و می‌توانند الگو‌های هیجانی سازنده را انتخاب کنند.

 

راه کارهای مقابله با هیجان ها


الف) راهبردهای شناختی: اولین گام در مهار کردن احساساتی همچون خشم، ترس و غم این است که به آن حالت آگاهی پیدا کنیم و برای رسیدن به این آگاهی باید احساسات و عواطف خود را در هنگام مواجه با موقعیت‌های ناخوشایند، افکار، باورها و انتظارات و خواسته‌های خود را بشناسیم.


1- آگاهی از احساسات خود: افراد مختلف در برابر محرک‌های یکسان، احساسات متفاوتی را تجربه می‌کنند. فردی در مقابل یک محرک ناخوشایند احساس غمگینی می‌کند و دیگری در مقابل همان محرک احساس خشم می‌کند.


2- آگاهی از افکار خود: شناخت افکار هنگام مواجه با موقعیت‌های ناخوشایند در شناخت هر چه‌بهتر خود و کنترل هیجانات.


منبع:

مهارت های زندگی
 اطلاعات و مقاله های روان شناسی و مدیریت آینده پژوهی

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

حمیده فلاح |   1397/11/06 16:52:02   |
0     0
تعریف هیجان
واکنش کلی و کوتاه به یک واقعیت غیر منتظره همراه با یک حالت عاطفی خوشایند یا ناخوشایند هیجان نامیده می‌شود. هیجان ترجمه لغت انگلیسی Emotion که از نظر ریشه لغت عاملی که ارگانیسم را به حرکت در می‌آورد، مثلا خشم ، ترس ، دوست داشتن.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیده فلاح |   1397/11/06 16:58:09   |
0     0
هر هیجانی سه بُعد دارد:
بعد فیزیولوژیک: این بعد شامل تغییرات جسمانی است که در اثر هیجان در فرد ایجاد می‌شود. برای مثال فردی که ترسیده یا اضطراب دارد دچار ضربان قلب می‌شود یا مشکلات گوارشی پیدا می‌کند.
بعد شناختی: هرهیجانی به دنبال یک سری فکر ایجاد می‌شود. مثلا وقتی در خانه تنها هستیم و صدایی می‌شنویم اگر فکر کنیم دزد آمده است دچار اضطراب می‌شویم.
بعد رفتاری: در پی هر هیجانی یک سری رفتار‌ها از ما سر می‌زند. وقتی خشمگین هستید فریاد می‌زنید، با دیگران بحث و دعوا می‌کنید یا در زمان استرس شروع به جویدن ناخن دست خود می‌کنید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics