تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

اطلاعیه اعلام مشمولین و تاریخ اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده مرحله پنجم
سال 1388

در اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده و بنا به اختیارات حاصل از مقررات ماده ۱۸ این قانون ، بدینوسیله فعالان اقتصادی ( عرضه کنندگان کالا و ارایه دهندگان خدمات ) مشمول مرحله پنجم ثبت نام و اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده را بدین شرح تعیین و اعلام می نماید :

مشمولین مرحله پنجم ثبت نام و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده براساس این فراخوان عبارتند از :

کلیه اشخاص حقوقی که تاکنون و براساس شرایط مراحل اول ، دوم ، سوم و چهارم ثبت نام ،‌مشمول اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده نگردیده اند ، در صورتیکه در هر یک از سال های ۱۳۸۷ ، ۱۳۸۸ یا ۱۳۸۹ مجموع فروش کالاها و ارایه خدمات ( غیرمعاف یا معاف و غیرمعاف ) آنها یک میلیارد ریال و بیشتر باشد مشمول مرحله پنجم ثبت نام و اجرای قانون خواهند بود .

همچنین کلیه اشخاص حقوقی که قبل یا بعد از سال ۱۳۹۰ ایجاد ، تاسیس و به ثبت رسیده یا می رسند و حائز شرایط مذکور نگردیده اند ، در صورتیکه مجموع فروش کالا و ارایه خدمات ( غیرمعاف یا معاف و غیرمعاف ) آنها در سال ۱۳۹۰ یا سال های بعد ، به یک میلیارد ریال و بیشتر برسد ، از اولین دوره مالیاتی بعد از رسیدن به آستانه مذکور ، مشمول مرحله پنجم ثبت نام و اجرای قانون خواهند شد .

اشخاص حقوقی که صرفا به فعالیت عرضه کالا و ارایه خدمات معاف موضوع ماده ۱۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده اشتغال دارند ، از ثبت نام و اجرای قانون در این مرحله مستثنی می باشند .

این اطلاعیه ، در ارتباط با مهلت و چگونگی ثبت نام مودیان مشمول مرحله پنجم این قانون اعلام داشته است :

از اشخاص حقوقی مشمول مرحله پنجم ثبت نام و اجرای قانون درخواست می گردد از تاریخ درج اطلاعیه در جراید لغایت ۳۱/۵/۱۳۹۰ با مراجعه به سامانه اینترنتی عملیات الکترونیکی مالیات بر ارزش افزوده به نشانی WWW.EVAT.IR نسبت به ثبت نام جهت آموزش و اجرای این نظام مالیاتی اقدام نمایند تا در صورت نیاز به آموزش مقدمات آموزش آنان فراهم گردد . ضمنا راهنمای چگونگی ثبت نام در سایت مزبور قابل دسترسی است .

کلیه اشخاص حقوقی که از تاریخ ۱/۱/۱۳۹۰ به بعد به حد آستانه فروش کالا و ارایه خدمات در سال ۱۳۹۰ و یا سال های بعد می رسند ، از اولین دوره مالیاتی بعد از رسیدن به حد آستانه مذکور در سال مذکور ( یک میلیارد ریال و بالاتر ) مشمول اجرای مقررات قانون مالیات بر ارزش افزوده از جمله ثبت نام ، صدور صورتحساب و … خواهند بود ؛ برای مثال شرکتی که قبل از سال ۱۳۹۰ به ثبت رسیده و در سال های قبل به حد آستانه فروش کالا و ارایه خدمات ( یک میلیارد ریال و بالاتر ) نرسیده است . اما تا تاریخ ۱۵/۶/۱۳۹۰ به حد آستانه مزبور می رسد . بنابراین شرکت مذکور مشمول اجرای مقررات قانون مالیات بر ارزش افزوده از تاریخ ۱/۷/۱۳۹۰ ( اول دوره مالیاتی پاییز ) خواهد بود . یا شرکتی در تاریخ ۱۰/۷/۱۳۹۰ به ثبت می رسد و تا تاریخ ۳۰/۹/۱۳۹۰ به حد آستانه فروش کالا و ارایه خدمات ( یک میلیارد ریال و بالاتر ) خواهد رسید ، بنابراین شرکت مذکور مشمول اجرای مقررات قانون مالیات بر ارزش افزوده از تاریخ ۱/۱۰/۱۳۹۰ ( اول دوره مالیاتی زمستان ) خواهد شد .

سازمان امور مالیاتی کشور ، در خصوص تاریخ اجرا و تکالیف قانونی مودیان مشمول این مرحله اعلام داشته است :

اشخاص حقوقی مشمول مرحله پنجم ثبت نام و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده از تاریخ ۱/۷/۱۳۹۰ مکلف به اجرای کلیه تکالیف و مقررات قانون مالیات بر ارزش افزوده از جمله صدور صورتحساب ، درج و وصول مالیات و عوارض متعلقه و همچنین تسلیم اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات و عوارض در مهلت مقرر می باشند .

لازم به ذکر است مهلت مذکور برای اشخاص حقوقی که طی سال ۱۳۹۰ یا سال های بعد ، حایز شرایط مرحله پنجم می شوند ، از تاریخ اولین دوره مالیاتی بعد از مشمولیت خواهد بود .

در بخشی از این اطلاعیه تاکید شده است :

مرکز خدمات مودیان مالیات بر ارزش افزوده ، در کلیه استان های کشور آماده راهنمایی و پاسخگویی به سوالات عمومی و همچنین ارایه اطلاعات مورد نیاز و انجام عملیات ثبت نام الکترونیکی این مرحله از ثبت نام خواهند بود . ( فهرست مراکز مزبور و شماره تلفن آنها در سامانه اینترنتی عملیات الکترونیکی ثبت نام WWW.EVAT.IR قابل دسترسی است . ) همچنین در صورت نیاز به آموزش این نظام مالیاتی مودیان می توانند با مراجعه به سایت مزبور یا به ادارات کل امور مالیاتی استان و شهرستان ذیربط برای آموزش نیز ثبت نام نمایند تا اقدام لازم برای آموزش آنها که به صورت رایگان خواهد بود ، بعمل آید .

این اطلاعیه در حکم بخشنامه برای ادارات کل امور مالیاتی محسوب می شود . اطلاعیه بسیار مهم قابل توجه کلیه فعالان اقتصادی اعلام تاریخ ثبت نام ، آموزش و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در رابطه با مودیان مرحله پنجم در اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده و بنا به اختیارات حاصل از مقررات ماده ۱۸ این قانون ، بدینوسیله فعالان اقتصادی ( عرضه کنندگان کالا و ارایه دهندگان خدمات ) مشمول مرحله پنجم ثبت نام و اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده را به شرح زیر تعیین و اعلام می نماید :

۱- مشمولین مرحله پنجم ثبت نام و اجرای قانون

۱-۱- کلیه اشخاص حقوقی که تاکنون و براساس شرایط مراحل اول ، دوم ، سوم و چهارم ثبت نام ،‌مشمول اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده نگردیده اند ، در صورتیکه در هر یک از سال های ۱۳۸۷ ، ۱۳۸۸ یا ۱۳۸۹ مجموع فروش کالاها و ارایه خدمات ( غیرمعاف یا معاف و غیرمعاف ) آنها یک میلیارد ریال و بیشتر باشد مشمول مرحله پنجم ثبت نام و اجرای قانون خواهند بود .

۱-۲- کلیه اشخاص حقوقی که قبل یا بعد از سال ۱۳۹۰ ایجاد ، تاسیس و به ثبت رسیده یا می رسند و حائز شرایط مذکور نگردیده اند ، در صورتیکه مجموع فروش کالا و ارایه خدمات ( غیرمعاف یا معاف و غیرمعاف ) آنها در سال ۱۳۹۰ یا سال های بعد ، به یک میلیارد ریال و بیشتر برسد ، از اولین دوره مالیاتی بعد از رسیدن به آستانه مذکور ، مشمول مرحله پنجم ثبت نام و اجرای قانون خواهند شد .

۱-۳- اشخاص حقوقی که صرفا به فعالیت عرضه کالا و ارایه خدمات معاف موضوع ماده ۱۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده اشتغال دارند ، از ثبت نام و اجرای قانون در این مرحله مستثنی می باشند .

۲- مهلت و چگونگی ثبت نام

۲-۱- از اشخاص حقوقی مشمول مرحله پنجم ثبت نام و اجرای قانون درخواست می گردد از تاریخ درج اطلاعیه در جراید لغایت ۳۱/۵/۱۳۹۰ با مراجعه به سامانه اینترنتی عملیات الکترونیکی مالیات بر ارزش افزوده به نشانی WWW.EVAT.IR نسبت به ثبت نام جهت آموزش و اجرای این نظام مالیاتی اقدام نمایند تا در صورت نیاز به آموزش مقدمات آموزش آنان فراهم گردد . ضمنا راهنمای چگونگی ثبت نام در سایت مزبور قابل دسترسی است .

۲-۲- کلیه اشخاص حقوقی که از تاریخ ۱/۱/۱۳۹۰ به بعد به حد آستانه فروش کالا و ارایه خدمات در سال ۱۳۹۰ و یا سال های بعد می رسند ، از اولین دوره مالیاتی بعد از رسیدن به حد آستانه مذکور در سال مذکور ( یک میلیارد ریال و بالاتر ) مشمول اجرای مقررات قانون مالیات بر ارزش افزوده از جمله ثبت نام ، صدور صورتحساب و … خواهند بود . مثال (۱) : شرکتی قبل از سال ۱۳۹۰ به ثبت رسیده و در سال های قبل به حد آستانه فروش کالا و ارایه خدمات ( یک میلیارد ریال و بالاتر ) نرسیده است . اما تا تاریخ ۱۵/۶/۱۳۹۰ به حد آستانه مزبور می رسد . بنابراین شرکت مذکور مشمول اجرای مقررات قانون مالیات بر ارزش افزوده از تاریخ ۱/۷/۱۳۹۰ ( اول دوره مالیاتی پاییز ) خواهد بود . مثال (۲) : شرکتی در تاریخ ۱۰/۷/۱۳۹۰ به ثبت می رسد و تا تاریخ ۳۰/۹/۱۳۹۰ به حد آستانه فروش کالا و ارایه خدمات ( یک میلیارد ریال و بالاتر ) خواهد رسید ، بنابراین شرکت مذکور مشمول اجرای مقررات قانون مالیات بر ارزش افزوده از تاریخ ۱/۱۰/۱۳۹۰ ( اول دوره مالیاتی زمستان ) خواهد شد .

۳- تاریخ اجرا و تکالیف قانونی

اشخاص حقوقی مشمول مرحله پنجم ثبت نام و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده از تاریخ ۱/۷/۱۳۹۰ مکلف به اجرای کلیه تکالیف و مقررات قانون مالیات بر ارزش افزوده از جمله صدور صورتحساب ، درج و وصول مالیات و عوارض متعلقه و همچنین تسلیم اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات و عوارض در مهلت مقرر می باشند . لازم به ذکر است مهلت مذکور برای اشخاص حقوقی که طی سال ۱۳۹۰ یا سال های بعد ، حایز شرایط مرحله پنجم می شوند ، از تاریخ اولین دوره مالیاتی بعد از مشمولیت خواهد بود .

قابل توجه مودیان محترم

۱- مرکز خدمات مودیان مالیات بر ارزش افزوده ، در کلیه استان های کشور آماده راهنمایی و پاسخگویی به سوالات عمومی و همچنین ارایه اطلاعات مورد نیاز و انجام عملیات ثبت نام الکترونیکی این مرحله از ثبت نام خواهند بود . ( فهرست مراکز مزبور و شماره تلفن آنها در سامانه اینترنتی عملیات الکترونیکی ثبت نام WWW.EVAT.IR قابل دسترسی است . )

۲- در صورت نیاز به آموزش این نظام مالیاتی مودیان می توانند با مراجعه به سایت مزبور یا به ادارات کل امور مالیاتی استان و شهرستان ذیربط برای آموزش نیز ثبت نام نمایند تا اقدام لازم برای آموزش آنها که به صورت رایگان خواهد بود ، بعمل آید . این اطلاعیه در حکم بخشنامه برای ادارات کل امور مالیاتی محسوب می شود .

روابط عمومی سازمان امور مالیاتی کشور

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics