تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

هیأت تخصصی اقتصادی ، مالی و اصناف
شـاکــی : آقای مهدی کامکار با وکالت آقای رسول احمدی فر
طرف شکایت : 1- شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران 2- شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران منطقه همدان
مـوضـوع خـواستـه : ابطال بندهای 1 و 2 اطلاعیه شماره 30/66589 مورخ 5/4/90 شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران ( رئیس امور حقوقی و قراردادها )

گردشکار:
پیرو اخطار رفع نقص اداره کل هیات عمومی شاکی خواسته خود در دادخواست را به شرح ص (81) پرونده به شرح فوق محدود نموده است .
شاکی مدعی است که بندهای فوق مزاحم حقوق سابق المکسوبه موکل است ، چون اطلاعیه مذکور نقل و انتقال جایگاه پمپ بنزین را مشروط به کسب مجوز از شرکت پالایش و پخش نموده و آن را به قراردادهای سابق بر تنظیم خود نیز سرایت داده است این بندها مغایر مواد زیر از قانون مدنی است :
1- ماده (4) : زیرا اثر خود را به گذشته و قراردادهای قبل تسری داده است .
2- ماده (10) و (219) : چون جایگاه پمپ بنزین متعلق به شخص حقیقی است در نقل و انتقال آن آزاد است و این اطلاعیه آزادی او را محدود نموده است .
3- ماده (30) : اصل تسلیط : که به موجب آن هر شخصی در مایملک خود حق هر گونه تصرف دارد مگر استثناء شده باشد شاکی ضمناً بندهای مذکور را مغایر شرع ( آیاتی از قرآن کریم ) اعلام نموده است .
*خلاصه مد افعات مشتکی عنه :
جهت حفظ مصالح عمومی و اعمال نظارت بر جریان توزیع فرآورده های نفتی در سراسر کشور که به عنوان یک وظیفه حکومتی بر عهده این شرکت گذارده شده در قرارداد منعقده با جایگـاهها قید شده که هر گونه نقل و انتقال حق یا حقوقی نسبت به جایگاه موضوع قرارداد مستلزم کسب موافقت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی است .
اصل تسلیط در اینجا صحیح نیست بلکه تجهیزات سی .ان .جی مستقر در جایگاههای سوخت همگی تحت مالکیت شرکت نفت بوده و هیچ کس در آنها مالکیت ندارد . بر اساس ماده 2 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری فروش امتیازات دولتی تحصیل مال نامشروع و امتیاز جایگاه از امتیازات دولتی محسوب می شود .
موضوع در جلسه مورخ1/6/95 هیات تخصصی اقتصادی ، مالی و اصناف دیوان عدالت اداری مطرح، نظریه هیات به شرح آتی اعلام می گردد.
*رأی هیات تخصصی اقتصادی ، مالی و اصناف دیوان *
در خصوص شکایت آقای مهدی کامکار فرزند معصوم با وکالت آقای رسول احمدی فر به خواسته ابطال بندهای (1) و (2) اطلاعیه شماره 30/66589 مورخ 5/4/90 شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران ، اولاً : برمبنای نامه شماره 1636/102/95 مورخ 29/4/95 صادره از قائم مقام دبیر شورای محـترم نگهـبان « موضـوع بندهای 1 و 2 اطلاعیه فوق الذکر در جلسه مورخ 10/4/1395 فقهای معظم شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بندهای مورد شکایت خلاف موازین شرع دانسته نشد .» ثانیاً : کلیه تجهیزات سی ان جی مستقر در جایگاههای سوخت تحت مالکیت شرکت نفت و نظارت بر اجرای کامل برنامه های تامین ، انتقال و توزیع فرآورده های نفتی تدارکاتی و محلی باتوجه دقیق به موازین ایمنی و کیفیت استاندارد و پیشگیری و مقابله با عرضه خارج از شبکه و قاچاق فرآورده های نفتی و ... بر عهده شرکت نفت بوده در نتیجه انتقال مجوز صادره از شرکت نفت باید با هماهنگی و موافقت شرکت مذکور صورت گیرد بنابراین مالکین مجاز به نقل و انتقال قرارداد یا امتیاز نمی باشند چون مالکین جایگاهها با شرکت نفت قرارداد منعقد نموده و تکالیف طرفین در قرارداد مزبور مشخص گردیده و متعاملین نمی توانند قراردادی منعقد کرده و تکالیف ناشی از آن قرارداد را بر عهده ثالثی قرار دهند . نظر به این که اطلاعیه مورد شکایت خلاف شرع و قانون و خارج از اختیار نبوده و ارتباطی به مواد و آرای استنادی شاکی ندارد به استناد بند ب ماده 84 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب 1392 رأی به رد شکایت صادر و اعلام می کند . رأی صادره ظرف مدت بیست روز از تاریخ صدور از سوی ریاست ارزشمند دیوان و یا ده نفر از قضات گرانقدر دیوان قابل اعتراض است.
زین العابدین تقوی
رئیس هیأت تخصصی اقتصادی ، مالی و اصناف
دیوان عدالت اداری

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics