تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

چند نکته مهم در تایپ پایان نامه

 

  • کاراکتر هایی مانند ویرگول(،)، نقطه(.)، نقطه ویرگول(؛)، دو نقطه(:)، خط تیره(-)، علامت سوال(؟)، علامت تعجب(!) و سه نقطه(...) باید به صورتی تایپ شوند که قبل از آن ها فاصله(space) نباشد و بعد از آن ها یک فاصله قرار بگیرد. مانند متن زیر:

*بنابراین، موضوع سیاست تقسیم سود یکی از مهم‌ترین حوزه‌های ادبیات مالی است. در ادبیات مالی، سیاست تقسیم سود به تصمیم شرکت برای پرداخت سود سهام یا انباشته کردن آن اشاره دارد.*

رعایت این قانون علاوه بر زیباسازی متون ، یک شکل فنی رایج را هم حل می کند و نمیگذارد کاراکترهای فوق در ابتدای متن قرار بگیرند.

 

  • هنگام قرار دادن عباراتی در داخل پرانتز()، گیومه""، یا کروشه[] در دوطرف بیرونی پرانتز،گیومه یا کروشه باید یک فاصله (space) و در دو طرف داخلی آن ها هیچ فاصله ای قرار نگیرد مانند متن زیر:

*در تحقیقی با عنوان "تأثیر ریسک‌های مالی و بی‌ثباتی متغیرهای کلان اقتصادی بر سیاست تقسیم سود" به بررسی تأثیر ریسک‌های مالی و بی‌ثباتی متغیرهای کلان اقتصادی بر سیاست تقسیم سود در 54 شرکت منتخب پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداختند.*

 

رعایت این قاعده هم یک علت فنی دارد: قرار نگرفتن پرانتز ، گیومه یا کروشه در محل مناسب مانند متن زیر:

  • بین کلمات مجزا باید حتما یک فاصله وجود داشته باشد، حتی بین کلمات انگلیسی و فارسی.
  • فاصله مجازی(نیم فاصله): یکی از مهمترین کاراکتر ها در تایپ فارسی است و در مواقعی کاربرد دارد که(یک کلمه دو قسمتی) را تایپ میکنیم، یعنی با وجود دو قسمتی بودن، یک کلمه یا عبارت را تشکیل می دهند. در این حالت بین دو قسمت فاصله قرار نمی گیرد، اما سر هم نیز نوشته نمی شود. برای ایجاد نیم فاصله از Shift + Space استفاده می شود.
  • کلمات بیگانه به ویژه اسامی باید در متن فارسی به صورت فارسی نوشته و اصل انگلیسی آن زیر نویس شود.
  • کاغذ مورد استفاده باید در قطع A4  (7/29*21) باشد.
  • حتما برای نگارش مقاله از نرم افزار Word 2003 استفاده شود، نگارش های بالای این نرم افزار مناسب کار این مقاله نویسی نیستند، حتی اگر مقاله در نرم افزار 2007 یا 2010 نوشته شودباز جای قابلیت 2003 را نمی گیرد.
  • تمامی متن باید به رنگ مشکی نوشته شود و فونت و اندازه قلم نیز باید بر اساس فرمت اعلام شده باشد.
  • برای نوشتن مراجع مراجع در متن فارسی نباید از[] موجود در صفحه کلید استفاده کرد، چرا که این نماد برای متن انگلیسی می باشد و باید عدد بین آن نیز انگلیسی نوشته شود.
  • برای اعداد اعشاری به عنوان مثال 2.3 نباید از دات(.) استفاده شود. در نگارش فارسی باید از / استفاده شود، یعنی 2/3.

 

 

10 فرمان مهم در نگارش

  • از پروپزال کپی نکنید.

برخی از بخش های پروپزال و پایان نامه مشابه است، مانند: بیان مساله فرضیه، نوآوری، پیشینه تحقیق و.... اشتباهی که برخی انجام می دهند این است که این قسمت ها را عینا از پروپزال کپی می کنند. محقق باید این قسمت ها را بر اساس نوشته پروپزال و با عبارات و جملات جدید در پایان نامه درج کند

  • گام به گام جلو بروید.

  بهتر است پایان نامه به ترتیب فصل بندی باشد هرچند طبیعی است که برخی از فصول پایان نامه سخت تر و وقت گیرتر از سایر فصول بوده اما رعایت ترتیب فصول بهتر است.

  • تایپ کنید.

حتما در مراحل نگارش پایان نامه از تایپ کامپیوتری به جای کاغذ دست نویس یا به اصطلاح چرک نویس استفاده کنید. مهمترین مزایای تایپ:

- امکان ویرایش سریع، بدون شلوغ کاری و قلم خوردگی

- امکان ذخیره سازی و حفظ آن

- امکان ارسال سریع از طریق ایمیل به دیگران

  • شلوغ نکنید.

ارجاع دادن مهم است اما ارجاع به کتاب و مقالات مهمتر. اما این دلیل نمی شود که شما هر یک کلمه ای را که در یکجا خوانده اید ارجاع دهید. در صورتی که تعداد ارجاعات زیاد و بی مورد باشد، حتما داور به عنوان یک ایراد از آن یاد می کند. یک ایراد اساسی.

  • آب نبندید.

طولانی بودن پایان نامه به هیچ عنوان مزیتی نداشته و دارای امتیاز نیست. تنها بحث هایی در پایان نامه باید مطرح شود که نبود آن باعث گنگ بودن تحقیق شود.موارد اضافی را حذف کنید. برای یک پایان نامه نوشتن 80 الی 120 صفحه کافی می باشد.

  • بازخورد بگیرید.

حتما در هر مرحله ای کار گزارش پیشرفت کار به استاد بدهید. مهمترین مزیت این کار، امکان اعمال نظرات استاد به پایان نامه و پیش رفتن کار با نظر استاد است.

  • دیباچه بنویسید.

در ابتدای هر فصل یک مقدمه یا دیباچه بنویسید.این مقدمه می تواند بیان مفاهیم اولیه مربوط به هر فصل باشد. اما بهتر است خلاصه ای از آنچه در فصل مربوط وجود داردارائه شود.

  • جمع بندی کنید.

در انتهای هر فصل ، به جز فصول اول و آخر جمع بندی از آنچه بحث شده است ارائه کنید. به گونه ای که خواننده با خواندن آن، پی به دست آورد های فصل ببرد.جمع بندی معمولا در حد نیم صفحه ارائه می شود.

  • ضمیمه کنید.

مواردی را که ارائه آن در داخل فصول اصلی پایان نامه چندان ضرورتی نداشته حتما باید در پیوسا گنجانده شود. مواردی مانند اثبات روابط، داده های ورودی تحقیق، گذشته مختصر از موضوع و.... باید در ضمیمه قرار گیرند. حتما در فصول اصلی قید شود که قسمتی از پایان نامه پیوست شده است.

  • پرینت بگیرید.

یک اصل ساده اما مهم. حتما برای مرور و ویرایش آنچه نوشتید از متن پرینت بگیرید خیلی از ایرادات تایپی، دستوری، املایی و نگارشی پشت مانیتور مخفی می شوند.

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

سعید نورالهی |   1396/10/04 10:52:45   |
0     0
هنگام قرار دادن عباراتی در داخل پرانتز()، گیومه""، یا کروشه[] در دوطرف بیرونی پرانتز،گیومه یا کروشه باید یک فاصله (space) و در دو طرف داخلی آن ها هیچ فاصله ای قرار نگیرد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد جواد والانیا |   1396/11/02 19:13:10   |
0     0
از پروپزال کپی نکنید.
برخی از بخش های پروپزال و پایان نامه مشابه است، مانند: بیان مساله فرضیه، نوآوری، پیشینه تحقیق و.... اشتباهی که برخی انجام می دهند این است که این قسمت ها را عینا از پروپزال کپی می کنند. محقق باید این قسمت ها را بر اساس نوشته پروپزال و با عبارات و جملات جدید در پایان نامه درج کند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Masoud Abedi |   1396/11/12 08:21:16   |
0     0
رعایت این قاعده هم یک علت فنی دارد: قرار نگرفتن پرانتز ، گیومه یا کروشه در محل مناسب مانند متن زیر:

بین کلمات مجزا باید حتما یک فاصله وجود داشته باشد، حتی بین کلمات انگلیسی و فارسی.
فاصله مجازی(نیم فاصله): یکی از مهمترین کاراکتر ها در تایپ فارسی است و در مواقعی کاربرد دارد که(یک کلمه دو قسمتی) را تایپ میکنیم، یعنی با وجود دو قسمتی بودن، یک کلمه یا عبارت را تشکیل می دهند. در این حالت بین دو قسمت فاصله قرار نمی گیرد، اما سر هم نیز نوشته نمی شود. برای ایجاد نیم فاصله از Shift + Space استفاده می شود.
کلمات بیگانه به ویژه اسامی باید در متن فارسی به صورت فارسی نوشته و اصل انگلیسی آن زیر نویس شود.
کاغذ مورد استفاده باید در قطع A4 (7/29*21) باشد.
حتما برای نگارش مقاله از نرم افزار Word 2003 استفاده شود، نگارش های بالای این نرم افزار مناسب کار این مقاله نویسی نیستند، حتی اگر مقاله در نرم افزار 2007 یا 2010 نوشته شودباز جای قابلیت 2003 را نمی گیرد.
تمامی متن باید به رنگ مشکی نوشته شود و فونت و اندازه قلم نیز باید بر اساس فرمت اعلام شده باشد.
برای نوشتن مراجع مراجع در متن فارسی نباید از[] موجود در صفحه کلید استفاده کرد، چرا که این نماد برای متن انگلیسی می باشد و باید عدد بین آن نیز انگلیسی نوشته شود.
برای اعداد اعشاری به عنوان مثال 2.3 نباید از دات(.) استفاده شود. در نگارش فارسی باید از / استفاده شود، یعنی 2/3.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics