تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

اگر شما در جلسات دفاع دانشجویی زیادی شرکت داشته باشید متوجه می شوید که اساتید یک سری سوالات متداول از دانشجویان می پرسند. فرقی نمی کند که در چه رشته تحصیلی قرار داشته باشید چون این سوالات متداول به صورت کلی هست و جدای از سوالات تخصصی شما می باشد.

این سوالات متداول برای این هست که اساس کار شما مشخص شود چون بعضی مواقع دانشجو بابت کار و پروژه خود تلاش زیادی کرده است اما یک نگاه از بالا به این موضوع نداشته و صرفا درگیر یک سری جزئیات شده است. در کتاب چگونه ارائه موفق داشته باشیم و همچنین در فیلم صفر تا صد دفاع از پایان نامه به صورت مفصل تر به این موضوع پرداخته شده است . در صورتی که شما از قبل آمادگی پاسخ به این سوالات را داشته باشید می تواند در نمره و امتیاز شما بسیار تاثیر داشته باشد هرچند که در سوالات تخصصی اندکی ضعیف تر باشید.

 

اما برخی از سوالات متداول به این صورت هست که:

چرا این موضوع را برای پایان نامه خود انتخاب کرده اید؟

ممکن است شما دچار سردرگمی شوید و یا این سوال بدیهی به نظر برسد اما هدف استاد این هست که آیا شما در پس این کار دلیل و هدفی هم داشته اید یا صرفا یک روند از پیش تعیین شده را انجام داده اید.

 

این روش چه برتری نسبت به روش های پیشین که بقیه انجام دادند دارد؟

با پرسیدن این سوال قصد دارند بدانند که آیا شما روش های که افراد قبلی انجام دادند را مطالعه کرده اید و با موضوع و پژوهش خود مقایسه کرده اید؟ پس بهتر است که پژوهش های هم راستا با خودتان را مطالعه و آن ها را با پژوهش خودتان مقایسه کنید.

 

 

از سوالات متداول دیگری که پرسیده می شود این هست که آیا این روش در عمل هم کاربرد دارد؟
بسیاری از موضوعاتی که دانشجویان کار می کنند به صورت تئوری محور هست و بعد از چند مدت پایان نامه آن ها در کتابخانه دانشگاه خاک می خورد. البته اگر بتوان آن رابه صورت مقاله چاپ کنید می تواند برای برخی از افراد مفید باشد. خب جدای از خوب و بد تئوری بودن موضوع شما به این مساله هم فکر کنید که آیا در عمل هم می توانید این روش را به کار گیرید یا خیر؟

 

نوآوری کار شما در چه چیزی هست؟

آخرین سوال متداول که در این مقاله برای شما ذکر کردم این هست که آیا در پژوهش پایان نامه خود نوآوری نیز داشته اید یا صرفا یک تقلید از دیگران بوده است. چه بهتر که حتی قبل از این که اساتید بخواهند این مورد را از شما بپرسند به عنوان یک مزیت در زمان ارائه و دفاع پایان نامه خود به این نکته اشاره کنید. البته شما باید دلیل قانع کننده ای برای این صحبت خود داشته باشید. 

 

منبع : کلام سبز

در صورت علاقه مندی به یادگیری کامل مبحث راهنمای نگارش پایان نامه جهت پیش ثبت نام و یا  شرکت در دوره ها کلیک کنید.

جهت پیش ثبت نام  کلیک کنید...

در صورتی که به مشاوره پیرامون موضوع فوق علاقه دارید کلیک کنید...

اطلاعات بیشتر کلیک کنید...

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

محمد کاظم سالاری |   1396/09/18 07:47:31   |
2     0
بسیاری از موضوعاتی که دانشجویان کار می کنند به صورت تئوری محور هست و بعد از چند مدت پایان نامه آن ها در کتابخانه دانشگاه خاک می خورد. البته اگر بتوان آن رابه صورت مقاله چاپ کنید می تواند برای برخی از افراد مفید باشد. خب جدای از خوب و بد تئوری بودن موضوع شما به این مساله هم فکر کنید که آیا در عمل هم می توانید این روش را به کار گیرید یا خیر
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
آیت اللهی |   1396/09/22 09:04:27   |
3     0
ممنون از مطالب بسیار مفید و کاربردی ارائه شده
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعید نورالهی |   1396/10/20 20:06:52   |
0     0
اما برخی از سوالات متداول به این صورت هست که:

چرا این موضوع را برای پایان نامه خود انتخاب کرده اید؟
این روش چه برتری نسبت به روش های پیشین که بقیه انجام دادند دارد؟از سوالات متداول دیگری که پرسیده می شود این هست که آیا این روش در عمل هم کاربرد دارد؟نوآوری کار شما در چه چیزی هست؟
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین محمدیان |   1396/10/21 08:15:48   |
4     0
sسوالات متعددی که اساتید از دانشجویان در جلسه دفاع خواهند پرسید 1- چرا این موضوع رابرای پایان نامه خود انتخاب کرده اید 2- این روش چه برتری نسبت به روش های پیشین که بقیه انجام دادند دارد 3- آیا این روش در عمل هم کاربرد دارد. 4- نوآوری کار شما در چه چیزی هست .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Masoud Abedi |   1396/10/23 22:05:22   |
1     1
جلسه دفاع از پایان نامه و نکاتی که باید بدانید: هفت نکته بسیار طلایی
اولین نکته طلایی جلسه دفاعیه تنظیم وقت ارایه است؛ بدین معنا که در این مرحله باید از خود بپرسید آیا حجم مطالب برای ارایه در جلسه با وقت آن تناسب دارد یا خیر؟ گاهاً مشاهده می‌شود که حجم مطالب از سوی دانشجو کم انتخاب می‌گردد که باعث می‌شود مطالب بسیار زودتر از وقت قانونی تمام می‌شود که نوعی نقص مهم در کار دفاعیه به حساب می‌آید. در واقع تجربه ما ثابت کرده است زیاد بودن مطالب بیش از حد زمان جلسه دفاعیه عمدتاً مشکلی ایجاد نمی‌کند اما کم بودن مطالب معمولاً این حس را به وجود می‌آورد که کیفیت جلسه دفاعیه پایین بوده است. دومین نکته رویکرد روایتی در ارایه است. آیا جلسه دفاعیه روایتی ساده از فرآیند پژوهش شما نکات مهم آن است؟ معمولاً بیان رویکرد روایتی برای اساتید داور بسیار مهم است. اینکه آنها احساس کنند دانشجو با تسلط کامل فرآیند پژوهش خود را از نقطه آغازین تا نکته انتهایی به سادگی روایت نماید و در روایت خود نیز از جملات و عبارات خود بیشتر استفاده نماید.

سومین نکته، داشتن تجربه قبلی از جلسات دفاع است. آیاقبلاً در جلسه‌های دفاعیه دوستان و همکلاسی‌هایتان شرکت کرده‌اید؟ اگر شرکت نکرده‌اید و هنوز مدتی تا زمان دفاعیه خود فرصت دارید وقت را هدر ندهید و در اسرع وقت در یک جلسه دفاعیه شرکت کنید تا با فرآیند و رویدادهای آن آشنا شوید. پیش‌بینی پرسش‌های داوران چهارمین نکته می‌باشد. واقعیت این است که پژوهش‌ها همه دارای یک ساختار مشابه هستند و اگر سوالی از یک بخش پایان نامه بارها سابقاً پرسیده شده است احتمال دارد که همان سوال در جلسه دفاعیه پایان نامه شما نیز پرسیده شود. برای مثال، سوال درباره روش پژوهش و نمونه‌گیری و بخش تجزیه و تحلیل آماری، همچنین نحوه تدوین بیان مساله و فرضیات و در آخر نحوه تبیین یافته‌ها در فصل آخر پایان نامه معمولاً بخش‌هایی هستند که در جلسات دفاعیه عمدتاً مورد سوال واقع می‌شوند. و دانشجو می‌بایست تا حد امکان اشکالات موجود در آنها را قبل از جلسه دفاعیه رفع و رجوع نماید.

پنجمین نکته درباره جلسه دفاعیه عدم بحث و جدل با اساتید داور می‌باشد. مطمئناً برخی از اساتید داور برخی سوالات را به صورت عامدانه و ماهیتاً به اشتباه از دانشجو سوال می‌کنند تا میزان دانش و اطلاعات دانشجو را ارزیابی نمایند. معمولاً وقتی اساتید داور سوالی یا انتقادی مطرح می‌کنند در پاسخ حتماً سعی نمایید با رفرنس و مستند صحبت نمایید و به هیچ عنوان سعی نکنید تا اساتید را به چالش بکشانید و به جای آن صرفا پاسخ سوال را گفته و در صورتی که استاد داور از پاسخ شما به صورت کامل قانع نگردید سعی نمایید وی را اینگونه قانع نمایید که دیدگاه و نظر وی در مرحله اصلاحات نهایی بعد از پایان جلسه دفاعیه وارد خواهید نمود. ششمین نکته مهم در جلسه دفاعیه آن است که حداقل قبل از یک ساعت در اتاق دفاعیه کاملاً حاضر باشید و تمامی امکانات و لوازمی را که می‌خواهید از آنها استفاده نمایید وارسی کنید: برای مثال لپ تاپ و لوازم و دستگاه‌های مربوط به پاورپوینت. هفتمین و آخرین نکته طلایی قدر دانی از استادان و داوران می‌باشد. گاهاً بسیار مشاهده شده است دانشجویان به خاطر اضطراب و فشار جلسه دفاعیه در بخش تشکر و قدردانی یک یا دو نفر از اساتید حاضر در جلسه دفاعیه را از قلم می‌اندازند که بسیار نامناسب می‌باشد. یقیناً قبل از جلسه دفاعیه اسامی داوران و اساتید راهنما و مشاور را می‌دانید، بهتر است در یک اسلاید مجزا تمامی اسامی را نوشته و از همه آنها قدردانی لازم را به عمل بیاورید و از این راه مانع فراموش شدن فرد یا افرادی از اساتید حاضر در جلسه دفاعیه شوید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد جواد والانیا |   1396/11/02 19:10:13   |
1     0
آماده شدن برای جلسه‌‌‌ی دفاع از پایان نامه
۱. قوانین و روش کار دانشگاه خود را بررسی کنید
۲. پایان نامه‌ی خود را دوباره بخوانید و از آخرین تحقیقات مطلع باشید
۳. به عنوان داور، وقتی سؤال‌ها را می‌پرسید سعی کنید روی موضوعاتی تمرکز کنید که در مورد آنها تخصص دارید
۴. در ابتدا فکر کنید که می‌خواهید از چه مسائلی دفاع کنید و چه چیزهایی از اهمیت کمتری برخوردارند
۵. یک فهرست از سؤالات احتمالی تهیه کنید (مخصوصا سؤالاتی که از آنها واهمه دارید)
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Masoud Abedi |   1396/11/12 07:59:29   |
1     0
از نکات مهم جلسات دفاع پایان نامه ها توجه به چکیده ی پایان نامه است که از نظر داوران اهمیت خاصی دارد چرا که بیشتر داوران فرصت و یا حوصله مطالعه کامل پایان نامه را ندارند لذا یک چکیده کامل و در عین حال کوتاه آنها را در جریان نسبتا کاملی از پایان نامه دانشجو قرار می دهد. یک چکیده کامل و کوتاه باید معرف همه آن نکات ضروری ای باشد که شما می خواهید به مخاطبین به خصوص اساتید در جلسه ی دفاع ارائه دهید.
• یک دفاع خوب دفاعی است که تمامی افراد شرکت کننده که از کار شما بی اطلاع هستند در پایان کاملا با موضوع آشنا شده و کار شمارا درک کرده باشند. پس روان، ساده و در آرامش سخن بگویید.
• اکثر داوران شناخت دقیق و درستی از کار شما ندارند پس به مطالعه چکیده و فصل سوم (روش شناسی) خواهند پرداخت، پس در نگارش این دو بخش دقت کنید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics