تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

ارنست راپیکِت هیلگارد روان‌شناس آمریکایی ، استاد دانشگاه استنفورد بود که به خاطر تحقیقاتش در بارهٔ هیپنوتیزم، مخصوصاً رابطهٔ هیپنوتیزم و درد، و استفاده از هیپنوتیزم برای کنترل درد، در دههٔ ۱۹۵۰ معروف شد. او، به همراه آندره مولر ویتزِنهافر، مقیاسی برای اندازه‌گیری میزان هیپنوتیزم پذیری (قابلیت هیپنوتیزم شدن) افراد طراحی کرد. آن دو، از همان سالها تا زمان فوت هیلگارد، به بسط و توسعهٔ این مقیاس ادامه دادند.

 

هیلگارد در رابطه با اثر مجاورت و آشنایی انسانها با یکدیگر می نویسد که :

 

شواهد فراوانی موید این است که آشنایی به خودی خود یعنی صرفِ در معرض دید دیگران بودن  دوست داشتن را افزایش می‌دهد. این اثر آشنایی موجب دوست داشتن است پدیده‌ای است بسیار کلی. مثلا، موش‌هایی که مکرراً در معرض آهنگ‌های موتزارت یا شوئنبرگ قرار می‌گیرند، به کارهای آهنگسازی که آهنگ‌های وی را شنیده‌اند بیشتر علاقه نشان می‌دهند.

 

و انسان‌هایی که به کرات در معرض شنیدن هجاهای بی‌معنا یا دیدن شخصیت‌های چینی قرار گیرند آن‌هایی را ترجیح می‌دهند که غالباً شنیده یا دیده‌اند. [اثر این فاکتور فراتر از این موارد است. نتایج آزمون‌هایی در سال‌های بین 1992 تا 1979 نشان داد که افراد چهره کسانی را که قبلاً بیشتر دیده‌اند، بیشتر دوست دارند.]نتیجه‌گیری روشن است. اگر زیبا نیستید یا در برابر تحسین خود نسبت به کسی، تحسین متقابلی نمی‌بینید، پایداری کنید و صبر داشته باشید؛ مجاورت و آشنایی قوی‌ترین سلاح‌های شما هستند.

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics