تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

دین اسلام، دین اجتماعی است. به این معنا که آموزه های عبادی آن بیشتر در قالب رفتارهای اجتماعی و روابط میان انسانی تجلی و تحقق می‌یابد تا در قالب عبادت های محض. براساس آموزه های قرآنی، دنیا مزرعه آخرت است و انسان

هرآن چه در دنیا کرده در آخرت درو می‌کند. انفاق به عنوان مهم ترین عمل عبادی و اجتماعی شناخته شده است. این عمل در کنار نماز، نقش مهمی را در سازه ماهیتی شخص  دارد که در آخرت از آن بهره می‌برد.


انفاق: به معنای اخراج مال از ملک خود است؛ (مجمع البیان ج1-2 ص121) ولی در فرهنگ قرآن به هر نوع بذل و بخشش به دیگری از مال و غیر مال چه واجب و غیر واجب اطلاق می‌شود. (مفردات)


"الذین یؤمنون بالغیب و یقیمون الصلوه و مما رزقناهم ینفقون"

متقین کسانی هستند که به خدا و روز قیامت ایمان دارند و نماز به پا می‌دارند و از آنچه که خدا به آنها روزی داده، انفاق می‌کنند. (بقره3) خدای سبحان در ابتدای سوره بقره می‌فرماید:

"وجه ترتب انفاق بر اقامه نماز در آیه فوق آن است که حبّ مال و جاه و بخل، مانع از انفاق است و تنها نماز گزاران راستین هستند که جان خود را از این قیود رهانیده، قدرت انفاق دارند."

 

قرآن کریم آنچنان برای مسئله انفاق، ارزش و اهمیت قائل است که از آن با عنوان جهاد مالی تعبیر نموده است.

" لکن الرسول و الذین آمنوا معه جاهدوا بأموالهم و أنفسهم." (توبه88)

و خود داری از انفاق را با هلاکت به دست خود برابر می‌داند و می‌فرماید:

"و أنفقوا فی سبیل الله و لا تلقوا بأیدیکم إلی التهلکه"(بقره195)

از دارایی و اموال خود در راه خدا انفاق کنید و خود را با دست خود (به خاطر بخل از انفاق)، در هلاکت نیندازید .

 

قرآن کریم، انفاق کنندگان را با عنوان صادقون یعنی راستگویان و مومنین راستین المؤمنون حقاً، توصیف نموده و انفاق در راه خدا را در کنار تلاوت آیات کتاب وحی و اقامة نماز، تجارتی بدون زیان و کسبی پرسود معرفی نموده است.

 

منبع

نوشته شده توسط زارع پور

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

افسانه زارعی |   1395/01/14 17:50:28   |
2     0
به نظرم انفاق کردن باعث سبک بالی می شود!
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی رضایی |   1395/04/05 03:57:26   |
0     0
بهترین و برترین بخشندگی ها، بخشیدن آنچه موجود است (و هر آنچه در دسترس است) می باشد. " امام علی (ع)"
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سادات حسینی |   1395/04/06 17:48:40   |
0     0
امام باقر علیه السلام می فرماید: «مردی نزد امام سجاد علیه السلام رفت و گفت: «مرا از این سخن خداوند که می فرماید: «در اموالشان حقی معلوم است» آگاه کن که این حق معلوم چیست؟» امام فرمود: «حق معلوم، مقداری است که انسان از مال خویش بیرون می کند؛ غیر از زکات و صدقه (خمس) واجب.» وی گفت: «اگر غیر از زکات و خمس است، پس آن چیست؟» امام سجاد علیه السلام فرمود: «این، مقداری است که هر کس از مال خویش [به اختیار خود] جدا می کند؛ زیاد یا کم به فراخور ثروت و دارایی اش» آن مرد گفت: «با این مقدار چه باید بکنیم؟» امام فرمود: «با آن صله رحم کند، ناتوانی را قوت ببخشد، مشکل درمانده ای را از دوشش بردارد یا به وضع برادر دینی خود رسیدگی کند یا برای دیگر پیشامدها که ممکن است پیش آید، استفاده کند».
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
امین الله کارگران |   1395/09/19 11:57:44   |
0     0
خداوندا این توفیق رابیش از پیش به ماعطا بگردان.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics