تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

اسراف و بخل هر دو می‌توانند برهم زننده تعادل زندگی انسان ها باشند. شخصی می‌گوید که از امام رضا(ع) در ارتباط با چگونگی هزینه نمودن اموال خود پرسیدم، ایشان در پاسخ، با استناد به آیه 67 سوره فرقان بیان فرمودند:

" وَالَّذِینَ إِذَآ أَنفَقُواْ لَمْ یُسْرِفُواْ وَلَمْ یَقْتُرُواْ وَکَانَ بَیْنَ ذَلِکَ قَوَاما".

آنان که هرگاه انفاق کنند، نه از حد گذرند و نه تنگ گیرند و میان این دو روش اعتدال دارند.


که باید چیزی مابین دو امر ناپسند باشد! پرسیدم که آن دو امر ناپسند چیست؟ فرمود: اسراف و بخل. شاید به نظر آید که افراد فقیر، چیزی ندارند تا اسراف نمایند! اتفاقا روایات ما خلاف این مطلب را بیان می‌‌گویند. چه بسا افراد فقیری که اسرافکارتر از ثروتمندان هستند؛ زیرا اسراف ثروتمندان با سرمایه خودشان است، اما فقیران با استفاده از اموال دیگران(از طریق دریافت کمک، وام و ...) است. با نگاهی به زندگی بسیاری از افراد که همیشه داد فقر و ناداری سر می‌دهند، مشاهده می‌نماییم که بسیاری از لوازم زندگی و هزینه های دیگر انجام ‌شده توسط آنان،قابل چشم‌پوشی بوده و با صرف نظر نمودن از آنها هیچ لطمه‌ای به زندگی‌شان وارد نمی شده است. البته حساب فقرایی که با سیلی، صورت خود را سرخ نگه داشته و به تعبیر قرآن، چنان زندگی می‌نمایند که از شدت عفاف و خویشتنداری، همانند ثروتمندان به چشم می‌آیند، از آنها جداست و آنان از پاداش خاص و ویژه‌ای در آخرت برخوردار خواهند بود.

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

افسانه زارعی |   1395/01/14 17:47:21   |
1     0
وقتی نیاز های اصلی و فرعی خود را تشخیص دهیم هیچگاه دچار فقر و بخل نمی شویم!
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی رضایی |   1395/04/05 03:44:24   |
0     0
کسی که در زندگی میانه روی را رعایت نماید، خداوند او را روزی می دهد و کسی که اسراف و زیاده روی کند، اورا محروم می سازد. "پیامبر اکرم (ص)"
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
آشنا |   1395/04/06 17:41:41   |
0     0
فقر پاداش ندارد بلکه صبر بر فقر پاداش دارد، آبرومند زندگی کردن ،با سیلی صورت را سرخ کردن و عزت نفس داشتن پاداش دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics