تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

 پویایی یک تیم کاری موضوع قابل تشخیصی است. در چنین تیم‌هایی اعضای تیم به یکدیگر اعتماد دارند، به سمت تصمیم گیری جمعی حرکت می کنند و همگی خود را در نتایج به دست آمده مسئول می‌دانند. پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که میزان بروز خلاقیت و نوآوری در یک تیم مثبت و پویا نسبت به یک تیم متوسط تقریبا دو برابر است.

در گروهی با میزان پویایی کم، رفتار افراد کار را به اختلال می‌کشاند. چرا که ممکن است یا گروه به هیچ تصمیمی نرسد و اگر هم به تصمیمی برای اجرا برسد، آن تصمیم از اساس غلط باشد، چرا که اعضای تیم توان یک بررسی کامل و اثربخش را نداشته‌اند.

 چه عواملی باعث ضعف پویایی در تیم می‌شود؟
رهبران و اعضای گروه می‌توانند در پویایی تیم نقش مهمی ایفا کنند. اجازه دهید شایع‌ ترین مسائلی که در این مورد اتقاق می‌افتد، با هم مرور کنیم:


1- مدیریت ضعیف: زمانی که یک تیم، مدیری قوی نداشته باشد، می‌توان پیش‌بینی کرد تیم به خوبی جهت‌گیری نمی‌کند، اصطکاک‌ها بیشتر می‌شود و حتی تمرکز تیم بر اولویت‌های اشتباه است. بنابراین می‌توان حدس زد که چقدر این عامل برای پویایی تیم حیاتی است.


2- احترام بیش از حد به قدرت: زمانی که افراد تیم به رهبر تیم به دلیل اختیارات سازمانی که دارد بیش از حد احترام بگذارند، به تدریج مشاهده می‌شود افراد از ابراز عقیده و‌ایده‌ها خودداری می‌کنند.


3- مانع تراشی: افراد تیم با روش‌های مختلفی می‌توانند موجب ایجاد مانع برای پیشرفت تیم شوند، بعضی از افراد همیشه با نظرات دیگران مخالفت می‌کنند و منفی بافی می‌کنند و بعضی دیگر جلسات را به سخره می‌گیرند و در زمان‌های مهم تصمیم‌گیری بذله‌گویی می‌کنند و مواردی دیگر که قابل شناسایی است.


4- عدم مشارکت در تیم: بعضی از افراد تیم، بی‌خیال موضوعات تیم کاری هستند و در عمل مسئولیت‌ها را به دوش دیگران می‌اندازند.


5- دلهره ارزیابی: ترس از این موضوع که عملکرد تیم مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، موجب می‌شود افراد شجاعت کمتری برای تصمیمات نشان دهند.

 

برای اینکه بتوانید تیمی پویا در کنار خود داشته باشید، این راهکارها پیشنهاد می‌شود:
1- تیم خود را بشناسید؛ به عنوان یک رهبر، شما نیاز به توسعه افراد تیم خود دارید. شما باید بدانید در هرمرحله از فعالیت‌ها، اعضای تیم چه توانایی‌هایی نیاز دارند و چنانچه نیاز به توانمندسازی دارند، شروع به برنامه ‌ریزی و اقدام کنید.


2- به مشکلات تیم به سرعت رسیدگی کنید؛ اگر متوجه شدید یکی از اعضا با دیگر اعضای تیم دچار چالش شده است به سرعت برای حل آن اقدام کنید. ارائه بازخورد، به فرد مورد نظر می‌تواند راهکار خوبی برای این موضوع باشد.
3- نقش‌ها و مسئولیت را تعریف کنید؛ در تیمی که نقش‌ها و مسئولیت‌های افراد مشخص باشد، پویایی تیم بسیار بیشتر است؛ چرا که هر فرد می‌داند در راستای چه ماموریتی فعالیت می‌کند. شاید لازم باشد به طور دوره‌ای این نقش‌ها را برای افراد یادآوری کنید.


4- بر ارتباطات تمرکز کنید؛ ارتباطات مناسب نقش مهمی در پویایی تیم دارد، بنابراین سعی کنید با همه افراد تیم، ارتباطی مناسب برقرار کنید. از همه روش‌های رایج مانند ارسال ایمیل، برگزاری جلسه، به اشتراک گذاری اسناد و مذاکره حضوری استفاده کنید تا هیچ ابهامی در انتقال مطالب باقی نماند. هر تغییر یا تصمیمی باید در زمان و مکان به موقع و مناسب به اطلاع اعضای تیم  برسد.


5- توجه داشته باشید؛ به هر علامتی که نشانه ضعف در پویایی تیم است توجه داشته باشید و واکنش نشان دهید. چرا که اقدام و واکنش به موقع شما می‌تواند باعث شود تیم شما همیشه در بهترین وضعیت عملکرد باقی بماند.
یک تیم کاری پویا محصول علم و هنر و رهبری است که نتایج حاصل از عملکرد تیم خود را بسیار ارزشمند می‌سازد!   

   

منبع:

  سید محمد اعظمی‌نژاد
عضو هیات رییسه کمیته تخصصی توسعه- انجمن مدیریت منابع انسانی ایران


مجله اینترنتی زنان موفق

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

رویـــا اسماعیلی |   1395/01/15 10:25:42   |
0     0
رهبران سازمان می توانند کارایی تیم را با ایجاد فرهنگ افزایش بهره بری به بهترین سطح برسانند به طوریکه همه اعضای تیم سعی در بهبود راندمان تیم داشته و روی آن کار کنند. بهترین راه ارتقا فرهنگ کار آموزش است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics