تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

پذیرش مهندسی مالی از سال ۱۳۸۴ به عنوان یکی از شاخه های رشته مهندسی صنایع  درمقطع کارشناسی ارشد شروع شده است. از قابلیت های مهم دانش آموختگان این رشته می توان به توانایی آنها در درک همزمان مفاهیم صنعتی و مفاهیم مالی (با توجه تحصیلات به دوره کارشناسی آنها که مهندسی صنایع بوده) اشاره نمود.

 

تاریخچه‌ی مهندسی مالی

اصطلاح مهندسی مالی ابتدا در بانک‌های انگلیس مورد استفاده قرار گرفت. این بانک‌ها در اوایل ۱۹۹۰ اقدام به تشکیل واحدهای مدیریت ریسک کردند. این واحدهای مدیریت ریسک که از افراد متخصص در حوزه‌های مختلف تشکیل شده بود اقدام به شناسایی ریسک‌های مختلف کرده و در مرحله بعد سعی می‌کردند این ریسک‌ها را اندازه‌گیری کنند. در نهایت از وظایف این واحدها ارئه راهکارهایی برای کاهش و یا پوشش ریسک‌های موجود بود.

 

این واحدها برای پوشش ریسک از ابزارهای مختلفی چون قرارداها و پیمان‌های آتی، اوراق اختیار معامله و … استفاده می‌کردند. تیم‌های تشکیل دهنده این واحدها به تدریج اقدام به دادن مشاوره به سایر شرکت‌ها مانند شرکت‌های تولیدی کردند. همچنین علاوه بر مشاوره در زمینه‌‌‌ی مدیریت ریسک به مشاوره در زمینه راهکارهای تامین مالی و بهترین روش جذب منابع مالی نیز پرداختند. به این ترتیب به تدریج رشته مهندسی مالی خود را در بین سایر علوم مالی و مهندسی مطرح کرد و به تدریج فراگیر شد.

 

مهندسی مالی

اولین تعریف از مهندسی مالی را فینرتی (Finnerty, 1988) به شرح زیر ارئه داده است:

مهندسی مالی عبارت است از طراحی، توسعه و به کارگیری ابزارهای نوین مالی و فرایندهای مربوطه و در نهایت ارائه راه‌حل‌های مبتکرانه برای مسائل و مشکلات مالی.

 

انجمن بین‌المللی مهندسان مالی (IAFE) مهندسی مالی را چنین تعریف می‌کند:

مهندسی مالی عبارت است از توسعه و به کارگیری خلاقانه‌ی فناوری مالی برای مسائل مالی و استفاده از فرصت‌های مالی.
در واقع رشته مهندسی مالی ترکیبی از علوم زیر است:

ریاضیات مالی- ریاضیات کاربردی- علوم کامپیوتر- فن آوری اطلاعات- انبارش داده های مالی محاسبات رایانه ای مالی- مدیریت مالی و مخاطره.

 

 

منبع:

مادسیج

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics