تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

درتفکر انتقادی عوامل مؤثر بر رفتارها ونگرش ها ابتدا مشخص‌شده و مورد ارزشیابی قرارمی گیرد و سعی می‌شود از مهارت‌های تفکر، بالاترین استفاده مفید صورت گیرد.

درمجموع این نوع تفکر، بهره‌گیری از راهبردها و مهارت‌های شناختی به منظوربالابردن بازده مطلوب رفتارها است. واجدین این نوع تفکر دارای شفافیت مواضع، تصحیح نگرش‌ها و کاهش فشار ناشی از تعارضات و باورهای تحمیلی هستند. به ‌قول ‌معروف افراد دارای تفکر انتقادی حتی فضای لابه‌لای کلمات را می فهمند و فضای خالی بین خطوط نیز برای آن‌ها تعریف و مفهوم خاصی دارد. تفکر انتقادی را می‌توان مهارت تحلیل عینی اطلاعات و تجارب دانست.


در این نوع تفکر چند اصل مهم وجود دارد
۱) نقد کردن یعنی بررسی و تجزیه‌وتحلیل کردن، یعنی زوایای خوب برای موضوع را سنجیدن.
۲) برای نقد کردن یک موضوع باید ابتدا درباره آن اطلاعاتی را جمع‌آوری کرده و بعد با توجه به مستندات ثابت‌شده علمی و تجربیات مورداطمینان خود یا دیگران آن‌ها را بررسی و ارزیابی کنیم و نتیجه درست و مطلوب را از آن بگیریم.
۳) در تفکر نقادانه فرد به‌جای بدبینی و اعتماد نداشتن به دیگران، به دنبال کشف واقعیات است.
۴) در تفکر نقادانه، موقعیت‌ها و بخصوص موفقیت‌هایی که امکان خطر در آن‌هاست باید به‌دقت سنجش و ارزیابی شود، سپس درباره آن‌ها تصمیم‌گیری و طراحی ذهنی انجام شود.
۵) وقتی به تفکر نقادانه می‌پردازیم باید سؤال کنیم و اطلاعات به دست آوریم و درباره موضوع ارزیابی، تفکر و مطالعه داشته باشیم.
۶) مهارت تفکر نقادانه به ما کمک می‌کند که از میان اطلاعات و پیشنهادهای فراوانی که به ما می‌شود، پیشنهادهای سالم را از پیشنهادهای ناسالم تشخیص دهیم.
۷) با استفاده از تفکر نقادانه فرصت می‌یابیم تا اطلاعات لازم برای تصمیم‌گیری درست را جمع‌آوری، دسته‌بندی و تجزیه‌وتحلیل کنیم.
8) تفکر نقادانه ما را قادر می‌سازد تا واقعیت‌ها را دریابیم و خود را اسیر حدس و گمان نکنیم.


منبع:

کتاب مهارت‌های زندگی: دکتر حسین خنیفر

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics