تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

در ابتدا  تعریف جامع و مختصری از کلمه پروپوزال Proposalارائه می شود  و سپس تدوین یک پروپوزال را بطور خلاصه بیان خواهد شد .
 

پروپوزال (Proposal): در لغت به معنی پیشنهاد است و در واقع می توان با آن ماکت و اسکلتی از کار اصلی را ارائه داد.
 

پروپزال چیست ؟
پیش نویس طرح تحقیقی توجیهی است که بر مبنای علاقمندی و پ‍ژوهش های فرد متقاضی و مبتنی بر فرضیه های علمی و استنتاجات تحقیقاتی باشد و بر این اصل دانشجو می تواند شاخه تحقیقی و میزان سابقه فعالیت قبلی و نتایج حاصله را اعلام نماید.
ساختار پروپزال :
- عنوان پژوهش
- بیان مسأله ( تشریح ابعاد ، حدود مسأله ، معرفی دقیق مسأله ، بیان جنبه های مجهول و مبهم و متغیر های مربوط به پرسش های تحقیق ، منظور تحقیق) 
- سوابق مربوط ( بیان مختصر سابقهء تحقیقات انجام شده دربارهء موضوع و نتایج به دست آمده در داخل و خارج از کشور نظر های علمی موجود دربارهء موضوع تحقیق )

- فرضیه ها ( هر فرضیه به صورت یک جمله خبری نوشته شود . )
- اهداف تحقیق ( شامل 1 اهداف علمی  ،2 کاربردی  و 3 ضرورت های خاص انجام تحقیق )
- جنبهء نوآوری و جدید بودن تحقیق
- روش آماری
- روش گرد آوری اطلاعات ( میدانی ، کتابخانه ای و غیره )
-  ابزار گرد آوری اطلاعات ( پرسشنامه ، مصاحبه ، مشاهده ، آزمون ، فیش ، جدول ، نمونه برداری ، تجهیزات آزمایشگاهی و بانک های اطلاعاتی و شبکه های کامپیوتری و ماهواره ای و غیره)
- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
- جدول زمان بندی مراحل انجام دادن تحقیق از زمان تصویب تا دفاع نهایی
- فهرست منابع و ماخذ ( فارسی و غیر فارسی ) مورد استفاده در پایان نامه به شرح زیر : (حداقل 10 مورد)

لازم به ذکر است ساختار پروپزال برای هر مرکز علمی ، مختلف و مخصوص خود آن مرکز می باشد . ساختار بالا طبق دستوالعمل دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد تهیه شده است که علاقه مندان می توانند این ساختار را از قسمت تحصیلات تکمیلی سایت دانشگاهی محل تحصیل خود دریافت نمایند.

منبع : کتاب تدوین پایان نامه ، رساله و مقاله علمی نوشته دکتر طبیبی

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

مجتبی میرجلیلی |   1395/01/25 10:44:14   |
5     1
با سلام و خسته نباشید . خیلی خیلی ممنون با مطالب خوب و مفیدتون . من تازه دارم از گیجی اینکه واسه پروپزالم چکار باید بکنم بیرون میام . واقعا تا قبل از این مطالب اصلا نمیدونستم مسیر حرکتم چجوریه و ساعتها را بدون هیچگونه پیشرفتی در رابطه با پروپزالم هدر می دادم . واقعا دست گلتون درد نکنه
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجتبی میرجلیلی |   1395/02/13 12:57:04   |
5     0
باسلام
قبل از اینکه پروپوزالمو شروع کنم خیلی ازش می ترسیدم . بچه ها می گفتن بده بیرون انجام بدن، من چون میخاستم خودم انجام بدم که حداقل یاد بگیرم، آخه زشت یه دانشجو ارشد که جند سالیه کار می کنه حتی صورت مالی را ندیده یا اگه هم دیدن نتونه ازش استخراج داده بکنه یا تفسیر کنه واسه همین تصمیم گرفتم خودم انجام بدم . اما سردرگم بودم . با لطف شما و خانم باکفایت دیدم اینقدر هم ترسناک نیست .
همه این پرحرفیا را کردم که بگم حالا که شما و گروهتون زحمت میکشین و مطالب را سازماندهی و منسجم می کنید تجربیات و راهکارهای خودتون هم در کنار سرفصل نحوه نگارش پروپوزال اضافه نمایید چرا که مطالب فوق یجوری کتابی هستش نه عملی اما تجربیات و نکتهای شما خیلی خیلی کمک میکنه
مثلا خانم باکفایت در حد یک ربع تجربیات شما را در اختیارم گذاشتن واسه پروپوزال
با تشکر
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نجمی |   1395/08/13 13:36:30   |
4     0
تشکر از مطالب مفید .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
عبدالرحیم امین |   1395/10/02 22:28:58   |
4     1
حقیق ( Proposal) اصل تحقیق نیست، بلکه طرح اولیه و طرح پیشنهادی تحقیق است، طرح تحقیق در واقع شبیه طرح اولیه و پیشنهادی یک ساختمان است که توسط ارشیتکت (پژوهشگر یا محقق) ارکان اصلی آن طراحی و محاسبه شده و به صورت نقشه و ماکت ساختمان در آمده است و چنانچه یک مهندس خبره ( استاد راهنما ) به آن نگاه کند، بتواند ساختمانی را ( پژوهشی را) که بر اساس این نقشه شکل می گیرد، از قبل برای خود تجسم کند. پژوهشگری که قصد تحقیق دارد، ابتدا باید برای پژوهش مورد نظر خود طرح تحقیق بنویسد. طرح تحقیق در واقع نقشه انجام تحقیق است و راهنمای محقق برای عملیاتی کردن و اجرای تحقیق است .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نجمی |   1395/10/03 15:17:48   |
1     0
اجزای یک پروپوزال(Proposal):ا- عنوان 2- ضرورت و اهمیت تحقیق 3-طرح مساله 4- شناسایی وبیان مساله 5- اهداف تحقیق 6- سئوالات تحقیق 7- فرضیات تحقیق 8- پیشینه تحقیق 9- روش تحقیق 10-ابزار اندازه گیری تحقیق 11- جامعه آماری 12- حجم نمونه 13- تجزیه و تحلیل داده ها 14- شرح چارچوبهای نظری تحقیق 15- بودجه وخدمات 16- فهرست منابع و ماخذ تحقیق
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نفیسه شعله ور |   1395/10/06 10:31:01   |
2     0
پروپزال اسکلتی از کار اصلی تحقیق است که دانشجو شاخه تحقیقی و سابقه فعالیت قبلی درباره پژوهش خود را تعیین می کنند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محسن دهقان نیری |   1395/10/06 13:18:00   |
4     0
اگر موارد زیر را به درستی رعایت کنید موضوع پیشنهادی شما برای پایان نامه قطعا تصویب می شود:

پروپزال یا طرح پایان نامه باید به نحوی نوشته شود که کمیته ی تایید پایان نامه درک روشنی از آن به دست آورند. همچنین باید به گونه ای طرح ریزی شود که این اطمینان را ایجاد کند که دانشجو می تواند آن را به انجام برساند. پروپزال با دقت بازخوانی و ویرایش شود تا خالی از اشکالات دستور زبان باشد. اطلاعات اضافی و جزئیات بیشتری برای پروپزال پیشنهادی در اختیار دانشجو قرار می گیرد تا در صورت درخواست کمیته یا استاد مشاور، آمادگی لازم را داشته باشد.
پروپوزال پایان نامه باید به نحوی مناسب سازمان دهی شود و همه بخش ها به طور صحیح تعریف شود و به شیوه ای نگارش شود که خلاقیت و نوآوری در نگارش آن قابل تشخیص باشد.

برای نوشتن یک پروپوزال، معمولاً فرم های از پیش تهیه شده ای وجود دارد که دانشجو باید آن را تکمیل کند. پروپوزال باید زیر نظر استاد راهنما تدوین شود. با توجه به این که فرم های پروپوزال بخش های یکسان و مشابه فراوانی دارند، توضیحات لازم برای پر کردن هر بخش ارائه می گردد. دانشجو باید فرم های پروپوزال را پر کند و پس از به رویت رساندن این پیش نویس به استاد راهنما و هماهنگی با وی آن را نهایی کند. توجه کنید که نباید برای تدوین فرم پروپوزال، بخش های اساسی مربوط به تحقیق خالی بماند.
بخش های مشترک در فرم های پروپوزال:
۱. معرفی پروپوزال: درج عنوان پایان نامه به فارسی و انگلیسی، همچنین رشته و مقطع تحصیلی دانشجو.
۲. معرفی دانشجو، اساتید راهنما و مشاور: درج مشخصات فردی دانشجو، اساتید راهنما و مشاور.
۳. اطلاعات مرتبط با پایان نامه: نوشتن زبان پایان نامه (فارسی یا غیرفارسی)، نوع پژوهش از نظر هدف، تعداد واحد پایان نامه و پرسش اصلی تحقیق.
۴. بیان مساله: در این قسمت دانشجو باید حدود و ابعاد مساله را مشخص کند و آن را به طور دقیق معرفی نماید. دانشجو، جنبه های مجهول، مبهم و متغیرهای مربوط به پرسش های تحقیق و منظور تحقیق را بیان می کند. بیان مساله تشریح مشکلات و تعارضاتی است که در ذهن دانشجو یک پرسش اساسی را ایجاد کرده است. در واقع با مرور منطقی دلایل پدیدآیی سوالات، در پایان پرسش یا پرسش های اصلی تحقیق مطرح می شود. یکی از مهم ترین مراحل در انجام تحقیق، طرح یک پرسش خوب است. پژوهش با سوال شروع و با اقدامات سازمان یافته به جواب منتهی می شود. محل مناسب برای توضیح دلایل شکل گیری و معرفی این سوال، بخش بیان مساله است. در بیان مساله باید به عملی بودن آن توجه شود. مساله باید اهمیت و ارزش کافی برای سرمایه گذاری داشته باشد و بتواند هیات تصمیم گیرنده را متقاعد نماید که در زمینه مورد نظر اطلاعاتی وجود ندارد؛ یا اطلاعات اندکی وجود دارد؛ یا اطلاعات موجود اشتباه است؛ و یا چیزهای جدیدی را بر پیکره شناخت موجود خواهد افزود. به این منظور در تدوین بیان مساله باید به یافته ها و اموری استناد شود که مساله های برجسته ای را به میان می کشند. در بیان مساله باید بر اساس دلیل ها و مستندات نشان دهیم که مساله ای وجود دارد.
۵. سوابق مربوط (پیشینه): شرحی مختصر از سابقه تحقیقاتی که تاکنون درباره موضوع انجام شده، نتایج به دست آمده در داخل و خارج از کشور و نظریه های علمی موجود درباره موضوع تحقیق است. در این بخش بهتر است که ۵ تحقیق جدید فارسی و ۵ تحقیق جدید انگلیسی در فاصله ده سال گذشته با ذکر منبع و در قالبی به صورت : “نام محقق، سال، عنوان، روش نمونه گیری، آزمودنی و نتیجه” درج شود.
۶. بخش فرضیه ها: فرضیه پاسخی فرضی به مسأله یا پرسش های پژوهش است. فرضیه یک پیشنهاد یا پیش بینی منطقی است که پس از آزمایش و بررسی رد یا قبول می شود. فرضیه هایی که در تحقیق بیان می شوند باید مانند اهداف مطالعه به طور دقیق، واضح و کامل و با استفاده از واژه های قابل اندازه گیری بیان شوند. کاربرد فرضیه صفر(پوچ) برای آن است که دانشجو یک پاسخ احتمالی به عنوان شکل مخالف پاسخ خود یا فرضیه صفر را آزمون کند و در این حالت، دانشجو اعلام می کند که فرض صفر رد شده و فرض مقابل آن پذیرفته است.
۷. بخش اهداف تحقیق: هدف کلی هر تحقیق همان عنوان منتخب خواهد بود و اهداف ویژه یا اختصاصی، موارد جزیی شده ای است که محقق را به هدف کلی می رساند. در هر یک از انواع پژوهش ها، اهداف خاصی دنبال می شود که آنها بر شکل گیری و چگونگی بیان مساله تاثیر می گذارد و از آن تاثیر می پذیرد. یکی از عوامل موثر بر تعیین هدف پژوهش این است که دانشجو با خود بیاندیشد که پس از پایان پژوهش راجع به چه چیزی گزارش خواهد داد.
۸. بخش اهمیت و ضرورت تحقیق: این قسمت را می توان در دو محور اهداف کاربردی و ضرورت های خاص انجام تحقیق پاسخ داد. در محور اهداف کاربردی باید نوشت که نتایج به دست آمده چه کاربردی خواهد داشت. در محور ضرورت های خاص انجام تحقیق باید با بیان تناقض ها و مشکلات به کمک منابع علمی به لزوم تحقیق و کاربردهای آن اشاره کرد. برای بیان اهمیت و ضرورت تحقیق، باید به دلایل انجام پژوهش در رابطه با مساله مطرح شده اشاره کنیم. همانطور که در بیان مساله اشاره شد، باید با استدلال منطقی و در ادامه مساله ای که مطرح شده، به ضروت اجرای تحقیق و امکان استفاده کاربران احتمالی آن بپردازیم.
۹. روش تحقیق: در این قسمت باید به روش تحقیق، جامعه آماری، نمونه و متغیرهای تحقیق اشاره نمود.
۱۰. روش جمع آوری اطلاعات: در این قسمت باید شیوه ی جمع آوری اطلاعات بر اساس نوع روش تحقیق انتخاب شده، توضیح داده شود. بر این اساس می توانید به روش های میدانی، کتابخانه ای (اسنادی)، آزمایشگاهی یا دیگر روش ها اشاره کنید.
۱۱. ابزار جمع آوری اطلاعات: مشخص می کنید که از چه ابزاری برای جمع آوری اطلاعات استفاده می کنید: پرسشنامه، آزمون، مصاحبه، مشاهده و …
۱۲. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات: روش های آماری انتخاب شده را معرفی می کنید.
۱۳. بخش جدول زمان بندی مراحل انجام تحقیق: در این قسمت زمان بندی مراحل تحقیق از تصویب موضوع تا دفاع نهایی را مشخص می کنید. معمولاً این دوره برای پایان نامه کارشناسی ارشد، ۶ماهه و برای رساله دکترا یک ساله می باشد.
۱۴. فهرست منابع مورد استفاده در پایان نامه: منابعی را که برای بیان مساله و سایر بخش های پروپوزال استفاده کردید در این قسمت بنویسید.

برای نوشتن منابع مورد استفاده نکات زیر را رعایت کنید:
۱- ابتدا منابع فارسی و سپس منابع انگلیسی را بر اساس حروف الفبا بنویسید.
۲- شماره و ردیف. نام خانوادگی نویسنده، نام نویسنده (سال انتشار). عنوان کتاب، مقاله، گزارش یا پایان نامه تحصیلی همراه با ذکر عنوان پایان نامه دوره کارشناسی ارشد یا رساله دکترا (این قسمت با حروف ایتالیک و سیاه حروفچینی شود)، نام ناشر، مجله، سمینار یا موسسه علمی که مقاله در آن چاپ شده و یا نام دانشگاهی که پایان نامه در آنجا ارائه گردیده است. شماره مجله یا شماره جلد کتاب. شماره صفحه هایی که مطلب مورد نظر از آنها استخراج شده است (اگر کل منبع موردنظر به عنوان مرجع مورد استفاده قرار گرفته باشد، لزومی به ذکر شماره صفحه ها نیست).
۳- توجه شود که نام و نام خانوادگی با علامت ویرگول، سال با علامت پرانتز و سپس نقطه، عنوان با علامت نقطه، و انتشارات با شهر نشر و صفحه ها با علامت ویرگول از یکدیگر جدا شوند.
۴- اگر نویسنده منبع بیش از یک نفر باشد، پس از نوشتن نام هر نویسنده (ابتدا نام خانوادگی بعد کاما و بعد نام) از علامت (؛) برای جداکردن نام ها استفاده می کنیم. در صورتی که منبع مورد استفاده، نویسندگان زیادی دارد، باید اسم تمامی آنها قید شود.
۵- اگر کتاب ها یا مقالات مورد استفاده، از یک نویسنده باشد، رعایت ترتیب زمانی انتشار آنها ضروری است. در این صورت باید ابتدا مورد جدیدتر را مطرح کنید.
۶- در صورتی که کتاب ترجمه شده است، نام مترجم پس از نام کتاب درج می شود. به مثال زیر توجه کنید:

بست، جان دبلیو (۱۳۷۳). روش های تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری. ترجمه حسن پاشاشریفی؛ نرگس طالقانی. تهران: انتشارات رشد، ۲۳-۲۷
۷- در صورتی که منبع مقاله، اینترنت یا لوح فشرده باشد، درج منبع به صورت زیر می باشد:

نام خانوادگی، نام نویسنده(سال نشر). عنوان مطلب، تاریخ دریافت، نشانی اینترنتی یا نام لوح فشرده. در مورد مقالاتی که از سایت های اینترنتی استفاده می شود، آدرس سایت به همراه دیگر اطلاعات مانند رفرنس های کتاب و مجله درج شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حیدری |   1395/10/09 18:55:03   |
0     0
سلام دوستان من کتاب دکتر طیبی هفته گذشته گرفتم و بسیار مفید بود
در نوشتن مقاله توصیه می کنم حتما کتاب مطالعه کنید با تشکر
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
وحید سعیدی |   1395/10/12 21:57:24   |
0     0
اجزای یک پروپوزال(Proposal):ا- عنوان 2- ضرورت و اهمیت تحقیق 3-طرح مساله 4- شناسایی وبیان مساله 5- اهداف تحقیق 6- سئوالات تحقیق 7- فرضیات تحقیق 8- پیشینه تحقیق 9- روش تحقیق 10-ابزار اندازه گیری تحقیق 11- جامعه آماری 12- حجم نمونه 13- تجزیه و تحلیل داده ها 14- شرح چارچوبهای نظری تحقیق 15- بودجه وخدمات 16- فهرست منابع و ماخذ تحقیق
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رویا هادوی |   1395/10/13 01:09:23   |
1     0
پروپوزال (Proposal) : در لغت به معنی پیشنهاد و با آن می توان ماکت و اسکلتی از کار ارائه داد.
پروپزال پیش نویس طرح تحقیقی توجیهی است که بر مبنای علاقمندی و پ‍ژوهش های فرد متقاضی و مبتنی بر فرضیه های علمی و استنتاجات تحقیقاتی باشد و بر این اصل دانشجو می تواند شاخه تحقیقی و میزان سابقه فعالیت قبلی و نتایج حاصله را اعلام نماید.

ساختار پروپزال :
- عنوان پژوهش
- بیان مسأله
- سوابق مربوط
- فرضیه ها
- اهداف تحقیق
- جنبهء نوآوری و جدید بودن تحقیق
- روش آماری
- روش گرد آوری اطلاعات
- ابزار گرد آوری اطلاعات
- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
- جدول زمان بندی مراحل انجام دادن تحقیق از زمان تصویب تا دفاع نهایی
- فهرست منابع و ماخذ مورد استفاده در پایان نامه

منبع : کتاب تدوین پایان نامه ، رساله و مقاله علمی نوشته دکتر طبیبی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رویا هادوی |   1395/10/13 01:12:28   |
2     0
پروپوزال یا طرح تحقیق ، پیش نویس پ‍ژوهشی است که شما می بایست برای اخذ مدرک تحصیلی خود انجام دهید. در پروپوزال ، شما به معرفی موضوعی که برای پایان نامه خود انتخاب کرده اید ، توضیح اهمیت آن موضوع ، ذکر پ‍‍ژوهش هایی که در گذشته در این باره صورت گرفته ، و نتایجی که فکر می کنید از تحقیق خواهید گرفت می پردازید. هم چنین روش یا روش هایی که در پژوهش از آن ها بهره خواهید گرفت را ذکر می کنید.

منبع : کتاب تدوین پایان نامه ، رساله و مقاله علمی نوشته دکتر طبیبی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رویا هادوی |   1395/10/13 01:45:06   |
1     0
در قسمت جنبه نو آوری و جدید بودن تحقیق در پروپزال توجه به موارد زیر میتواند مفید واقع شود؛
یکی از ویژگیهای تحقیق علمی افزایشی بودن آن است یعنی تحقیق بایستی دانش جدیدی به دانش قبلی بشری اضافه کند و گرنه تکرار آنچه دیگران انجام داده اند تحقیق علمی به حساب نمی آید این قسمت بایستی توسط استاد راهنما نوشته و امضاء‌ شود و توسط وی بیان شود که آیا موضوع مورد تحقیق دانشجو دارای جنبه جدیدی هست یا نه؟
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رویا هادوی |   1395/10/13 02:14:52   |
1     0
مقاله ی زیر نیز می تواند شما را در نحوه ی نوشتن پروپزال یاری رساند.
کافیست لینک زیر را کپی و در قسمت url وبسایت پیست کرده و مقاله را دانلود نمائید.
http://ehmc.sbmu.ac.ir/uploads/Proposal.pdf
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رویا هادوی |   1395/10/13 02:49:12   |
2     0
برای تصویب یک طرح پژوهشی و تامین اعتبار آن ، لازم است تا پژوهشگر قصد پژوهشی خود را در پیشنهاد طرح پژوهشی (Proposal) به اطلاع افراد ذیربط و کسانی که اعتبار مالی طرح را تامین می کنند برساند شاید در اینجا مناسب باشد بجای کلمه یProposal از کلمهdesign استفاده نمود اماچون کلمهProposal معمول شده اینجانب نیز طرح پیشنهاده را Proposal تعریف نموده و به شرح آن می پردازم . در پیشنهاد طرح تحقیق (Proposal) ، اهداف ، سئوالات و فرضیه ها ، ویژگیها ی روش اجرای تحقیق ، زمان و هزینه های لازم برای اجرای طرح تحقیق باید به نحوی روشن و قانع کننده بیان شود . پژوهشگر باید نهایت تلاش خود را بعمل آورد تا داوران طرح به سهولت به هدف پژوهش و ضرورت اجرای آن با توجه به طرح پیشنهادی (Proposal)پی برند.
اما قبل از اجرای یک پروپوزال لازم است پژوهشگر مشخصات خود را که شامل نام ، نام خانوادگی، شغل ، سمت فعلی ، درجات علمی ، سوابق تحصیلی ، فعالیتهای پژوهشی و سوابق شغلی و همچنین مشخصات همکاران اصلی طرح (شامل نام ، شغل ، درجه علمی و نوع همکاری ) بصورت طبقه بندی و در قالب و فرمتی در ابتدای پروپوزال (Proposal)بیاورد .
اجزای یک پروپوزال(Proposal):ا- عنوان 2- ضرورت و اهمیت تحقیق 3-طرح مساله 4- شناسایی وبیان مساله 5- اهداف تحقیق 6- سئوالات تحقیق 7- فرضیات تحقیق 8- پیشینه تحقیق 9- روش تحقیق 10-ابزار اندازه گیری تحقیق 11- جامعه آماری 12- حجم نمونه 13- تجزیه و تحلیل داده ها 14- شرح چارچوبهای نظری تحقیق 15- بودجه وخدمات 16- فهرست منابع و ماخذ تحقیق
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
افسانه زارعی |   1395/10/25 14:29:38   |
1     0
نگارش پروپوزال در مراحل انجام تحقیق به خصوص پایان نامه دومین مرحله می باشد. در این مرحله از شما خواسته می شود تا طرح تحقیق خود را بیان کنید. اگر به ساختار پروپوزال و پایان نامه توجه کنید شباهت های زیادی میان آنها خواهید یافت.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسینعلی فیروزکوهی |   1395/10/27 18:36:40   |
2     0
فرضیات پروپوزال و پایان نامه
فرضیات پروپوزال و پایان نامه نشان دهنده جهت حرکت پایان نامه و اهداف هستند که در قالب جمله های خبری بیان می شوند.

فرضیه : اگر بر اساس تجربیات قبلی نسبت به مسئله مورد مطالعه توجیهی وجود دارد یا عواملی را می شود پیش بینی کرد که قابل آزمون باشند ، سئوال تحقیق به شکل فرضیه تنظیم می گردد ( بر حسب نوع مطالعه )

فرضیه پیش گویی رابطه یک یا چند عامل یا مسئله مورد مطالعه می باشد که قابل آزمون آماری است . در این قسمت فرضیات را می توان به صورت فرضیه صفر ( H0) و یا فرضیه تحقیق ( H1 ‌‌) بیان کرد .

بعنوان مثال در مطالعه ای تحت عنوان مقایسه کارائی دو داروی A, Bدر درمان بیمار X می توان فرضیه ( H0) را به صورت:

کارایی دو داروی B,A در درمان بیمار X تفاوتی ندارند .

و یا فرضیه ( H1 ‌‌) را به صورت :

کارایی دو داروی B,A در درمان بیمار X تفاوتی دارند . و یا کارایی داروی A در درمان بیمار X بیشتر از داروی B است نوشت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
آزاده عربیان |   1395/10/27 20:22:16   |
1     0
ا- عنوان 2- ضرورت و اهمیت تحقیق 3-طرح مساله 4- شناسایی وبیان مساله 5- اهداف تحقیق 6- سئوالات تحقیق 7- فرضیات تحقیق 8- پیشینه تحقیق 9- روش تحقیق 10-ابزار اندازه گیری تحقیق 11- جامعه آماری 12- حجم نمونه 13- تجزیه و تحلیل داده ها 14- شرح چارچوبهای نظری تحقیق 15- بودجه وخدمات 16- فهرست منابع و ماخذ تحقیق
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نجمی |   1395/10/28 09:29:02   |
1     0
برای نوشتن یک طرح پایان نامه، معمولاً فرم های از پیش تهیه شده ای وجود دارد که دانشجو باید آن را پر کند. پروپوزال یا طرح پایان نامه باید زیر نظر استاد راهنما تدوین شود. با توجه به این که فرم های پروپوزال بخش های یکسان و مشابه فراوانی دارند، توضیحات لازم برای پر کردن هربخش ارایه می شود. دانشجو باید فرم طرح پایان نامه یا پروپوزال را تکمیل نماید(پیش نویس) و پس از رویت و هماهنگی با استاد راهنما آن را نهایی نماید. دقت کنید که برای تدوین فرم پروپوزال نباید بخش های اساسی مربوط به تحقیق خالی بماند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محسن یوسف زاده |   1395/10/28 11:46:16   |
2     0
اولین قدم برای نوشتن یک پروپوزال انتخاب موضوع است.
1- عنوان نباید خیلی کوتاه و یا خیلی طویل باشد.
2- دربرگیرندة تمام محتویات کار تحقیقاتی باشد.
3- از به کار بردن مخففها، اصطلاحات و کلمات غیر مصطلح و کلمات انگلیسی که معادل فارسی دارند، اجتناب شود.
4- به صورت خبری نوشته شود و از عناوین اختصاری استفاده نشود.
5- سال و مکان انجام تحقیق حتماً ذکر شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابولفضل دهقان |   1395/10/28 11:46:16   |
1     0
پروپوزال یا طرح تحقیق ، پیش نویس پ‍ژوهشی است که شما می بایست برای اخذ مدرک تحصیلی خود انجام دهید. در پروپوزال ، شما به معرفی موضوعی که برای پایان نامه خود انتخاب کرده اید ، توضیح اهمیت آن موضوع ، ذکر پ‍‍ژوهش هایی که در گذشته در این باره صورت گرفته ، و نتایجی که فکر می کنید از تحقیق خواهید گرفت می پردازید. هم چنین روش یا روش هایی که در پژوهش از آن ها بهره خواهید گرفت را ذکر می کنید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدی عسکریان زاده |   1395/10/28 12:27:23   |
0     0
ساختار پروپزال :
- عنوان پژوهش
- بیان مسأله ( تشریح ابعاد ، حدود مسأله ، معرفی دقیق مسأله ، بیان جنبه های مجهول و مبهم و متغیر های مربوط به پرسش های تحقیق ، منظور تحقیق)
- سوابق مربوط ( بیان مختصر سابقهء تحقیقات انجام شده دربارهء موضوع و نتایج به دست آمده در داخل و خارج از کشور نظر های علمی موجود دربارهء موضوع تحقیق )
- فرضیه ها ( هر فرضیه به صورت یک جمله خبری نوشته شود . )
- اهداف تحقیق ( شامل 1 اهداف علمی ،2 کاربردی و 3 ضرورت های خاص انجام تحقیق )
- جنبهء نوآوری و جدید بودن تحقیق
- روش آماری
- روش گرد آوری اطلاعات ( میدانی ، کتابخانه ای و غیره )
- ابزار گرد آوری اطلاعات ( پرسشنامه ، مصاحبه ، مشاهده ، آزمون ، فیش ، جدول ، نمونه برداری ، تجهیزات آزمایشگاهی و بانک های اطلاعاتی و شبکه های کامپیوتری و ماهواره ای و غیره)
- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
- جدول زمان بندی مراحل انجام دادن تحقیق از زمان تصویب تا دفاع نهایی
- فهرست منابع و ماخذ ( فارسی و غیر فارسی ) مورد استفاده در پایان نامه
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صغری شکران |   1395/10/28 20:11:17   |
0     0
پروپزال چیست ؟
پیش نویس طرح تحقیقی توجیهی است که بر مبنای علاقمندی و پ‍ژوهش های فرد متقاضی و مبتنی بر فرضیه های علمی و استنتاجات تحقیقاتی باشد و بر این اصل دانشجو می تواند شاخه تحقیقی و میزان سابقه فعالیت قبلی و نتایج حاصله را اعلام نماید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صدیقه شکران |   1395/10/28 20:12:57   |
0     0
پروپزال
پروپوزال (Proposal): در لغت به معنی پیشنهاد است و در واقع می توان با آن ماکت و اسکلتی از کار اصلی را ارائه داد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مریم سرافراز |   1395/10/28 20:26:09   |
0     0
ای کاش قبل از نوشتن پروپوزال مطالب این سایت را مطالعه کرده بودم تا انجام آن برایم راحت تر می بود
مطالب خیلی مفید وجامع است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
امیر حیدری |   1395/11/24 12:28:56   |
0     0
پروپزال مراحل مختلف اجرای پژوهش را برنامه ریزی کرده و پژوهشگر می تواند به کمک آن همانند نقشه ی راه زمان را مدیریت نمایید.
کتاب دکتر بهمن بنی مهد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا زارع |   1396/02/03 17:50:47   |
0     0
هر پروپوزال یک طرح برای برآورده ساختن یک نیاز پیشنهاد می نماید و دریافت کننده آن، طرح پیشنهادی را با توجه به اینکه پروپوزال مزبور به سوالات زیر تا چه اندازه خوب پاسخ می دهد، ارزیابی می نماید:

پیشنهاد ما چیست؟
برای انجام آن چگونه طرح ریزی کرده ایم؟
چه زمانی را برای انجام آن برنامه ریزی کرده ایم؟
چقدر هزینه برای انجام این طرح لازم است؟

در نگارش پروپزال سطح دانش مخاطبین و نیز موقعیت آنان بایستی در نظر گرفته شود. اگر مخاطب پروپوزال دارای دانش فنی کافی نیست، باید همراه در ابتدای آن یک مقدمه اجرایی به زبان غیرفنی و ساده آورده شود.

شاید اولین سوالی که به ذهن شما خطور میکند این باشد که تعریف پروپوزال قوی چیست؟

تعریف عملیاتی برای یک پروپوزال قوی عبارت است از امتیاز یا نمره اولویت (priority score) که توسط بخش بررسی مطالعات در یک نهاد یا موسسه تحقیقاتی اعطا کننده بودجه به آن پروپوزال داده میشود. کیفیت پروپوزال پژوهشی شما نه تنها به کیفیت پروژه تحقیقاتی شما بستگی دارد بلکه به کیفیت نگارشی پروپوزال نیز بستگی دارد. در عین حال یک پروپوزال نمیتواند قوی باشد مگر اینکه محتوای علمی آن قوی باشد. مفهوم قوی بودن محتوای علمی مستلزم اعتبار علمی ذاتی کار میباشد و همچنین دلالت بر به کارگیری تکنیک هایی منطبق بر آخرین پیشرفت های علمی دارد.

مهمترین بخشهای پروپوزال شما، چکیده و اهداف اختصاصی هستند. ممکن است یکی از این دوبخش، تنها قسمتی باشد که برخی از داوران (reviewers) آن را میخوانند. برای درک علت اهمیت این دو قسمت همواره سناریویی را که در جلسات بخش بررسی مطالعات در National Institute of Healthرخ میدهد در نظر داشته باشید: اعضا دور یک میز بزرگ نشسته اند؛ دو نفر از آنها داور اختصاصی (assigned reviewer) هستند و پروپوزال را به تفصیل خوانده اند و نتیجه بازبینی خود را برای سایر اعضای گروه خواهند گفت. این برنامه در مورد هر پروپوزال حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به طول می انجامد و طی این مدت سایر اعضای گروه، پروپوزال را از نظر میگذرانند. بنابراین اگر قرار باشد بخشی از پروپوزال در این مدت خوانده شود، آن بخش احتمالا چکیده و اهداف اختصاصی خواهد بود. اعضای بخش بررسی مطالعات سبک بازبینی خاص خود را دارند، اما معمولا بازبینی یک پروپوزال را با نگاهی اجمالی به بخش اهداف اختصاصی شروع میکنند. برخی از این اعضا نیز که با موضوع کلی تحقیق آشنا هستند، اما داور ویژه آن پروپوزال نیستند، ممکن است قسمت اهداف اختصاصی را قبل از جلسه بخوانند تا آمادگی بیشتری برای بحث در مورد آن پیدا کنند. درواقع یک پروپوزال خوب قادر است با تمام افرادی که آن را داوری میکنند ارتباط برقرار کند؛ نه فقط با افرادی که در رشته مرتبط با موضوع پروپوزال تخصص دارند.

مقالات مجله Scientific American میتوانند الگویی برای استاندارد طلایی نگارش پروپوزال باشند. این مقالات برای خوانندگانی نوشته میشوند که اهل علم و دانش هستند اما با موضوع آن مقاله خاص آشنایی ندارند. در این مقالات نثر نگارش ساده است ، از عبارات مخفف پرهیز میشود و هر صفحه حداقل دارای یک دیاگرام یا شکل میباشد. به کاربردن دیاگرام در پروپوزال نیز به خصوص هنگام بیان ایده های پیچیده بسیار مفید است.

هر آنچه در پروپوزال آمده است باید دقیق و واضح و منسجم باشد. نباید هیچ تناقض یا مغایرتی بین بخشهای مختلف یک پروپوزال وجود داشته باشد. فراموش نکنید که پروپوزال به عنوان نمونه ای از ما حصل کاری که از محققین انتظار میرود، در نظر گرفته میشود و بودجه های تحقیقاتی در یک جو رقابتی اعطا میشوند.

بنابر این پیشنهاد می شود برای ارائه پروپوزال مناسب مراحل زیر را طی کنید .

۱٫ قبل از هر کاری باید توجه کنیم که این پروپوزال را برای چه کسی یا چه نهادی تنظیم می کنیم. برخی از سازمانها یا نهادها فرمت مشخصی دارند . معمولا تحصیلات تکمیلی دانشگاه برای پایان نامه های ارشد یا دکتری فرمت مشخصی دارد که باید در آن قالب ارائه شود. بنابراین بهتر است که از همان ابتدا فرم مربوطه را دریافت کنید و بعد اقدام کنید. برای دیدن یک نمونه از این فرم ها اینجا را کلیک کنید.اگر فرمت مشخصی در دست نیست می توانید با توجه به نیاز خودتان تعریف کنید اما برخی بخشها در همه پروپوزال های تحقیقاتی لازم است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جواد رضائی حسن آباد |   1396/03/05 14:20:36   |
0     0
بیان مسئله یا مشکل (ضروری اجرای پژوهش)
بیان مسئله باید مختصر و دقیق (حداکثر ۱ صفحه) و با ذکر منابع نوشته شود و در نگارش آن به نکات زیر توجه کرد.
۱- مسئله و مشکل چیست؟ با جملاتی کوتاه و شیوا ماهیت، شدت، وسعت و عوامل موثر بر مسئله را ذکر کنید.
۲- به پیامدهای مسئله و خطرات ناشی از آن اشاره کنید؟
۳- چرا انجام پژوهش مورد نظر لازم است و با توضیح و ارائه راه حل، اهمیت موضوع طرح و ضرورت آن را توجیه نمایید.
نکته: بلافاصله پس از بیان مسئله باید تمامی مخففها و اصطلاحات و منابع مورد استفاده در پاورقی توضیح داده و نوشته شوند.
با تشکر جوادرضایی دانشجو ارشد حسابداری
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جواد رضائی حسن آباد |   1396/03/05 14:23:45   |
0     0
بخش نخست پروپوزال‌نویسی – یک موضوع انتخاب کنید
1- با جستجوی موضوعات گوناگون درباره پروپوزال خود شروع کنید
اگر در حال تحصیل در مقطع دکتری یا کارشناسی ارشد هستید، نتیجه می‌گیریم که رشته اصلی مطالعه خود را انتخاب نموده‌اید. حالا باید برای انتخاب یک موضوع خاص برای نوشتن پروپوزال، این رشته را محدودتر نمایید. به‌منظور انجام این کار، اگر در حال حاضر به‌عنوان کار کلاسی روی پروژه‌ای متمرکز نشده‌اید، بهتر است یک کتاب مقدماتی بخوانید. سعی کنید تا حد ممکن به‌طور گسترده مباحث را مطالعه کنید، چراکه شما نمی‌دانید چه موضوعی توجه شمارا به خود جلب خواهد کرد. اگر در رشته‌ای مانند ادبیات تحصیل می‌کنید، سعی کنید نویسندگان متفاوت را بشناسید. اگر در یک‌رشته علمی تحصیل می‌نمایید، از حوزه‌ای که برایتان جذاب است شروع کنید و آغاز به مطالعه بیشتر درباره‌ی آن مبحث نمایید.

2-موضوعی انتخاب نمایید که به آن علاقه داشته باشید
مهم‌ترین نکته برای انتخاب یک موضوع و نوشتن پروپوزال آن است که مطمئن باشید به تحقیق در مورد آن موضوع اشتیاق دارید. شما قرار است برای مدت‌زمان قابل‌توجهی روی موضوع انتخابی خودکار کنید و درواقع بخشی از زندگی خود را روی این کار سرمایه‌گذاری نمایید. اگر شما به موضوع انتخابی خود علاقه نداشته باشید، ممکن است شکست بخورید یا به پایان رساندن پایان‌نامه خود را کاری دشوار بپندارید. به دنبال موضوعی باشید که شمارا ترغیب به مطالعه بیشتر در مورد آن نماید و باعث شود قلب شما کمی سریع‌تر بتپد. هم‌چنین اگر شما در مورد موضوع انتخابی خود هیجان‌زده نباشید، قادر به نوشتن پروپوزال خود به‌گونه‌ای که خواننده را تشویق به مطالعه آن کند، نخواهید بود.

3- تحقیقات دقیق‌تری انجام دهید
هنگامی‌که شما تحقیقات خود را به یک موضوع مناسب محدود می‌کنید، می‌توانید دقیق‌تر تحقیق نمایید. این کار به شما اجازه پیدا نمودن یک موضوع بسیار خاص که به‌عنوان موضوع پروپوزال انتخاب شود را می‌دهد. به‌عنوان‌مثال رشته شما ادبیات است و شما موضوع خود را به شارلوت برونته محدود می‌کنید. حالا شما باید موضوع خود را از این هم محدودتر نمایید. هرچه می‌توانید مطالعه کنید. آیا می‌خواهید درباره اینکه برونته چگونه زنان را به تصویر می‌کشد بنویسید؟ شاید هم بخواهید درباره آنکه او چگونه داستان‌هایش را تنظیم می‌کرد بنویسید. اگر موضوع شما کمی علمی‌تر است، محدود کردن موضوع را شروع کنید. مثلاً اگر شما به نظریه مندل در ژنتیک علاقه دارید، آزمایشات او را به‌روزرسانی کنید. شروع به مطالعه درباره آزمایش‌ها ژنتیک معاصر نمایید تا ایده بگیرید که چگونه می‌توانید روی موضوعی تمرکز نمایید.

4-به خاطر داشته باشید که شما به دنبال یک موضوع منحصربه‌فرد برای نوشتن پروپوزال هستید
یک موضوع واقعاً منحصربه‌فرد از اهمیت فوق‌العاده بالایی برخوردار است، بخصوص اگر در حال نوشتن پایان‌نامه دکتری باشید. این نوع پایان‌نامه به مسئولین دانشگاه شما نشان می‌دهد که شما به‌عنوان یک محقق و متفکر، آماده ورود به دنیای دانشگاهی هستید؛ بنابراین هر موضوعی که انتخاب می‌کنید باید اصیل باشد، هرچند که آن را از افکار و موضوعات دیگر ایده گرفته باشید. به‌هرحال کمیته داوری از شما انتظار یک بحث منحصربه‌فرد درباره موضوع پایان‌نامه، یا یک آزمایش منحصربه‌فرد برای اثبات یک فرضیه علمی را دارد.

5- با استاد راهنمای خود صحبت کنید
او می‌تواند در انتخاب یک موضوع مناسب برای نوشتن پروپوزال به شما کمک کند. خصوصاً اگر نمی‌دانید چه مسیری را دنبال کنید. استاد مشاور به شما یک پیشنهاد دوم و یک راهنمایی تخصصی درباره انتخاب موضوع می‌دهد تا پروپوزال شما رویکرد بهتری داشته باشد. هنگامی‌که شما یک موضوع خاص داشته باشید، («استفاده از رنگ‌ها در جین ایر و اثر آن بر روایت داستان اثر شارلوت برونته» یا «مندل مدرن: صفات ژنتیکی در موش») شما آماده نوشتن یک پروپوزال هستید.
با تشکر-رضایی-ارشد94-آزاد یزد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جواد رضائی حسن آباد |   1396/03/05 14:26:40   |
0     0
بخش دوم پروپوزال‌نویسی – آغاز به نوشتن پروپوزال
اگر مسیر شما به‌طور کامل واضح و روشن نیست، نگران نباشد. اگر دقیقاً مطمئن نیستید که موضوع شما تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد، مشکلی نیست. پایان‌نامه شما احتمالاً در طول زمان تغییر پیدا خواهد کرد. استاد مشاور و گاهی کمیته داوران، عمدتاً به روش شما برای برنامه‌ریزی شروع تحقیقاتتان توجه می‌نمایند. در این زمان شما تحقیقات کافی برای نوشتن پروپوزال خود انجام نداده‌اید، اما قصد تحقیق در آن حوزه رادارید. با یک فرضیه علمی، شما باید حدسی در مورد آنکه آزمایش چه نتیجه‌ای خواهد داشت بزنید تا بررسی نمایید که آزمایش، فرضیه شمارا اثبات می‌کند یا خیر و این امر مهم‌ترین بخش فرآیند پایان‌نامه نویسی شماست.

1- با معرفی حوزه موردبررسی خود شروع نمایید
مانند یک مقاله، در نوشتن پروپوزال شما به یک مقدمه، بدنه متن و نتیجه‌گیری نیاز دارید. در مقدمه باید در خصوص ایده کلی که در پروپوزال درباره آن بحث خواهید کرد توضیح دهید. درباره اینکه چرا فکر می‌کنید موضوع انتخابی شما برای نوشتن پروپوزال یک موضوع مهم است بنویسید. شما به یک نظریه پایه یا فرضیه در مقدمه پایان‌نامه خود نیاز دارید. نظریه بحث اصلی شما در پروپوزال هست، درحالی‌که فرضیه حدس شما درباره نتیجه یک آزمایش است. در این مورد، جین ایر و رنگ ایده‌های اصلی هستند. یا نظریه مندل ایده اصلی است و فرضیه، نظر شما درباره نتیجه آزمایش خواهد بود. اگرچه ممکن است نظرتان تغییر کند اما همچنان شما باید استدلال خود را در نوشتن پروپوزال اعمال نمایید.

2-ساخت بدنه متن در هنگام نوشتن پروپوزال
در قسمت بدنه پروپوزال، شما توضیحاتی درباره آنکه پایان‌نامه به‌طورکلی به چه صورت خواهد بود ارائه خواهید کرد. به آن مانند یک طرح کلی برای مقاله‌ای بزرگ‌تر نگاه کنید. علاوه بر ساختارهای سازمانی مانند فصل‌ها و بخش‌ها، درباره موضوع اصلی که می‌خواهید پوشش دهید بحث کنید. البته نوشتن پروپوزال شما هنوز شروع نشده است، بنابراین شما نمی‌دانید که چگونه به نظر خواهد رسید. هرچند خواننده پایان‌نامه شما می‌خواهد بداند به‌طورکلی پایان‌نامه شما چگونه پیش خواهد رفت، بااین‌حال می‌داند که ممکن است ایده‌تان در طول زمان تغییر نماید. مطمئن شوید که می‌دانید موضوعتان در کدام قسمت موردانتقاد قرار خواهد گرفت. در هنگام نوشتن پروپوزال، در مورد تحقیقات مشابهی که صورت گرفته است و اینکه با موضوع شما چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی دارد، توضیح دهید. پارامترهای خود را تعریف نمایید. در یک مقاله علمی، شما راحت‌تر تشخیص می‌دهد چگونه نوشتن پروپوزال به پایان خواهد رسید. در هنگام نوشتن پروپوزال، باید در مورد روش انجام آن بحث کنید، مروری برنوشته‌ها داشته باشید (یک بررسی دوباره درباره آنکه تاکنون چه مطالبی گفته‌شده است./آزمایش‌هایی در این مورد انجام‌شده است.)، جزییات آزمایش و نتیجه‌گیری‌ها. در هنگام نوشتن پروپوزال درباره برخی مطالبی که به‌تازگی کشف کرده‌اید صحبت کنید و درباره روش‌هایی که قصد دارید در آزمایش خود به کار ببرید بحث نمایید.

3- بدنه پروپوزال را به بخش‌های مختلف تقسیم کنید
تقسیم بدنه به بخش‌های مختلف، بسته به محتویات هریک، به خواننده اجازه خواهد داد تا با وضوح بیشتری روند نوشتن پروپوزال را درک نماید. تنوع‌بخش‌ها ایده‌های متفاوت و روش‌هایی که شما در پایان‌نامه خود به کاربردید را روشن می‌کند.
یک بخش توضیح روش‌ها خواهد بود: چگونه تحقیقات خود را انجام خواهید داد؟ از چه تئوری‌هایی برای ایجاد استدلال خود استفاده خواهید نمود؟ افراد خاصی که تمایل دارید ایده‌های شمارا بررسی کنند نام ببرید.
در بخش دیگر، فصل/ بخش‌های پایان‌نامه را مطرح کنید. به خواننده اجازه دهید بداند مقاله شما به کدام سو پیش می‌رود. برای هر پاراگراف یا بخش، به‌اندازه یک‌بند توضیح دهید. ایده اصلی را ارائه نمایید و یک پاراگراف صرف گسترش دادن و توضیح آن ایده نمایید.

4-در پایان نتیجه‌گیری نمایید
درباره آنکه چگونه بخش‌ها با یکدیگر مرتبط می‌شوند توضیح دهید. بله هر فصل موضوع یا نظریه کوچک خود را دارد، اما همه فصل‌ها باید با یکدیگر در ارتباط باشند تا به پایا نام کلی برسند. در نوشتن پروپوزال علمی، شما هنوز نمی‌توانید درباره نتیجه کلی صحبت کنید، اما اینکه چگونه افکار شما با یکدیگر در ارتباط‌اند و فرضیه شمارا شکل داده‌اند مشخص است.
به‌طورکلی، شما می‌خواهید یک طرح کلی ازآنچه قرار است در پایان‌نامه ارائه دهید، بسازید. بااین‌حال، هنوز باید به‌طور خلاصه بیان شود. درواقع هنگام نوشتن پروپوزال، شما پایان‌نامه نمی‌نویسید بلکه تنها به خواننده شَمایی از آن را نشان خواهید داد.
با تشکر-رضایی-ارشد94
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mehri sadeghi |   1396/03/05 17:07:57   |
0     0
بیشتر مواقع با شنیدن نام پروپوزال به یاد دانشگاه و پایان‌نامه می‌اُفتیم. اما کاربرد پروپوزال فراتر از این است. پروپوزال‌نویسی، برای بررسی طرح یا پیشنهادی و تصمیم‌گیری درباره‌ی رد یا تأیید آن، در اقتصاد، تجارت و امور اجرایی بسیار رایج است. در مطلب پیشِ رو با چگونگی نوشتن یک پروپوزال کارآمد و اثرگذار آشنا می‌شوید.
قبل از آغاز کار: اقداماتِ پیش از نوشتن

بیشتر کار شما، پیش از اینکه نخستین جمله را بنوسید، انجام می‌شود. بهتر است پیش از نوشتن پروپوزال، تمام موارد زیر را بررسی کنید:
۱. مخاطب‌تان را بشناسید

مخاطب‌تان را بشناسید

هدف از ارائه‌ی پروپوزال این است که خواننده‌ی آن قانع شود یک ایده‌ی خاص ارزش دنبال کردن دارد، یا برعکس، دنبال کردن ایده‌ی مذکور به صلاح نیست. برای این منظور، شما باید طرف مقابل خود را بشناسید. آیا آنها صاحبان کسب‌وکار هستند؟ آیا دانشگاهی هستند؟ از مسئولین دولتی هستند؟ اگر با صاحبان کسب‌وکار طرف هستید، احتمالا در پروپوزال خود بر منفعت‌های مالی ایده‌ی پیشنهادی تأکید می‌کنید. اگر با مسئولین دولتی سر و کار دارید، بهتر است بر پرطرفدار بودن ایده‌تان در میان عموم تأکید کنید.
۲. خودتان تحقیق کنید

قانع کردن دیگران با استناد به مدارک و داده‌های دسته‌دوم، دشوارتر و زمان‌برتر است. بنابراین زمانی را به صحبت با کارشناسان و مطالعه‌ی تحقیقات آنها اختصاص دهید.
۳. پیش از نگارش

قبل از اینکه نوشتن را آغاز کنید، مدتی را صرف طوفان ذهنی و گردآوری ایده‌های گوناگون کنید. پس از اینکه به چندین ایده‌ی خوب رسیدید، مشخص کنید چگونه می‌خواهید آنها را سازماندهی کنید.
۴. بازبینی، بازبینی، بازبینی

مرور و اصلاح

هرگز به نسخه‌ی اول اکتفا نکنید. از دوست یا همکاری قابل اعتماد بخواهید پروپوزال شما را بخواند و نظراتش را با شما مطرح کند. سپس سعی کنید این نظرات را در نسخه‌ی دوم اعمال کنید.
قسمت‌های اصلی یک پروپوزال

قسمت‌های اصلی ممکن است بر مبنای پروپوزال شما حذف یا اضافه شوند. قسمت‌های اصلی، که بر اساس ویژگی‌های پروپوزال شما ممکن است تنظیم متفاوتی داشته باشند (البته به جز مقدمه و نتیجه‌گیری)، عبارتند از:

مقدمه
پیشنهاد
برنامه‌ی اجرایی
نتایج مورد انتظار
منایع مورد نیاز
نتیجه‌گیری
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Fereshte Montazeri |   1396/03/25 12:54:56   |
0     0
سلام دوستان
من داشتم برای نوشتن پروپوزالم توی اینترنت جستجو میکرد به مطلب یک دانشجوی ایرانی که در خارج از کشور(مالزی) مشغول به تحصیله برخوردم.با این مطلب میششه نحوه پروپوزال نوشتن در سایر کشور ها رابا کشور خودمون مقایسه کنیم
"معنای کلمه پروپوزال :

پروپوزال یک کلمه انگلیسی هست که به صورت زیر نوشته میشه :

Proposal

که این کلمه به معنی پیشنهاد و یا طرح پیشنهادی و یا اظهار هست .



پروپوزال چیست :

همون طور که گفتم ، پروپوزال یک طرح پیشنهادی هست که باید در مورد اون طرح پیشنهادی یکسری اطلاعات و یکسری تحقیقات که قراره روش انجام بدین رو بنویسید و مجموعه این اطلاعات رو بهش میگن پروپوزال یا طرح پیشنهادی .



پروپوزال باید چند صفحه باشه :

وقتی شما یک طرحی رو پیشنهاد میدین ، درواقع این طرح رو پیشنهاد میدین که روش تحقیق کنید و به نتیجه برسید ، برای این کار لازم هست که شما در مورد اون طرح یکسری اطلاعات جمع آوری کنید و این اطلاعات شامل اهمیت اون طرح و تحقیقاتی که روی اون طرح در گذشته انجام شده و نتایجی که شما فکر میکنید از اون طرح خواهید گرفت که این اطلاعات شما باید تقریبا بین 8 تا 10 صفحه باشه . در این پست در مورد قسمتهای پروپوزال و اطلاعات درون پروپوزال به صورت جزئی تر توضیح میدم .

بعضی از دوستان ممکنه اطلاعاتشون 5 صفحه باشه و بعضی ها ممکنه اطلاعاتشون در مورد اون طرح پیشنهادی 20 صفحه باشه ، دقت کنید دوستان ، سعی کنید که پروپوزالتون حداقل 5 صفحه و حداکثر 15 صفحه باشه که وقتی کسی میخواد بخونه حوصلش سر نره و سر و تهش رو بفهمه چیه . و یک پروپوزال استاندارد معمولا بین 8 تا 10 صفحه هست .

بعضی وقتها پیش میاد که یکی پروپوزالش رو برام میفرسته میگه آقا میلاد این رو یه نگاهی بندازید ببینید چطوره و مشکلی داره یا نداره ، یکبار یک بنده خدایی یک پروپوزال برام فرستاده بود که تقریبا 86 صفحه بود ، فکر کرده بود هر چی بیشتر باشه بهتر هست .

ولی اگه یک پروپوزال اینطوری باشه کسی که بخواد بخونه و بفهمه این قدر زیاده اصلا بازش نمیکنه چه برسه به این که ارزیابیش کنه . پس هیچ وقت فکر نکنید اگه بیشتر بنویسید بهتر هست ، همیشه مفید و خلاصه .



چه کسانی باید پروپوزال بنویسند :

همون طور که میدونید همتون ، سساختار تحصیلی برای رشته های فوق لیسانس و دکترا در دانشگاههای خارجی ، به 3 صورت هست :

ساختار فقط کلاس درس : که مثل ایران سر کلاس میرید و در آخر یک پایان نامه میدین.

ساختار کلاس درس و تحقیقاتی : که نیمی از تحصیل رو سر کلاس میرید و نیمی از تحصیل رو روی پروژه ای که به عنوان پایان نامه هست کار میکنید

ساختار فقط تحقیقاتی : که شما کلاس ندارید و به کمک یک استاد راهنما فقط روی یک طرح تحقیق میکنید و به نتیجه میرسید که این طرح رو باید خودتون بدین ، در واقع این همون طرح پیشنهادی یا پروپوزال هست .

خوب الان فهمیدیم که پروپوزال فقط برای کسانی هست که ساختار تحصیلیشون به صورت تحقیقاتی یا By Research هست .

نکته اول : دانشجویانی که برای مقطع لیسانس میخواهند ثبت نام کنند ، نیازی به پروپوزال ندارند

نکته دوم : دانشجویانی که برای مقطع فوق لیسانس میخواهند شرکت کنند و ساختار تحصیلیشون به صورت فقط تحقیقاتی ( By Research ) هست باید پروپوزال ارائه بدهند .

نکته سوم : کلیه دانشجویانی که برای مقطع دکترا میخواهند ثبت نام کنند در هر رشته و هر شاخه ای ، باید پروپوزال ارائه بدهند .

خوب الان فهمیدیم که پروپوزال فقط برای دانشجویانی هست که میخوان دکترا بخونند و دانشجویانی که میخوان فوق لیسانس به صورت فقط تحقیقاتی بخونند .

فردا ایمیل نزنی آقا میلاد من ساختار رشتم برای فوق لیسانس کلاس درس و تحقیقه آیا پروپوزال میخوام یا نه ؟ البته اگه مطالب سایت رو به دقت بخونید بعد ایمیل بزنید مطمئنا ایمیل فضائی ارسال نخواهید کرد !!!!!!



چه زمانی باید پروپوزال را به دانشگاه ارائه بدهیم :

در لیست مدارک مورد نیاز برای ثبت نام دوره دکترا و فوق لیسانس تحقیقاتی ، پروپوزال هم من نوشته ام ، یعنی زمانی که میخواهید مدارک رو ارسال کنید برای ثبت نام ، باید پروپوزال هم حتما در مدارکتون باشه ، چون 50% ارزیابی شما برای پذیرش تقریبا وابسته به پروپوزالتون هست . چون خیلی از دوستان سوال میپرسند که نمیشه ما الان مدارک رو بدیم و پذیرش بگیریم و موقع شروع کلاسها پروپوزال رو بنویسیم ؟

نه اینطوری نمیشه دوستان خوبم ، برای اقدام به پذیرش ، قبل از هر چیزی باید به فکر پروپوزال باشید .



پروپوزال چه تاثیری در گرفتن پذیرش در دانشگاه دارد :

وقتی شما برای دکترا و یا فوق لیسانس بصورت تحقیقاتی یا ریسرچ میخواهید ثبت نام کنید ، یکی از موارد خیلی مهمی که در پذیرش شما تاثیر داره همین پروپوزال هست .

وقتی شما مدارکتون رو ارسال میکنید و پروپوزالتون رو هم ارسال میکنید به همراه مدارک ، در طول مدت بررسی مدارکتون در دانشگاه ، یک کمیته ارزیابی ، جهت بررسی پروپوزال شما تشکیل میشه .

مثلا شما در دانشگده برق و الکترونیک ، برای رشته مخابرات ، میخواهید ثبت نام کنید و یک پروپوزال هم در مورد شاخه ای از مخابرات مینویسید .

وقتی مدارک به دانشکده ارسال میشه ، یک روز یک کمیته تشکیل میشه و پروفسورهایی که در اون دانشکده هستند در مورد پروپوزالی که شما داده اید نظر میدهند و هر کدام که اون طرح تحقیقاتی شما به سوادش و تحصیلاتش بخوره و در زمینه طرح شما اطلاعات کافی داشته باشه ، به عنوان استاد راهنمای شما انتخاب میشه و پروپوزالتون رو امضا میکنه و شما رو قبول میکنه .

وقتی هم شما به دانشگاه می آیید به اون استاد معرفی میشید و اگر برای فوق لیسانس بیائین ، به مدت 2 سال روی پروپوزالتون کار میکنید به کمک استاد و اگه برای دکترا باشید به مدت 3 سال و بعد از 3 سال که تحقیقاتتون تموم شد و به نتیجه رسیدین ، طرح رو ثبت میکنید و میرید برای کارهای فارغ التحصیلی .

بعضی اوقات هم ، قبل از اینکه کارهای ثبت نام شما رو شروع کنیم ، من پروپوزالتون رو میبرم پیش چند استاد و وقتی دیدم که نظرشون مثبت هست در مورد طرح شما ، من اقدام میکنم برای انجام کارهاتون جهت ثبتنام و اخذ پذیرش که خودش داستانی جدا و طولانی داره.



چه موضوعی برای پروپوزالتون انتخاب کنید :

یکی از مهمترین موارد در نوشتن پروپوزال همین هست ، و معمولا 90% دانشجویان موقع نوشتن پروپوزال ، روی موضوع پروپوزال گیر میکنند .

نگران نباشید ، میلاد اینجا هست در خدمتتون و براتون توضیح میدم که در این مورد چیکار کنید .

ببینید دوستان خوبم ، وقتی شما یک پروپوزال مینویسید و برای دانشگاه ارسال میکنید ، استاد راهنما و یا همون پروفسوری که قراره اون رو ببینه و اگه خوب بود و به اطلاعاتش نزدیک بود و به عنوان استاد راهنمای شما انتخاب بشه ، اولین گزینه ای که نگاه میکنه ، درواقع موضوع پروپوزال شما هست ، و اگه ببینه موضوعش جالب نیست و نمیتونه استاد راهنمای شما باشه ، اصلا پروپوزال شما رو نگاه نمیکنه و خیلی راحت میگه این موضوع به بک گراند من نمیخوره .

پس موضوع پروپوزال رو توی هوا و یا موقع خوردن صبحانه که هنوز خواب در حال نوازش چشمانتان هست انتخاب نکنید .

چطوری یک موضوعی انتخاب کنیم که یکی از اساتیدی که در اون دانشکده هستند ، دلشون به رحم بیاد و از پروپوزالتون و موضوعش خوششون بیاد ؟

ببینید دوستان ، من یک مثال براتون میزنم که خیلی خوب روشن بشید امیدوارم که بتونم واضح براتون بنویسم .

مثلا اکبر لیسانس مهندسی کامپیوتر در یکی از دانشگاههای ایران گرفته و میخواد یکی از گرایشهای رشته کامپیوتر در مقطع فوق لیسانس رو در دانشگاه UPM بخونه .

بعد به میلاد ایمیل میزنه و مشاوره میکنه و میبینه که برای مثال ، در دانشگاه UPM در این ترم فقط گرایش مثلا امنیت شبکه موجود هست و ساختارش هم به صورت تحقیقاتی ( BY Research ) هست . اینجا هست که اکبر باید برای ثبت نام ، یک پروپوزال تهیه کنه چون ساختار رشتش به صورت تحقیقاتی هست ، به به چه شود .

معمولا در هر دانشکده ای در هر دانشگاهی ، خود اساتید دانشکده ، یکسری از موضوعات رو اعلام میکنند و میگن که ما دوست داریم دانشجویان این رشته روی این موضوع تحقیق کنند ، اینجا شما میتونید بفهمید که پروپوزالتون رو روی چه موضوعی کار کنید .

این گزینه را در دانشگاههای مالزی و یا دانشگاههای کشورهای دیگر با یکی از عنوانهای زیر میشناسند :

ریسرچ فوکوس ( Research Focus )

ریسرچ ایریا ( Research Area )

هر دانشکده در دانشگاه معمولا میگه که ریسرچ فوکوس و یا ریسرچ ایریاش در چه زمینه ای هست ، که اینگونه و از این طریق شما اگر موضوع پروپوزالتون رو انتخاب کنید مطمئنا پذیرش میشید .

بعضی وقتها هم شما یک موضوعی خودتون مد نظرتون هست و دوست دارید در اون مورد کار کنید ، و موضوع پروپوزالتون هم اون باشه ، برای این کار میتونید با اساتیدی که در اون دانشکده هستند صحبت کنید و بپرسید که آیا این موضوع خوبه یا نه و اگه گفتند خوبه در موردش پروپوزال بنویسید .

و بعضی اوقات هم باید برید پروفایل تک تک اساتید رو ببینید ، و بفهمید که در چه زمینه هایی کار کرده اند و در چه زمینه هایی بیشتر اطلاعات دارند و شما هم موضوع پروپوزالتون رو در همون مورد بنویسید .

بعضی اوقات که دیگه واقعا هیچ کدام از راههای بالا موجود نیست ، بهتره که یک موضوعی که عمومی باشه را انتخاب کنید که همه اساتید معمولا بتونند قبولش کنند و یکیشون شما رو قبول کنه و بعد که وارد دانشگاه شدید میتونید با کمک استاد ، موضوعش رو عوض کنید .



پروپوزال باید به چه زبانی باشه :

پروپوزال باید به زبان انگلیسی باشه ، البته شما برای اینکه راحت باشید ، میتونید اول به زبان فارسی بنویسید بعد اگر خودتون زبانتون خوبه ترجمه کنید و در آخر هم ببرید پیش یک استاد زبان که کارش درست باشه جهت رفع اشکال و جمله بندیهاش رو درست کنید .

یک کار خیلی ساده تر هم میتونید انجام بدین ، بعد از اینکه کار نوشتن تمام شد ، بدین به یک دارالترجمه تا براتون ترجمه کنه ، بعد از گرفتن هم یک بار بخونیدش که اشتباه تایپی نداشته باشه .



فونت پروپوزال و سایزش باید چی باشه :

پروپوزال رو باید به زبان انگلیسی و روی برگه A4 تایپ کنید فونتش باید Times and New Romans باشه و سایزش هم باید 12 انتخاب بشه ، اگه با ورد کار کرده باشید دیگه اینها رو به خوبی میدونید و نیازی به توضیح نیست .

خوب رفیقان شفیق من ، تا اینجا هر چی گفتم برای این بود که تازه شما بفهمید پروپوزال چی هست و برای چه جایی نیازه ، و حالا میخوام بهتون بگم که چطوری پروپوزال بنویسید و اینکه یک پروپوزال چه قسمتهایی داره .

معمولا هر کسی نسبت به چیزی که یک پروپوزال باید به مخاطبش اثبات کنه خودش مطالب داخل پروپوزال رو دسته بندی میکنه و بنا با سلیقه خودش یک پروپوزال مینویسه و مطالب رو هم توی هوا دسته بندی میکنه میذاره کنار هم ، این کار اشتباه نیست و درست هم نیست .

در همه جای دنیا ، پروپوزال یک شکل بندی کلی و استاندارد داره ، که شما طبق اون باید اطلاعات و مطالبتون رو دسته بندی کنید و پروپوزالتون رو درست کنید ، اگه این موارد رعایت نشه ممکنه که استاد خوشش نیاد و شما رو قبول نکنه ، حتی باید این مطالب رو به ترتیبی که در زیر بهتون میگم بنویسید .



قسمتهای یک پروپوزال استاندارد :



موضوع پروپوزال یا موضوع پروژه یا در واقع موضوع تحقیق ( Project Title ) :

دوستان باوفای من ، دقت کنید که موضوع پروپوزالتون خیلی مهم هست همون طور که در بالا گفتم ، سعی کنید که مبهم نباشه و تقریبا در 12 کلمه بتونید سرو تهش رو به هم بیارید و یک موضوع زیبا دربیارید که خواننده به محض اینکه به موضوع نگاه کرد ، کل پروپوزال رو بفهمه که چیه .



فهرست مطالب ( Table Of Contents ) :

در این قسمت باید شما فهرست مطالب و صفحه بندی ها رو مشخص کنید که اگه کسی خواست بخونه خیلی راحت بتونه مطالب و صفحه مورد نظر رو پیدا کنه ، این قسمت رو توی یک صفحه مجزا بنویسید و در این صفحه فقط فهرست مطالب باشه .



خلاصه ای از کل پروپوزالتون ( Abstract ) :

بعد از فهرست مطالب تقریبا توی 2 الی 3 تا پاراگراف ، یک خلاصه از کل پروپوزالتون بنویسید ، چون معمولا کسی که میخواد یک نظر کلی روی پروپوزال بده میاد این قسمت خلاصه را نگاه میکنه . در قسمت خلاصه شما باید در مورد موضوع پروپوزال و اینکه چه کاری و چه تحقیقی میخواهید روش انجام بدین و چه مزایایی داره رو بنویسید . ماشاءلله دیگه خلاصه برداری بلدین ، از کل پروپوزال 2 الی 3 تا پاراگراف بنویسید طرف تا میبینه بدونه چی به چیه .



مقدمه ( Introduction ) :

مقدمه پروپوزال رو باید صرفا در مورد موضوع پروپوزال و همچنین علت انتخاب و اهمیت موضوع پروپوزال رو ذکر کنید ، در کل این قسمت شامل مزایای پروپوزال شما هست ، خیلی زیاد به مغزتون فشار نیارید که بخواهید توی این قسمت 40 تا صفحه بنویسید ، در قسمت مقدمه یک صفحه توضیح بدین کفایت میکنه و از سرش هم زیاده .



هدف اصلی پروپوزال ( Aim and Objectives ) :

در قسمت هدف پروپوزال ، باید فقط و فقط هدف کلی و اصلی از پروپوزال یا تحقیقتون رو ذکر کنید ، مثلا بنویسید با این طرح چه کاری میخواهید بکنید و یا اینکه چه اتفاقی میخواد بیافته ، خیلی زیاد سردرگم نشید ، چون معمولا همه وقتی پروپوزال مینویسند میمونند که این قسمت رو چیکار کنند ، در این قسمت توی 3 الی 4 تا خط ، هدف اصلی پروپوزال رو بنویسید .

البته بعضی از شما ممکنه که چندتا هدف از اون پروپوزال داشته باشید ، اگر دیدین که اهدافتون زیاده !!!!!!! با ذکر شماره بنویسید ، مثلا شماره یک فلان هدف و شماره دو فلان هدف ، ولی به جون این وبسایت بیچاره ، زیاد کشش ندین این قسمت رو و اگه خواستین شماره گذاری کنید ، سعی کنید خلاصه اهدافتون رو بنویسید و هر هدف رو توی 1 خط الی 2 خط بنویسید که خواننده را سر در گم نکنید .



مرور ادبیات تحقیق (Literature Review ) :

مرور ادبیات تحقیق یعنی چی ؟ یعنی اینکه زندگی گذشته پروپوزالتون رو شرح بدین یعنی شرح بدین که در گذشته چه زندگی داشته !!!!!

بذارید یه خورده واضح تر بگم ، شما وقتی یک موضوعی رو انتخاب میکنید معمولا از توی باغ عمو حیدر که پیداش نکردین ، درسته ؟ این موضوع حالا یا قبلا بوده یا در مورش شنیدین و یا اینکه یه جایی روش کار کردین . و شما توی قسمت مرور ادبیات تحقیق ، باید در مورد تحقیقات و پژوهش هایی که پیش از شما روی این موضوع انجام شده را بنویسید و یا هر تحقیقی که قبلا انجام شده و نزدیک به موضوع انتخابی شما هست . در این بخش در واقع شما باید یک سری پژوهش ها و راه کارهای جدیدی رو بنویسید که در واقع با این کار قصد دارید ، تحقیقاتی که قبلا روی این طرح انجام شده را کاملتر کنید و یا کلا ردش کنید و به طور کلی اشتباهات رو برطرف کنید .

توی این قسمت با نوشته های زیباتون باید در واقع به استاد راهنمایی که قراره پروپوزال شما رو ببینه ، اثبات کنید که حسابی در مورد موضوعی که اتخاب کرده اید مطالعه دارید و خیلی در موردش خوندین و میدونید که چی هست و قراره چی بشه .

برای این کار هم میتونید کتابهایی که در مورد موضوع پروپوزالتون هست رو و یا از اینترنت مقاله دانلود کنید بخونید و خلاصشون رو بنویسید .

پس یکبار دیگه میگم ، این قسمت در واقع مطالعه های شما در مورد زندگی قبلی طرح هست و در موردش مینویسید ، در مورد زندگی خودتون ننویسید هان !!!!! فقط در مورد زندگی قبلی طرح و تحقیقاتی که روش انجام شده .



روشها و متدهای تحقیق ( Research Methodology ) :

وقتی شما یک موضوع رو برای پروپوزال و یا تحقیقتون انتخاب میکنید ، درواقع میخواهید روی اون طرح یکسری تحقیقات انجام بدین و به یک نتیجه برسید دیگه ، درسته ؟ و برای انجام تحقیقات روی طرحتون باید یکسری روشها داشته باشید دیگه درسته ؟

حالا توی این قسمت شما باید بنویسید که در انجام تحقیق از چه روشهای علمی میخواهید استفاده کنید ، همین و بس ، خیلی راحت .

خیلی زیاد گیج کننده نیست عزیزان من ، باید یه خورده اون مغز رو به کار بندازید که بدونید اینجا چی باید بنویسید ، مثلا اگه یک طرحی در مورد فرش ابریشم دارید و این فرش مثلا سالی یکبار خراب میشه و باید هر سال درست بشه و شما میخواهید یک کاری کنید که این فرش دیگه خراب نشه ، حالا روشهایی که برای خراب نشدن این فرش در نظر دارید رو باید اینجا بنویسید ، امیدوارم که واضح گفته باشم و بخوبی این موضوع رو فهمیده باشید .البته نه روشهای زمان 400 سال پیش رو هان !!!!!!!روشهای علمی و استاندارد باید باشه .



نتیجه گیری ( Conclusion ) :

در این قسمت توی یک پاراگراف و تقریبا 4 الی 5 خط ، یک نتیجه گیری کلی از پروپوزالتون میکنید و در این قسمت مینویسید ، یه طوری هم باید بنویسید که هر کسی دیدش دیگه نیازی نباشه پروپوزال رو بخونه و بگه به به چه تحقیق خوبی و چه نتایج خوبی از این تحقیق به دست خواهد آمد ، یعنی اینجا باید بنویسید که با فلان تحقیق به فلان نتیجه میرسم همین کافیه . یعنی یک قسمت کاملا کاملا کاملا خلاصه از نوشته هاتون در پروپوزال .



فهرست منابع ( Refrences ) :

برای نوشتن یک پروپوزال یا یک پروژه یا یک تحقیق ، شما باید چندین مقاله و یا کتلب رو بخونید و زیر و رو کنید و یا چنیدن سایت اینترنتی رو هم بخونید .

و در بین اینها از چندتاشون برای نوشتن پروپوزال استفاده کنید ، حالا توی قسمت فهرست مطالب ، باید از همه منابعی که استفاده کردین به طور کامل اینجا ذکر کنید .

مثلا از مطالب یک کتاب استفاده کرده ایید ، باید نام کتاب و نام نویسنده و سال انتشارش رو ذکر کنید .

خوب دیگه فکر کنم همه چیزهایی رو که نیاز بود بهتون گفتم ، مطالب این پست صرفا تجربه های خودم و همسرم در نوشتن پروپوزالهامون بود و پروپوزالهامون هم مورد تائید قرار گرفت در دانشگاه و استادی هم که پروپوزالها رو دیده بود خیلی هم خوشش اومده بود و کلی کیف کرده بود ، مطمئنا شما هم اگه به همین صورت بنویسید بسیار جالب خواهید بود و مورد تائید قرار خواهد گرفت "
منبع"http://www.irantomalezi.com/proposal.html"
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سید احمد علی هانی |   1396/03/28 14:28:52   |
1     0
چگونه یک پروپوزال خوب و قوی بنویسیم ؟

هدف کلی هر پروپوزال ترغیب خواننده آن به انجام کاری است. این خواننده می تواند یک مشتری بالقوه باشد که مثلا در نظر داریم تشویق به خریداری محصول یا خدمات ما گردد، و یا کارفرمایی که می خواهیم او را به سرمایه گذاری در امر اجرای یک پروژه ترغیب کنیم.

هر پروپوزال یک طرح برای برآورده ساختن یک نیاز پیشنهاد می نماید و دریافت کننده آن، طرح پیشنهادی را با توجه به اینکه پروپوزال مزبور به سوالات زیر تا چه اندازه خوب پاسخ می دهد، ارزیابی می نماید:

پیشنهاد ما چیست؟
برای انجام آن چگونه طرح ریزی کرده ایم؟
چه زمانی را برای انجام آن برنامه ریزی کرده ایم؟
چقدر هزینه برای انجام این طرح لازم است؟
در نگارش پروپزال سطح دانش مخاطبین و نیز موقعیت آنان بایستی در نظر گرفته شود. اگر مخاطب پروپوزال دارای دانش فنی کافی نیست، باید همراه در ابتدای آن یک مقدمه اجرایی به زبان غیرفنی و ساده آورده شود.

شاید اولین سوالی که به ذهن شما خطور میکند این باشد که تعریف پروپوزال قوی چیست؟

تعریف عملیاتی برای یک پروپوزال قوی عبارت است از امتیاز یا نمره اولویت (priority score) که توسط بخش بررسی مطالعات در یک نهاد یا موسسه تحقیقاتی اعطا کننده بودجه به آن پروپوزال داده میشود. کیفیت پروپوزال پژوهشی شما نه تنها به کیفیت پروژه تحقیقاتی شما بستگی دارد بلکه به کیفیت نگارشی پروپوزال نیز بستگی دارد. در عین حال یک پروپوزال نمیتواند قوی باشد مگر اینکه محتوای علمی آن قوی باشد. مفهوم قوی بودن محتوای علمی مستلزم اعتبار علمی ذاتی کار میباشد و همچنین دلالت بر به کارگیری تکنیک هایی منطبق بر آخرین پیشرفت های علمی دارد.
مهمترین بخشهای پروپوزال شما، چکیده و اهداف اختصاصی هستند. ممکن است یکی از این دوبخش، تنها قسمتی باشد که برخی از داوران (reviewers) آن را میخوانند. برای درک علت اهمیت این دو قسمت همواره سناریویی را که در جلسات بخش بررسی مطالعات در National Institute of Healthرخ میدهد در نظر داشته باشید: اعضا دور یک میز بزرگ نشسته اند؛ دو نفر از آنها داور اختصاصی (assigned reviewer) هستند و پروپوزال را به تفصیل خوانده اند و نتیجه بازبینی خود را برای سایر اعضای گروه خواهند گفت. این برنامه در مورد هر پروپوزال حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به طول می انجامد و طی این مدت سایر اعضای گروه، پروپوزال را از نظر میگذرانند. بنابراین اگر قرار باشد بخشی از پروپوزال در این مدت خوانده شود، آن بخش احتمالا چکیده و اهداف اختصاصی خواهد بود. اعضای بخش بررسی مطالعات سبک بازبینی خاص خود را دارند، اما معمولا بازبینی یک پروپوزال را با نگاهی اجمالی به بخش اهداف اختصاصی شروع میکنند. برخی از این اعضا نیز که با موضوع کلی تحقیق آشنا هستند، اما داور ویژه آن پروپوزال نیستند، ممکن است قسمت اهداف اختصاصی را قبل از جلسه بخوانند تا آمادگی بیشتری برای بحث در مورد آن پیدا کنند. درواقع یک پروپوزال خوب قادر است با تمام افرادی که آن را داوری میکنند ارتباط برقرار کند؛ نه فقط با افرادی که در رشته مرتبط با موضوع پروپوزال تخصص دارند.

مقالات مجله Scientific American میتوانند الگویی برای استاندارد طلایی نگارش پروپوزال باشند. این مقالات برای خوانندگانی نوشته میشوند که اهل علم و دانش هستند اما با موضوع آن مقاله خاص آشنایی ندارند. در این مقالات نثر نگارش ساده است ، از عبارات مخفف پرهیز میشود و هر صفحه حداقل دارای یک دیاگرام یا شکل میباشد. به کاربردن دیاگرام در پروپوزال نیز به خصوص هنگام بیان ایده های پیچیده بسیار مفید است.
هر آنچه در پروپوزال آمده است باید دقیق و واضح و منسجم باشد. نباید هیچ تناقض یا مغایرتی بین بخشهای مختلف یک پروپوزال وجود داشته باشد. فراموش نکنید که پروپوزال به عنوان نمونه ای از ما حصل کاری که از محققین انتظار میرود، در نظر گرفته میشود و بودجه های تحقیقاتی در یک جو رقابتی اعطا میشوند.

بنابر این پیشنهاد می شود برای ارائه پروپوزال مناسب مراحل زیر را طی کنید .

قبل از هر کاری باید توجه کنیم که این پروپوزال را برای چه کسی یا چه نهادی تنظیم می کنیم. برخی از سازمانها یا نهادها فرمت مشخصی دارند . معمولا تحصیلات تکمیلی دانشگاه برای پایان نامه های ارشد یا دکتری فرمت مشخصی دارد که باید در آن قالب ارائه شود. بنابراین بهتر است که از همان ابتدا فرم مربوطه را دریافت کنید و بعد اقدام کنید. برای دیدن یک نمونه از این فرم ها اینجا را کلیک کنید. اگر فرمت مشخصی در دست نیست می توانید با توجه به نیاز خودتان تعریف کنید اما برخی بخشها در همه پروپوزال های تحقیقاتی لازم است.
نوشتن پروپوزال رسمی زمان بر و هزینه بر است. پروپوزال رسمی در واقع پشنهادی است که توسط یک سازمان بررسی می شود و در صورت تایید مزایا و منافعی را برای نگارنده به همراه دارد. مثلا دانشگاههای خارجی برای پذیرش دانشجوی دکترای از طریق پروپوزال تحقیقاتی تصمیم گیری می کنند در نتیجه دارا بودن یک پروپوزال رسمی می تواند منجر به دریافت بورس و پوزیشن دانشگاهی شود. برای نوشتن چنین پروپوزالی باید وقت زیادی صرف شود تا نتیجه کار قابل ارائه باشد.
داشتن یه ایده خوب برای نوشتن پروپوزال مطلوب است اما کافی نیست.تبدیل یک ایده خوب به پروپوزال مناسب و کارآمد نیازمند طی کردن مراحل مشخصی است که در مقالات بعدی در مورد آنها توضیح خواهیم داد . اما می توانید به جای پروپوزال، Draftتحقیق یا Brief Proposalرا بنویسید که ساده تر است.
Draft درواقع پروپوزال غیر رسمی است که می توانید به راحتی تهیه کنید که اصصلاحا One page Proposal هم گفته می شود. دوستانی که قصد تحقیق برای کار کلاسی دارند و یا می خواهند نوشتن پروپوزال راتمرین کنند می تونند ابتدا یه پروپوزال یک صفحه ای بنویسند.

در واقع پروپوزال یک صفحه ای به استاد راهنما کمک می کند که بتواند پاسخ سوالات زیر را بدهد:

– آیا موضوع تحقیق در حیطه تخصصی او قرار داد؟

– آیا موضوع پیشنهاد در چهارچوب زمانی دانشجو قابل انجام است؟

– آیا دانشجو در زمینه پیشنهادی ، پشتوانه علمی دارد؟

– آیا منابع کافی برای انجام تحقیق وجود دارد؟

پروپزال یک صفحه ای باید شامل موارد زیر باشد:
Candidate name (نام دانشجو)
Title (عنوان )
Aim/Objectives (اهداف تحقیق)
Research method ( روش تحقیق)
Expected outcomes (نتایج مورد انتظار)
Resources required (منابع مورد نیاز)
برای نوشتن بخش های این پروپزال باید نسبت به موضوع اشراف داشته باشید تا بتوانید عنوان مناسبی برای تحقیق پیدا کنید و روش تحقیق مناسب را بیان کنید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
hosein dehshiri |   1396/03/28 22:16:19   |
0     0
نکات مهم نگارشی عنوان پروپزال:
1-عنوان باید به اندازه کافی جزئی و به اندازه کافی کلی باشد 
2سعی کنید با عنوان چارچوب کلی تحقیق و هدف را به خواننده منتقل کنید
3-سعی کنید با عنوان چارچوب کلی تحقیق و هدف را به خواننده منتقل کنید 4-عنوان باید کاملاً مشخص کند شما چه چیز را در چه شرایطی مطالعه میکنید
5-در جمله بندی دقت کنید تا چیدمان ان طور باشد که اصل موضوع از فرع ان قابل تشخیص باشد.
6-سعی کنید کلمات اضافی را از عنوان پروژه حذف کنید!
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رنجبر |   1396/03/28 22:23:51   |
0     0
پروپوزال یا طرح تحقیق ، پیش نویس پ‍ژوهشی است که شما می بایست برای اخذ مدرک تحصیلی خود انجام دهید. در پروپوزال ، شما به معرفی موضوعی که برای پایان نامه خود انتخاب کرده اید ، توضیح اهمیت آن موضوع ، ذکر پ‍‍ژوهش هایی که در گذشته در این باره صورت گرفته ، و نتایجی که فکر می کنید از تحقیق خواهید گرفت می پردازید. هم چنین روش یا روش هایی که در پژوهش از آن ها بهره خواهید گرفت را ذکر می کنید.
شکل پروپوزال بنا بر هدفی که از آن دارید و یا به مقتضای رشته تحصیلی شما می تواند قدری متغیر باشد. اما شکل بندی بنیادین آن ، همواره باید شامل عنوان بندی ها و بخش های زیر باشد :
1- موضوع تحقیق ( Project Title )
ذیل این عنوان می بایست عنوان دقیق تحقیق خود را ذکر کنید. برای مثال :
Project Title: Women Role in Southeast Thailan

2- توضیح موضوع و اهمیت آن ( Importance and Statement of Topic )
در این بخش می بایست جوانب موضوع ، چگونگی ارتباط آن با رشته تحصیلی مورد نظر ، و اهمیت موضوع به لحاظ علمی و کاربردی را توضیح دهید.
3- ادبیات تحقیق و پژوهش های مرتبط ( Review of Literature and Relevant Topics)
زیر این عنوان ، باید توضیح مختصری درباره پژوهش هایی که پیش از شما روی این موضوع و موضوعات نزدیک به آن انجام شده بدهید. در این بخش در واقع باید به ذکر پژوهش هایی بپردازید که شما قصد دارید یافته های آن ها را تکمیل کنید ، اشتباهات آن ها را رفع نمایید و یا نتایج آن ها را رد کنید.
4- اهداف و فرضیه ها ( Aims and Hypothesizes )
در این بخش باید به ذکر نتایجی بپردازید که فکر می کنید از تحقیق خواهید گرفت. توضیح دهید که از انجام تحقیق چه هدفی دارید؟ به کدام سمت حرکت می کنید؟ و فکر می کنید به کجا خواهید رسید؟
5- روش ها و ابزار های تحقیق ( Methodology )
در این قسمت توضیح دهید که در انجام پروژه از چه روش های علمی سود خواهید برد و چه ابزارهایی را برای رسیدن به اهداف تحقیق به خدمت خواهید گرفت.
6- منابع( References )
فهرستی از منابعی که فکر می کنید از آن ها استفاده خواهید کرد و به کار شما مرتبط هستند را الفبایی و منظم کنید و در این بخش بیاورید.
مهدی رنجبر -دانشجو حسابداری ارشد 94
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
hosein dehshiri |   1396/03/28 22:27:10   |
0     0
پروپوزال چیست؟

پروپوزال، یک پیشنهاد است. پروپوزال ایده‌ای را پیشنهاد می‌دهد و سپس با ارائه‌ی مدارک و مستندات نشان می‌دهد چرا آن ایده خوب یا بد است.
با وجود کاربرد گسترده‌ی پروپوزال در کسب‌وکار و مبادلات اقتصادی، دامنه‌ی استفاده‌ی آن محدود به این دو حیطه نیست. پروپوزال توسط دانشجویان و در زمینه‌های علمی در سطح شخصی و حرفه‌ای استفاده می‌شود.
دهشیری-ارشد حسابداری 94
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جواد رضائی حسن آباد |   1396/03/28 22:31:59   |
0     0
هر پروپوزال یک طرح برای برآورده ساختن یک نیاز پیشنهاد می نماید و دریافت کننده آن، طرح پیشنهادی را با توجه به اینکه پروپوزال مزبور به سوالات زیر تا چه اندازه خوب پاسخ می دهد، ارزیابی می نماید:

پیشنهاد ما چیست؟
برای انجام آن چگونه طرح ریزی کرده ایم؟
چه زمانی را برای انجام آن برنامه ریزی کرده ایم؟
چقدر هزینه برای انجام این طرح لازم است؟
در نگارش پروپزال سطح دانش مخاطبین و نیز موقعیت آنان بایستی در نظر گرفته شود. اگر مخاطب پروپوزال دارای دانش فنی کافی نیست، باید همراه در ابتدای آن یک مقدمه اجرایی به زبان غیرفنی و ساده آورده شود.

شاید اولین سوالی که به ذهن شما خطور میکند این باشد که تعریف پروپوزال قوی چیست؟

تعریف عملیاتی برای یک پروپوزال قوی عبارت است از امتیاز یا نمره اولویت (priority score) که توسط بخش بررسی مطالعات در یک نهاد یا موسسه تحقیقاتی اعطا کننده بودجه به آن پروپوزال داده میشود. کیفیت پروپوزال پژوهشی شما نه تنها به کیفیت پروژه تحقیقاتی شما بستگی دارد بلکه به کیفیت نگارشی پروپوزال نیز بستگی دارد. در عین حال یک پروپوزال نمیتواند قوی باشد مگر اینکه محتوای علمی آن قوی باشد. مفهوم قوی بودن محتوای علمی مستلزم اعتبار علمی ذاتی کار میباشد و همچنین دلالت بر به کارگیری تکنیک هایی منطبق بر آخرین پیشرفت های علمی دارد.
رضایی-ارشد94
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جواد رضائی حسن آباد |   1396/03/28 22:32:53   |
0     0
مهمترین بخشهای پروپوزال شما، چکیده و اهداف اختصاصی هستند. ممکن است یکی از این دوبخش، تنها قسمتی باشد که برخی از داوران (reviewers) آن را میخوانند. برای درک علت اهمیت این دو قسمت همواره سناریویی را که در جلسات بخش بررسی مطالعات در National Institute of Healthرخ میدهد در نظر داشته باشید: اعضا دور یک میز بزرگ نشسته اند؛ دو نفر از آنها داور اختصاصی (assigned reviewer) هستند و پروپوزال را به تفصیل خوانده اند و نتیجه بازبینی خود را برای سایر اعضای گروه خواهند گفت. این برنامه در مورد هر پروپوزال حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به طول می انجامد و طی این مدت سایر اعضای گروه، پروپوزال را از نظر میگذرانند. بنابراین اگر قرار باشد بخشی از پروپوزال در این مدت خوانده شود، آن بخش احتمالا چکیده و اهداف اختصاصی خواهد بود. اعضای بخش بررسی مطالعات سبک بازبینی خاص خود را دارند، اما معمولا بازبینی یک پروپوزال را با نگاهی اجمالی به بخش اهداف اختصاصی شروع میکنند. برخی از این اعضا نیز که با موضوع کلی تحقیق آشنا هستند، اما داور ویژه آن پروپوزال نیستند، ممکن است قسمت اهداف اختصاصی را قبل از جلسه بخوانند تا آمادگی بیشتری برای بحث در مورد آن پیدا کنند. درواقع یک پروپوزال خوب قادر است با تمام افرادی که آن را داوری میکنند ارتباط برقرار کند؛ نه فقط با افرادی که در رشته مرتبط با موضوع پروپوزال تخصص دارند.
با تشکر رضایی-دانشجو ارشد حسابداری
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جواد رضائی حسن آباد |   1396/03/28 22:37:44   |
0     0
در بخش مقدمه، دربارة زمینه پژوهش توضیح می‌دهید و یافته های پژوهشی مرتبط با موضوع را مرور می‌کنید. دو روش عمده برای نوشتن پیشینة پژوهش وجود دارد. در روش اول، پیشینة پژوهش به دو فصل تقسیم می‌شود. در فصل اول که نسبتاً کوتاه است موضوع پژوهش مطرح می‌شود، چهارچوب کلی پژوهش به اختصار توضیح داده می‌شود و سپس مسأله پژوهش بیان می‌شود و گاهی فرضیه ها مطرح می‌شوند. فصل دوم که طولانی تر است پیشینة پژوهش را به صورت انتقادی و یکپارچه مرور می‌کند. مشکل الگوی دو فصلی این است که باید در فصل اول اطلاعات کافی ارائه شود تا خواننده از اهمیت و ضرورت مسأله آگاه شود بدون این که مطالب فصل دوم، تکراری و زائد باشد
با تشکر-رضایی-ارشد-94-آزاد-یزد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
غلامرضا آصفی |   1396/09/02 21:10:35   |
0     0
در پاسخ به موارد ذکر شده توسط آقای عبدالرحمن امین باید عرض کنم که
دوست عزیز و گرامی
جسارتا فکر کنم محقق بازوی اجرایی و مسئول پیاده سازی پلان است و استاد راهنما نقش مهندس ناظر را دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد رضا تیموری |   1396/09/06 16:30:42   |
0     0
ساختار پروپزال :
- عنوان پژوهش
- بیان مسأله ( تشریح ابعاد ، حدود مسأله ، معرفی دقیق مسأله ، بیان جنبه های مجهول و مبهم و متغیر های مربوط به پرسش های تحقیق ، منظور تحقیق)
- سوابق مربوط ( بیان مختصر سابقهء تحقیقات انجام شده دربارهء موضوع و نتایج به دست آمده در داخل و خارج از کشور نظر های علمی موجود دربارهء موضوع تحقیق )
- فرضیه ها ( هر فرضیه به صورت یک جمله خبری نوشته شود .
- اهداف تحقیق ( شامل 1 اهداف علمی ،2 کاربردی و 3 ضرورت های خاص انجام تحقیق
- جنبهء نوآوری و جدید بودن تحقیق
- روش آماری
- روش گرد آوری اطلاعات ( میدانی ، کتابخانه ای و غیره
- ابزار گرد آوری اطلاعات ( پرسشنامه ، مصاحبه ، مشاهده ، آزمون ، فیش ، جدول ، نمونه برداری ، تجهیزات آزمایشگاهی و بانک های اطلاعاتی و شبکه های کامپیوتری و ماهواره ای و غیره)
- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
- جدول زمان بندی مراحل انجام دادن تحقیق از زمان تصویب تا دفاع نهایی
- فهرست منابع و ماخذ ( فارسی و غیر فارسی ) مورد استفاده در پایان نامه: (حداقل 10 مورد)
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا حاتمی |   1396/09/10 11:13:17   |
0     0
کیفیت پروپوزال پژوهشی شما نه تنها به کیفیت پروژه تحقیقاتی شما بستگی دارد بلکه به کیفیت نگارشی آن نیز بستگی دارد. در عین حال یک پروپوزال نمیتواند قوی باشد مگر اینکه محتوای علمی آن قوی باشد. مفهوم قوی بودن محتوای علمی مستلزم اعتبار علمی ذاتی کار میباشد و همچنین دلالت بر به کارگیری تکنیک هایی منطبق بر آخرین پیشرفت های علمی دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سید محمد میری |   1396/09/15 14:13:59   |
1     0
ساختار پروپزال را می توان به شرح زیر خلاصه نمود
- عنوان پژوهش
- بیان مسأله
- سوابق مربوط
- فرضیه ها
- اهداف تحقیق
- جنبهء نوآوری و جدید بودن تحقیق
- روش آماری
- روش گرد آوری اطلاعات
- ابزار گرد آوری اطلاعات
- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
- جدول زمان بندی مراحل انجام دادن تحقیق از زمان تصویب تا دفاع نهایی
- فهرست منابع و ماخذ مورد استفاده در پایان نامه
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/09/17 23:35:08   |
1     0
پروپزال چیست ؟پیش نویس طرح تحقیقی توجیهی است که بر مبنای علاقمندی و پ‍ژوهش های فرد متقاضی و مبتنی بر فرضیه های علمی و استنتاجات تحقیقاتی باشد و بر این اصل دانشجو می تواند شاخه تحقیقی و میزان سابقه فعالیت قبلی و نتایج حاصله را اعلام نماید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد کاظم سالاری |   1396/09/19 07:35:06   |
0     0
پروپوزال (Proposal): در لغت به معنی پیشنهاد است و در واقع می توان با آن ماکت و اسکلتی از کار اصلی را ارائه داد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد احمدی |   1396/09/27 19:13:31   |
0     0
ساختار پروپزال :
- عنوان پژوهش
- بیان مسأله ( تشریح ابعاد ، حدود مسأله ، معرفی دقیق مسأله ، بیان جنبه های مجهول و مبهم و متغیر های مربوط به پرسش های تحقیق ، منظور تحقیق)
- سوابق مربوط ( بیان مختصر سابقهء تحقیقات انجام شده دربارهء موضوع و نتایج به دست آمده در داخل و خارج از کشور نظر های علمی موجود دربارهء موضوع تحقیق )
- فرضیه ها ( هر فرضیه به صورت یک جمله خبری نوشته شود . )
- اهداف تحقیق ( شامل 1 اهداف علمی ،2 کاربردی و 3 ضرورت های خاص انجام تحقیق )
- جنبهء نوآوری و جدید بودن تحقیق
- روش آماری
- روش گرد آوری اطلاعات ( میدانی ، کتابخانه ای و غیره )
- ابزار گرد آوری اطلاعات ( پرسشنامه ، مصاحبه ، مشاهده ، آزمون ، فیش ، جدول ، نمونه برداری ، تجهیزات آزمایشگاهی و بانک های اطلاعاتی و شبکه های کامپیوتری و ماهواره ای و غیره)
- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
- جدول زمان بندی مراحل انجام دادن تحقیق از زمان تصویب تا دفاع نهایی
- فهرست منابع و ماخذ ( فارسی و غیر فارسی ) مورد استفاده در پایان نامه
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
DAMIRI |   1396/09/30 14:10:42   |
0     0
نحوه نگارش پروپوزال
در نوشتن پروپوزال باید به نکات ذیل توجه فرمایید:
- معرفی موضوعی که برای پایان نامه خود انتخاب کرده اید
-توضیح اهمیت آن موضوع
-ذکر پ‍‍ژوهش هایی که در گذشته در این باره صورت گرفته
-نتایجی که فکر می کنید از تحقیق خواهید گرفت
-روش یا روش هایی که در پژوهش از آنها بهره خواهید گرفت
-منشور و قالب بندی شکل پروپوزال بنا بر هدفی که از آن دارید و یا به مقتضای رشته تحصیلی شما
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رمضان دهقان نیری |   1396/10/01 21:28:31   |
0     0
شرایط لازم یک پروپوزال مطلوب

1- موضوع پروپوزال :
تحصیلات و تخصص پژوهش گر با موضوع پروپوزال تطبیق داشته باشد.
مشکلات مطرح شده در پروپوزال، موضوعاتی باشد که از الویت بالایی برخوردار باشند.
موضوع به هیچ عنوان تکراری نباشد.
هم خوانی موضوع پروپوزال با سطح تحصیلی پژوهش گر.
منابع لازم مانند بودجه و تجهیزات برای پژوهش آماده شده باشد.
زمان مطرح شده برای پژوهش دقیق باشد.
نتایج به دست آمده از انجام پژوهش محسوس باشد.
از نظر فرهنگی و اجتماعی مورد قبول باشد.

2- عنوان پروپوزال :
پروپوزال از نظر نگارشی باید بدون هیچ ایرادی باشد.
عنوان باید معرف مفهوم کلی و نهایی پژوهش باشد.
وضوح عنوان
مختصر بودن عنوان
عدم استاده از کلمات اختصاری انگلیسی در عنوان فارسی
مشخص کردن زمان و مکان انجام پژوهش
عنوان پروپوزال به سوالاتی از قبیل چه کسی و چه چیز و... پاسخ داده باشد.
در عنوان پروپوزال از پیش داوری خودداری شود.
عنوان باید به دو زبان انگلیسی و فرسی به صورت همزمان نوشته شود.

3- بیان مسئله :
مساله به وضوح تعریف شده باشد.
اثرات ناشی از مشکل توضیح داده شده باشد.
توضیح اینکه پژوهش چگونه به حل مسئله کمک می کند.
توضیح اینکه انجام پژوهش چه میزان ضروری است.
حد و حدود مسئله توضیح داده شود.
اطلاعات باید از عمومی به اختصاصی و از کل به جزء تدوین شود.
مسئله بیان شده باید جدید و مستند باشد.
دلایل انجام پژوهش به اختصار شرح داده شود.
پیوستگی مطالب در بیان مسئله رعایت شود.
سازمان ها و اشخاص ذینفع ذکر شوند.
پژوهش های انجام شده مرتبط ذکر شوند.
دلیل متمایز بودن پژوهش با سایر پژوهش ها نام برده شود.
هدف پژوهش به صورت کامل مطرح شده باشد.

4- اهداف، فرضیه و سوالات پژوهش
اهداف کلی و آرمانی مشخص شده باشد.
اهداف کلی منطبق با عنوان پژوهش باشد.
نتایج نهایی باید حاصل هدف کلی پژوهش باشد.
اهداف پروپوزال باید واقع بینانه باشد.
هدف های ویژه پروپوزال باید قابل اندازه گیری باشند.
فرضیه ها باید به شکل گزاره های جهت دار مطرح شوند.
فرضیه ها به شکل جمله خبری و بدون ابهام مطرح شوند.
سوالات پژوهش با اهداف اختصاصی تطابق داشته باشند.
رابطه بین چند متغیر توسط سوالات بیان شود.
در ازای هر اهداف اختصاصی یک سوال پژوهشی تعریف شده باشد.

5- اندازه گیری متغیر ها و اندازه گیری آنها :
متغیرها از دید عملیاتی و نظری بیان شده باشند.
در تعریف متغیر نظری اشاره به مستندات علمی الزامی است.
منظور پژوهشگر توسط معرفی عملیاتی واژه ها بیان شود.
متغیر ها به صورت علمی و قابل سنجش مشخص شده باشند.
تناسب انواع متغیر ها مد نظر باشد.
مقیاس سنجش تمام متغیر ها مشخص باشد.
نقش متغیر ها در پژوهش تعریف شده باشد.

6- نوع پژوهش :
نوع پژوهش طبق اهداف پژوهش تعریف شود.
فرایند اجرای پژوهش پایه و مبنای نوع پژوهش باشد.
نوع پژوهش بر پایه زمان اجرای آن مشخص شود.
نوع پژوهش طبق نتیجه های حاصل از پژوهش تعیین شود.

7- روش پژوهش :
روش پژوهش باید مرحله به مرحله توضیح داده شود.
افعال مربوط به فعالیت ها باید به زمان آینده شرح داده شود.
انطباق روش پژوهش و نوع پژوهش باید رعایت شود.

8- جامعه پژوهش :
دقت در تعریف جامعه پژوهش
دقت در ملاک انتخاب نمونه
جامعه باید برخوزدار از ملاک های انتخاب باشد.

9- نمونه پژوهش :
روش های نمونه گیری معین باشند.
روش های محاسبه حجم نمونه معین باشند.
توضیح دقیق روش انتخاب نمونه
نمونه تعیین شده باید معرف جامعه باشد.

10- محیط پژوهش :
محیط پژوهش کاملا مشخص باشد.
مشخص بودن حدود محیط پژوهش

11- ابزار گردآوری و روشهای تحلیل داده
ابزار های گردآوری داده باید مشخص باشد.
ابزار مورد اسفاده باید متناسب با نوع پژوهش باشد.
ابزار مورد استفاده باید متناسب با روش پژوهش باشد.
نحوه بررسی ابزار مشخص باشد.
جزئیات و مراحل گردآوری داده مشخص باشد.
مشخص کردن روش تحلیل داده ها در پژوهش

12- مرور پیشینه پژوهش :
ژورنال ها باید شامل رتبه علمی باشند.
ترتیب مطالب بر اساس تاریخ انتشار
بررسی کامل مقالات مرتبط با موضوع پژوهش
اطلاعات به اندازه کافی از مقالات فراهم شوند.

13- محدودیت های موجود در پژوهش :
از محدودیت های احتمالی نام برده شود.
در صورت امکان محدودیت نیز امکان پژوهش وجود داشته باشد.

14- پیش بینی زمان :
مرحله بندی صحیح پژوهش
تناسب زمان پیش بینی با نوع پژوهش
ترسیم گانت چارت برای مراحل پژوهش

15- محاسبه هزینه ها
تفکیک هزینه های پژوهش بر اساس مراحل
تناسب بین نوع پژوهش و هزینه ها
درج هزینه ها در بالای ستون مربوطه

16- منبع گزارش پایانی :
تعداد منابع باید نسبت به هر پژوهش کافی باشد.
درج منابع در انتهای گزارش
تنوع کافی منابع
استفاده از منابف انگلیسی و فارسی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محسن برزگری |   1396/10/01 23:13:20   |
0     0
خیلی مطالب خوبی بود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدمحمد امامی مقدم |   1396/10/02 23:07:36   |
0     0
یکی ازچیزهایی که درمورد نوشتن پروپوزال باید دقت کرد این است که نباید پروپوزال طولانی باشد زیراباعث سررفتن حوصله خواننده میشود باید پروپوزال راخلاصه ومفید نوشت که معمولا بین 5 الی 8 صفحه مناسب است .حال می خواهیم بدانیم که پروپوزال رامعمولا چه کسانی می نویسند ؟بطورکلی باید گفت که پروپوزال را تنها کسانی می نویسند که ساختار تحصیلی آنها بصورت تحقیقاتی میباشد یعنی دانشجویان مقطع لیسانس نیاز به پروپوزال ندارند ولی کسانی که می خواهند برای دکترا درس بخوانند ویا می خواهند برای فوق لیسانس به صورت فقط تحقیقاتی بخوانند باید پروپوزال ارائه دهند . زمان ارائه پروپوزال هم برای این دسته از افراد موقع ثبت نام می باشد ودرپذیرش دانشجو نقش مهمی را ایفا می کند . در ضمن موضوع پروپوزال هم مهم است یعنی اینکه چه موضوعی را انتخاب کنیم که مورد توجه استاد راهنما (یعنی آن کسی که پروپوزال ما را می خواند ودرموردش نظرمی دهد ) قرار بگیرد که البته خود اساتید دانشگاه یک سری از موضوعات را مطرح می کنند ومی گویند روی این موضوعات می توانید تحقیق کنید و بدینوسیله شما متوجه می شوید که پروپوزال خودراروی چه موضوعی کار کنید همین طور شما اگر خود موضوعی مد نظرتان هست می توانید پس ازمشورت با اساتید دانشگاه ، آن راموضوع پروپوزال خود قرار دهید .بعضی اوقات هم شما مجبورید که پروفایل تمام اساتید را بررسی کنید وآگاه شوید که در چه زمینه هایی کار کرده اند واطلاعات بیشتری دارند و بدین ترتیب موضوع خود را انتخاب کنید وبنویسید .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
الهام رضایی نسب |   1396/10/05 23:17:53   |
0     0
علیرغم تفاوت موجود در شیوه های نگارش بیان مساله، بیان مساله از 3 بخش اصلی تشکیل میشود
1.بخشی که به توصیف شرایط مطلوب میپردازد
2. بخشی که شرایط موجود را شرح میدهد.
3. بخشی که توضیح داده میشود که برای پر کردن این شکاف چه کاری قرار است در پژوهش حاضر صورت پذیرد.
علاوه بر بخش بندی بیان مساله ، نحوه استدلال نیز مهم است.
در نگارش بیان مساله ابتدا از مفاهیم کلان و کلی شروع می کنیم ،سپس خواننده رو گام به گام به دامنه پژوهش و محیط پژوهش خودمان هدایت میکنیم.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محسن برزگری |   1396/10/06 09:08:06   |
پروپوزال (Proposal): در لغت به معنی پیشنهاد است و در واقع می توان با آن ماکت و اسکلتی از کار اصلی را ارائه داد.
‌همچنین برای تصویب یک طرح پژوهشی و تامین اعتبار آن ، لازم است تا پژوهشگر قصد پژوهشی خود را در پیشنهاد طرح پژوهشی (Proposal) به اطلاع افراد ذیربط و کسانی که اعتبار مالی طرح را تامین می کنند برساند شاید در اینجا مناسب باشد بجای کلمه یProposal از کلمهdesign استفاده نمود اماچون کلمهProposal معمول شده اینجانب نیز طرح پیشنهاده را Proposal تعریف نموده و به شرح آن می پردازم . در پیشنهاد طرح تحقیق (Proposal) ، اهداف ، سئوالات و فرضیه ها ، ویژگیها ی روش اجرای تحقیق ، زمان و هزینه های لازم برای اجرای طرح تحقیق باید به نحوی روشن و قانع کننده بیان شود . پژوهشگر باید نهایت تلاش خود را بعمل آورد تا داوران طرح به سهولت به هدف پژوهش و ضرورت اجرای آن با توجه به طرح پیشنهادی (Proposal)پی برند.
اما قبل از اجرای یک پروپوزال لازم است پژوهشگر مشخصات خود را که شامل نام ، نام خانوادگی، شغل ، سمت فعلی ، درجات علمی ، سوابق تحصیلی ، فعالیتهای پژوهشی و سوابق شغلی و همچنین مشخصات همکاران اصلی طرح (شامل نام ، شغل ، درجه علمی و نوع همکاری ) بصورت طبقه بندی و در قالب و فرمتی در ابتدای پروپوزال (Proposal)بیاورد .
اجزای یک پروپوزال(Proposal):ا- عنوان 2- ضرورت و اهمیت تحقیق 3-طرح مساله 4- شناسایی وبیان مساله 5- اهداف تحقیق 6- سئوالات تحقیق 7- فرضیات تحقیق 8- پیشینه تحقیق 9- روش تحقیق 10-ابزار اندازه گیری تحقیق 11- جامعه آماری 12- حجم نمونه 13- تجزیه و تحلیل داده ها 14- شرح چارچوبهای نظری تحقیق 15- بودجه وخدمات 16- فهرست منابع و ماخذ تحقیق
علی ویسی |   1396/10/29 18:56:12   |
0     0
همچنین برای تصویب یک طرح پژوهشی و تامین اعتبار آن ، لازم است تا پژوهشگر قصد پژوهشی خود را در پیشنهاد طرح پژوهشی (Proposal) به اطلاع افراد ذیربط و کسانی که اعتبار مالی طرح را تامین می کنند برساند شاید در اینجا مناسب باشد بجای کلمه یProposal از کلمهdesign استفاده نمود اماچون کلمهProposal معمول شده اینجانب نیز طرح پیشنهاده را Proposal تعریف نموده و به شرح آن می پردازم . در پیشنهاد طرح تحقیق (Proposal) ، اهداف ، سئوالات و فرضیه ها ، ویژگیها ی روش اجرای تحقیق ، زمان و هزینه های لازم برای اجرای طرح تحقیق باید به نحوی روشن و قانع کننده بیان شود . پژوهشگر باید نهایت تلاش خود را بعمل آورد تا داوران طرح به سهولت به هدف پژوهش و ضرورت اجرای آن با توجه به طرح پیشنهادی (Proposal)پی برند.
اما قبل از اجرای یک پروپوزال لازم است پژوهشگر مشخصات خود را که شامل نام ، نام خانوادگی، شغل ، سمت فعلی ، درجات علمی ، سوابق تحصیلی ، فعالیتهای پژوهشی و سوابق شغلی و همچنین مشخصات همکاران اصلی طرح (شامل نام ، شغل ، درجه علمی و نوع همکاری ) بصورت طبقه بندی و در قالب و فرمتی در ابتدای پروپوزال (Proposal)بیاورد .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا حاتمی |   1396/10/30 21:28:36   |
0     0
روش گرد آوری اطلاعات ( میدانی ، کتابخانه ای و غیره )
- ابزار گرد آوری اطلاعات ( پرسشنامه ، مصاحبه ، مشاهده ، آزمون ، فیش ، جدول ، نمونه برداری ، تجهیزات آزمایشگاهی و بانک های اطلاعاتی و شبکه های کامپیوتری و ماهواره ای و غیره)
- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
- جدول زمان بندی مراحل انجام دادن تحقیق از زمان تصویب تا دفاع نهایی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
آرزوالسادات آینده |   1396/11/04 23:00:13   |
0     0
پروپوزال (Proposal) چیست؟ ساختار و محتوای هر قسمت
مقدمه : در ابتدا لازم می دانم تعریف جامع و مختصری از کلمه پروپوزال( (Proposalارائه نمایم و سپس تدوین یک پروپوزال را بطور خلاصه بیان خواهم نمود .
پروپوزال (Proposal): در لغت به معنی پیشنهاد است و در واقع می توان با آن ماکت و اسکلتی از کار اصلی را ارائه داد.
‌همچنین برای تصویب یک طرح پژوهشی و تامین اعتبار آن ، لازم است تا پژوهشگر قصد پژوهشی خود را در پیشنهاد طرح پژوهشی (Proposal) به اطلاع افراد ذیربط و کسانی که اعتبار مالی طرح را تامین می کنند برساند شاید در اینجا مناسب باشد بجای کلمه یProposal از کلمهdesign استفاده نمود اماچون کلمهProposal معمول شده اینجانب نیز طرح پیشنهاده را Proposal تعریف نموده و به شرح آن می پردازم . در پیشنهاد طرح تحقیق (Proposal) ، اهداف ، سئوالات و فرضیه ها ، ویژگیها ی روش اجرای تحقیق ، زمان و هزینه های لازم برای اجرای طرح تحقیق باید به نحوی روشن و قانع کننده بیان شود . پژوهشگر باید نهایت تلاش خود را بعمل آورد تا داوران طرح به سهولت به هدف پژوهش و ضرورت اجرای آن با توجه به طرح پیشنهادی (Proposal)پی برند.
اما قبل از اجرای یک پروپوزال لازم است پژوهشگر مشخصات خود را که شامل نام ، نام خانوادگی، شغل ، سمت فعلی ، درجات علمی ، سوابق تحصیلی ، فعالیتهای پژوهشی و سوابق شغلی و همچنین مشخصات همکاران اصلی طرح (شامل نام ، شغل ، درجه علمی و نوع همکاری ) بصورت طبقه بندی و در قالب و فرمتی در ابتدای پروپوزال (Proposal)بیاورد .
اجزای یک پروپوزال(Proposal):ا- عنوان 2- ضرورت و اهمیت تحقیق 3-طرح مساله 4- شناسایی وبیان مساله 5- اهداف تحقیق 6- سئوالات تحقیق 7- فرضیات تحقیق 8- پیشینه تحقیق 9- روش تحقیق 10-ابزار اندازه گیری تحقیق 11- جامعه آماری 12- حجم نمونه 13- تجزیه و تحلیل داده ها 14- شرح چارچوبهای نظری تحقیق 15- بودجه وخدمات 16- فهرست منابع و ماخذ تحقیق
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mohammad hassan bikas fahadan |   1396/11/14 14:27:32   |
0     0
اجزای یک پروپوزال(Proposal):ا- عنوان 2- ضرورت و اهمیت تحقیق 3-طرح مساله 4- شناسایی وبیان مساله 5- اهداف تحقیق 6- سئوالات تحقیق 7- فرضیات تحقیق 8- پیشینه تحقیق 9- روش تحقیق 10-ابزار اندازه گیری تحقیق 11- جامعه آماری 12- حجم نمونه 13- تجزیه و تحلیل داده ها 14- شرح چارچوبهای نظری تحقیق 15- بودجه وخدمات 16- فهرست منابع و ماخذ تحقیق
همچنین برای تصویب یک طرح پژوهشی و تامین اعتبار آن ، لازم است تا پژوهشگر قصد پژوهشی خود را در پیشنهاد طرح پژوهشی (Proposal) به اطلاع افراد ذیربط و کسانی که اعتبار مالی طرح را تامین می کنند برساند شاید در اینجا مناسب باشد بجای کلمه یProposal از کلمهdesign استفاده نمود اماچون کلمهProposal معمول شده اینجانب نیز طرح پیشنهاده را Proposal تعریف نموده و به شرح آن می پردازم . در پیشنهاد طرح تحقیق (Proposal) ، اهداف ، سئوالات و فرضیه ها ، ویژگیها ی روش اجرای تحقیق ، زمان و هزینه های لازم برای اجرای طرح تحقیق باید به نحوی روشن و قانع کننده بیان شود . پژوهشگر باید نهایت تلاش خود را بعمل آورد تا داوران طرح به سهولت به هدف پژوهش و ضرورت اجرای آن با توجه به طرح پیشنهادی (Proposal)پی برند.
اما قبل از اجرای یک پروپوزال لازم است پژوهشگر مشخصات خود را که شامل نام ، نام خانوادگی، شغل ، سمت فعلی ، درجات علمی ، سوابق تحصیلی ، فعالیتهای پژوهشی و سوابق شغلی و همچنین مشخصات همکاران اصلی طرح (شامل نام ، شغل ، درجه علمی و نوع همکاری ) بصورت طبقه بندی و در قالب و فرمتی در ابتدای پروپوزال (Proposal)بیاورد .
روش گرد آوری اطلاعات ( میدانی ، کتابخانه ای و غیره )
- ابزار گرد آوری اطلاعات ( پرسشنامه ، مصاحبه ، مشاهده ، آزمون ، فیش ، جدول ، نمونه برداری ، تجهیزات آزمایشگاهی و بانک های اطلاعاتی و شبکه های کامپیوتری و ماهواره ای و غیره)
- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
- جدول زمان بندی مراحل انجام دادن تحقیق از زمان تصویب تا دفاع نهایی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدحسن فخری بغدادآباد |   1397/09/12 18:46:03   |
0     0
اولین قدم برای نوشتن یک پروپوزال انتخاب موضوع است.
1- عنوان نباید خیلی کوتاه و یا خیلی طویل باشد.
2- دربرگیرندة تمام محتویات کار تحقیقاتی باشد.
3- از به کار بردن مخففها، اصطلاحات و کلمات غیر مصطلح و کلمات انگلیسی که معادل فارسی دارند، اجتناب شود.
4- به صورت خبری نوشته شود و از عناوین اختصاری استفاده نشود.
5- سال و مکان انجام تحقیق حتماً ذکر شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
روح اله خزاعی |   1397/09/21 13:07:48   |
0     0
1- پروپوزان اسکلت اولیه طرح تحقیقاتی است
2- اجزای اصلی تشکیلی دهنده پروپوزال اینهاست:
عنوان تحقیق
بیان موضوع تحقیق
پیشینه تحقیق
فرضیه های مورد نظر محقق
اهداف مورد نظر محقق که به دنبال رسیدن به آنهاست
روش های جمع آوری داده های مورد نیاز
روش تجزیه و تحلیل داده ها
جدول زمانی انجام کار از تصویب تا دفاع نهایی
رفرنس های فارسی و لاتین
3- ساختار ظاهری پروپوزال برای هر مرکز علمی مختص به خودش است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics