تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

اسـتــانـداردهـــای حـسابرسی، حسابرسان را ملــزم بــه اجــرای حسابرســی باکیفیت و طراحی و برقراری سیستم کنترل کیفیت کرده اســت. طراحی و برقراری سیستم کنتــرل کیفیــت و انجام حسابرســی با کیفیت، نیازمند صــرف منابع و هزینه زا است. پژوهش های زیادی درباره ی کیفیت حسابرسی انجام شــده اما به هزینه های کیفیت، توجه زیادی نشده است. 

 

 

در این نوشتار، هزینه های کیفیت حسابرسی، بر بنیاد اســتانداردهای حسابرسی و ادبیات مربوط به هزینه یابی کیفیت توصیف شده اســت. نتایج مطالب مطرح شــده نشان می دهد که اســتانداردهای حسابرســی، تاکید ویژه ای بــر هزینه های پیش گیری و ارزیابــی دارند تا هزینه های شکســت درونی و برونی کمینه شــود. اما، با توجه بــه این که در عمــل، هزینه یابی کیفیت انجام نمی شــود؛ نمی تــوان گفت که در عمل، هریک از اجزای هزینه های کیفیت چه ســهمی در کل هزینه دارند.با توجه به الزامات اســتانداردها، قوانین و مقررات حسابرسی و نیاز حرفه به ارائه خدمات با کیفیت، هزینه یابی کیفیت در مؤسسه های حسابرسی مفید به نظر می رسد.

 


یکیا ز موضوع های کیفیت حسابرسی مهم در زمینه ی حسابرسی است. کیفیت حسابرسی یعنی ســنجش و ارزیابی بازار از توانایی حسابرســی در کشف تحریفات بااهمیت و گزارش تحریفات کشف شده. کیفیت حسابرســی، بر توانایی حسابرس در کشــف تحریفات و ارزیابــی توانایی و اســتقلال حسابرس توســط بازارمبتنی است. کیفیت واقعی حسابرسی را نمی توان مشاهده و ارزیابی کرد؛ مگر بربنیاد نتایج حسابرســی.

 

اصطلاح کیفیت حسابرسی، در مباحــث بین ذینفعــان، در ارتباطات بیــن مقررات گــذاران، تدوین کنندگان استانداردهای حسابرســی، مؤسسه های حسابرســی و دیگــران و در پژوهــش و  ، سیاست گذاری کاربرد فراوان دارد (ایفک، 2015، ص40 )کیفیــت حسابرســی، به تنهایــی یا با موضوعــات دیگر، کانون تمرکز بیش تر پژوهش های منتشرشده در پنجاه ســال گذشته است (دفوند و ژنگ، 2014، ص12). موضوع بیش تر مقاله ها و پژوهش های انجام  شده، تعریف کیفیت حسابرسی، اندازه گیری کیفیت حسابرسی و آزمون رابطه آن با ســایر متغیرها بوده است.  

 

برای دریافت مقاله کلیک کنید

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

Azita Hakimian |   1397/10/25 00:19:32   |
0     0
کیا ز موضوع های کیفیت حسابرسی مهم در زمینه ی حسابرسی است. کیفیت حسابرسی یعنی ســنجش و ارزیابی بازار از توانایی حسابرســی در کشف تحریفات بااهمیت و گزارش تحریفات کشف شده. کیفیت حسابرســی، بر توانایی حسابرس در کشــف تحریفات و ارزیابــی توانایی و اســتقلال حسابرس توســط بازارمبتنی است. کیفیت واقعی حسابرسی را نمی توان مشاهده و ارزیابی کرد؛ مگر بربنیاد نتایج حسابرســی.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدمصطفی قاسمی بنادکوکی |   1399/04/23 21:21:31   |
0     0
با توجه بــه این که در عمــل، هزینه یابی کیفیت انجام نمی شــود؛ نمی تــوان گفت که در عمل، هریک از اجزای هزینه های کیفیت چه ســهمی در کل هزینه دارند. بنابراین کیفیت حسابرسی یعنی ســنجش و ارزیابی بازار از توانایی حسابرســی در کشف تحریفات بااهمیت و گزارش تحریفات کشف شده .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics