تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

سازمان بورس و اوراق بهادار، دو سال پیش تر، گروهی از ناشران اوراق بهادار را، برای دوره های  و بعد از آن به ارائه ی صورت های مالی خود برمبنای استانداردهای 95 اسفند 29مالی منتهی به بین المللی گزارشگری مالی موظف ساخت. بدین ترتیب، اکنون دو سال است که برخی از ناشران عضو سازمان بورس، موظف به گزارشگری مالی برمبنای استانداردهای بین المللی هستد. 

 

 

 

چنان که می دانیم، گذار به اســتانداردهای بین المللی گام مهمی برای یکسان ســازی و قابلیت مقایســه ی داده های مالی بنگاه های ایرانی با بنگاه های بین المللی و بنابراین امکان درهم آمیزی و تعامل اقتصادی با جهان و علاوه بر آن ارتقای شــفافیت گزارشگری مالی در بنگاه های اقتصادی است. اما، همچنان که تجربه ی این دو سال نشان داده است مجموعه ای از عوامل در سطوح ساختاری، مقرراتی ـ قانونی، نهادی، و جز آن، در عمل باعث شده، به رغم تلاش های ارزشمند انجام شده ی نهادهای ناظر، استانداردگذار و مجری، میزان تحقق برنامه ها کم تر از سطح پیش بینی شده باشد.

 

یــک عنصر کلیــدی در این مورد مفهــوم «ارزش منصفانه» در اســتانداردهای بین المللی و دشــواری های مقرراتی و نهادی ما در انتقال از ارزش های مبتنی بر بهای تمام شده به ارزش های جاری و «منصفانه» اســت. در این میان، نابســندگی قوانین مالیاتی، عامل بازدارنده ی مهمی در تقویــم و برآورد برخــی از اقلام ترازنامه به ارزش منصفانه بوده اســت. علاوه بر آن، فقدان نظام حرفه ای «ارزش یابی» در کشــور نیز، عامل نهادی مهمی بــوده که برآورد ارزش های منصفانه را در عمل دشــوارتر از آن چه تصور می رفت ساخته است. همچنین، نابرخورداری از استانداردهای ارزیابــی و تولید داده های پایه برای ارزش یابی می تواند دشــواری های دیگری در تقویم برمبنای ارزش های منصفانه پدید آورد. بــه همین ترتیب، به موازات ارتقای گزارشــگری مالی در بنگاه ها بــرای گذار موفقیت آمیز به  نیازمند ارتقای نظام حسابرسی و اعتباردهی کشور، چارچوب های نرم افزاری و پیش نیازهای ifrs ای نیز هستیم. 

 

 آموزش حرفه مشــاهده می کنیم که استمرار موفقیت آمیز مسیر طی شده به سوی استانداردهای بین المللی نیازمنــد مجموعه ای از اقدامــات و تلاش های هماهنگ در ســطوح کلان و مقررات گذاری ها و نهادسازی هاست و با توجه به تجربه ی دو سال اخیر نیازمند برقراری یک ساختار نهادی منسجم برای پیگیری این امر در سطوح کلان و بازارهای مالی پول و سرمایه هستیم.

 

برای دریافت مقاله کلیک کنید

 

در صورت علاقه مندی به یادگیری کامل مبحثاستانداردهای حسابداری، جهت پیش ثبت نام و یا  شرکت در دوره ها کلیک کنید.

جهت پیش ثبت نام  کلیک کنید...

در صورتی که به مشاوره پیرامون موضوع فوق علاقه دارید کلیک کنید...

اطلاعات بیشتر کلیک کنید...

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics