تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی مواد (۲۶) تا (۳۳) را بررسی و به شرح ذیل به تصویب رساندند:
۱- معاونت نظارت موظف است گزارش نماینده ناظر وکمیسیون را بررسی و نظرات خود را حسب مورد به رئیس مجلس، دستگاه مربوط، دیوان محاسبات، کمیسیون ذیربط و نماینده ناظر اعلام نماید.

۲- معاونت نظارت موظف است عدم شرکت نماینده ناظر در جلسات را به رئیس مجلس اعلام کند.
۳- حضور نماینده ناظر در جلسات موضوع این ماده مأموریت اداری محسوب می‌گردد. نماینده ناظر به تشخیص رئیس کمیسیون ذیربط با غیبت غیر موجه در سه جلسه متوالی یا پنج جلسه غیر متوالی مستعفی شناخته می‌شود. کمیسیون مکلف است نسبت به انتخاب فرد جدید طبق این آیین‌نامه اقدام نماید.
ماده ۲۸- ماده زیر به قانون آیین‌نامه داخلی الحاق می‌شود:
ماده الحاقی- روسای قوه مجریه و قضائیه موظفند حداکثر تا پایان اردیبهشت هر سال با حضور در مجلس، ضمن ارائه گزارش شفاهی، گزارش مکتوبی نیز از عملکرد قوه تحت نظارت خود و تغییرات خود و تغییرات شاخص‌ها در سال قبل را به مجلس شورای اسلامی تقدیم نمایند.
شهرداری‌های کلان شهرها و سایر نهادهای عمومی غیردولتی، سازمان صدا و سیما و نهادهای تحت نظر رهبری با اذن ایشان نیز موظفند گزارش مکتوب خود را نیز عملکرد سال قبل به مجلس شورای اسلامی ارسال نمایند تا به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع شود. کمیسیون‌های تخصصی مجلس موظفند بخش‌های مرتبط با کمیسیون خود را ارزیابی و نتایج را حداکثر یک ماه پس از دریافت گزارش به معاونت نظارت مجلس ارائه نمایند. معاونت نظارت موظف است جمع‌بندی نهایی به همراه گزارش‌های مذکور و نظرات کمیسیون‌ها را برای بررسی بیشتر و تطبیق موارد مربوط به اعتبارات پیش‌بینی شده در بودجه کل کشور با گزارش تفریغ بودجه به دیوان محاسبات ارائه نماید. دیوان محاسبات موظف است در گزارش تفریغ بودجه نظر خود را دراین باره اعلام کند.
ماده ۲۹- ماده زیر به قانون آیین‌نامه داخلی الحاق می‌شود:
ماده الحاقی- رئیس نظارت مجلس موظف است حداکثر تا پایان اردیبهشت هر سال گزارشی از اقدامات نظارتی مجلس شورای اسلامی در سال قبل را تهیه و به هیأت رئیسه ارسال کند تا در صورت صلاحدید در جلسه علنی قرائت شود.
ماده ۳۰- ماده زیر به قانون آیین‌نامه داخلی الحاق می‌شود:
ماده الحاقی- رئیس دیوان محاسبات کشور موظف به اجرای موارد زیر است:
۱- گزارش تفریغ بودجه سالانه کشور را حداکثر تا پایان ماه سال بعد تهیه و برای رسیدگی به مجلس شورای اسلامی تقدیم نماید.
۲- گزارش تفریغ بودجه سالانه دیوان محاسبات را تا پایان شهریور ماه سال بعد و بودجه سالانه آن را در پایان شهریور ماه سال قبل تهیه و برای رسیدگی به کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات تسلیم نماید.
۳- در اجرای وظایف نظارتی مجلس شورای اسلامی ، پاسخ درخواست‌های رئیس مجلس، روسای کمیسیون‌ها، نمایندگان مجلس، هیأت‌های تحقیق و تفحص و معاونت نظارت را که به صورت مکتوب دریافت می‌نماید در چهارچوب قانون دیوان محاسبات کشور تهیه و به صورت رسمی تسلیم نماید.
تبصره۱- رئیس دیوان هنگام تسلیم گزارش تفریغ بودجه سالانه کشور حداکثر به مدت یکساعت درباره آن در جلسه علنی توضیح می‌دهد . هیأت رئیسه گزارش کامل تفریغ بودجه را به کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات به عنوان کمیسیون اصلی و بخش‌های مرتبط با کمیسیون‌های دیگر را به عنوان کمیسیون فرعی ارجاع می نماید تا حداکثر ظرف ماه گزارش خود را به کمیسیون اصلی تقدیم نمایند. کمیسیون اصلی موظف است حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ تسلیم گزارش به مجلس با توجه به گزارش کمیسون‌های فرعی و اخذ توضیحات از دستگاه‌های اجرایی، گزارش بررسی نهایی خود را تهیه و به هیأت رئیسه تسلیم نماید. این گزارش خارج از نوبت در دستور هفته بعد مجلس قرار گرفته و قرائت می‌شود.
تبصره ۲- کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات موظف است کلیه گزارشهای واصله از دیوان محاسبات را بررسی و نتیجه آن را به اطلاع نمایندگان برساند.
تبصره ۳- رئیس دیوان محاسبات موظف است چگونگی برخورد با متخلفین و پیگیری قانونی موارد تخلف را برای رئیس مجلس گزارش نماید.
ماده ۳۱- ماده زیر به قانون آیین‌نامه داخلی الحاق می‌شود:
ماده الحاقی-چنانچه لایحه بودجه سالانه کشور تا تاریخ تعیین شده در این آیین‌نامه به مجلس تسلیم نشود دولت موظف است لایحه چند دوازدهم بودجه را به مجلس تقدیم نماید. این لایحه پس از چاپ توزیع در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد . ابتدا نماینده دولت و سپس د ومخالف و دو موافق به ترتیب هر کدام به مدت پنج دقیقه صحبت می‌کنند و سپس کلیات لایحه به رأی گذاشته می‌شود. در صورت تصویب، رسیدگی به لایحه در ردیف اول دستور جلسه علنی بعد قرار می‌گیرد. ابتدا پیشنهاد نمایندگان در خصوص میزان چند دوازدهم پیشنهادی دولت رأی گیری می‌شود.
تبصره ۱- چند دوازدهم بودجه بر مبنای آخرین قانون بوجه سالانه مصوب مجلس است.
تبصره ۲- حداکثر مدتی که مجلس می تواند برای بودجه چند دوازدهم تصویب نماید سه دوازدهم خواهد بود.
تبصره ۳- در صورت عدم تصویب بودجه سالانه کل کشور یا عدم ارائه لایحه چند دوازدهمدولت تا پانزدهم اسفند ماه نمایندگان می‌توانند با اراده طرح، اجرای آخرین قانون بودجه سالانه را حداکثر برا ی مدت یه ماه تمدید نمایند. این طرح طبق روال طرح‌های دو فوریتی رسیدگی می شود.
ماده ۳۲- ماده زیر به قانون آیین‌نامه داخلی الحاق میشود:
ماده الحاقی- نمایندگان مجلس می‌توانند برای برقراری ارتباط با مجالس کشورهای خارجی به تشکیل گروه‌های دوستی پارلمانی اقدام نمایند.
تبصره- آیین‌نامه چگونگی تشکیل، کشورهای هدف، تعداد گروهها و نحوه فعالیت و روابط با آن کشورها توسط هیأِت رئیسه مجلس تهیه می‌شود و به تصویب کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی میرسد.
ماده ۳۳- اصلاحات عبارتی در برخی از موارد آیین نامه به تصویب رسید.
ماده ۲- تبصره زیر به ماده (۲۵) قانون آیین نامه داخلی الحاق شود:
تبصره ۴- نحوه رسیدگی به اعتراض در مورد ایفاء وظایف رئیس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی و نیز رئیس و دادستان دیوان محاسبات و سایر افرادی که با رای مجلس انتخاب می‌شوند ولی دراین آیین نامه برای رسیدگی به اعتراض در مورد ایفاء وظایف آنان روشی مشخص نشده است.
 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics