تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

ویژگیهای لازم برای محقق به طور مستقیم تابع شرایطی است که نیاز به تحقیق را به وجود آورده و فرایندی که این نیاز را برآورده می سازد. این ویژگیها را می توان به دو گروه تقسیم کرد: ا. ویژگیهای فردی،  2. ویژگیهای ساختاری. 

1.ویژگی‌های فردی

ویژگی‌های فردی خصوصیاتی است که منحصر به محقق است و شامل صلاحیت تخصصی (حرفه‌ای)، صلاحیت اخلاقی و استقلال است.

صلاحیت تخصصی یا حرفه‌ای به مفهوم داشتن دانش تخصصی روزآمد در رابطه با موضوع پژوهش و همچنین آشنایی با روش‌ها و فنون لازم برای گردآوری داده‌های معتبر و تحلیل آن‌ها می‌باشد. اگر پژوهشگر در رابطه با یک مسئله از دانش لازم برخوردار نیست و مسئله سنخیتی با رشته تخصصی او ندارد نباید مسئله را مورد بررسی قرار دهد.

صلاحیت اخلاقی اشاره به خصوصیاتی اخلاقی دارد که فرد محقق باید آن‌ها را دارا باشد از جمله آن‌ها صداقت؛ بی‌طرفی؛ امانت‌داری؛ شهامت و پایبندی به جستجوی حقیقت؛ مشورت، نقدپذیری و رهیافت نقادانه؛ پایبندی به عنصر زمان (موعد مقرر)؛ و دقت در تدوین گزارش پژوهش می‌باشد.

الف- صداقت. پژوهشگر باید یافته‌های پژوهشی خود را به‌طور شفاف و کامل در اختیار جامعه به‌ویژه جامعه علمی قرار دهد تا موردنقد قرا گیرد. ذکر دقیق منابع، ذکر نتایج کار پژوهشی خواه موردپسند باشد یا نباشد، فرضیه‌ها رد شده باشند یا مورد تائید قرار گرفته باشند و ذکر محدودیت‌ها ضروری است.

ب- امانت‌داری. پژوهشگر موظف است از تمامی منابع و ابزارهایی که برای انجام پژوهش در اختیار دارد به نحو بهینه نگهداری نماید و حق مالکیت معنوی در برخورداری از اطلاعات به دست آمده را رعایت کند.  

ج- شهامت و پایبندی به جستجوی حقیقت. پژوهشگر موظف است نتایج واقعی پژوهش را بدون ترس و تأثیر از فشارها و جهت‌گیری‌ها ارائه نماید.  

د- مشورت، نقدپذیری و رهیافت نقادانه. پژوهشگر موظف است از کارها و نظرات دیگران استفاده کند، از خودمحوری بپرهیزد، از غرور و نابردباری دوری نمای و رهیافت نقادانه اتخاذ کند.

ه- پایبندی به عنصر زمان (موعد مقرر). پژوهشگر موظف است گزارش‌های پژوهشی خود را در موعد مقرر ارائه دهد تا از آن‌ها بهره‌برداری شود.

و- دقت در تدوین گزارش پژوهش. در هنگام نگارش پژوهشگر باید توجه داشته باشد که

1) نگارش پژوهش به‌گونه‌ای نباشد که کسی یا گروهی محتمل آسیب یا ضرری شوند و از میدان بیرون روند.

2) جنسیت، سن، نژاد، مذهب یا تمایلات سیاسی بر نحوی نگارش تأثیر نداشته باشد.

3) گزارش پژوهش، حاوی نگرش، پردازش، استدلال، استنتاج و دست آورد یا اندیشه‌ای نو باشد و از بازنویسی گفته‌های دیگران، بازی با الفاظ، زیاده نویسی، کلی‌گویی، جزم‌اندیشی و مصرف‌گرایی پرهیز شود.

 4) گزارش از هرگونه تعصب، حسادت ، کینه و خشم، غرض‌ورزی عاطفی ، جسارت و توهین، تحقیر و خفیف کردن دیگران، بزرگنمایی خود، فریب، آزار و اذیت و بهره‌برداری نامناسب از واژه‌ها به دور باشد.

استقلال و بی‌طرفی به مفهوم آن است که پژوهشگر تحلیل‌ها و گزارش‌های پژوهشی خود را بی‌طرفانه و بدون دخالت تمایلات خود یا موسسه سفارش دهنده پژوهش ارائه داده است و ذینفعان نتایج پژوهش تأثیری بر محقق در فرایند پژوهش و همچنین فرایند تدوین گزارش نداشته‌اند.

 

2.ویژگی‌های ساختاری

ویژگی‌های ساختاری خصوصیاتی است که از طرف جامعه و دولت به محققان تفویض می‌شود و شامل اختیار و پذیرش است.

حدود اختیارات به مفهوم آن است که پژوهشگر باید اختیارات کافی جهت جمع‌آوری هرگونه شواهد لازم برای تائید یا رد فرضیه‌های پژوهش داشته باشد و محدودیتی در این زمینه وجود نداشته باشد.

پذیرش. ارزش نهایی فعالیت پژوهشی به یاری دادن به جامعه به‌طور عام و سازمان‌ها و شرکت‌های سفارش دهنده به‌طور خاص در حل مسائل و مشکلات می‌باشد. اگر نتایج پژوهش و به طور کلی فعالیت‌های پژوهشی مورد اعتماد و اعتقاد قلبی جامعه قرار نداشته باشد در آنصورت کار محققین از پذیرش لازم برخوردار نخواهد بود و در آن صورت تحقیقات صرف هزینه‌های بیهوده است.

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

افسانه زارعی |   1395/10/25 16:26:48   |
3     0
اگر همیشه در مسیر درستی باشیم از صداقت ترسی نداریم و این مهمترین بخش از وجود انسان برای پژوهش است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسینعلی فیروزکوهی |   1395/10/27 21:48:54   |
2     0
ویژگی های یک محقق :
ذهن هوشیار و انتقادی: پژوهشگر باید ذهن هوشیار و انتقادی داشته باشد تا بتواند فرضیه‌های مناسب بسازد و با یاری گرفتن از دید انتقادی، فرضیه‌های نارسا و نامناسب را رد کند.

پایداری: برای پیرامون از راهنمایی‌های سودمندی که لازمه گزینش فرضیه‌ها و پالایش فرضیه‌های آزمایشی است پایداری لازم است.

خصلت مهم تحقیق یعنی کار جدید کاری که کس دیگری بر روی آن کار پژوهشی انجام نداده است گزارش توصیف وقایع است و غیرتحقیق هم یعنی پژوهش تکراری.

در بررسی متون باید اثبات کند که کار شما جدید است. یعنی باید کارهایی که در این زمینه شده است ذکر شود و سوال آنها آورده شود و نشان داده شود که سوال عنوان و فرضیه تحقیق شما با آنها متفاوت است حداقل از یک زاویه جدید است.

نیت محقق، شناخت یک مساله است یا اثبات آن یعنی محقق با پیش داوری درصد پژوهش است و یا از ذهنیت پیشین، خود را رها ساخته است. آیا او در پی اثبات آنچه در ذهن دارد می‌باشد و یا به چرایی واقعی موضوع می‌پردازد.

محقق نباید در مورد سوال قضاوت داشته باشد. و نیز یک محقق تازه کار بهتر است تحقیق خود را به آنچه وجود دارد و قابل مشاهده است اختصاص دهد نه به آنچه هنوز وجود ندارد به علاوه سوالات اصلی و فرعی باید با یکدیگر تناسب و ارتباط داشته باشند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نفیسه شعله ور |   1395/10/27 23:47:49   |
0     0
ویژگیهای لازم برای محقق به طور مستقیم تابع شرایطی است که نیاز به تحقیق را به وجود آورده و فرایندی که این نیاز را برآورده می سازد. این ویژگیها را می توان به دو گروه تقسیم کرد: ا. ویژگیهای فردی، 2. ویژگیهای ساختاری.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صدیقه شکران |   1395/10/28 01:15:17   |
0     0
ویژگی‌های فردی خصوصیاتی است که منحصر به محقق است و شامل صلاحیت تخصصی (حرفه‌ای)، صلاحیت اخلاقی و استقلال است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صدیقه شکران |   1395/10/28 01:16:45   |
1     0
صلاحیت اخلاقی اشاره به خصوصیاتی اخلاقی دارد که فرد محقق باید آن‌ها را دارا باشد از جمله آن‌ها صداقت؛ بی‌طرفی؛ امانت‌داری؛ شهامت و پایبندی به جستجوی حقیقت؛ مشورت، نقدپذیری و رهیافت نقادانه؛ پایبندی به عنصر زمان (موعد مقرر)؛ و دقت در تدوین گزارش پژوهش می‌باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
عاطفه صابر |   1395/10/28 13:45:38   |
1     0
ویژگی های فردی شامل
صلاحیت تخصصی حرفه ای
صلاحیت اخلاقی
استقلال
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
افسانه یوسفی |   1395/10/30 19:59:30   |
0     0
ویژگی های یک پژوهشگر موفق چیست؟
یک پژوهشگر موفق نگاهی کنجکاو و موشکافانه به پدیده های اطراف خود دارد. او نسبت به آن چه در اطرافش می گذرد حساس است و ذهنی پویا و پرسشگر دارد. ذهن پرسشگر او همواره در جهت یافتن پاسخ های تازه برای پرسش های موجود است. ویژگی های یک پژوهشگر موفق چیست؟
یک پژوهشگر موفق نگاهی کنجکاو و موشکافانه به پدیده های اطراف خود دارد. او نسبت به آن چه در اطرافش می گذرد حساس است و ذهنی پویا و پرسشگر دارد. ذهن پرسشگر او همواره در جهت یافتن پاسخ های تازه برای پرسش های موجود است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نغمه |   1395/11/02 00:47:02   |
0     0
ویژگیهای لازم برای محقق به طور مستقیم تابع شرایطی است که نیاز به تحقیق را به وجود آورده و فرایندی که این نیاز را برآورده می سازد. این ویژگیها را می توان به دو گروه تقسیم کرد: ا. ویژگیهای فردی، 2. ویژگیهای ساختاری.1.ویژگی‌های فردی
ویژگی‌های فردی خصوصیاتی است که منحصر به محقق است و شامل صلاحیت تخصصی (حرفه‌ای)، صلاحیت اخلاقی و استقلال است.
2.ویژگی‌های ساختاری
ویژگی‌های ساختاری خصوصیاتی است که از طرف جامعه و دولت به محققان تفویض می‌شود و شامل اختیار و پذیرش است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سید احمد علی هانی |   1396/03/28 15:02:33   |
0     0
ویژگیهای محقق:

یک:

کسی که انتخاب می کنیم باید پخته و مصلحت اندیش باشد تا بتواند اطلاعات را درست از منابع بگیرد و خرابکاری هم نکند.

برای مشاهدة کامل متن بر روی گزینة ادامة مطلب کلیک کنید!

دو:

تحلیلگر باشد. چون اطلاعاتی که از منابع مختلف می گیرد را بتواند دسته بندی کند و تحلیل بکند که حالا باید دنبال کدام اطلاعات رفت.

سه:

صبور باشد. تا زود از میدان در نرود. ممکن است از چند تا منبع تحقیق بکند و به نتیجه نرسد و زود از کوره در برود و می گوید هیچ کس اینها را نمی شناسد.

چهار:

صادق باشد. تا آنچه را که دیده و شنیده بی کم و کاسب به ما منتقل کند. کم و زیادش نکند.

پنج:

زیرک و زبل باشد. تا بتواند از لابلای حرف مردم سر نخها را پیدا بکند.

شش:

خوش برخورد و خوش زبان باشد. تا بتواند آدمها را وادار و ترغیب به حرف زدن بکند.

هفت:

رازدار و امین باشد. تا اطلاعاتی که کسب کرده را تا آخر عمر در اختیار کسی قرار ندهد.

البته ممکن است همة این ویژگیهایی که گفتیم در یک نفر جمع نباشد. ولی من می خواهم برای ازدواجم تحقیق کنم. توی دوستان و همکاران و قوم و خویشهایم 5 نفر را انتخاب کردم که برایم تحقیق کنند حالا نگاه می کنم ببینم در بین این 5 نفر کدام یک درصد بالاتری از این ویژگیهای یک محقق خوب را دارا است، از آن می خواهم که برایم تحقیق کند.



گاهی وقتها ما می خواهیم گروهی از محققین را دنبال تحقیق بفرستیم. یادتان باشد که بین اینها یک همانگی لازم است. اگر به داداش و پسر دایی و عمویت تحقیق کنند، نکند پسر دایی ات و عمویت هر دو یکجا بروند برای تحقیق. باید هر کدام یک حیطه ای برای تحقیق داشته باشند، یک عده از همکارانش، یک عده از دوستانش و یک عده از قوم و خویشهایش و.... تحقیق کنند. و باید بین اینها جلساتی باشد که این اطلاعات را رد و بدل بکنند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
hosein dehshiri |   1396/04/06 22:48:14   |
0     0
پژوهشگر برای انجام فعالیت های پژوهشی می ‌باید دارای خصوصیات ذاتی و اکتسابی خاصی باشد که نبود این خصلت ها و یا ضعف آن ها مانع از انجام فعالیت های پژوهشی شده و یا فعالیت های پژوهشی را با کندی و صعوبت جدی مواجه می‌ کند. ویژگی های یک پژوهشگر مطلوب در چند حوزه کلی طبقه بندی می شود: خصوصیات شناختی، عاطفی و رفتاری. مباحث مربوط به این قسمت در انتهای این طرح به تفصیل مورد بحث و تحلیل قرار گرفته است

الف- ویژگی های شناختی: مهم ترین خصلت پژوهش گر همان تامل و تفکر ذهنی با هدف پاسخ به سوالات است و وی با بهره گیری از توانمندی فکری و اطلاعات پیشین خود تلاش می ‌کند تا پاسخ مناسبی به سوالات حل ناشده ارایه کند. بدین ترتیب، عمده ترین فعالیت پژوهشی بر حوزه تامل و تفکر تمرکز دارد تا عرضه آثار پژوهشی در قالب کتاب و پایان نامه و... . برای آن که بتوانیم به تصویر روشنی از ویژگی‌ های پژوهش گر داشته باشیم این ویژگی ‌های را در سه حوزه کلی طبقه بندی می کنیم دسته ویژگی ‌های شناختی دسته دوم ویژگی ‌های عاطفی دسته سوم ویژگی ‌های رفتاری. ویژگی ‌های شناختی را نیز می توان به دو حوزه ذاتی و اکتسابی طبقه بندی کرد مراد از ویژگی ‌های ذاتی خصوصیاتی خدا دادی است که شخص در شکل گیری آن دخالتی ندارد، اگرچه در شکوفایی آن می‌ تواند نقش تاثیر گزاری داشته باشد. مهم ترین این خصوصیات عبارتند از هوش و استعدا بالا و حافظه نسبتا خوب. بدین ترتیب هر فردی توانمندی فعالیت پژوهشی را ندارد بلکه تنها کسانی توانایی فعالیت فکری و پژوهشی را دارند که به لحاظ استعداد در رتبه خوب یا عالی قرار دارند. بنابراین استعداد‌های متوسط یا زیر متوسط از توانمندی لازم برای فعالیت فکری و پژوهشی را برخوردار نیستند. ویژگی های شناختی را در دو حوزه شاخص های ذاتی و اکتسابی مورد تحلیل قرار خواهیم داد. مراد از ویژگی ‌های ذاتی خصایلی است که در اختیار فرد نبوده و رخدادی محسوب می ‌شود. خصوصیات اکتسابی نیز به ویژگی‌ هایی گفته می‌ شود که دست یابی به آن ها در اختیار خود فرد بوده و فرد در مقام دست یابی یا فقدان آن خصوصیات، مسئول است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجتبی موسوی بفروئی |   1396/04/12 13:45:35   |
0     0
ویژگیهای لازم برای محقق به طورمستقیم تابع شرایطی است که نیازبه تحقیق رابوجوداورده این ویژگیها رامی توان به دوگروه تقسیم کرد1-فردی2-ساختاری- ویژگیهای فردی شامل صلاحیت فردی-صلاحیت اخلاقی واستقلال است -صلاحیت اخلاقی اشاره به خصوصیات اخلاقی داردکه فردمحقق بایدبه ان رادارا باشد1-صداقت 2-امانت داری3-شهامت وپایبندی به جستجوی حقیقت 4-مشورت نقدپذیری-رهیافت نقادانه-پایبندی به عنصرزمان ودقت درتدوین گزارش پژوهش می باشد دومین ویژگی ساختاری خصوصیاتی است کهازطرف جامعه ودولت به محققان تعویض می شود وشامل اختیار وپذیرش می باش باتشکرموسوی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجتبی موسوی بفروئی |   1396/04/13 19:07:13   |
0     0
ویژگیهای لازم برای محقق به طور مستقیم تابع شرایطی است که نیاز به تحقیق را به وجود آورده و فرایندی که این نیاز را برآورده می سازد. این ویژگیها را می توان به دو گروه تقسیم کرد: ا. ویژگیهای فردی، 2. ویژگیهای ساختاری. دراین نبایدنقش صداقت را فراموش کرد که درجامعه امروزدرگرانبهای می باشد که اغلب مادرپایان نامه ازکپی دیگران به عنوان مرجع استفاده می کنیم واعتراف نمی کنیم
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا تیموری |   1396/09/10 17:19:15   |
0     0
ارزش نهایی فعالیت پژوهشی به یاری دادن به جامعه به‌طور عام و سازمان‌ها و شرکت‌های سفارش دهنده به‌طور خاص در حل مسائل و مشکلات می‌باشد. اگر نتایج پژوهش و به طور کلی فعالیت‌های پژوهشی مورد اعتماد و اعتقاد قلبی جامعه قرار نداشته باشد در آنصورت کار محققین از پذیرش لازم برخوردار نخواهد بود و در آن صورت تحقیقات صرف هزینه‌های بیهوده است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا حاتمی |   1396/09/19 05:43:16   |
0     0
ویژگی‌های ساختاری خصوصیاتی است که از طرف جامعه و دولت به محققان تفویض می‌شود و شامل اختیار و پذیرش است.

حدود اختیارات به مفهوم آن است که پژوهشگر باید اختیارات کافی جهت جمع‌آوری هرگونه شواهد لازم برای تائید یا رد فرضیه‌های پژوهش داشته باشد و محدودیتی در این زمینه وجود نداشته باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محسن برزگری |   1396/10/02 16:40:58   |
0     0
یک پژوهشگر موفق نگاهی کنجکاو و موشکافانه به پدیده های اطراف خود دارد. او نسبت به آن چه در اطرافش می گذرد حساس است و ذهنی پویا و پرسشگر دارد. ذهن پرسشگر او همواره در جهت یافتن پاسخ های تازه برای پرسش های موجود است. هم چنین، او برای انجام موفقیت آمیز پژوهش خود، از روش های علمی و پذیرفته شده استفاده می کند. علاو بر آن، یک پژوهشگر موفق از مهارت لازم برای یافتن منابع اطلاعاتی مورد نیازش برخوردار است. این منابع از محل های مختلف مثل کتابخانه ها، مراکز اطلاع رسانی و شبکه های رایانه ای ملی و بین المللی به دست می آیند. او به خوبی می تواند در این منابع به جستجو بپردازد و با مطالعه پیشینه پژوهشی موضوعی که در آن زمینه فعالیت می کنند به درک روشنی نسبت به گذشته آن موضوع دست یابد. پژوهشگران موفق به کار گروهی در طرح های پژوهشی بها می دهند و تلاش می کنند پژوهش خود را با همکاری یکدیگر انجام دهند. هم چنین، آنان نتایج یافته های خود را به نحو موثری منتشر ساخته و در اختیار سایر محققان قرار می دهند. آنان نسبت به توسعه مرزهای دانش احساس مسئولیت کرده و لحظه ای از تلاش در جهت ارتقاء مهارت های علمی خویش باز نمی ایستند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمید زارعی |   1396/10/09 18:00:15   |
0     0
ژوهش و تحقیق : تجربه انتقادی جامعی با هدف‌های کشف واقعیت‌های نو و تفسیر درست این واقعیت‌ها، تجدیدنظر در نتیجه‌گیری‌ها، نظریه‌ها و قوانین پذیرفته شده، در پرتو واقعیت‌های تازه کشف شده، و به کارگیری عمل نتیجه‌گیری‌ها، نظریه‌ها و قوانین جدید است.` این تعریف پژوهش به معنای عام آن است.
طبق نظردیگر `پژوهش در واقع فرایند رسیدن به راه حل‌های قابل اطمینان مسائل از طریق گردآوری، تحلیل و تفسیر داده‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده و نظام‌مند است` و در این تعریف دقیق ‌تر از پژوهش، `فرآیند رسیدن به راه حل‌های قابل اطمینان مسائل` به روشی برنامه‌ریزی شده و نظام‌مند مورد تاکید است.

ویژگی های یک محقق :
ذهن هوشیار و انتقادی: پژوهشگر باید ذهن هوشیار و انتقادی داشته باشد تا بتواند فرضیه‌های مناسب بسازد و با یاری گرفتن از دید انتقادی، فرضیه‌های نارسا و نامناسب را رد کند.

پایداری: برای پیرامون از راهنمایی‌های سودمندی که لازمه گزینش فرضیه‌ها و پالایش فرضیه‌های آزمایشی است پایداری لازم است.

خصلت مهم تحقیق یعنی کار جدید کاری که کس دیگری بر روی آن کار پژوهشی انجام نداده است گزارش توصیف وقایع است و غیرتحقیق هم یعنی پژوهش تکراری.

در بررسی متون باید اثبات کند که کار شما جدید است. یعنی باید کارهایی که در این زمینه شده است ذکر شود و سوال آنها آورده شود و نشان داده شود که سوال عنوان و فرضیه تحقیق شما با آنها متفاوت است حداقل از یک زاویه جدید است.

نیت محقق، شناخت یک مساله است یا اثبات آن یعنی محقق با پیش داوری درصد پژوهش است و یا از ذهنیت پیشین، خود را رها ساخته است. آیا او در پی اثبات آنچه در ذهن دارد می‌باشد و یا به چرایی واقعی موضوع می‌پردازد.

محقق نباید در مورد سوال قضاوت داشته باشد. و نیز یک محقق تازه کار بهتر است تحقیق خود را به آنچه وجود دارد و قابل مشاهده است اختصاص دهد نه به آنچه هنوز وجود ندارد به علاوه سوالات اصلی و فرعی باید با یکدیگر تناسب و ارتباط داشته باشند.


پیروز باشید وپایدار .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا دشتی |   1396/10/10 13:04:09   |
0     0
رییس مؤسسه علمی- فرهنگی دارالحدیث (حجت الاسلام ری شهری) ویژگی های یک پژوهش گر مسلمان را این گونه بر می شمارد:رعایت «اخلاص»، «به کارگیری تمام توان فکری و پژوهشی»، «جامع نگری پژوهشی» و استفاده از تجارب دیگر محققان و پژوهشگران، رعایت «تقوای پژوهشی»، «گرفتار غرور علمی نشدن»، «اولویت بندی پژوهشی» و «استمداد از خداوند» را هفت ویژگی لازم برای موفقیت یک پژوهشگر دانست.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا حاتمی |   1396/10/30 21:56:06   |
0     0
ویژگی‌های فردی خصوصیاتی است که منحصر به محقق است و شامل صلاحیت تخصصی (حرفه‌ای)، صلاحیت اخلاقی و استقلال است.
صلاحیت تخصصی یا حرفه‌ای به مفهوم داشتن دانش تخصصی روزآمد در رابطه با موضوع پژوهش و همچنین آشنایی با روش‌ها و فنون لازم برای گردآوری داده‌های معتبر و تحلیل آن‌ها می‌باشد. اگر پژوهشگر در رابطه با یک مسئله از دانش لازم برخوردار نیست و مسئله سنخیتی با رشته تخصصی او ندارد نباید مسئله را مورد بررسی قرار دهد.
صلاحیت اخلاقی اشاره به خصوصیاتی اخلاقی دارد که فرد محقق باید آن‌ها را دارا باشد از جمله آن‌ها صداقت؛ بی‌طرفی؛ امانت‌داری؛ شهامت و پایبندی به جستجوی حقیقت؛ مشورت، نقدپذیری و رهیافت نقادانه؛ پایبندی به عنصر زمان (موعد مقرر)؛ و دقت در تدوین گزارش پژوهش می‌باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
آرزوالسادات آینده |   1396/11/11 22:08:05   |
0     0
پژوهشگر برای انجام فعالیت های پژوهشی می ‌باید دارای خصوصیات ذاتی و اکتسابی خاصی باشد که نبود این خصلت ها و یا ضعف آن ها مانع از انجام فعالیت های پژوهشی شده و یا فعالیت های پژوهشی را با کندی و صعوبت جدی مواجه می‌ کند. ویژگی های یک پژوهشگر مطلوب در چند حوزه کلی طبقه بندی می شود: خصوصیات شناختی، عاطفی و رفتاری. مباحث مربوط به این قسمت در انتهای این طرح به تفصیل مورد بحث و تحلیل قرار گرفته است

الف- ویژگی های شناختی: مهم ترین خصلت پژوهش گر همان تامل و تفکر ذهنی با هدف پاسخ به سوالات است و وی با بهره گیری از توانمندی فکری و اطلاعات پیشین خود تلاش می ‌کند تا پاسخ مناسبی به سوالات حل ناشده ارایه کند. بدین ترتیب، عمده ترین فعالیت پژوهشی بر حوزه تامل و تفکر تمرکز دارد تا عرضه آثار پژوهشی در قالب کتاب و پایان نامه و... . برای آن که بتوانیم به تصویر روشنی از ویژگی‌ های پژوهش گر داشته باشیم این ویژگی ‌های را در سه حوزه کلی طبقه بندی می کنیم دسته ویژگی ‌های شناختی دسته دوم ویژگی ‌های عاطفی دسته سوم ویژگی ‌های رفتاری. ویژگی ‌های شناختی را نیز می توان به دو حوزه ذاتی و اکتسابی طبقه بندی کرد مراد از ویژگی ‌های ذاتی خصوصیاتی خدا دادی است که شخص در شکل گیری آن دخالتی ندارد، اگرچه در شکوفایی آن می‌ تواند نقش تاثیر گزاری داشته باشد. مهم ترین این خصوصیات عبارتند از هوش و استعدا بالا و حافظه نسبتا خوب. بدین ترتیب هر فردی توانمندی فعالیت پژوهشی را ندارد بلکه تنها کسانی توانایی فعالیت فکری و پژوهشی را دارند که به لحاظ استعداد در رتبه خوب یا عالی قرار دارند. بنابراین استعداد‌های متوسط یا زیر متوسط از توانمندی لازم برای فعالیت فکری و پژوهشی را برخوردار نیستند. ویژگی های شناختی را در دو حوزه شاخص های ذاتی و اکتسابی مورد تحلیل قرار خواهیم داد. مراد از ویژگی ‌های ذاتی خصایلی است که در اختیار فرد نبوده و رخدادی محسوب می ‌شود. خصوصیات اکتسابی نیز به ویژگی‌ هایی گفته می‌ شود که دست یابی به آن ها در اختیار خود فرد بوده و فرد در مقام دست یابی یا فقدان آن خصوصیات، مسئول است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics