تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

رعایت اصول اخلاقی در پژوهش یکی از ارکان و عناصر اساسی برای پژوهش اثربخش می باشد و عدم رعایت اصول اخلاقی در انجام پژوهش خسارات جبران ناپذیری را در سطح خرد و کلان وارد خواهد نمود.

در کشورهای پیشرو در امر پژوهش موازین اخلاقی برای پژوهش تدوین و لازم الاجرا شده است. در ایران نیز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به‌عنوان متولی امر آموزش عالی و پژوهش در کشور موازین اخلاق در پژوهش را تدوین و به دانشگاه‌های ارسال نموده است. اصولاً رعایت اخلاق پژوهش تنها به پژوهشگران برنمی‌گردد بلکه بخش مهمی از اخلاق پژوهش متوجه سازمان‌های پژوهشی یا متولیان امر پژوهش است که می‌توان از آن به‌عنوان اصول اخلاقی سازمان‌های پژوهشی یادکرد. بنابراین، برخوردار شدن از جامعه سالم پژوهشی مستلزم رعایت اصول اخلاقی پژوهش توسط پژوهش گران از یکسو و سازمان‌های متولی پژوهش از سوی دیگر است. همچنین داشتن علم و آگاهی کافی از اصول و موازین اخلاق پژوهش موجب پیشگیری از بروز بسیاری از اتفاقات و تخلفات آگاهانه یا ناآگاهانه در حوزه پژوهش خواهد شد.

مطالب ارائه شده در این متن که برگرفته از "منشور و موازین اخلاق پژوهش" کمیته اخلاق پژوهش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌باشد، که با هدف پیشگیری از بروز تخلفات پژوهشی آگاهانه یا ناآگاهانه ارائه گردیده است. این مجموعه مشتمل بر موازین اصلی اخلاق پژوهش می‌باشد که دانستن آن‌ها برای پژوهشگران الزامی است و شامل ویژگی‌های لازم برای محقق، مسئولیت‌های محقق، رفتارهای سوء پژوهشی (بی‌اخلاقی در پژوهش)، و شیوه ارجاع دهی (استناد) و ضوابط انتشار در امر پژوهش می‌باشد.

 

 لینک دانلود فایل منشور اخلاقی در پژوهش

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

مجیدی نژاد |   1395/10/10 11:49:00   |
1     0
در کشورهای پیشرو در امر پژوهش موازین اخلاقی برای پژوهش تدوین و لازم الاجرا شده است. در ایران نیز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به‌عنوان متولی امر آموزش عالی و پژوهش در کشور موازین اخلاق در پژوهش را تدوین و به دانشگاه‌های ارسال نموده است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نفیسه شعله ور |   1395/10/27 23:45:08   |
1     0
رعایت اصول اخلاقی در پژوهش یکی از ارکان و عناصر اساسی برای پژوهش اثربخش می باشد و عدم رعایت اصول اخلاقی در انجام پژوهش خسارات جبران ناپذیری را در سطح خرد و کلان وارد خواهد نمود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صدیقه شکران |   1395/10/28 01:07:44   |
1     0
برخوردار شدن از جامعه سالم پژوهشی مستلزم رعایت اصول اخلاقی پژوهش توسط پژوهش گران از یکسو و سازمان‌های متولی پژوهش از سوی دیگر است. همچنین داشتن علم و آگاهی کافی از اصول و موازین اخلاق پژوهش موجب پیشگیری از بروز بسیاری از اتفاقات و تخلفات آگاهانه یا ناآگاهانه در حوزه پژوهش خواهد شد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
عاطفه صابر |   1395/10/28 13:39:20   |
0     0
اصولاً رعایت اخلاق پژوهش تنها به پژوهشگران برنمی‌گردد بلکه بخش مهمی از اخلاق پژوهش متوجه سازمان‌های پژوهشی یا متولیان امر پژوهش است که می‌توان از آن به‌عنوان اصول اخلاقی سازمان‌های پژوهشی یادکرد. بنابراین، برخوردار شدن از جامعه سالم پژوهشی مستلزم رعایت اصول اخلاقی پژوهش توسط پژوهش گران از یکسو و سازمان‌های متولی پژوهش از سوی دیگر است. همچنین داشتن علم و آگاهی کافی از اصول و موازین اخلاق پژوهش موجب پیشگیری از بروز بسیاری از اتفاقات و تخلفات آگاهانه یا ناآگاهانه در حوزه پژوهش خواهد شد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سید مصطفی موسوی |   1395/10/28 14:40:34   |
0     0
اخلاق در پژوهش مانند سایر مسائلی که باید اخلاق دران رعایت شود باید مورد توجه قرارگیرد. بی اخلاقی در این مقوله باعث معضلاتی میشود که ازجمله بی انگیزگی نسبت به پژوهش از جمله آنهاست
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل حق جوسانیجی |   1395/10/29 07:25:03   |
0     0
رعایت اخلاق پژوهش تنها به پژوهشگران برنمی‌گردد بلکه بخش مهمی از اخلاق پژوهش متوجه سازمان‌های پژوهشی یا متولیان امر پژوهش است که می‌توان از آن به‌عنوان اصول اخلاقی سازمان‌های پژوهشی نام برد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نغمه |   1395/11/02 00:42:16   |
0     0
رعایت اصول اخلاقی در پژوهش یکی از ارکان و عناصر اساسی برای پژوهش اثربخش می باشد و عدم رعایت اصول اخلاقی در انجام پژوهش خسارات جبران ناپذیری را در سطح خرد و کلان وارد خواهد نمود. برخوردار شدن از جامعه سالم پژوهشی مستلزم رعایت اصول اخلاقی پژوهش توسط پژوهش گران از یکسو و سازمان‌های متولی پژوهش از سوی دیگر است. همچنین داشتن علم و آگاهی کافی از اصول و موازین اخلاق پژوهش موجب پیشگیری از بروز بسیاری از اتفاقات و تخلفات آگاهانه یا ناآگاهانه در حوزه پژوهش خواهد شد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سید احمد علی هانی |   1395/12/07 14:35:31   |
1     0
رعایت اصول اخلاقی در پژوهش یکی از ارکان و عناصر اساسی برای پژوهش اثربخش می باشد و عدم رعایت اصول اخلاقی در انجام پژوهش خسارات جبران ناپذیری را در سطح خرد و کلان وارد خواهد نمود.
در کشورهای پیشرو در امر پژوهش موازین اخلاقی برای پژوهش تدوین و لازم الاجرا شده است. در ایران نیز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به‌عنوان متولی امر آموزش عالی و پژوهش در کشور موازین اخلاق در پژوهش را تدوین و به دانشگاه‌های ارسال نموده است. اصولاً رعایت اخلاق پژوهش تنها به پژوهشگران برنمی‌گردد بلکه بخش مهمی از اخلاق پژوهش متوجه سازمان‌های پژوهشی یا متولیان امر پژوهش است که می‌توان از آن به‌عنوان اصول اخلاقی سازمان‌های پژوهشی یادکرد. بنابراین، برخوردار شدن از جامعه سالم پژوهشی مستلزم رعایت اصول اخلاقی پژوهش توسط پژوهش گران از یکسو و سازمان‌های متولی پژوهش از سوی دیگر است. همچنین داشتن علم و آگاهی کافی از اصول و موازین اخلاق پژوهش موجب پیشگیری از بروز بسیاری از اتفاقات و تخلفات آگاهانه یا ناآگاهانه در حوزه پژوهش خواهد شد.
داشتن دانش برای مسئله موجود و مطابق بودن با رشته خود.
داشتن روش برای استفاده و کاربرد در موضوع.
داشتن اعتبار علمی.
با احترام به حریم خصوصی افراد باید از انها استفاده کرد.
در صورت استفاده از مطالب باید راز داری خود را نسبت به مطالب دیگران اعراض نمود.
نباید مطالب خود را با مطالب دیگران جا به جا کرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
hosein dehshiri |   1395/12/07 17:06:20   |
1     0
دانشجویان بایددر انجام فعالیت های پژوهشی اصول زیر ر ا مد نظر قرار داده و از آن تخطی نکنند:
1-اصل حقیقت جویی: تلاش در راستای پی جویی حقیقت و وفاداری به آن و دوری از هرگونه پنهان سازی حقیقت.
2-اصل رعایت حقوق: التزام به رعایت کامل حقوق پژوهشگران و پژوهیدگان(انسان،حیوان و نبات) و سایر صاحبان حق.
3- اصل مالکیت مادی و معنوی: تعهد به رعایت کامل حقوق مادی و معنوی دانشگاه و کلیه همکاران پژوهش.
4- اصل منافع ملی: تعهد به رعایت مصالح ملی و در نظر داشتن پیشبرد و توسعه کشور در کلیه همکاران پژوهش.
5- اصل رعایت انصاف و امانت: تعهد به اجتناب از هر گونه جانب داری غیر علمی و حفاظت از اموال، تجهیزات و منابع در اختیار.
6- اصل رازداری: تعهد به صیانت از اسرار و اطلاعات محرمانه افراد،سازمان ها و کشور و کلیه افراد و نهادهای مرتبط با تحقیق.
7- اصل احترام: تعهد به رعایت حریم ها و حرمت ها در انجام تحقیقات و رعایت جانب نقد و خودداری از هر گونه حرمت شکنی.
8- اصل ترویج: تعهد به رواج دانش و اشاعه نتایج آن به همکاران علمی و دانشجویان به غیر از مواردی که منع قانونی دارد.
9- اصل برائت: التزام به برائت جویی از هرگونه رفتار غیر حرفه ای و اعلام موضع نسبت به کسانی که حوزه علم و پژوهش را به شائبه های غیر علمی می آلایند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mehri sadeghi |   1395/12/09 15:50:09   |
1     0
منشور اخلاق پژوهش
1-اصل حقیقت جویی: تلاش در راستای پی جویی حقیقت و وفاداری به آن و دوری از هرگونه پنهان سازی حقیقت.
2-اصل رعایت حقوق: التزام به رعایت کامل حقوق پژوهشگران و پژوهیدگان(انسان،حیوان و نبات) و سایر صاحبان حق.
3- اصل مالکیت مادی و معنوی: تعهد به رعایت کامل حقوق مادی و معنوی دانشگاه و کلیه همکاران پژوهش.
4- اصل منافع ملی: تعهد به رعایت مصالح ملی و در نظر داشتن پیشبرد و توسعه کشور در کلیه همکاران پژوهش.
5- اصل رعایت انصاف و امانت: تعهد به اجتناب از هر گونه جانب داری غیر علمی و حفاظت از اموال، تجهیزات و منابع در اختیار.
6- اصل رازداری: تعهد به صیانت از اسرار و اطلاعات محرمانه افراد،سازمان ها و کشور و کلیه افراد و نهادهای مرتبط با تحقیق.
7- اصل احترام: تعهد به رعایت حریم ها و حرمت ها در انجام تحقیقات و رعایت جانب نقد و خودداری از هر گونه حرمت شکنی.
8- اصل ترویج: تعهد به رواج دانش و اشاعه نتایج آن به همکاران علمی و دانشجویان به غیر از مواردی که منع قانونی دارد.
9- اصل برائت: التزام به برائت جویی از هرگونه رفتار غیر حرفه ای و اعلام موضع نسبت به کسانی که حوزه علم و پژوهش را به شائبه های غیر علمی می آلایند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رنجبر |   1395/12/10 22:41:25   |
1     0
خلاق علمی مجموعه‌ای از آداب و اصول اخلاقی است که قرار است توسط تمام اعضاء یک جامعه علمی در فرآیند استفاده، تولید و نشر دانش رعایت شود.
این آداب یا در قالب منشورهای حرفه‌ای مکتوب و مدون شده‌اند، یا همچون «اصولی نانوشته» مورد توافق متخصصان رشته‌های مختلف قرار گرفته‌اند.
منظور از اصول نانوشته ضوابطی است که افراد یک گروه کوچک یا بزرگ به درستیِ آن قلباً باور دارند، بی‌آنکه این اصول در قالب قانون و دستورالعمل مشخصی به آنان ابلاغ شده باشد. مثلاً پژوهشگران می‌دانند که در فرآیند پژوهش اخلاقاً موظفند راستگویی و صداقت پیشه کنند، اگر از آثار دیگران استفاده می‌کنند حتماً به آن آثار استناد کنند، یافته‌های تحقیق خود را فقط بر داده‌های واقعی استوار سازند و در تحلیل داده‌ها از سوگیری و غرض‌ورزی بپرهیزند. اینها همه از مواردی است که همچون اصولی نانوشته در رشته‌های مختلف مطرح است و تخطی از آنها فریبکاری در محیط علم محسوب می‌شود.
از نظر ماهیت و زیربنای فلسفی اخلاق علمی خود زیرمجموعه‌ای از اخلاق به معنای عمومی آن است، اما افزون بر آن ملاحظات خاص دیگری را نیز در بر می‌گیرد. مثلاً صداقت و راستگویی از فضائل مهم اخلاقی است و همه ما در هر صنف و حرفه‌ای که باشیم موظف به رعایت آن هستیم. همین صداقت نیز در اخلاق علمی جزء اصول بنیادی محسوب می‌شود، ولی ممکن است مصادیق آن در این عرصه تابع ملاحظات افزونتری باشد. به عنوان مثال اگر فردی کتابی بخواند و جمله‌ای از آن را در خلال گفتگو با دیگران نقل کند، مادامی که پس از ذکر عنوان کتاب، در این نقل قول صادق و امانت‌دار باشد و آن مطلب را تحریف نکند، کسی بر او خرده نخواهد گرفت. هرچند شایسته است در همین گفتگوی ساده نیز برای رعایت حقوق مولف منبع اصلی را به درستی معرفی کند، اما ذکر مشخصات کامل کتابشناختی آن چندان ضرورتی ندارد. اما اگر همین فرد، بخواهد همین مطلب را در اثر یا نوشته‌ای - نظیر تکلیف درسی، پایان‌نامه یا مقاله‌ - نقل کند، علاوه بر آنکه باید امانتدار باشد و در حفظ محتوا و درستی آن بکوشد، موظف است مشخصات کامل منبع مورد استفاده را نیز ذکر کند. به این ترتیب خواننده می‌داند که اثر نخست چه سهمی در تولید اثر اخیر دارد و اگر بخواهد برای کسب اطلاعات بیشتر آن را بازیابی کند این امکان برایش فراهم خواهد بود. همچنین، میزان استفاده از اثر اولیه در نوشته وی حد و مرز مشخصی دارد. مثلاً ما نمی‌توانیم چندین بند یا یک فصل از کتابی را در اثر خود عیناً نقل کنیم، حتی اگر مشخصات کامل منبع را همراه با شماره صفحات نیز آورده شود. چرا که در این صورت میزان استفاده‌ از آن اثر بیش از حد معمول و متعارف است و اگر آن مطلب در منبع اصلی تا این اندازه جامع و کامل است، خواننده می‌تواند مستقیماً به آن مراجعه کند و نیازی به بازنویسی آن در مقاله‌ای جدید نخواهد بود.
بنابراین، همانطور که می‌بینید رابطه‌ای اعم و اخص میان اخلاق انسانی و اخلاق علمی وجود دارد. به سخنی دیگر، یک پژوهشگر اخلاق‌مدار ابتدا انسانی شریف و وارسته است و انعکاس این شرافت و وارستگی بر کار علمی او نیز مشهود خواهد بود. بر این اساس، اگر وی کار علمی را در عرصه‌ای حرفه‌ای نیز انجام دهد کارش مبتنی بر اخلاق حرفه‌ای آن رشته است. به بیانی دیگر، اخلاق علمی و اخلاق حرفه‌ای دو عرصه‌ی نزدیک به یکدیگرند که از زوایای مختلف با هم همپوشانی دارند. اما هر دو در پرتو اصول بنیادین اخلاقی معنا پیدا می‌کنند. مثلاً اخلاق پزشکی یا اخلاق مهندسی هر کدام زیرمجموعه‌ای از اخلاق حرفه‌ای محسوب می‌شوند که در نگاهی کلی‌تر می‌توان آنها را در زیر چتر اخلاق علمی قرار دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رنجبر |   1395/12/10 22:46:35   |
1     0
خلاق علمی مجموعه‌ای از آداب و اصول اخلاقی است که قرار است توسط تمام اعضاء یک جامعه علمی در فرآیند استفاده، تولید و نشر دانش رعایت شود.

این آداب یا در قالب منشورهای حرفه‌ای مکتوب و مدون شده‌اند، یا همچون «اصولی نانوشته» مورد توافق متخصصان رشته‌های مختلف قرار گرفته‌اند.



منظور از اصول نانوشته ضوابطی است که افراد یک گروه کوچک یا بزرگ به درستیِ آن قلباً باور دارند، بی‌آنکه این اصول در قالب قانون و دستورالعمل مشخصی به آنان ابلاغ شده باشد. مثلاً پژوهشگران می‌دانند که در فرآیند پژوهش اخلاقاً موظفند راستگویی و صداقت پیشه کنند، اگر از آثار دیگران استفاده می‌کنند حتماً به آن آثار استناد کنند، یافته‌های تحقیق خود را فقط بر داده‌های واقعی استوار سازند و در تحلیل داده‌ها از سوگیری و غرض‌ورزی بپرهیزند. اینها همه از مواردی است که همچون اصولی نانوشته در رشته‌های مختلف مطرح است و تخطی از آنها فریبکاری در محیط علم محسوب می‌شود.

از نظر ماهیت و زیربنای فلسفی اخلاق علمی خود زیرمجموعه‌ای از اخلاق به معنای عمومی آن است، اما افزون بر آن ملاحظات خاص دیگری را نیز در بر می‌گیرد. مثلاً صداقت و راستگویی از فضائل مهم اخلاقی است و همه ما در هر صنف و حرفه‌ای که باشیم موظف به رعایت آن هستیم. همین صداقت نیز در اخلاق علمی جزء اصول بنیادی محسوب می‌شود، ولی ممکن است مصادیق آن در این عرصه تابع ملاحظات افزونتری باشد. به عنوان مثال اگر فردی کتابی بخواند و جمله‌ای از آن را در خلال گفتگو با دیگران نقل کند، مادامی که پس از ذکر عنوان کتاب، در این نقل قول صادق و امانت‌دار باشد و آن مطلب را تحریف نکند، کسی بر او خرده نخواهد گرفت. هرچند شایسته است در همین گفتگوی ساده نیز برای رعایت حقوق مولف منبع اصلی را به درستی معرفی کند، اما ذکر مشخصات کامل کتابشناختی آن چندان ضرورتی ندارد. اما اگر همین فرد، بخواهد همین مطلب را در اثر یا نوشته‌ای - نظیر تکلیف درسی، پایان‌نامه یا مقاله‌ - نقل کند، علاوه بر آنکه باید امانتدار باشد و در حفظ محتوا و درستی آن بکوشد، موظف است مشخصات کامل منبع مورد استفاده را نیز ذکر کند. به این ترتیب خواننده می‌داند که اثر نخست چه سهمی در تولید اثر اخیر دارد و اگر بخواهد برای کسب اطلاعات بیشتر آن را بازیابی کند این امکان برایش فراهم خواهد بود. همچنین، میزان استفاده از اثر اولیه در نوشته وی حد و مرز مشخصی دارد. مثلاً ما نمی‌توانیم چندین بند یا یک فصل از کتابی را در اثر خود عیناً نقل کنیم، حتی اگر مشخصات کامل منبع را همراه با شماره صفحات نیز آورده شود. چرا که در این صورت میزان استفاده‌ از آن اثر بیش از حد معمول و متعارف است و اگر آن مطلب در منبع اصلی تا این اندازه جامع و کامل است، خواننده می‌تواند مستقیماً به آن مراجعه کند و نیازی به بازنویسی آن در مقاله‌ای جدید نخواهد بود.

بنابراین، همانطور که می‌بینید رابطه‌ای اعم و اخص میان اخلاق انسانی و اخلاق علمی وجود دارد. به سخنی دیگر، یک پژوهشگر اخلاق‌مدار ابتدا انسانی شریف و وارسته است و انعکاس این شرافت و وارستگی بر کار علمی او نیز مشهود خواهد بود. بر این اساس، اگر وی کار علمی را در عرصه‌ای حرفه‌ای نیز انجام دهد کارش مبتنی بر اخلاق حرفه‌ای آن رشته است. به بیانی دیگر، اخلاق علمی و اخلاق حرفه‌ای دو عرصه‌ی نزدیک به یکدیگرند که از زوایای مختلف با هم همپوشانی دارند. اما هر دو در پرتو اصول بنیادین اخلاقی معنا پیدا می‌کنند. مثلاً اخلاق پزشکی یا اخلاق مهندسی هر کدام زیرمجموعه‌ای از اخلاق حرفه‌ای محسوب می‌شوند که در نگاهی کلی‌تر می‌توان آنها را در زیر چتر اخلاق علمی قرار دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رنجبر |   1395/12/10 22:47:17   |
1     0
اخلاق علمی مجموعه‌ای از آداب و اصول اخلاقی است که قرار است توسط تمام اعضاء یک جامعه علمی در فرآیند استفاده، تولید و نشر دانش رعایت شود.

این آداب یا در قالب منشورهای حرفه‌ای مکتوب و مدون شده‌اند، یا همچون «اصولی نانوشته» مورد توافق متخصصان رشته‌های مختلف قرار گرفته‌اند.



منظور از اصول نانوشته ضوابطی است که افراد یک گروه کوچک یا بزرگ به درستیِ آن قلباً باور دارند، بی‌آنکه این اصول در قالب قانون و دستورالعمل مشخصی به آنان ابلاغ شده باشد. مثلاً پژوهشگران می‌دانند که در فرآیند پژوهش اخلاقاً موظفند راستگویی و صداقت پیشه کنند، اگر از آثار دیگران استفاده می‌کنند حتماً به آن آثار استناد کنند، یافته‌های تحقیق خود را فقط بر داده‌های واقعی استوار سازند و در تحلیل داده‌ها از سوگیری و غرض‌ورزی بپرهیزند. اینها همه از مواردی است که همچون اصولی نانوشته در رشته‌های مختلف مطرح است و تخطی از آنها فریبکاری در محیط علم محسوب می‌شود.

از نظر ماهیت و زیربنای فلسفی اخلاق علمی خود زیرمجموعه‌ای از اخلاق به معنای عمومی آن است، اما افزون بر آن ملاحظات خاص دیگری را نیز در بر می‌گیرد. مثلاً صداقت و راستگویی از فضائل مهم اخلاقی است و همه ما در هر صنف و حرفه‌ای که باشیم موظف به رعایت آن هستیم. همین صداقت نیز در اخلاق علمی جزء اصول بنیادی محسوب می‌شود، ولی ممکن است مصادیق آن در این عرصه تابع ملاحظات افزونتری باشد. به عنوان مثال اگر فردی کتابی بخواند و جمله‌ای از آن را در خلال گفتگو با دیگران نقل کند، مادامی که پس از ذکر عنوان کتاب، در این نقل قول صادق و امانت‌دار باشد و آن مطلب را تحریف نکند، کسی بر او خرده نخواهد گرفت. هرچند شایسته است در همین گفتگوی ساده نیز برای رعایت حقوق مولف منبع اصلی را به درستی معرفی کند، اما ذکر مشخصات کامل کتابشناختی آن چندان ضرورتی ندارد. اما اگر همین فرد، بخواهد همین مطلب را در اثر یا نوشته‌ای - نظیر تکلیف درسی، پایان‌نامه یا مقاله‌ - نقل کند، علاوه بر آنکه باید امانتدار باشد و در حفظ محتوا و درستی آن بکوشد، موظف است مشخصات کامل منبع مورد استفاده را نیز ذکر کند. به این ترتیب خواننده می‌داند که اثر نخست چه سهمی در تولید اثر اخیر دارد و اگر بخواهد برای کسب اطلاعات بیشتر آن را بازیابی کند این امکان برایش فراهم خواهد بود. همچنین، میزان استفاده از اثر اولیه در نوشته وی حد و مرز مشخصی دارد. مثلاً ما نمی‌توانیم چندین بند یا یک فصل از کتابی را در اثر خود عیناً نقل کنیم، حتی اگر مشخصات کامل منبع را همراه با شماره صفحات نیز آورده شود. چرا که در این صورت میزان استفاده‌ از آن اثر بیش از حد معمول و متعارف است و اگر آن مطلب در منبع اصلی تا این اندازه جامع و کامل است، خواننده می‌تواند مستقیماً به آن مراجعه کند و نیازی به بازنویسی آن در مقاله‌ای جدید نخواهد بود.

بنابراین، همانطور که می‌بینید رابطه‌ای اعم و اخص میان اخلاق انسانی و اخلاق علمی وجود دارد. به سخنی دیگر، یک پژوهشگر اخلاق‌مدار ابتدا انسانی شریف و وارسته است و انعکاس این شرافت و وارستگی بر کار علمی او نیز مشهود خواهد بود. بر این اساس، اگر وی کار علمی را در عرصه‌ای حرفه‌ای نیز انجام دهد کارش مبتنی بر اخلاق حرفه‌ای آن رشته است. به بیانی دیگر، اخلاق علمی و اخلاق حرفه‌ای دو عرصه‌ی نزدیک به یکدیگرند که از زوایای مختلف با هم همپوشانی دارند. اما هر دو در پرتو اصول بنیادین اخلاقی معنا پیدا می‌کنند. مثلاً اخلاق پزشکی یا اخلاق مهندسی هر کدام زیرمجموعه‌ای از اخلاق حرفه‌ای محسوب می‌شوند که در نگاهی کلی‌تر می‌توان آنها را در زیر چتر اخلاق علمی قرار دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا لعلی ثانی |   1395/12/10 23:08:52   |
0     0
منشوراخلاقی درپژوهش : نظامنامه یا تعهد نامه ای است که حدود اخلاقی اجزای پژوهش را ترسیم می کند واصولا رعایت اخلاق پژوهش تنها به پژوهشگران برنمی گردد بلکه متوجه سازمانهای پژوهشی هم است
امانت داری درپژوهش : پژوهشگر موظف است از تمامی منابع وابزارهایی که برای انجام پژوهش دراختیار دارد به نحو احسن نگهداری نماید وهمچنین حق مالکیت فکری دربرخورداری از اطلاعات بدست آمده را رعایت نماید .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مصطفی بیدکی |   1395/12/11 01:14:50   |
0     0
منشور موازین اخلاق پژوهش:
فصل اول :صلاحیت تخصصی
1-داشتن دانش تخصصی روزآمد در موضوع پژوهش
2-آشنایی با روش متناسب با موضوع وکاربرد آن در مراحل مختلف پژوهش
فصل دوم:انتخاب موضوع پژوهش
3-اصالت اعتبار علمی و ارزشمندی موضوع پژوهش
4-استفاده بهینه از منابع
فصل سوم:ویژگی های فردی پژوهشگر
5-صداقت 6-بی طرفی 7-امانت داری 8-شهامت و پایبندی به جستجوی حقیقت
9-مشورت و نقد پذیری 10-پایبندی به عنصر زمان 11-دقت در تدوین گزارش پژوهش
فصل چهارم:تعهد و مسئولیت نسبت به ذینفعان
12-رعایت منافع ذینفعان در تمام مراحل پژوهش
13-اعلان مرکز پژوهش اعلام شده
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
naeem pazhohesh |   1395/12/11 13:34:43   |
0     0
اخلاق پژوهشی در برگیرنده اصول و قواعد اخلاقی اساسی و زیربنایی برای انواعی از موضوعات از جمله پژوهشهای علمی است.
منشور تعهدنامه‌ای است که حدود اخلاقی و مسئولیت‌های مربوط به انجام فعالیت‌های علمی پژوهشی ترسیم می‌کند تا از بروز تخلفات پژوهشی آگاهانه یا ناآگاهانه توسط نویسندگان مقالات پیش‌گیری کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
راضیه منیری پور |   1395/12/11 15:18:22   |
0     0
برخوردار شدن از جامعه سالم پژوهشی مستلزم رعایت اصول اخلاقی پژوهش توسط پژوهش گران از یکسو و سازمان‌های متولی پژوهش از سوی دیگر است.رعایت اصول اخلاقی در پژوهش یکی از ارکان و عناصر اساسی برای پژوهش اثربخش می باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جواد رضائی حسن آباد |   1396/03/28 23:27:11   |
0     0
1- اصل برائت: التزام به برائت جویی از هر گونه رفتار غیر حرفه ای و اعلام موضع نسبت به کسانی که حوزه علم و پژوهش را به شائبه های غیر علمی می آلایند.

2-اصل رعایت انصاف و امانت: تعهد به اجتناب از هرگونه جانب داری غیر علمی و حفاظت از اموال، تجهیزات و منابع در اختیار.

3- اصل ترویج: تعهد به رواج دانش و اشاعه نتایج تحقیقات و انتقال آن به همکاران علمی و دانشجویان به غیر از مواردی که منع قانونی دارد.

4- اصل احترام: تعهد به رعایت حریم ها و حرمت ها در انجام تحقیقات و رعایت جانب نقد و خودداری از هرگونه حرمت شکنی.

5- اصل رعایت حقوق: التزام به رعایت کامل حقوق پژوهشگران و پژوهندگان (انسان، حیوان و نبات) و سایر صاحبان حق.

6- اصل رازداری: تعهد به صیانت از اسرار و اطلاعات محرمانه افراد، سازمان ها و کشور و کلیه افراد و نهاد های مرتبط با تحقیق.

7- اصل حقیقت جویی: تلاش در راستای پی جویی حقیقت و وفاداری به آن و دوری از هرگونه پنهان سازی حقیقت.

8- اصل مالکیت مادی و معنوی: تعهد به رعایت کامل حقوق مادی و معنوی دانشگاه و کلیه همکاران پژوهش.

9- اصل منافع ملی: تعهد به رعایت مصالح ملی و در نظر داشتن پیشبرد و توسعه کشور در کلیه مراحل پژوهش.
رضایی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجتبی موسوی بفروئی |   1396/04/12 12:51:03   |
0     0
رعایت اصول اخلاقی درپژوهش یکی ازارکان وعناصراساسی برای پژوهش اثربخش می باشد وعدم رعایت اصول اخلاقی درانجام پژوهش خسارات جبران ناپذیری رادرسطح خرد وکلانواردخواهدنمود رعایت اخلاق پژوهش تنها به پژوهشگران برنمی گرددبلکه بخش مهمی ازاخلاق پژوهش متوجه سازمان های پژوهشی یامتولیان امر پژوهشی است که می توان ازان به عنوان اصول اخلاقی سازمان پژوهش نام برد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجتبی موسوی بفروئی |   1396/04/13 19:31:39   |
0     0
1-اصل حقیقت جویی: تلاش در راستای پی جویی حقیقت و وفاداری به آن و دوری از هرگونه پنهان سازی حقیقت.
2-اصل رعایت حقوق: التزام به رعایت کامل حقوق پژوهشگران و پژوهیدگان(انسان،حیوان و نبات) و سایر صاحبان حق.
3- اصل مالکیت مادی و معنوی: تعهد به رعایت کامل حقوق مادی و معنوی دانشگاه و کلیه همکاران پژوهش.
4- اصل منافع ملی: تعهد به رعایت مصالح ملی و در نظر داشتن پیشبرد و توسعه کشور در کلیه همکاران پژوهش.
5- اصل رعایت انصاف و امانت: تعهد به اجتناب از هر گونه جانب داری غیر علمی و حفاظت از اموال، تجهیزات و منابع در اختیار.
6- اصل رازداری: تعهد به صیانت از اسرار و اطلاعات محرمانه افراد،سازمان ها و کشور و کلیه افراد و نهادهای مرتبط با تحقیق.
7- اصل احترام: تعهد به رعایت حریم ها و حرمت ها در انجام تحقیقات و رعایت جانب نقد و خودداری از هر گونه حرمت شکنی.
8- اصل ترویج: تعهد به رواج دانش و اشاعه نتایج آن به همکاران علمی و دانشجویان به غیر از مواردی که منع قانونی دارد.
9- اصل برائت: التزام به برائت جویی از هرگونه رفتار غیر حرفه ای و اعلام موضع نسبت به کسانی که حوزه علم و پژوهش را به شائبه های غیر علمی می آلایند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجتبی موسوی بفروئی |   1396/04/13 19:38:48   |
0     0
منشوراخلاقی رعایت اخلاق پژوهش تنها به پژوهشگران برنمی گردد بلکه بخش مهمی ازان متوجه سازمان پژوهشی یامتولیان امرپژوهش است که می توان به عنوان اصول اخلاقی سازمان پژوهشی یادکرد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا حاتمی |   1396/09/03 22:18:48   |
0     0
داشتن علم و آگاهی کافی از اصول و موازین اخلاق پژوهش موجب پیشگیری از بروز بسیاری از اتفاقات و تخلفات آگاهانه یا ناآگاهانه در حوزه پژوهش خواهد شد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا تیموری |   1396/09/10 17:16:37   |
0     0
اجاره ی علمی. پژوهشگر به جای آنکه خود به انجام پژوهش بپردازد، افرادی را برای این منظور بکار گیرد و خودش در فعالیت پژوهشی چندان تلاش نکند، سپس بعد از تحویل کار، با دخل و تصرف اندکی در پژوهش صورت گرفته، آن را به نام خود منتشر نماید
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا تیموری |   1396/09/10 17:20:09   |
0     0
در کشورهای پیشرو در امر پژوهش موازین اخلاقی برای پژوهش تدوین و لازم الاجرا شده است. در ایران نیز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به‌عنوان متولی امر آموزش عالی و پژوهش در کشور موازین اخلاق در پژوهش را تدوین و به دانشگاه‌های ارسال نموده است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محسن برزگری |   1396/10/02 16:34:19   |
0     0
1 اصل حقیقت جویی: تلاش در راستای پی جویی حقیقت و وفاداری به آن و دوری از هرگونه پنهان سازی حقیقت.
-2 اصل رعایت حقوق: التزام به رعایت کامل حقوق پژوهشگران و پژوهیدگان ( انسان، حیوان و نبات) و سایر صاحبان حق.
-3 اصل مالکیت مادی و معنوی: تعهد به رعایت کامل حقوق مادی و معنوی دانشگاه و کلیه همکاران پژوهش.
-4 اصل منافع ملی: تعهد به رعایت مصالح ملی و در نظر داشتن پیشبرد و توسعه کشور در کلیه مراحل پژوهش.
-5 اصل رعایت انصاف و امانت: تعهد به اجتناب از هرگونه جانب داری غیرعلمی و حفاظت از اموال ، تجهیزات و منابع در
اختیار.
-6 اصل رازداری: تعهد به صیانت از اسرار و اطلاعات محرمانه افراد ، سازمان ها و کشور و کلیه افراد ونهادهای مرتبط
با تحقیق.
-7 اصل احترام: تعهد به رعایت حریم ها و حرمت ها در انجام تحقیقات و رعایت جانب نقد و خودداری از هرگونه حرمت
شکنی.
-8 اصل ترویج: تعهد به رواج دانش و اشاعه نتایج تحقیقات و انتقال آن به همکاران علمی و دانشجویان به غیر از مواردی
که منع قانونی دارد.
-9 اصل برائت: التزام به برائت جویی از هرگونه رفتار غیر حرفه ای و اعلام موضع نسبت به کسانی که حوزه علم و
پژوهش را به شائبه های غیرعلمی می آلایند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمید زارعی |   1396/10/09 17:52:19   |
0     0
متن کامل است متاسفانه زیادند دانشجویانی که هزینه زیادی به طرف میپردازند تا پایان نامه را انجام دهد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی ویسی |   1396/11/03 22:54:15   |
0     0
اخلاق علمی مجموعه‌ای از آداب و اصول اخلاقی است که قرار است توسط تمام اعضاء یک جامعه علمی در فرآیند استفاده، تولید و نشر دانش رعایت شود.
این آداب یا در قالب منشورهای حرفه‌ای مکتوب و مدون شده‌اند، یا همچون «اصولی نانوشته» مورد توافق متخصصان رشته‌های مختلف قرار گرفته‌اند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا حاتمی |   1396/11/07 22:23:45   |
0     0
منظور از اصول نانوشته ضوابطی است که افراد یک گروه کوچک یا بزرگ به درستیِ آن قلباً باور دارند، بی‌آنکه این اصول در قالب قانون و دستورالعمل مشخصی به آنان ابلاغ شده باشد. مثلاً پژوهشگران می‌دانند که در فرآیند پژوهش اخلاقاً موظفند راستگویی و صداقت پیشه کنند، اگر از آثار دیگران استفاده می‌کنند حتماً به آن آثار استناد کنند، یافته‌های تحقیق خود را فقط بر داده‌های واقعی استوار سازند و در تحلیل داده‌ها از سوگیری و غرض‌ورزی بپرهیزند. اینها همه از مواردی است که همچون اصولی نانوشته در رشته‌های مختلف مطرح است و تخطی از آنها فریبکاری در محیط علم محسوب می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
آرزوالسادات آینده |   1396/11/11 22:01:20   |
0     0
اصولاً رعایت اخلاق پژوهش تنها به پژوهشگران برنمی‌گردد بلکه بخش مهمی از اخلاق پژوهش متوجه سازمان‌های پژوهشی یا متولیان امر پژوهش است که می‌توان از آن به‌عنوان اصول اخلاقی سازمان‌های پژوهشی یادکرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics