تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

اصلاح تبصره بند « د» ماده (3) آیین‌نامه اجرایی ماده (32) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور
هیئت‌وزیران در جلسه مورخ22/7/1386 بنا به پیشنهاد شماره92939/100 مورخ22/7/1386 معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور و به استناد ماده (32) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1383 ـ تصویب نمود:
در تبصره بند « د» ماده (3) آیین‌نامه اجرایی ماده (32) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب1383ـ موضوع تصویب‌نامه شماره 28482/ت32825هـ مورخ10/5/1384، عبـارت « پنـج میـلیارد (5.000.000.000) ریال» به عبارت « بیـست میلیارد (20.000.000.000) ریال» اصلاح می‌گردد.


معاون اول رئیس‎جمهور ـ پرویز داودی

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور

هیئت وزیران در جلسه مورخ 17/3/1385 با توجه به نظر رییس مجلس شورای اسلامی، موضوع نامه شماره 191258/8800هـ/ب مورخ 10/10/1384 تصویب نمود:
از تاریخ اعلام ایراد، در بند “الف” ماده (1) آیین‌نامه اجرایی ماده (32) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1383ـ موضوع تصویب‌نامه شماره 28482/ت32825هـ مورخ 10/5/1384، عبارت “و حداقل پنجاه درصد از منابع مورد نیاز اجرای طرح از محل اعتبارات تملک داراییهای سرمایه‌ای تأمین می‌شود.” حذف می‌گردد.

پرویز داودی
معاون اول رئیس جمهور

رونوشت با توجه به اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای اطلاع ریاست محترم مجلس شورای اسلامی ارسال می‌شود.

تنظیم متن کنترل ابلاغ تأیید انطباق متن و تصمیم تأیید نهایی


رونوشت به دفتر مقام معظم رهبری ، دفتر رئیس جمهور، دفتر ریاست قوه قضاییه ، دفتر معاون اول رئیس جمهور، دفترمعاون حقوقی وامورمجلس رئیس جمهور، دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ، دیوان محاسبات کشور، دیوان عدالت اداری، اداره کل قوانین مجلس شورای اسلامی، سازمان بازرسی کل کشور، اداره کل حقوقی ، اداره کل قوانین ومقررات کشور، کلیه وزارتخانه ها، سازمانها و مؤسسات دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی، روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران، دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت و دفتر هیئت دولت ابلاغ می‌شود.

 

آیین‌نامه‌ اجرایی‌ ماده‌ (32) قانون‌ برنامه‌ چهارم‌ توسعه‌ اقتصادی‌، اجتماعی‌ و فرهنگی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌- مصوب‌ 1383

شماره‌ : .28482ت‌32825هـ

تاریخ‌ : 1384.05.10
سازمان‌ مدیریت‌ و برنامه‌ریزی‌ کشور
هیأت وزیران درجلسه مورخ 1384.5.5 بنابه پیشنهاد شماره 101.10286 مورخ 1384.1.28سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و به استناد ماده (32) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی ، اجتماعی وفرهنگی جمهوری اسلامی ایران‌- مصوب 1383- ، آیین‌نامه اجرایی ماده یاد شده را به شرح زیر تصویب‌نمود:

آیین‌نامه‌ اجرایی‌ ماده‌ (32) قانون‌ برنامه‌ چهارم‌ توسعه‌ اقتصادی‌،
اجتماعی‌ و فرهنگی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌- مصوب‌ 1383ـ
ماده‌ 1ـ در این آیین‌نامه اصطلاحات به کار برده شده در معانی مشروح زیر به کار می‌روند:
الف‌- طرح‌:
طرح تملک داراییهای سرمایه‌ای که شامل مجموعه عملیات و خدمات مشخص بوده و براساس مطالعات‌توجیهی که توسط دستگاه اجرایی انجام شده است‌، طی مدت معین و با اعتباری مشخص‌، برای تحقق‌اهداف برنامه‌های توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی پنجساله‌، به صورت سرمایه‌گذاری ثابت اجرامی‌گردد و حداقل پنجاه درصد از منابع مورد نیاز اجرای طرح از محل اعتبارات تملک داراییهای سرمایه‌ای‌تامین می‌شود.
طرح به دو نوع انتفاعی و غیرانتفاعی تقسیم می‌گردد.
تبصره‌- پروژه‌ها و عملیات ناپیوسته و غیروابسته به یکدیگر نمی‌توانند به عنوان یک طرح تعریف شده وبه اجرا درآیند.
ب‌- دستگاه‌: دستگاههای اجرایی ماده (160) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی‌جمهوری اسلامی ایران‌- مصوب 1383- که دارای ماموریت قانونی برای تهیه و اجرای طرحهای تملک‌داراییهای سرمایه‌ای می‌باشند، شهرداریها و شرکتهای آب و فاضلاب‌، می‌توانند مجری طرحهای جدیدباشند.
ج‌- بهره‌بردار: دستگاهی است که برای انجام وظایف قانونی خود، بهره‌برداری از طرح را به عهده‌می‌گیرد.
بهره بردار قبل و هنگام طراحی‌، نیازهای طرح را به منظور هماهنگی با دستگاه اجرایی تعیین می نماید.
پس از اجرا و تکمیل نیز طبق قوانین و مقررات‌، آن را تحویل گرفته و موظف به بهره‌برداری و نگهداری ازآن می‌باشد. این دستگاه ممکن است همان دستگاه اجرایی طرح نیز باشد.
د- سازمان‌: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور.
هـ- برنامه چهارم توسعه‌: قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی‌ایران - مصوب 1383-.
وـ مطالعات توجیهی‌: منظور مطالعات توجیهی فنی‌، اقتصادی‌، زیست محیطی ، اجتماعی طرح و پدافندغیر عامل طرحهای موضوع بند(11) ماده (121) برنامه چهارم توسعه است که توسط مشاور تایید صلاحیت‌شده تهیه شود. شرح خدمات این مطالعات را سازمان به دستگاههای اجرایی ابلاغ می کند.
ز- پیشرفت فیزیکی‌: مقدار وزنی فعالیتهای انجام شده نسبت به کل آن و به صورت درصدی از کل کاربیان می‌شود.
ح‌- موافقتنامه‌: شرح عملیات طرح که به تفکیک پروژه‌های طرح و فصول سرمایه‌گذاری در حدوداعتبارات مصوب تنظیم شده و بین دستگاه و سازمان‌، مبادله می‌گردد.
این سند، فقط برای یک بار در طول برنامه چهارم توسعه با امضای بالا ترین مقام دستگاه اجرایی یانماینده ایشان مبادله می‌شود و دست کم موارد زیر را در بر می گیرد:
عنوان و شماره طرح‌، نام و شماره دستگاه‌، نام و شماره بهره‌بردار، نوع طرح‌، تاریخ شروع و خاتمه‌، منابع‌تامین اعتبار عمومی و سایر به تفکیک سالهای اجرا، اهداف طرح‌، پیشرفت فیزیکی‌،تعداد و نام پروژه‌ها،مشخصات فنی‌، شرح عملیات اجرایی‌، اعتبارات و فصول سرمایه‌گذاری به تفکیک سالهای برنامه و سالهای‌بعد.
تبصره‌ 1ـ دستورالعمل و شرایط عمومی لازم برای تنظیم و مبادله موافقتنامه طرحهای تملک داراییهای‌سرمایه‌ای توسط سازمان ابلاغ می‌شود.
تبصره‌ 2ـ دستورالعمل مبادله موافقتنامه طرحهای تملک داراییهای سرمایه‌ای فقط نظامی بخش دفاع‌،باید به پیشنهاد مشترک ستاد کل نیروهای مسلح‌، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی کشور به نحوی تهیه شود که حداکثر تا پایان سال 1384 به تایید فرماندهی کل نیروهای مسلحرسیده و در تنظیم لایحه بودجه سالانه منظور گردد.
ط‌- اصلاحیه‌: موافقتنامه شرح عملیات طرح است که پس از مبادله موافقتنامه‌، برای اصلاح ارقام‌اعتباری طرح (و پروژه‌ها) برابر قوانین بودجه و ابلاغ اعتبار و اصلا ح پیش‌بینی پیشرفت فیزیکی بین سازمان‌و دستگاه مبادله می‌شود.
ی‌- فرآیند امکان سنجی طرح‌: دوره‌ای که در آن پدیدآوری و مراحل مربوط آن‌، بررسی‌، انتخاب‌، مطالعهو طراحی اولیه مشتمل بر بررسی دقیق و همه جانبه‌، تشریح کامل و روشن موضوع و چارچوب طرح ازجنبه‌های فنی‌، اقتصادی‌، اجتماعی‌، زیست محیطی و تامین مالی‌، به منظور اتخاذ تصمیم مشخص درباره‌شروع یا عدم شروع صورت می‌گیرد.
این دوره می‌تواند به امکان‌سنجی اولیه (مطالعات شناسایی و توجیه مقدماتی‌) و امکان‌سنجی نهایی‌(مطالعات مهندسی پایه‌، طراحی اولیه و توجیه طرح‌) تقسیم شود.
ک‌- فرآیند اجرا: شامل مطالعات و تهیه مشخصات فنی و خدمات اجرایی‌، مطالعات طراحی تفصیلی‌،خدمات ارجاع کار، اجرای عملیات یا تهیه و ساخت کالا، نصب و ساماندهی برای بهره‌برداری می‌باشد.
ل‌- ضریب‌: عددی که برای تعدیل اعتبارات سالانه طرح براساس تغییر نرخها در راستای بهنگام‌سازی‌اعتبارات پیش‌بینی شده از سال پایه به سال اجرای قانون بودجه با در نظر گرفتن شاخص عمومی قیمتها درسال تهیه لایحه و پیش‌بینی تغییر آن در سال بعد توسط سازمان محاسبه و اعمال می‌شود.
ماده‌ 2ـ طرحهای جدید و اعتبارات مورد نیاز آنها که در قالب اسناد ملی توسعه‌، موضوع ماده (155)قانون برنامه چهارم توسعه و با رعایت بند "ج‌" ماده (145) قانون برنامه چهارم توسعه‌، فقط بر اساس‌مطالعات توجیهی که مراحل زیر را گذارنده باشند، در لایحه بودجه درج می‌شوند:
الف‌- اعتبار مورد نیاز طرحهایی که اولویت بالایی برای اجرا دارند در قالب ردیفهای مطالعات امکان‌سنجی و مطالعات طراحی تفصیلی به تفکیک هر برنامه به منظور انجام مطالعات در لایحه بودجه درج‌می‌شود.
ب‌- سازمان باید برای ارزیابی گزارشهای توجیهی‌، تشخیص ضرورت اجرای طرحها و اولویت‌بندی‌آنها، مواردی که تا سه ماه قبل از تنظیم لایحه بودجه رسیده باشند را با اطمینان از حصول منابع مورد نیازبرای اجرا در کارگروههای تخصصی و ستادی که به همین منظور در سازمان تشکیل می‌شود مورد بررسی وتصویب قرار دهد.
تبصره‌ 1ـ لازم است در پایان مطالعات تفصیلی طرح‌، برآورد هزینه اجرا با دقتی صورت گیرد که درپایان عملیات اجرایی‌، نوسان برآورد با صورت وضعیت قطعی بدون احتساب تعدیل‌، بیش از پانزده درصد(15%) نشود.
مواردی که چنین نباشد، پس از رسیدگی و تایید به عنوان قصور (تقصیر) مهندس مشاور، تلقی خواهد شدو موارد توسط دستگاه به سازمان منعکس می‌شود.
سازمان نتیجه اقدامهای انجام شده را به دستگاه اجرایی اعلام می نماید.
تبصره‌ 2ـ شیوه و گردش کار ارزیابی گزارشهای توجیهی و نحوه اولویت‌بندی اجرای طرحها ، و شیوه‌نامه های ضروری مورد عمل توسط سازمان‌، حداکثر ظرف شش ماه پس از تصویب این آیین‌نامه توسطسازمان ابلاغ خواهد شد.
ماده‌ 3ـ شروع پروژه‌های جدید استانی منوط به رعایت مواد (79) و (155) و بند "ج‌" ماده (145) قانون‌برنامه چهارم توسعه می‌باشد.
الزامات زیر پس از انجام مطالعات توجیهی‌، برای پروژه‌های بزرگ استانی لازم‌الاجرا خواهد بود:
الف‌- اعتبار مورد نیاز پروژه‌هایی که به تشخیص دستگاه اجرایی اولویت بالایی برای اجرا دارند (باتوجه به مفاد این ماده‌) در قالب ردیف جداگانه‌ای به منظور انجام مطالعات امکان سنجی و مطالعات طراحی‌تفصیلی در برنامه های مرتبط در اعتبارات استانی درج می‌شود.
ب‌- مطالعات توجیهی توسط دستگاه اجرایی و یا مهندسین مشاور ذی‌صلاح انجام و برای تایید تحویل‌دستگاه می‌شود.
دستگاه اجرایی استان توسط گروه کارشناسی خود یا مشاور ارزیاب تشخیص صلاحیت شده ، گزارش‌توجیهی را مورد ارزیابی قرار داده و در صورت تایید به همراه نامه بالاترین مقام دستگاه اجرایی استان که‌شامل خلاصه ای از مشخصات پروژه از جمله میزان اعتبار مورد نیاز ، مدت اجرای پروژه‌، ضرورت اجرایی‌، توجیه اقتصادی و توجیه مالی پروژه است حداکثر تا سه ماه قبل از تنظیم لایحه به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ارسال می گردد.
ج‌- سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان باید به منظور تشخیص ضرورت اجرای پروژه‌ها واولویت‌بندی آنها، مواردی را که تا سه ماه قبل از تنظیم لایحه رسیده باشند را با اطمینان از دستیابی به منابع‌مورد نیاز برای اجرا، در کارگروه تخصصی که با حضور نمایندگان دستگاههای اجرایی و سازمان تشکیل‌می‌شود، با توجه به مطالعات توجیهی مورد بررسی و تایید قرار می دهند و پس از طی مراحل قانونی لا زم‌،اعتبار مورد نیاز آن پروژه را تامین می نماید.
تبصره‌- لازم است در پایان مطالعات تفصیلی طرح‌، برآورد هزینه اجرا با دقتی صورت گیرد که در پایان‌عملیات اجرایی‌، تفاوت برآورد با صورت وضعیت قطعی بدون احتساب ضریب‌، بیش از پانزده درصد(15%) نشود.
مواردی که چنین نباشد ، پس از رسیدگی و تایید به عنوان قصور (تقصیر) مهندس مشاور تلقی خواهد شدو موارد توسط دستگاه به سازمان منعکس می‌شود.
سازمان نتیجه اقدامهای انجام شده را به دستگاه اجرایی اعلا م می نماید.
د- پس از بررسی و تایید مطالعات توجیهی پروژه‌های جدید، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌فهرست آنها را به منظور تصویب نهایی و اختصاص اعتبارات مورد نیاز به شورای برنامه‌ریزی و توسعه‌استان اعلام می‌نماید.
بدیهی است پس از تصویب شورا موافقتنامه این پروژه‌ها، تنظیم و فقط یک بار برای دوران برنامه چهارم‌توسعه مبادله می‌شود.
تبصره‌- پروژه‌های جدید کوچک استانی ملزم به رعایت نمودن این ماده نمی‌باشند و تنها می‌باید دارای‌مدارک فنی (نقشه‌، متره و برآورد...) مورد تایید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان باشند.در این آیین‌نامه‌پروژه‌های استانی که اعتبار کل آنها بیش از پنج میلیارد (000ر000ر000ر5) ریال باشد به عنوان بزرگ وکمتر از این اعتبار، کوچک نامیده می‌شود.
ماده‌ 4ـ سازمان مکلف است در مورد طرحهایی که در لایحه بودجه نوشته می‌شوند، الزامات زیر رارعایت نماید:
الف‌- اعتبار طرحهای جدید با رعایت بند "ج‌" ماده (145) و ماده (155) قانون برنامه چهارم توسعه‌،پس از تصویب مطالعات امکان سنجی و تفصیلی توسط دستگاه و نیز تایید برآورد مالی طرح در سازمان‌، به‌تفکیک برآورد سالهای برنامه چهارم‌، سالهای بعد و جمع کل‌، (براساس فهرست بهای سالی که لایحه بودجه‌تنظیم می‌شود) در لایحه بودجه نوشته می‌شود.
تبصره‌- در مواردی که بنا بر ضرورت در طرحی‌، اهداف کمی‌، تعداد پروژه‌ها، شرح عملیات یا مقادیر آن‌بگونه ای افزایش یابد که به منزله افزایش اهداف طرح باشد، با رعایت ماده (2) و بند "ب‌" این ماده‌، به عنوان‌طرح جدید معرفی می‌گردد و آن طرح در بخش جداگانه‌ای در قسمت دوم اعتبارات طرحهای لایحه بودجه‌نوشته می‌شود.
ب‌- سال شروع و خاتمه طرحها مطابق با زمان‌بندی پیش‌بینی شده در مطالعات توجیهی تعیین می‌گردد.
تبصره‌- افزایش سال خاتمه طرحها فقط پس از تصویب سازمان با ارایه گزارشی شامل علل تاخیر وتغییر سال‌، میسر خواهد بود.
ماده‌ 5- سازمان باید اعتبارات طرحهای لوایح بودجه سالهای 1385 و بعد را در دو قسمت به شرح زیرتنظیم نماید:
قسمت‌ اول‌: شامل اعتبارات برآورد شده برنامه‌های در دست اجرا است که با توجه به ضرایب‌، در سال‌تنظیم لایحه بهنگام شده‌اند، این اعتبارات به تفکیک برنامه‌- دستگاه می‌باشد.
تبصره‌ 1ـ دیون طرحهای خاتمه یافته در قالب ردیف خاص پیش‌بینی می‌شود.
تبصره‌ 2ـ عدم تخصیص و عدم پرداخت اعتبارات مصوب در سال تنظیم لایحه‌، باید پس از اعمالضرایب در سرجمع برنامه‌- دستگاه‌، اضافه شود.
تبصره‌ 3ـ برای بهنگام‌سازی اعتبارات (سالانه‌) طرحهای در دست اجرا و اعمال تغییر نرخهای ابلاغی‌،برای نوشتن در لایحه بودجه‌، سازمان باید ضرایب را برای هر برنامه‌، متناسب با شاخصهای تعدیل ابلاغی‌،تورم سال تهیه لایحه‌، پیش‌بینی تورم سال بعد، تهیه و به همراه بخشنامه بودجه ابلاغ نماید این ضرایب‌می‌باید متوسط هزینه (اجرای‌) طرح در طول سال اجرای قانون بودجه را پوشش دهد.
قسمت‌ دوم‌: شامل طرحهای جدیدی است که فقط با رعایت بند "ج‌"ماده (145) و ماده (155) برنامه‌چهارم توسعه و سازوکار ماده (2) و بند "الف‌" ماده (3) این آیین‌نامه‌، تایید شده‌اند.
اعتبارات مورد نیاز براساس فهرست بهای پایه سال نوشتن در لایحه بودجه (که توسط دستگاه برآوردشده‌) به تفکیک سالهای برنامه و بعد نوشته شده‌اند.
تبصره‌- در پیوست طرحهای تملک داراییهای سرمایه‌ای سند لایحه بودجه‌، فقط طرحهای موضوعقسمت دوم نوشته خواهد شد.
ماده‌ 6- پیش بینی اعتبار برای ادامه عملیات طرحهای در دست اجرا و شروع طرحهای جدید، از سوی‌سازمان به گونه ای باشد که هر طرح در زمان تعیین شده (مندرج در قوانین بودجه که براساس گزارشهای‌توجیهی طرحها بوده‌اند) خاتمه یابد و به بهره‌برداری برسد.
اضافه نمودن طرح جدید در هریک از فصول لایحه بودجه نباید باعث دیرکرد در اتمام طرحهای دردست اجرای آن فصل (به علت کمبود اعتبار) گردد.
سازمان درصورتی مجاز به پیش بینی طرح جدید (پس از رعایت کامل ماده 2 این آیین‌نامه‌) در لایحه‌بودجه می‌باشد که برابر اعتبار مورد نیاز طرحهای در دست اجرای فصل مربوط‌، تامین شده باشد.
تبصره‌ 1ـ پیش‌بینی اعتبارات سالانه‌، باید به گونه ای صورت گیرد که ابتدا کمبود تخصیص و عدم‌پرداخت اعتبار در سال قبل جبران شود، وسپس هیچگونه کاهشی نسبت به اعتبارات پیش‌بینی شده در اولین‌موافقتنامه مبادله شده طرح بوجود نیاید و همچنین باعث تاخیر در اتمام طرح (در زمان مصوب‌) نشود.
تبصره‌ 2ـ افزایش بیش از ده درصد (10%) در مدت اجرای طرحها به هر علت باید توسط سازمان ودستگاه اجرایی مورد بررسی قرار گیرد.گزارش چرایی دیرکرد، برای رییس جمهور فرستاده می شود.
ماده‌ 7ـ این آیین‌نامه طرحهای تعمیراتی و تامین تجهیزات و ماشین‌آلات‌، مقاوم سازی و بازسازی‌خسارتهای رویدادهای پیش بینی نشده را در بر نمی گیرد.
محمدرضا عارف‌ - معاون‌ اول‌ رییس‌جمهور

 

در صورت علاقه مندی به یادگیری کامل مبحث قانون دیوان محاسبات جهت پیش ثبت نام و یا  شرکت در دوره ها کلیک کنید.

جهت پیش ثبت نام  کلیک کنید...

در صورتی که به مشاوره پیرامون موضوع فوق علاقه دارید کلیک کنید...

اطلاعات بیشتر کلیک کنید...

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics