تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

در شرکت مختلط دو نوع شریک به طور توام شراکت دارند. طبق قانون تجارت ایران (ماده 162)، شرکت مختلط سهامی، شرکتی است که تحت نام مخصوص بین یک عده شرکای سهامی و یک یا چند نفر شریک ضامن تشکیل می‌شود.

شرکای سهامی کسانی هستند که سرمایه‌ آنها به صورت سهام یا قطعات سهام (با قیمت یکسان) درآمده و مسئولیت آنها تا میزان همان سرمایه‌ای است که در شرکت دارند. شریک ضامن کسی است که سرمایه‌ او به صورت سهام در نیامده و مسئول کلیه‌ قروضی است که ممکن است علاوه بر دارایی شرکت پیدا شود. در صورت تعدد شریک ضامن، مسئولیت آنها در مقابل طلبکاران و روابط آنها با یکدیگر، تابع مقررات شرکت تضامنی خواهد بود.

 

 

در نام شرکت باید عبارت «شرکت مختلط»‌ ‌و لااقل اسم یکی از شرکای ضامن قید شود.

 

نکات:

- اداره شرکت مختلط غیر سهامی به عهده شریک یا شرکای ضامن است. به عبارتی مدیران شرکت را شرکای تضامنی انتخاب می کنند.

- شریک سهامی نه به عنوان شریک حق اداره کردن شرکت را دارد نه اداره امور شرکت از وظایف او است.

- از ویژگی های شرکت های مختلط این است که با فوت یا از کار افتادگی شریک ضامن، شرکت منحل می شود. ولی با فوت یا از کار افتادگی شریک سهامی، شرکت منحل نشده و به فعالیت خود ادامه می دهد.

 

معمولا شرکت های مختلط در جایی به وجود می آیند که کارآفرین یا تاجری برای کاری نیاز به سرمایه دارد که خود نمی تواند آنرا تامین کند و از سویی نمی خواهد مدیریت کسب و کار را با کس دیگری تقسیم کند در این حالت کارآفرین یا تاجر نقش ضامن را به خود می گیرد و دیگر شرکا به جهت آورده خود، سهامدار می شوند.

 

منبع

قانون تجارت

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics