تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

هیأت وزیران در جلسه 28 دی 1367 بنا به پیشنهاد شماره 1025 مورخ 27 فروردین 1367 وزارت امور اقتصادی و دارایی آیین نامه اجرایی موضوع ماده (36) قانون محاسبات عمومی کشور مصوب 1 شهریور 1366 شامل 4 ماده می باشد که در ادامه به جزییاتی از این آیین نامه پرداخته می شود:

روزنامه رسمی شماره 12810 – 25 بهمن 1367      

 شماره 81278/ ت 809 مورخ 17 بهمن 1367

 

وزارت امور اقتصادی و دارایی

 

آیین نامه اجرایی ماده 36 قانون محاسبات عمومی کشور

 مصوب 1 شهریور 1366 مجلس شورای اسلامی

 

ماده 1– در موارد مشروحه زیر در صورتی که به تشخیص ذیحساب انجام قسمتی از وظائف ذیحساب به علت بعد مسافت و یا حجم و یا طبع و ماهیت کار در واحدهای تابعه وزارتخانه ها، مؤسسات دولتی، شرکت های دولتی وسایر دستگاه های اجرایی، مستقیماً توسط ذیحساب مقدور نباشد نسبت به ایجاد پست سازمانی و انتصاب عامل ذیحساب از بین مستخدمین رسمی و یا ثابت واجد صلاحیت با موافقت قبلی ذیحساب و به موجب حکم دستگاه اجرایی مربوط اقدام و مسئولیت اداره امور مالی واحد ذیربط به عهده او واگذار می گردد تا بر اساس اختیاراتی که از طرف ذیحساب با رعایت دستورالعمل های مربوط به او تفویض می شود وظایف محوله را انجام دهد.

1 – در واحدهای تابعه دستگاه های اجرایی محلی در شهرستان های خارج از محل استقرار ذیحسابی مربوط (اعم از مرکز شهرستان و بخش های تابعه).

2 – در واحدهای تابعه دستگاه های اجرایی در شهرستان های خارج از محل استقرار ذیحسابی مربوط در مورد اعتباراتی که به صورت غیر استانی در بودجه کل کشور منظور می شود.

3 – در واحدهای تدارکاتی مرکزی دستگاه های موضوع این ماده.

4 – در واحدهای تابعه دستگاه های اجرایی موضوع بندهای 1و2 این ماده درشهرستان محل استقرار ذیحسابی مربوط که باتوجه به حجم اعتبارات و پراکندگی جغرافیایی اجتناب ناپذیر باشد.

5 – در واحدهای خارج از کشور دستگاه های اجرایی موضوع این ماده.

تبصره 1– عامل ذیحسابی در مورد وظایف و اختیاراتی که از طرف ذیحساب به او محول می شود مسئول بوده و وظایف محوله را در حدود قوانین و مقررات مربوط انجام خواهد داد.

تبصره 2– سازمان امور اداری و استخدامی کشور موظف است با رعایت ضوابط مربوط نسبت به تصویب پست های سازمانی مورد نیاز موضوع این ماده که توسط دستگاه های اجرایی پیشنهاد می گردد اقدام لازم به عمل آورد تا زمانی که پست های مذکور ایجاد نگردیده است و همچنین در مورد آن دسته از مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی که فاقد تشکیلات سازمانی مصوب می باشند می توان موقتاً وظایف عامل ذیحساب را به یک نفر دیگر از کارکنان رسمی واجد صلاحیت واگذار نمود تا امور مالی واحد ذیربط را زیر نظر ذیحساب مربوط اداره نماید.

 

ماده 2– در مواردی که براساس مفاد این آیین نامه عامل ذیحساب منصوب می شود دستگاه اجرایی مربوط امکانات اداری وپرسنلی لازم متناسب با حجم وظایف محوله دراختیارعامل ذیحساب قرار خواهد داد.

 

ماده 3– در مواقعی که سمت عامل ذیحساب تغییر کند و یا به هر عنوان سمت عامل ذیحساب از وی سلب شود عاملان ذیحساب قبلی و بعدی مکلفند حداکثر ظرف مدت 20 روز از تاریخ اشتغال عامل ذیحساب جدید بر اساس دستورالعملی که توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه می شود سوابق عاملیت ذیحسابی را با حضور ذیحساب یا نماینده او با تنظیم صورت مجلس تحویل و تحول نمایند.

این صورت جلسه باید به امضا تحویل دهنده و تحویل گیرنده و رئیس واحد ذیربط یا مقام مجاز از طرف او و ذیحساب یا نماینده او برسد.

تبصره 1– در مواردی که عامل ذیحساب از تحویل و تحول ابواب جمعی خود استنکاف نماید یا به هر علت شرکت او در امر تحویل و تحول میسر نباشد ابواب جمعی او با حضور نماینده واحد مربوط و ذیحساب و نماینده دیوان محاسبات کشور با تنظیم صورت مجلس به عامل ذیحساب جدید تحویل خواهد شد.

تبصره 2– درصورتی که پس ازتغییر سمت عامل ذیحساب انتصاب عامل ذیحساب جدید به فوریت مقدورنبوده و یا ضرورت نداشته باشد تحویل و تحول موضوع این ماده بین عامل ذیحساب قبلی و ذیحساب یا نماینده او انجام خواهد شد.

تبصره 3– رعایت ماده 129 قانون استخدام کشوری مصوب 31 خرداد 1345 درمورد عاملین ذیحساب ضروری است.

 

ماده 4– مرخصی و مأموریت عامل ذیحساب با موافقت قبلی ذیحساب خواهد بود ذیحساب مجاز است در صورت ضرورت به منظور تسریع و تسهیل در انجام امور مالی واحدهای مربوط و جلوگیری از بروز هرگونه وقفه در امور آن ها با توجه به تبصره یک ماده 53 و ماده 76 قانون محاسبات عمومی کشور قسمتی از وظایف و اختیارات خود را علاوه بر عامل ذیحساب به معاون حسابداری واحد یا به فرد واجد صلاحیت دیگری که با هماهنگی دستگاه اجرایی ذیربط تعیین می گردد تفویض نماید تا در مواقع مرخصی یا مأموریت عامل ذیحساب با رعایت مقررات نسبت به انجام وظایف محوله اقدام نماید. مرخصی و مأموریت عامل ذیحساب مستقر در خارج از شهر محل استقرار ذیحساب حداکثر برای مدت 3 روز نیاز به موافقت قبلی ذیحساب ندارد.

 

میر حسین موسوی

نخست وزیر

 

 

تهیه کننده: حسین حیاتی 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics