تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
آیین نامه دادن مهلت و نحوه تقسیط بدهی اشخاص به وزارتخانه و مؤسسات دولتی و خسارت تأخیر تأدیه موضوع ماده 47 قانون محاسبات عمومی کشور با اصلاحیه شماره‌ .23824ت‌33160هـ  تاریخ‌ : 1384.05.11 شامل 8 ماده می باشد که در ادامه به جزییاتی از این آیین نامه پرداخته می شود:

شماره 17761 مورخ   13 آذر1351

آیین نامه دادن مهلت و نحوه تقسیط بدهی اشخاص به وزارتخانه و مؤسسات دولتی و

 خسارت تأخیر تأدیه موضوع ماده 47 قانون محاسبات عمومی کشور با اصلاحیه شماره‌ : .23824ت‌33160هـ  تاریخ‌ : 1384.05.11

 

ماده 1– در مورد مطالبات وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی از مستخدمین دولت ناشی از آراء و احکام قطعی‌صادره از مراجع ذیصلاح دیوان محاسبات کشور و احکام صادره از دادگاههای کیفری مربوط به تکالیف استخدامی آنان در مورد آن قسمت که متعلق حق مدعی خصوصی می باشد و همچنین سایر مطالبات وزراتخانه ها و مؤسسات دولتی از مستخدمین دولت ناشی از ارتباط استخدامی آنان، وزارتخانه  یا مؤسسه بستانکار می تواند با در نظر گرفتن وضع مالی بدهکار با دادن مهلت تا سه ماه یا تقسیط بدهی بمدت دوازده ماه موافقت کند. دادن مهلت یا تقسیط بدهی بمدت بیشتر در صورتی که با توجه به مراتب فوق مقتضی باشد در هر مورد موکول به پیشنهاد وزارتخانه یا مؤسسه مربوط و موافقت وزارت اموراقتصادی و دارایی‌ می باشد.

 

ماده 2– در مورد مطالبات وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی از سایر اشخاص ناشی از احکام صادره از دادگاه های حقوقی یا قراردادها و همچنین سایر مطالبات، وزارتخانه یا مؤسسه بستانکار می تواند با در نظر گرفتن وضع مالی بدهکار با دادن مهلت تا سه ماه یا تقسیط طلب بمدت دوازده ماه موافقت کند. دادن مهلت یا تقسیط آن برای مدت بیشتر در صورتی که با توجه به مراتب فوق مقتضی باشد در هر مورد موکول به پیشنهاد وزارتخانه یا مؤسسه بستانکار و موافقت وزارت اموراقتصادی و دارایی‌ می باشد.

 

ماده 3– دادن مهلت یا تقسیط بدهی موضوع مواد1و2و3 این آیین نامه با اخذ تضمین ملکی یا بانکی باید انجام شود مگر آنکه بدهکار به تشخیص مقامی که با دادن مهلت یا تقسیط بدهی موافقت می کند قادر به دادن تضمین های مذکور نباشد که در اینصورت مقام مذکور با دریافت تضمین شخصی به هر نحو مصلحت بداند با رعایت صرفه و صلاح ترتیب مقتضی در این خصوص خواهد داد.

 

ماده 4– در صورتیکه بدهی در پایان مهلت یا اقساط آن در سررسید پرداخت نشود از تاریخ تأخیر در پرداخت صدی دوازده در سال خسارت تأخیر تأدیه تعلق خواهد گرفت.

 

ماده 5– درمورد دادن مهلت یا تقسیط بدهی اشخاص به وزارتخانه ومؤسسات دولتی موضوع مواد 1 و 2 و 3 این آیین نامه که به علت فوت بدهکاربر طبق مقررات بر ذمه ورثه قرار گرفته است بر طبق مقررات این آیین نامه حسب مورد عمل خواهد شد.

 

ماده 6– در صورتی که به نظر مقامی که برای دادن مهلت یا تقسیط بدهی بر طبق این آیین نامه تعیین گردیده انصراف از دریافت خسارت تأخیر تأدیه تعلق یافته مصلحت ومقتضی باشد در هر مورد بنا به پیشنهاد مقام مذکور و موافقت دیوان محاسبات تمام یا قسمتی از خسارت تأخیر تأدیه بخشوده خواهد شد.

 

ماده 7– در مواردی که برای دادن مهلت و تقسیط و اخذ بهره و خسارت تأدیه مطالبات وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی بر طبق مقررات مربوط تعیین تکلیف شده یا بشود یا بر طبق احکام دادگاه ها در مورد خسارت تأخیر ترتیبی مقرر شده باشد مقررات خاص مربوط و مدلول احکام دادگاه ها اجرا خواهد شد و مشمول مقررات این آیین نامه نخواهد بود.

 

ماده 8– هرگونه تغییر در این آیین نامه موکول به پیشنهاد وزارت اموراقتصادی و دارایی و تصویب هیأت وزیران‌ خواهد بود.

رئیس جمهور

تصویب نامه هیأت وزیران

 

تهیه کننده: حسین حیاتی

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics